Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Klart garanti er en verdt dritt selv om man venter på deler, man får jo en lånebil. Verkstedskapasiteten var vel et problem for et par regioner hvor det var solgt flere biler enn de hadde kapasitet til.

    Men jeg tror det er mest clickbait og ikke så veldig representativt. Jeg hadde Tesla i drøye 3 år og 78k kilometer uten å se noe til verksted eller deleproblematikk.
    Jeg snakker ikke om artikler i aviser eller liknende men folk jeg kjenner som har hatt tesla og bare hatt problemer. Lånebil var heller ikke en bil i samme klasse som bilen som sto på verksted.. at du ikke har hatt problemer hjelper dessverre lite.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Godt det var rankingen og ikke Tesla det er ekstremt mye feil på!
    Å forsvare egne kjøp av Amcar er viktigere enn kvalitet.....

    God jul.
    SAL
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Sammenligne M3 med Tesla - he he...
    En Tesla 3 Performance holder enkelt følge med en nyere M3 rundt feks Rudskogen. Den kjører ifra M3’n ut av svingene mens M3’n tar noe igjen i innbremsingene.

    Hvem som har det mest morro bak rattet av de to skal bære usagt. Jeg vet hvilke bil jeg hadde valgt.

    -BB-
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    En Tesla 3 Performance holder enkelt følge med en nyere M3 rundt feks Rudskogen. Den kjører ifra M3’n ut av svingene mens M3’n tar noe igjen i innbremsingene.

    Hvem som har det mest morro bak rattet av de to skal bære usagt. Jeg vet hvilke bil jeg hadde valgt.

    -BB-
    Kommer selvsagt ann på hvor langt løpet er, 2 runder er ikke ett fullverdig løp. Å 0-100 er ikke alt, det er mye annet som spiller inn. BMW M3 har fantastiske kjøre egenskaper når det kommer til bane kjøring. Den er også meget praktisk attpå til :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    BMW`n har også motor, lydbilde, lukt og alt som følger med, du kan kjøre runde på runde og ikke minst fort og langt.
    Du kan se på motoren, starte den opp osv.
    Elbil er fullstendig kjønnsløst i forhold mener jeg, siste app og dekkstøy er mer i skuddet der.

    Mvh.
    SAL
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    2-3 raske runder er det kjøretøy og den vanlige mann i gata klarer som regel. Etterfulgt av en nedkjølingsrunde og så depo. Noe mer en det så sliter man med dekk og temperaturer.

    Jeg er ikke noe Tesla fanboy.. bare videreformidler det jeg selv har sett og opplevd. To jevngode sjåfører i hver sin bil så hadde Tesla 3 kommet først i mål.

    -BB-
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    2-3 raske runder er det kjøretøy og den vanlige mann i gata klarer som regel. Etterfulgt av en nedkjølingsrunde og så depo. Noe mer en det så sliter man med dekk og temperaturer.

    Jeg er ikke noe Tesla fanboy.. bare videreformidler det jeg selv har sett og opplevd. To jevngode sjåfører i hver sin bil så hadde Tesla 3 kommet først i mål.

    -BB-
    Nei. 2-3 raske runder er ingenting for en M3. Med mindre den ligger i sladd hele tida. Dekka blir utslitt eller for varme etter 2-3 raske runder? Vet ikke hva slags "duplo" dekk de har på tesla men det holder da mye lengre enn det. Dette har du sett og opplevd? Bullshit eller amatør messig
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg skjønner du ikke har kjørt mye på bane eller vært på trackdays? Vanligvis benytter man 1 til 2 runder for å få opp temperatur og tempo etterfulgt av 2-4 runder i raskt (race) tempo. Avsluttes med 1-2 runder for avkjøling. Kjører man på med feks Cup 2 dekk så har man mer en nok grep. Den store svakheten til Tesla 3 er bremsene.

    -BB-
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner du ikke har kjørt mye på bane eller vært på trackdays? Vanligvis benytter man 1 til 2 runder for å få opp temperatur og tempo etterfulgt av 2-4 runder i raskt (race) tempo. Avsluttes med 1-2 runder for avkjøling. Kjører man på med feks Cup 2 dekk så har man mer en nok grep. Den store svakheten til Tesla 3 er bremsene.

    -BB-
    Fremdeles ikke ett helt løp! Hvor lenge dekka varer kommer jo selvsagt ann på hva slags dekk det er og hvordan dekke man kjører på. Men jeg tør vedde på at batteriet i tesla ikke holder ett helt løp, det er vel egentlig poenget jeg prøver å få fram.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fremdeles ikke ett helt løp! Hvor lenge dekka varer kommer jo selvsagt ann på hva slags dekk det er og hvordan dekke man kjører på. Men jeg tør vedde på at batteriet i tesla ikke holder ett helt løp, det er vel egentlig poenget jeg prøver å få fram.
    Hvilke løp kjører folk flest? Argumentasjonen blir søkt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    De aller færreste kjører race. Enkelte av oss kjører på Track Days. Og noen av oss leter etter flotte veier i vårt vakre land. Selv morrer jeg meg med race, trackdays og sommerveier og skulle jeg valgt mellom en M3 og en T3 Performance så hadde jeg valgt M3 any day. Og en M3 hadde vunnet et ekte race. På en trackday derimot så hadde en T3 Performance gitt den en meget god match.

