La oss først referere hva
politispesialist Erik Andersen sa til de mannlige trosfellene under den siste fredagsdagsbønnen i Central Jamaat-e-Ahl-eSunnat:
”Når en person sprer usanne rykter, sier ting som gjør deg vondt, så bli man lei seg. Jeg personlig, Oslo politidistrikt, politiet Norge, samfunnet Norge, vi tar sterk avstand fra den filmen som er laget via en person i USA. Jeg blir veldig lei meg når noen mennesker kan gjøre noe sånt. Jeg vil vise litt til hva vi pratet om sammen etter 22.juli i fjor, hvor vi ble en sterk enhet. Vi ble ett forslag, dere som muslimer, vi som nordmenn, kom mye sterkere sammen. Vi løste den tragedien på en fantastisk flott og rolig måte. Det gjorde meg glad, det gjorde dere glad, og når vi opplever sånn ting som har skjedd de siste dagene, så tror jeg det er veldig viktig at vi tenker på hva som skjedde i fjor. For vi var rolige, vi pratet sammen, vi skapte en god dialog, og vi løste ting rolig utad.
Jeg kan godt skjønne, for å si det litt sterkt, forbannet på det som har skjedd, men jeg vil oppfordre dere til å bruke fornuft, riktig kommunikasjon og gjøre ting som er lovlig. Løs det sammen, stå sammen, så går det nok bra. Vi skal ikke akseptere, men det finnes faktisk noen personer som ødelegger så mye som den personen her har gjort. Heldigvis er det ikke så mange av dem. Dere skal vite at, som jeg sa til å begynne med, at, dere har vår dypeste medfølelse og største respekt, og vi tar sterk avstand fra det som har skjedd.”