RBN's tomleplass
HCS skrev:
Nå som jeg regner med at du har fått hørt litt på dine vakre nye kreasjoner er jeg spent på forskjeller mellom de og dine gamle VR.
Da skal jeg prøve å forklare hva jeg hører er forskjell mellom Krypton2 (amp) og Von Schweikert VR 4 gen.3 (vs).
Først vil jeg bare forklare hvorfor jeg ønsket å teste en annen høyttaler. Vs sin filosofi er at høyttaleren skal spille med rommet. I mitt nye rom fikk jag en heving i området 2500-5000 Hz som var vanskelig å få orden på uten at det gikk utover andre parametere. Dere vet hvordan det er, en liten skavank blir bare større og større med tiden. Syntes ellers at dette var en toppen høyttaler som passet min "lydsmak" godt.
Jeg er overrasket over hvor mye bedre amp er enn mine gamle vs. De går vel like dypt i bassen, men vil si at amp slår vs på alle andre parametre. Dette er en høyttaler som hører hjemme i en helt annen klasse, så sammenligning blr kanskje litt dumt.
Det som først slår en er hvor rent de spiller. Det jeg prøver å si er at slør av støy har blitt borte og de er vesentlig mer oppløst. Trodde mine gamle var bra på dette også, men amp er altså vesentlig bedre. Tror ikke man merker slike ting før man får noe nytt i hus som er bedre.
Det neste var en mye bedre seperasjon. Instrumenter og stemmer står med større mellomrom på en mer gjennomsiktig scene. Ikke bare scenen har blitt bredere, men dybden er også en helt annen hvor detaljer trer bedre frem på en naturlig måte. Sort, sort bakgrunn.
Lyden er også utrolig homogen med en autoritet og kontroll som overgår vs. Uansett hva de blir foret med blir det gjengitt med den største selvfølge. Man venter på at den luftige mellomtonen og den myke diskanten skal bryte sammen, men de gjør det ikke.
Dynamikken er også bedre synes jeg. Både macro og micro.
Rommet lades også på en annen måte. Nå er musikken mer fysisk. Det rister i kroppen og stolen vibrerer. Gøyfaktor.
Jeg spiller ikke lavere enn før, men volumkontrollen stoppes før enn tidligere. Synes dette er litt rart siden vs har en følsomhet på ca 90 dB og amp på bare 87 dB. Det tyder vel på at impedansen er snillere og delefilteret enklere. Dette vekker tanken på rør igjen.
Nå blir dette veldig ensporet lesing, men jeg er altså kjempefornøyd.
Kan prøve å forklarel litt hvordan jeg opplever musikken.
Satt i går og hørte på Mari Boine - Iddjagiedas, etter å ha flyttet litt på høyttalerne. Fikk følelsen av Q-sound. Har aldri hørt det så fengende. Høyttalerne var som forsvunnet, stemmer og instrumenter fløt i rommet.
Kari Bremnes - Over en by, spor 6 og 14, låt helt fantastisk. Enormt rom, silkemyk stemme og alt var veldig organiskt uten å miste detaljene i et litt mørkt lydlandskap.
Lorrena McKennitt kan låte veldig hardt, men hun har også myknet opp endel. Bruker spor 1 og 2 på The mask and the mirror som prøvekluter. Her er det rom, masse akustiske instrumenter, kor og et vell av detaljer. Nå tror jeg endelig jeg har hørt alt slik det var tenkt.
Jeg kan nevne eksempler i fleng. Hver gang jeg setter på en skive kommer smilet og musikken oppleves på en ny og forfriskende riktig måte. God indikasjon er at beina beveger seg igjen.
Føler at mitt anlegg har tatt et syvmilssteg i riktig retning. Har vært litt rundt og hørt på høyttalere i det siste. Både dyrere og selvsagt vesentlig billigere. Føler jeg har valgt rett. Selv om dette er en dyr høyttaler, tror jeg den kan ta opp kampen mot vesentlig dyrere konstruksjoner.
Amphion Krypton 2 har vel enda ikke blitt testet av de seriøse bladene meg bekjent. Skal bli artig å lese etterhvert for jeg tror den kommer til å få en bra score. Kjenslan....
Håper dette var svar bra nok HCS. Du kan jo alltids stikke innom en dag selv om du kommer fra "gærne sia"
Kommer flere bilder av lytterom og utstyr....