    -BB-
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vil tro totalkostnaden for bilholdet blir vesentlig lavere med batteribilen over en 5 eller 10 års periode.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror batteriet fort overlever bilen...så lenge du har nok kapasitet til å ta litt degradering.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    En bil som bare holder 10år er vel universelt ansett som en drittbil?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    "Det finnes imidlertid biler som lever kortere, men disse er det så få av i statistikken at tallene blir svært usikre. For eksempel ble det vraket 37 biler fra Tesla i 2017 med en snittalder på 3,3 år."

    Altså det må jo være biler involvert i ulykker? Så dårlig er de vel ikke?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    "Det finnes imidlertid biler som lever kortere, men disse er det så få av i statistikken at tallene blir svært usikre. For eksempel ble det vraket 37 biler fra Tesla i 2017 med en snittalder på 3,3 år."

    Altså det må jo være biler involvert i ulykker? Så dårlig er de vel ikke?
    Dyrt og komplisert å reparer aluminiums biler, regner med det er mest S og X. Men, så er og Tesla litt spesielle slik at det ikke er lett å gå til en tredje part...
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    En M3 stiger i verdi etter 20 år og blir en samlerbil/entusiastbil, da er Tesla en glemt sak som har blitt en kokekjele fra Høyang!
    En batteridrill, nei jeg mener batteribil går på dynga... :)

    Foreløpig er en batteribil alt for tung, helt sjanseløs, drivstoffet veier MANGE hundre kilo!
    Innbremsing og sving er katastrofe.


    En M3 har med seg maks 70 kg drivstoff, lufta trenger man heldigvis ikke ha med seg i kofferten.... :)

    Mvh.
    SAL
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    En M3 stiger i verdi etter 20 år og blir en samlerbil/entusiastbil, da er Tesla en glemt sak som har blitt en kokekjele fra Høyang!
    En batteridrill, nei jeg mener batteribil går på dynga... :)

    Foreløpig er en batteribil alt for tung, helt sjanseløs, drivstoffet veier MANGE hundre kilo!
    Innbremsing og sving er katastrofe.


    En M3 har med seg maks 70 kg drivstoff, lufta trenger man heldigvis ikke ha med seg i kofferten.... :)

    Mvh.
    SAL
    Jeg tillater meg å være uenig i det du skriver. M3 stiger ikke i verdi lengre. Til det er det altfor mange som er produsert. De eldre ja... men ikke fra E36 og oppover med mindre det er en ekte CSL eller en annen spesialmodell.

    Batteribilene er tunge men vekten er plassert der den gjør minst skade. Sving i feks en Tesla 3 Performance er langtfra håpløs og med track mode er den morsom å ratte. Bremsene har vært utfordringen ved aktiv kjøring men så er de fleste elbiler satt opp med en-pedal regenerering og da brukes bremsene en sjelden gang. Flere elbiler leveres nå med trommelbremser. Min elbil har store Brembobremser og mine turer på smale vestlandsveier viser at dem duger svært godt i kombinasjon med Pilot Sport 4.

    Jeg er, og har alltid vært, et bensinhue og jeg har også vært skeptisk til elbil av flere grunner. Som nevnt tidligere i denne tråden så har jeg også hevdet at den dagen dem fjerner elbilgodene så vil salget stupe i Norge slik det gjorde hos våre naboer i Danmark. Nå har jeg kjørt min elbil siden oktober og jeg er slett ikke så sikker lengre. Den er så overlegen fossilbiler på så mange områder at jeg gang på gang lar meg imponere.



    Mvh
    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    M3 vil bestandig gå opp i pris igjen, bare snakk om tid.
    En batteribil er foreløpig for tung, hjelper ikke at vekten ligger lavt, du klarer ikke å trylle.
    Du husker vel hvor lite ekstravekt som skulle til når Tommy Rustad kjørte STCC, 20-30 kg og så var du i trøbbel. Den vekten lå på gulvet....



    Mvh.
    SAL
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    Da har vi slått fast at en M3 (hva nå f det er), stiger i pris og er bedre enn Tesla Model 3 på raserbanen.
    Gjeeesp.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.429
    Sted
    vest
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når man kommer til en ladestasjon er ikke batteriet kaldt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med mange biler og/eller feil bruk er batteriet kaldt når man kommer til en ladestasjon på vinteren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn