Helt klart Albert Åbergs "imaginary friend" Skybert.!noruego skrev:Sånn apropos religion, hvem var det som sa noe slikt som at religionskriger er som å kjempe om "whose imaginary friends are the most real"?
Helt klart Albert Åbergs "imaginary friend" Skybert.!noruego skrev:Sånn apropos religion, hvem var det som sa noe slikt som at religionskriger er som å kjempe om "whose imaginary friends are the most real"?
Ser ut som interessant fordypningsstoff, men kan du si noe om hva som er Taylors hovedtese? Nå har jeg lest anmeldelsene på Amazon, men får ikke helt tak på det. Argumenterer han for religionens sannhetsgehalt eller for dens nytteverdi?Parelius skrev:For de av dere som har interesse for tematikken (for en stor del sekulariseringsproblematikk som er blitt tatt opp i det siste), så vil jeg anbefale følgende verk av den kjente filosofen Charles Taylor:
A Secular Age.
Den er lang (ca 800 sider), men etter min mening det beste jeg har lest på området - og jeg har lest en del (uavhengig av at noe av det jeg har sagt her er blitt vurdert som sprøyt).
Spes. anbefalt til Deph.
Det rykker i BS-detektoren når jeg leser ordet "transcendent", men det er jo anmelderens formulering og ikke Taylors.Sophisticated, erudite...with excursions into history, philosophy and literature, A Secular Age is a weighty and challenging tome. It is also a brilliant account of the "sensed context" in which secularization developed. And a moving meditation, by a believer, on the "ineradicable bent" of human beings to respond to something beyond life, to keep open "the transcendent window."
--Glenn C. Altschuler (Baltimore Sun 20070922)
Ingen grunn til bekymring!coolbiz skrev:Ser ut som interessant fordypningsstoff, men kan du si noe om hva som er Taylors hovedtese? Nå har jeg lest anmeldelsene på Amazon, men får ikke helt tak på det. Argumenterer han for religionens sannhetsgehalt eller for dens nytteverdi?Parelius skrev:For de av dere som har interesse for tematikken (for en stor del sekulariseringsproblematikk som er blitt tatt opp i det siste), så vil jeg anbefale følgende verk av den kjente filosofen Charles Taylor:
A Secular Age.
Den er lang (ca 800 sider), men etter min mening det beste jeg har lest på området - og jeg har lest en del (uavhengig av at noe av det jeg har sagt her er blitt vurdert som sprøyt).
Spes. anbefalt til Deph.
Det rykker i BS-detektoren når jeg leser ordet "transcendent", men det er jo anmelderens formulering og ikke Taylors.Sophisticated, erudite...with excursions into history, philosophy and literature, A Secular Age is a weighty and challenging tome. It is also a brilliant account of the "sensed context" in which secularization developed. And a moving meditation, by a believer, on the "ineradicable bent" of human beings to respond to something beyond life, to keep open "the transcendent window."
--Glenn C. Altschuler (Baltimore Sun 20070922)
Kanskje nettopp da.Parelius skrev:Om boken var skrevet av gud selv så ville enhver ateist som er interessert i den historie han selv er et resultat av neppe finne bedre lesestoff.
Svenskene ser ut til å delvis ha mistet grepet, rett og slett. Dette er forstemmende lesing.oddgeir skrev:I Sverige er konturene av det nye Europa begynt å bli synlige.
En danseforestilling ble tatt av plakaten grunnet at en overfølsom tilskuer følte seg krenket av noen få koransitater som inngår i stykket.
http://www.document.no/2011/04/koransitat-stanset-danseforestilling-i-stockholm/
OMG! Jeg fryktet dette, og har tenkt tanken hver gang jeg har sett noe på nyhetene om henne. Dette gjør meg rett og slett kvalm. Fryktelig kvalm. Det kunne ikke vært verre. Hadde jeg ikke vært sånn passe trøtt etter å ha vært på konsert i Kampen Kirke i Stavanger i dag så ville jeg følt blodet bruse nå.Spiralis skrev:Vi er ikke så langt bak svenskene vi heller da. Man kan jo undres over hvorfor ingen av de store norske avisene har skrevet at Siri Skare ble halshugget! Det har "mellom linjene" framkommet et intrykk av hun ble skutt, men det er ikke sannheten.
Er redaktørene redd for at de hjemlige reaksjonene skulle bli "for sterke" om folk fikk vite at hun ble drept på et særdeles bestialsk vis?
Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Det er gærninger overalt. Dette minner meg om hun jenta i Irland som ble voldtatt og gjort gravid av faren til venninna men som av myndighetene ikke fikk reise til England for å ta abort, katolikker gjør nemlig ikke slikt, og det var viktigere enn jenta.Gjestemedlem skrev:Ikke bare Taliban som har et noe forstyrret kvinnesyn.
http://freethinker.co.uk/2011/04/11/teenage-rape-victim-was-forced-to-confess-her-sin-in-a-fundie-baptist-church/
Teenage rape victim was forced to confess her sin in a fundie Baptist church
A 15-year-old rape victim was forced to stand terrified before her entire Baptist congregation in New Hampshire to confess her sin of having become pregnant
What Tina Anderson wasnt allowed to tell the congregation was that she had become pregnant after she was raped by a church deacon, a man twice her age.
Nei, du har nok rett.noruego skrev:Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Sånn fra sidelinjen; argumenteres det da ut fra at religionen har en slags «i seg selv» og at uhyrlighetene og misbruket er det menneskene som står for?noruego skrev:Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Katolikken får det sagt.roesok skrev:Kloke ord og refleksjoner fra Jahn Otto Johansen:
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4089415.ece
Nå tror jeg det er rimelig godt dokumentert at det ikke er mange her på HFS som støtter eller forsvarer gærninger av kristen utgave heller!noruego skrev:Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Reflektert men langt fra klokt. Det eneste han gjør er å umyndiggjøre mennesker og innsette en underkastelse til sine gudebilder og kirkeoffiserer i stedet. La han leve i sine religiøse fantasier, men la resten av samfunnet slippe å forholde seg til hans manglende selvrespekt, og ikke minst den totalt fraværende respekten for andre menneskers valg.roesok skrev:Kloke ord og refleksjoner fra Jahn Otto Johansen:
Du liker visst ikke at det finnes de som tar avstand fra kontroversielle temaer forbundet med troen sin heller. Det er sannelig ikke lett å gjøre deg til lags.Gjestemedlem skrev:Reflektert men langt fra klokt. Det eneste han gjør er å umyndiggjøre mennesker og innsette en underkastelse til sine gudebilder og kirkeoffiserer i stedet. La han leve i sine religiøse fantasier, men la resten av samfunnet slippe å forholde seg til hans manglende selvrespekt, og ikke minst den totalt fraværende respekten for andre menneskers valg.roesok skrev:Kloke ord og refleksjoner fra Jahn Otto Johansen:
Mennesker leker ikke Gud. De er Gud. Det eneste spørsmålet er hvem av dem som har makt over andre. Man kan enten gi makten til menneskene og la den ta avgjørelse om sitt eget liv, eller de kan underkaste seg presteskapet, deres dogmer og vrengebilder av den virkelige verden.
Han er blitt et tannløst fjols på sine gamle dager. På tide å sette seg i gyngestolens å tutle mens demensen siger på.
Da fikk du nok ikke med deg hva det var jeg reagerte på.baluba skrev:Du liker visst ikke at det finnes de som tar avstand fra kontroversielle temaer forbundet med troen sin heller. Det er sannelig ikke lett å gjøre deg til lags.
Mulig det. Du ønsker vel mer krutt fra en gammel kanon, men husk at da kan de lett skjære seg. Gammelt jern må få lov til å ruste sakte men sikkert bort, samtidig som det har en følelse av å fortsatt være litt nyttig. Jeg støtter de eldres kamp for å få føle seg nyttige. Husk at du snart er middelaldrende, så blir du omtrent som meg, så tar du igjen Fozzy og Sluket og får en opptur igjen før du slacker 'an som den tilbakelente og modne Ulf. Til slutt fader du ut som en mixtape.Gjestemedlem skrev:Da fikk du nok ikke med deg hva det var jeg reagerte på.baluba skrev:Du liker visst ikke at det finnes de som tar avstand fra kontroversielle temaer forbundet med troen sin heller. Det er sannelig ikke lett å gjøre deg til lags.
Grei hersketeknikk å kalle noen et tannløst fjols når du er uenig og ikke har flere motargumenter enn dette. Samtidig avslører du et skremmende innsyn i en gudløs verden der eneste autoritet er menneskers egoisme og varierende verdinormer de til enhver tid mener er riktig. Det finnes ingen overordnede absolutter av rett og galt. Har sett skremmende eksempler på sortering av menneskeverd tidligere i nazismen og kommunismen.Gjestemedlem skrev:Reflektert men langt fra klokt. Det eneste han gjør er å umyndiggjøre mennesker og innsette en underkastelse til sine gudebilder og kirkeoffiserer i stedet. La han leve i sine religiøse fantasier, men la resten av samfunnet slippe å forholde seg til hans manglende selvrespekt, og ikke minst den totalt fraværende respekten for andre menneskers valg.roesok skrev:Kloke ord og refleksjoner fra Jahn Otto Johansen:
Mennesker leker ikke Gud. De er Gud. Det er ingen myndighet over mennesker, annet enn i de religiøses eventyrverden. Det eneste spørsmålet er hvem av dem som har makt over andre. Man kan enten gi makten til menneskene og la den ta avgjørelse om sitt eget liv, eller de kan underkaste seg presteskapet, deres dogmer og vrengebilder av den virkelige verden.
Han er blitt et tannløst fjols på sine gamle dager. På tide å sette seg i gyngestolens å tutle mens demensen siger på.
Dette at man ikke kan leve moralsk uten en absolutt moralsk autoritet hevdes til stadighet av religiøse som argument for religion. Jeg må si det forundrer meg at dette argumentet til stadighet dras frem da man har mye forskning og mange eksempler som viser at mennesker i samfunn med vidt forskjellige religioner og også med fravær av religion adopterer noenlunde den samme moralske kodeks. Det skulle indikere at man ikke behøver noen absolutt moral for at mennesker skal oppføre seg moralsk.roesok skrev:Grei hersketeknikk å kalle noen et tannløst fjols når du er uenig og ikke har flere motargumenter enn dette. Samtidig avslører du et skremmende innsyn i en gudløs verden der eneste autoritet er menneskers egoisme og varierende verdinormer de til enhver tid mener er riktig. Det finnes ingen overordnede absolutter av rett og galt. Har sett skremmende eksempler på sortering av menneskeverd tidligere i nazismen og kommunismen.Gjestemedlem skrev:Reflektert men langt fra klokt. Det eneste han gjør er å umyndiggjøre mennesker og innsette en underkastelse til sine gudebilder og kirkeoffiserer i stedet. La han leve i sine religiøse fantasier, men la resten av samfunnet slippe å forholde seg til hans manglende selvrespekt, og ikke minst den totalt fraværende respekten for andre menneskers valg.roesok skrev:Kloke ord og refleksjoner fra Jahn Otto Johansen:
Mennesker leker ikke Gud. De er Gud. Det er ingen myndighet over mennesker, annet enn i de religiøses eventyrverden. Det eneste spørsmålet er hvem av dem som har makt over andre. Man kan enten gi makten til menneskene og la den ta avgjørelse om sitt eget liv, eller de kan underkaste seg presteskapet, deres dogmer og vrengebilder av den virkelige verden.
Ikke uenig i dette. Jeg tror at mennesker til alle tider har noen overordnede iboende prinsipper for moral og rett og galt. Selvsagt med en del variabler gjennom tid og sted. Vil allikevel påpeke det kristne synet om at alle mennesker har samme verdi, uavhengig av alder og fysiske og psykiske forutsteninger. Dette er også i samsvar med FNs Menneskerettserlæringen fra 1949. Men disse prinsippene er ingen selvfølge å forfekte idag, det er mange motkrefter, og det står også i kontrast til naturlovene og den sterkestes rett.HC skrev:Dette at man ikke kan leve moralsk uten en absolutt moralsk autoritet hevdes til stadighet av religiøse som argument for religion. Jeg må si det forundrer meg at dette argumentet til stadighet dras frem da man har mye forskning og mange eksempler som viser at mennesker i samfunn med vidt forskjellige religioner og også med fravær av religion adopterer noenlunde den samme moralske kodeks. Det skulle indikere at man ikke behøver noen absolutt moral for at mennesker skal oppføre seg moralsk.roesok skrev:Grei hersketeknikk å kalle noen et tannløst fjols når du er uenig og ikke har flere motargumenter enn dette. Samtidig avslører du et skremmende innsyn i en gudløs verden der eneste autoritet er menneskers egoisme og varierende verdinormer de til enhver tid mener er riktig. Det finnes ingen overordnede absolutter av rett og galt. Har sett skremmende eksempler på sortering av menneskeverd tidligere i nazismen og kommunismen.Gjestemedlem skrev:Reflektert men langt fra klokt. Det eneste han gjør er å umyndiggjøre mennesker og innsette en underkastelse til sine gudebilder og kirkeoffiserer i stedet. La han leve i sine religiøse fantasier, men la resten av samfunnet slippe å forholde seg til hans manglende selvrespekt, og ikke minst den totalt fraværende respekten for andre menneskers valg.roesok skrev:Kloke ord og refleksjoner fra Jahn Otto Johansen:
I tillegg så finnes det vel knapt noen religiøs skrift som er konsekvent nok til å kunne brukes som en moralsk rettesnor.
Tar ikke ( foreløpig ) stilling i denne uenigheten, men jeg vil gi Baluba et kompliment for utsøk ordkunst. Praktfull lesning og dagen er reddet!baluba skrev:Mulig det. Du ønsker vel mer krutt fra en gammel kanon, men husk at da kan de lett skjære seg. Gammelt jern må få lov til å ruste sakte men sikkert bort, samtidig som det har en følelse av å fortsatt være litt nyttig. Jeg støtter de eldres kamp for å få føle seg nyttige. Husk at du snart er middelaldrende, så blir du omtrent som meg, så tar du igjen Fozzy og Sluket og får en opptur igjen før du slacker 'an som den tilbakelente og modne Ulf. Til slutt fader du ut som en mixtape.Gjestemedlem skrev:Da fikk du nok ikke med deg hva det var jeg reagerte på.baluba skrev:Du liker visst ikke at det finnes de som tar avstand fra kontroversielle temaer forbundet med troen sin heller. Det er sannelig ikke lett å gjøre deg til lags.
På et tidspunkt er det ikke nødvendig lenger å bite så hardt. Du kan spare litt på gebisset, for det finnes en ny Deph som har gått deg en høy gang for flere år siden. Han er så ufordragelig med sine fordreininger av det budskapet du engang trodde på at du igjen får nykker om å bli radikal. Det er da du får håpe at noen stikker deg i sideflesket med en plastgaffel før du engasjerer deg i å spre budskapet til Israel for fred på Hifisentralen 18. Det er best for oss alle at du forbereder deg på sjokket over å ikke være i skyttergravene lenger. Gyngestol og varme pledd er ikke så ille hvis du først er litt positiv til det på forhånd.
Det er kun mennesker som er autoritet i din verden også. Den eneste forskjellen er at det er de religiøse autoritetene som har makten der og ikke alminnelige sivile menesker. Det er litt trist og skremmende å se at du lever i en så svarthvitt verden at den enten må bestå av religiøse lover eller så er det eneste alternativet du ser kaos, nazisme og kommunisme eller en verden det det ikke finnes rett og galt. Dette er en hodeløs fundamentalisme som fratar mennesker alt av verdi og reduserer dem til kirkens lydige undersåtter, helt ute av stand til selv å ha en formening og hva som er rett og galt her i verden.roesok skrev:Grei hersketeknikk å kalle noen et tannløst fjols når du er uenig og ikke har flere motargumenter enn dette. Samtidig avslører du et skremmende innsyn i en gudløs verden der eneste autoritet er menneskers egoisme og varierende verdinormer de til enhver tid mener er riktig. Det finnes ingen overordnede absolutter av rett og galt. Har sett skremmende eksempler på sortering av menneskeverd tidligere i nazismen og kommunismen.
Jada.. igjen... religion eller kommunisme. Finnes tydeligvis ikke noen andre løsninger eller verdier i din enkle verden. :-\Dette var etter mitt syn en viktig artikkel av en fortsatt oppegående klok mann. Han ser litt lenger enn det feilslåtte menneskesyn som i sin tid var en del av en ateistisk østeuropeisk politikk, om som noen idag forsøker å implementere her.
Om du leser tidliger innlegg som f.eks. #707 så ser du at dette er langt fra det jeg står for.Gjestemedlem skrev:Det er litt trist og skremmende å se at du lever i en så svarthvitt verden at den enten må bestå av religiøse lover eller så er det eneste alternativet du ser kaos, nazisme og kommunisme eller en verden det det ikke finnes rett og galt.
