Etter at forsterkeren kom i hus har jeg hatt noen cd spillere på besøk. Kilden, selv om den er modifisert, har noen år på nakken og skal man tro hva som blir skrevet har det de siste årene vært en rivende utvikling.
Jeg fant ut at spilleren var meget bra og slo meg egentlig til ro med den, helt til en Bow Technology ZZ-Eight kom innom på en snarvisitt. Bow WOW. Dette var saker. Organisk, med en stålkontroll og veldig forførende analog lyd. Litt mørk, men allikevel et vell av detaljer. Som sagt var dette nærmest en lynvisitt, men det var noe med lyden som satte seg godt inn i margen. Har senere fått hørt den i et par andre oppsett og må si den spiller meget bra.
Etter den korte testen bestemte jeg meg for å lete etter ny kilde. Hva skal man så velge? Harddisk basert avspilling, vanlig cd spiller eller multispiller med blue ray. Vanskelig, men bestemte meg for å bevege meg inn i litt fremtidsrettet tankegang. Bruktmarkedet blomstret, samt gode tilbud både fra forhandlere i Sverige og Norge, men til slutt satt jeg igjen med tre alternativer. To stykker, som det er skrevet lovord om i bøtter og spann både her hjemme og i utlandet, samt en liten outsider som var helt fersk. Det ble en av disse tre og har ikke angret et sekund.
Denne gangen tenkte jeg å oppføre meg med en viss dannelse og gi beskjed om at det ikke ble noen handel med dem jeg hadde vært i kontakt med angående kjøp. Da plutselig ble alt snudd på hodet. Jeg fikk et tilbud om en sak som jeg har sett på, lest om og tidvis siklet etter siden den kom. Prisen har derimot gjort at den ble tidlig avskrevet som uoppnåelig. Egentlig med en gang jeg første gang leste om den i 2003/2004. Nå hadde jeg plutselig en mulighet hvor innbytte kunne inngå i handelen. Det ble søvnløse netter, gransking av bankkontoer, svettetokter og mentalt fraværende i lange perioder. Det var jo egentlig bare signalkilde jeg var ute etter. Dessuten så liker jeg å bytte en komponent av gangen og tweake ut det aller siste før jeg bytter noe annet. Dette ble jo bare helt feil.
Søren heller, en forståelsesfull samboer slipper meg løs en søndag tidlig i juni og jeg er klar for en over fem timer lang biltur nordover. Fint vær og sola skinner, bortsett fra Alvdal hvor det var frost og snøvær. Det er ett merkelig land vi bor i.
Før det kommer bilder vil jeg forsøke å beskrive hva jeg er ute etter rent lydmessig.
Jeg har alltid hatt forholdsvis store rom å spille i og er derfor forferdelig glad i lydbilder som strekker seg godt ut i bredde og dybde. Fullfrekvens må det være uten at lydbildet faller fra hverandre eller bassen henger. Har tidligere hatt kombinasjoner med rør på m/t og transistor til bass, eier av 300B forsterker i noen år og selvsagt rent transistor basert utstyr. Av høyttalere har jeg hatt Infinity dipoler fra gamle RS serien, Gallo Solo, Von Schweikert VR4 (gen. 2 og 3) og vanlige kassehøyttalere.
Jeg ønsker nå å oppnå en lyd som gir det beste av både transistor og rør. Hørt den før? Myk gjengivelse med utstrakt frekvensgang. Jeg ønsker et vell av detaljer som er integrert i lydbildet på en naturlig måte og det må ikke minst spille organisk musikk som fenger. Faktoren å være til stede bør være høy, uansett om det er studio eller live innspillinger. Det må også kunne spille eldre og dårlige opptak på en fengende måte. Tror oppløsning er stikkordet her. Vi får se.
I tillegg vil jeg ha et minimalistisk anlegg. Jeg vil heller bruke pengene på få, men veldig gode komponenter. Synes det gir bedre uttelling. Dessuten må rommet og akustikken adresseres. Kan ikke få fremhevet viktigheten av akustikk og rom integrasjon sterkt nok.
Har du ikke sovnet enda er det kanskje på plass med et bilde. Begynner med et detalj bilde, så kan den som vil gjette. Takk for at du gidder å lese dette forresten.