Hei igjen
Jeg kan jo fortelle litt om mine lytteinntrykk rent generelt med Accuphasen som signalkilde før den blir byttet ut.
Turen gikk altså til Trondheim og Odder hos Audioroyal som ønsket meg velkommen i sitt hjem en søndag tidlig i juni.
I stuen stod mastodonten koblet opp med Emm Labs CDSD/DCC 2 SE og Marten Miles 3 høyttalere. Alt bundet sammen med Hovland interconnect og Jorma Prime ht kabler. Jeg hadde håpet å høre Marten Bird, men skjønte fort at det ikke var mulig da vi tok en titt i underetasjen hvor de stod. Hvis du tar et hardkokt egg og slår til det i enden så hardt du kan med en teskje, vil du få utseendet til diskantene. De hadde får litt røff behandling ved et utlånstilfelle og hadde takket for seg.
Miles ble altså erstatteren. Egentlig ikke så dumt siden jeg har hørt en del på disse hos Trondmeg og kjenner til deres signatur.
Miles har ikke den dypeste bassen, så i en stor stue uteble denne. Det som først slo meg var rytme og timing. Her gikk det unna med en mellombass som virkelig svingte. Stålkontroll på elementene virket det som. Det neste som slo meg var hvor rent det spilte. Alt var klokkeklart og med utklinging som hang lenge i luften. Det var en fantastisk bredde, men syntes at det manglet noe i dybde. Plassering?
Det spilte veldig bra, men jeg tente ikke helt. Jeg syntes diskanten var veldig lys. Det manglet noe kropp og jeg kunne ønske meg en litt mer organisk lyd. Kunne dette skyldes høyttaleren?
Nå har jeg som sagt hørt Miles med både rør og transistor. De fungerte definitivt best med rør i mine ører og låt litt lyst med den transistorforsterker. Virker på meg som om elektronikken på disse bør være av varm karakter hvis det skal fungere optimalt. Da spiller de formidabelt i riktig rom. Før jeg dro hjem hørte vi på Miles med Hovland ff, Hovland Stratos monoblokker og vinyl. Da ble det et helt annet liv og musikken blomstret på en helt annen måte.
Jeg ble litt skeptisk, men hørte en del meget bra egenskaper i Halcroen. Forsterkeren måtte testes hjemme, så vi ble enige om bytterett med pengene tilbake. Jeg sa farvel til Odder og min MF kW 500 som ble igjen i Trondheim.
Spenningen var stor da jeg kom hjem. Satte opp forsterkeren i vante omgivelser og trykket power knappen(e). Hva vil skje? Lyst og sterilt med lite bass? Klinisk?
Overraskelsen var stor. Et varmt, stort lydbilde bredte seg ut i rommet. Helt annerledes enn det jeg hadde hørt i Trondheim. Dette var ikke lyst i det hele tatt og mellomtonen var myk, oppløst og fin. Dette spilte i en helt annen klasse enn MF. Den hadde jeg vært kjempefornøyd med, men nå fikk jeg høre hva som bodde i høyttaler og cd spiller. Absolutt alt var mye bedre, mer "riktig".
Lydbildet var mer gjennomsiktig med større dybde og plasseringen av utøverne var mye mer definert. Dypbassen var definitivt på plass når den fantes på opptaket. Stram og med stålkontroll nedover. Diskanten var også i en helt annen klasse.
Det som slo meg aller mest var igjen dette med at det spilte så homogent og med den største selvfølgelighet uansett hva slags type musikk man spilte. I tillegg var det nå et vanvittig rent lydbilde i forhold til det jeg var vant med. Jeg hadde fått vasket vinduet, som jeg egentlig trodde var rent. Borte ble også strømfilteret. Det hadde hjulpet kWn, men nå ødela det lydbildet. Det fikk sitte på cd spilleren for der hadde det en funksjon.
Inntrykket jeg satt igjen med var at forsterkeren formidler det den har å jobbe med på en fortreffelig måte. Lydsignaturen jeg hørte var cd spillerens og den var på vei ut. Jeg hadde funnet noe nytt, spennende og lyden den kunne formidle hadde virkelig tatt meg med storm. Nå må den snart komme for her er det potensial til noe vanvittig morsomt.
I bakhodet lurer det også tanker om dette vil passe sammen. Den nye kilden har jeg testet sammen med kWn her hjemme og det ble en lydopplevelse av de helt store. Jeg satt og lo for meg selv husker jeg. Vil magien skjære seg? Er som nevnt tidligere vant til å bytte en og en komponent av gangen og ta meg god tid. Nå er alt snudd på hodet. Spennende.
Takk til Odder som åpnet sitt hjem en søndag, etter festlig lag på lørdag, og for en god handel. Det var veldig hyggelig og han er jo en fornuftig kar som har funnet en kvinne fra Hedemarken som livsledsagerske. Må innom butikken neste gang jeg er i Trondheim.
Mvh
RBN