Det var da heller ikke poenget, med mindre du ikke regner deg selv blant disse mange på HFS du henviser til.Spiralis skrev:Nå tror jeg det er rimelig godt dokumentert at det ikke er mange her på HFS som støtter eller forsvarer gærninger av kristen utgave heller!noruego skrev:Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Selv om den jevne muslim står milevis unna slike handlinger så blir det likevel unnfallende å ikke se på disse avskyelige handlingene i sammenheng med religion og spesifikt Islam. Drapene ble begått i Islams navn, det kan ikke bestrides.noruego skrev:Det var da heller ikke poenget, med mindre du ikke regner deg selv blant disse mange på HFS du henviser til.Spiralis skrev:Nå tror jeg det er rimelig godt dokumentert at det ikke er mange her på HFS som støtter eller forsvarer gærninger av kristen utgave heller!noruego skrev:Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Med utropstegn skriver du at drapene ble foretatt i islamsk ånd. Siden du vel neppe innehar de teologiske forutsetninger for å karakterisere disse makabre drapene som foretatt i islamsk ånd, underforstått 'typisk for islam', så kan jeg bare slutte at dette er din helt personlige oppfatning om hvilke typer makabre drap som anser som typisk karakteristiske for islam.
En religions "navn" defineres ikke på andre måter enn summen av hva utøverne foretar seg.HC skrev:Selv om den jevne muslim står milevis unna slike handlinger så blir det likevel unnfallende å ikke se på disse avskyelige handlingene i sammenheng med religion og spesifikt Islam. Drapene ble begått i Islams navn, det kan ikke bestrides.
Presis. Men det er en ting å påpeke at drapene ble begått i islams navn, noe ganske annet å påstå at de ble begått i islams ånd.HC skrev:Selv om den jevne muslim står milevis unna slike handlinger så blir det likevel unnfallende å ikke se på disse avskyelige handlingene i sammenheng med religion og spesifikt Islam. Drapene ble begått i Islams navn, det kan ikke bestrides.noruego skrev:Det var da heller ikke poenget, med mindre du ikke regner deg selv blant disse mange på HFS du henviser til.Spiralis skrev:Nå tror jeg det er rimelig godt dokumentert at det ikke er mange her på HFS som støtter eller forsvarer gærninger av kristen utgave heller!noruego skrev:Disse drapene ble vel foretatt like mye i islamsk ånd som Joseph Konys bestialiteter blir gjort i kristen åndSpiralis skrev:Hvorfor er det så inn i Hælvete om å gjøre for redaktørene å opprettholde en illusjon om Islam som fredens og kjærlighetens religion? Disse makabre drapene ble foretatt i Islamsk ånd og i Allahs navn!
Med utropstegn skriver du at drapene ble foretatt i islamsk ånd. Siden du vel neppe innehar de teologiske forutsetninger for å karakterisere disse makabre drapene som foretatt i islamsk ånd, underforstått 'typisk for islam', så kan jeg bare slutte at dette er din helt personlige oppfatning om hvilke typer makabre drap som anser som typisk karakteristiske for islam.
Hvor jeg står i forhold til kristne fundamentalister burde du være i stand til å lese deg til i mine kommentarer på den saken!noruego skrev:Det var da heller ikke poenget, med mindre du ikke regner deg selv blant disse mange på HFS du henviser til.
VG nettutgave 12.04.2011
Flere medlemmer av den afghanske nasjonalforsamlingen mener fire lokale muslimske ledere sto bak de voldelige sammenstøtene som endte med at ti FN-ansatte, blant dem norske Siri Skare (52), ble drept.
De lokale mullahene Abdul Rauf Twana, Zakirullah, Abdul Wakeel Forqani, Abdul Hadi og Abdul Qahir skal ifølge politikerne ha oppfordret demonstrantene til å storme FN-hovedkvarteret i den nord-afghanske byen, ifølge parlamentmedlem Roh Gul Khairzad.
- Imamene har selv innrømmet at de i sine taler provoserte demonstrantene til å storme FNs kontorer, sier Khairzad til Pajhwok. Den afghanske nettavisen siteres ofte av internasjonale medier.
[quote/]
Javel, og fordi fire lokal afghanske mullaher tilsynelatende var involvert, så slutter du til at selve drapene følgelig måtte være begått i henhold til islamsk ånd? Det er denne slutningen jeg reagerer på, da vi basert på den informasjon vi begge synes å ha ikke kan slutte oss til så mye mere enn at de makabre drapene nok ble begått i akkurat disse fire afghanske mullahenes ånd.Spiralis skrev:Hvor jeg står i forhold til kristne fundamentalister burde du være i stand til å lese deg til i mine kommentarer på den saken!noruego skrev:Det var da heller ikke poenget, med mindre du ikke regner deg selv blant disse mange på HFS du henviser til.
Hva gjelder "den islamske ånd" tillater jeg meg å se dette ut fra det forhold at "ting tyder på" at det var lokale mullaher som sto bak episoden!