- Ble medlem
- 13.02.2007
- Antall liker
- 388
Presis!Hvor ble det av Voltaire? Spiller ingen rolle hvem som laget filmen eller hvilke motiver de har, å møte ytringer med vold er barbari.
Honkey
Presis!Hvor ble det av Voltaire? Spiller ingen rolle hvem som laget filmen eller hvilke motiver de har, å møte ytringer med vold er barbari.
Barbari fortjener intet annet enn avsky. Forøvrig finnes ingen felles julenisse noe sted som kan rive seg i noe som helst, ergo står jeg på mine utsagn, og ingen kommer til å selge noen noe sted. Annet enn eventuelle fanatikere som selger sjela si til høystbydende.Forsåvidt er jeg av den oppfatning at man ikke nøvendigvis behøver å provosere en rabiessyk hund,
Honkey
OI!!! Det var en krafitg salve Honken!! Jeg tenderer til å vær litt enig i deter av utsagnet, men....?
Problemet er vel at både de som laget filmen og de som står bak "reaksjonen" ønsker nettopp slike rabiate forhold med reaksjoner som er hinsides enhver fornuft. Det sitter folk på bege sider av dette gjerdet som bare venter på den verdensomspennende krigen der motparten skal utryddes i Guds/Ahllas navn!
Jeg tror denne Gud som vi deler jøder, kristne og muslimer river seg i håret over de menneskene han skapte! Vi skal ikke se bort fra at han selger oss til høystbydende som feilvare hele gjengen!!
Ja kanskje det kan komme noe godt ut av dette hvis libyerne tar et oppgjør med de religiøse galningene. Hvis episodene her slår hardt tilbake mot islamistene så er det gledelig. Både libyerne og egypterne må jo etterhvert velge mellom religion og det å være en del av den siviliserte verden.La oss ellers håpe at den jevne libyer ikke innehar deen samme psykosen som disse komplett hjernedøde idividene som dreper for å redde livet på filledokka si.
Kanskje er dette mer representativt: �Det var ikke dette folk d�de for� - nyheter - Dagbladet.no
Honkey
Håper flere av de totalitære ateister på forumet leste denne linken. Den har, fra et humanistisk og ateistisk grunnsyn, satt fokus på viktige problemstillinger når det gjelder å møte mennesker og holdninger med et annet ståsted enn det en har selv."Vårt eget ekstremistpotensial
Finnes det et ekstremistisk potensial i religionskritikken? Ateister og humanister er flinke til å kritisere religiøs intoleranse og ekstremisme, finnes det en fare for at vi blir intolerante selv? Og kan det bikke over i rasisme?" Vårt eget ekstremistpotensial � Fritanke.no
Voltaire kan gjerne siteres i denne saken. Det gjelder både de som bruker religion til vold og undertrykking og de som på motsatt fløy vil bekjempe og også forby religiøs trosutøvelse. Det kjente sitat «Jeg er uenig i det du sier, men jeg vil forsvare til døden din rett til å si det» (som det trolig ikke var Voltaire som uttalte) må gjelde i alle sammenhenger. Voltaire argumenterte også med at fornuften forteller oss at det finnes en Gud. Klok mann.Hvor ble det av Voltaire?
Etter 2000 år skulle man tro at dere kristne klarte å bevise at Jesus og gud finnes, bibelen for meg er nesten det samme som Snorre boka, men Snorra boka har mye mer sannhet i seg.Håper flere av de totalitære ateister på forumet leste denne linken. Den har, fra et humanistisk og ateistisk grunnsym, satt fokus på viktige problemstillinger når det gjelder å møte mennesker og holdninger med et annet ståsted enn det en har selv."Vårt eget ekstremistpotensial
Finnes det et ekstremistisk potensial i religionskritikken? Ateister og humanister er flinke til å kritisere religiøs intoleranse og ekstremisme, finnes det en fare for at vi blir intolerante selv? Og kan det bikke over i rasisme?" Vårt eget ekstremistpotensial � Fritanke.no
Som kristen blir jeg til tider temmelig matt at den totale mangel på nyanser og innsikt som legges for dagen i religionskritikk. For det er, som denne artikkelen påpeker, sort/hvitt tenking og generalisering som både er feig, usann og langt fra egnet til dialog. En militant ateisme som gjentar sine sure oppgulp i det uendlige.
