Skal man tørre dette? Ha noen mening om at det er forskjell på kontakter da mange forståsegpåere ikke engang innrømmer det er lydforskjeller ved kabelbytte? Jo da, må bare..
En kveld ble jeg forstyrret i mitt lune rede av en herremann som har gjemt seg bort langt oppe i de Moelvske høyder. Han hylte overentusiastisk i telefonrøret noe om kontakter og Dæ ær itte tel å tru. Du må prøve. Dætti me kontakter har dom itte tatt særriøst deretter en rungende latter for å avslutte med dæ ær helt vilt.
Vel, uten å nevne navn så har herremannen et meget oppegående anlegg, gode ører og lidenskapelig opptatt av kabler samt andre forbedrende hi-fi tiltak. Jeg ble litt nysgjerrig og tre stykker av oss ble enige om å gå til innkjøp av disse påståtte fantastiske kontaktene fra Furutech i Rhodium. Toppmodellene ble det ikke, men modellene under, nemlig Furutech FI-E38 (R) og FI 28 (R).
Etter noen dager dukket pakken opp og jeg hadde i mellomtiden brukt kveldene flittig med å finlytte til musikk jeg kjenner veldig godt, for ev. å kunne høre forskjeller. Var ikke overbevist om at dette skulle gjøre noen særlig forskjell nemlig. Egentlig var jeg veldig fornøyd med slik det låt, men er alltid nysgjerrig om noe kan bli bedre. Likte jeg ikke resultatet kunne jeg jo bare bytte tilbake til de gamle kontaktene.
Kvelden kom og hørte gjennom 3-4 spor. Raskt frem med skrutrekkere og obduksjonen kunne begynne. Heldigvis var det lett å bytte over til de nye kontaktene. Det var bare å skru de rett i uten å endre lengder, avisolere eller på annen måte gjøre kirurgiske inngrep. Så var det å sette kabelen raskt tilbake i anlegget og lytte.
Kabelen jeg byttet kontaktene på er til cd spilleren. Har tidligere opplevd at det har vært større forskjeller å bytte strømkabel til kilden istedenfor til forsterkeren. Har fortsatt ikke fått ut fingeren og byttet kontakter på forsterkerkabelen, så de neste inntrykkene er kun med bytte på en kabel. Oppsettet mitt har jo bare to strømkabler, så 50 % er vel ikke så ille.
Nå har kontaktene sittet i noen uker. Ble det noen forskjell og ble det ev. til det bedre?
Ja, det ble det. Mer enn jeg trodde, så Modølen hadde rett denne gangen.
Det som først slo meg var utklingingen på de forskjellige instrumenter. Plutselig varte det mye lenger. Der jeg tidligere hadde vendt meg til at det skulle ta slutt, hang det nå fortsatt i luften. Anslag og dynamisk kontrast har også blitt aningen forbedret. Det virket også som om det har blitt enda mer luft rundt utøverne. Instrumenter har fått en enda mer naturlig lyd og egenlyden kommer bedre frem. Stemmer har blitt enda klarere, renere og man hører bedre små bilyder. Jeg legger også merke til at musikken er lettere å følge på ytterflankene. Jeg blir på nytt overrasket hvor pinpoint utøverne blir satt i det virtuelle rommet innspillingen skaper. Det virker som om plasseringen er mer nøyaktig.
Dette er vel generelt det jeg opplever med bytte av kontaktene. Alt blir enda mer avkledd, renere, uten å miste kropp eller pondus. Jeg føler at man kommer enda nærmere artistene og det fasinerer meg. Dette uten at noe stikker av, fremheves eller lydbildet blir lysere/mørkere. Synes ikke bassen går dypere eller diskant strekker seg lenger. Forskjellene er heller ikke veldig store, men har man først hørt musikk man kjenner svært godt med disse kontaktene er det ikke mulig å gå tilbake til de gamle. Det er altså ingen natt og dag opplevelse i mitt anlegg, som er veldig oppløst i utgangspunktet. Allikevel synes jeg forskjellen er større enn forventet. Jeg har sammenlignet komplette strømkabler hvor forskjellen har vært mindre.
Kontakt byttet tok lydopplevelsen et hakk nærmere mine preferanser, men hadde jeg ikke hørt dette selv her hjemme, hadde jeg levd lykkelig med de originale. Jeg har hørt andre sagt at de opplever en stor forandring i bl.a. støybildet. Det får de ev kommentere selv, siden jeg bare har hørt forandringene i mitt eget anlegg.
På meg virker det som om disse kontaktene har fjernet enda et slør. Er det mer støy og forvrengning som har blitt fjernet? Kan virke slik, men jeg kan ikke teori rundt dette. Kontaktene blir uansett i anlegget.
Dette var altså min kontakt opplevelse. Skal bli spennende å bytte på kabelen til forsterkeren, så får vi se hva som skjer da. Ser også at jeg har vært flink gutt og gjort notater rundt noen akustiske tiltak jeg har gjort. Tror jeg skal ta noen nye bilder. Nye ting har dukket opp i rommet som har forbedret akustikken. Noe står også i gangen som skal testes. Venter også på en strømsak som jeg skal få teste. Den har jeg ventet på leeeenge og gleder meg virkelig.
Dette var alt fra meg denne gang.
Mvh
RBN