Kommentarer som "Både libyerne og egypterne må jo etterhvert velge mellom religion og det å være en del av den siviliserte verden" er et eksempel på dette, og blødmer som "religion er noe tull". De fleste samfunn og enkeltmennesker i verden er satt sammen på en litt mer differensiert måte enn dette. Religion brukt som middel for undertrykkelse av enkeltindivid og for å oppnå politisk makt må kjempes i mot, det er jeg med på. Samtidig er religion, og for min del en kristen tro, en viktig drivkraft til det motsatte av dette; nemlig sette enkeltpersoner og samfunn i frihet fra undertrykking og utnyttelse, kamp for menneskeverd. At alle har samme verdi, at vi skal forvalte jordens ressurser på en god måte osv.
Dette kan også være en del av en religiøs tro og det finnes en rekke statsledere der en religiøs ballast er et viktig element i deres arbeid i det godes tjeneste. Det er nok å se på vinnere av Nobels fredspris de senere tiår, mange eksempel på nettopp dette.
Men så er det altså noen militante ateister som ikke vil, eller ønsker å forstå, denne sammenhengen. Der skytes det ivrig i vei med hatske kommentarer mot alt som lukter religion og kristenmannsblod. For meg, og forhåpentligvis mange andre, blir dette løskrutt. Det kan smelle stygt, men når røykskyen har lagt seg så er det lite igjen. Det er noe som heter at tomme bøtter skramler mest.
Lars Gule har sin historie, men det er mulig å vinne innsikt og klokskap med alderen. Gule er i alle fall litt på vei...Lars Gule i fritanke er jo den riktige personen å uttale seg, søkte opp personen og dette var noe jeg fant på han.
Lars Gule (født 24. juni 1955 i Oslo) er en norsk filosof, samfunnsdebattant og postdoktor (ved Høgskolen i Oslo og Akershus, HiOA). Gule ble kjent for offentligheten i 1977 da han ble arrestert i Beirut med sprengstoff i bagasjen. Fra 2000 til 2005 var han generalsekretær i Human-Etisk Forbund. I «blasfemi-saken» ble den norske regjeringen tvunget til retrett, den 4. februar 2009,[1] på grunn av et opprop som Gule var en av initiativtagerne til.
For de fleste søk å benytte ordet gud og fornuft i samme setning.Voltaire kan gjerne siteres i denne saken. Det gjelder både de som bruker religion til vold og undertrykking og de som på motsatt fløy vil bekjempe og også forby religiøs trosutøvelse. Det kjente sitat «Jeg er uenig i det du sier, men jeg vil forsvare til døden din rett til å si det» (som det trolig ikke var Voltaire som uttalte) må gjelde i alle sammenhenger. Voltaire argumenterte også med at fornuften forteller oss at det finnes en Gud. Klok mann.Hvor ble det av Voltaire?
Eneste han har lært er vel at man blir tatt hvis man går rundt med en rykksekk fylt med sprengstoff, meningene hans virker akkurat det samme nå som de gjorde i 1977.Lars Gule har sin historie, men det er mulig å vinne innsikt og klokskap med alderen. Gule er i alle fall litt på vei...Lars Gule i fritanke er jo den riktige personen å uttale seg, søkte opp personen og dette var noe jeg fant på han.
Lars Gule (født 24. juni 1955 i Oslo) er en norsk filosof, samfunnsdebattant og postdoktor (ved Høgskolen i Oslo og Akershus, HiOA). Gule ble kjent for offentligheten i 1977 da han ble arrestert i Beirut med sprengstoff i bagasjen. Fra 2000 til 2005 var han generalsekretær i Human-Etisk Forbund. I «blasfemi-saken» ble den norske regjeringen tvunget til retrett, den 4. februar 2009,[1] på grunn av et opprop som Gule var en av initiativtagerne til.
Idiotene finner du hos alle de som tror på en av de tre Abraham-religionene. Jøder, muslimer og kristne forholder seg intellektuelt til en monoteistisk tro men presterer likevel å ville hugge hodet av hverandre.Hvorfor er det så mange idioter her Unnskyld uttrykket. Som mener at religion er bare tull, roten til alt vondt og Undertrykkelse etc.
Jeg er lei av slike korttenkte utsagn. Jeg er helt sikker på at relgionsfrie regimer fra historien ( Hitler Stalin, Lenin Nordkorea, Mao) har tatt livet av langt fler mennesker enn antal ofre i kriger, konflikter, overgrep eller annen type vold og unnertrykkelse utført av religiøse grupper eller regimer. inkludert Bush gutta.
Hva er roten til alt vondt, jo antireligiøsisme i følge mine beregninger.
Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.Lars Gule i fritanke er jo den riktige personen å uttale seg, søkte opp personen og dette var noe jeg fant på han.
Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.
Den var MEGET GOD!!
ABB tok mannen og ikke ballen. Det er kritikkverdig.Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.
Nå surrer du Deph. ABB var terorist og målet hans var faktisk å "ta mannen". Det ligger jo i terrorismens vesen at målet er å ta mannen og ikke ballen.ABB tok mannen og ikke ballen. Det er kritikkverdig.Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.
Jepp, denne var vel konsis og grei. Og om lag det opptil flere har nevnt i disse trådene tidligere; religionen kan ikke og skal ikke ha noen rett til å stille seg over demokratiske rettigheter, derimot skal de være en del av de samme rettighetene.
Den STORE forskjellen er vel at ABB er en drapsmann - det er ikke Gule...Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.
Jeg mener: Hva er egentlig det STORE forskjellen mellom Gule og ABB? Det er ikke at Gule er venstreradikal og ABB høyreekstrem!
Den store forskjellen er faktisk at ABB var en meget "vellykket" terrorist, mens Gule var like mislykket som terrorist som ABB var "vellykket".
Så folk skal ikke bedømmes før de har utført handlingen, er det du sier?Den STORE forskjellen er vel at ABB er en drapsmann - det er ikke Gule...Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.
Jeg mener: Hva er egentlig det STORE forskjellen mellom Gule og ABB? Det er ikke at Gule er venstreradikal og ABB høyreekstrem!
Den store forskjellen er faktisk at ABB var en meget "vellykket" terrorist, mens Gule var like mislykket som terrorist som ABB var "vellykket".
Folk skal dømmes etter hva de har gjort, ikke hva de sier de skal gjøre! Selvfølgelig! Er du helt analfabet i hodet?Så folk skal ikke bedømmes før de har utført handlingen, er det du sier?Den STORE forskjellen er vel at ABB er en drapsmann - det er ikke Gule...Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.
Så da er Mullah Krekar dømt på feil grunnlag?Folk skal dømmes etter hva de har gjort, ikke hva de sier de skal gjøre! Selvfølgelig! Er du helt analfabet i hodet?
PST har kommet med flere innspill om lovendringer som gjør planlegging straffbart.Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å planlegge ulovlige handlinger i Norge. Å fremsette trusler derimot er ulovlig i seg selv, hvis trusselen innebærer å true med noe ulovlig.
PST kommer med mange ønsker de. Men det er heldigvis andre hensyn å ta enn deres opplevde behov.PST har kommet med flere innspill om lovendringer som gjør planlegging straffbart.Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å planlegge ulovlige handlinger i Norge. Å fremsette trusler derimot er ulovlig i seg selv, hvis trusselen innebærer å true med noe ulovlig.
Konkrete trusler om terror mot toneangivende politikere bør sjekkes opp av f.eks PST og håndteres deretter. For å svare på spørsmålet; ja kanskje det?Så da er Mullah Krekar dømt på feil grunnlag?Folk skal dømmes etter hva de har gjort, ikke hva de sier de skal gjøre! Selvfølgelig! Er du helt analfabet i hodet?
Lars Gule ble kjent fordi han hadde en ryggskekk fylt med sprengstoff, det er noe helt annet.Folk skal dømmes etter hva de har gjort, ikke hva de sier de skal gjøre! Selvfølgelig! Er du helt analfabet i hodet?Så folk skal ikke bedømmes før de har utført handlingen, er det du sier?Den STORE forskjellen er vel at ABB er en drapsmann - det er ikke Gule...Ja Zimon, du sa vel akkurat det samme da ABB ble kritisert i asolutt alle media i landet?Ta mannen, ikke ballen. Godt jobbet.