Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selvfølgelig, med elbil som ikke har varming og kjøling av batteripakka og hvis man i tillegg ikke har helt grunnleggende kunnskap om hvordan ting fungerer så er det mulig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Apropos Tesla M3 og kjøreegenskaper.

    Sikkert bra på sommerføre men når bilen overfører både momentet og regenering til bakaksel logrer bilen med halen på glatt underlag, sikkert morro for noen men ikke alle.. Kollegan min klaget på dette og sa at han nesten dro av veien ved et tilfelle. Bjørn Nyland bekrefter at dette ikke er bra og at biler som Jaguar I-Pace og Volvo XC40 er mye bedre og stabile på vinterføre:

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Til en viss grad har man det samme på S og x også med at man der bare hat 2 steg på regenerering.

    Alternativet er å slutte å gå helt av gassen, det blir nok en vane det også, for egen del har jeg bestandig kjørt med full regen og heller litt vekt på gasspedalen.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Trodde man skulle holde seg i ro og unngå unødvendige reiser i disse tider....

    Forøvrig bør man skaffe seg en bil som gjør en, stort sett , uavhengig av hurtiglading.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har hatt elbil i 3 måneder nå og er superfornøyd. Det er som om å komme inn i fremtiden når man setter seg inn i noe som er helt lydløst, ingen sluring, trinn eller treghet i automaten, helt fantastisk. Men elbil forutsetter at man tenker litt over rekkevidde og behov før man handler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en plug-in hybrid og den er akkurat som det du beskriver Terje-A. Du hører ikke bensinmotoren og med akustikkpakke hører du også svært lite til vindstøy og hjulstøy. Ingen treghet i automatgiret og full effekt umiddelbart (det er sikkert mange plug-in hybrider som ikke er sånn - GTEen var det ikke). Man merker ikke giringen og heller ikke når bensinmotoren slår inn (dette er en BMW 330e). Rekkevidden er ubegrenset (fylte bensin på Alvdal i går - det tok 2 minutter - det var kortere enn det de brukte for å få ladingen til å virke i den el-bilen som kom samtidig med meg).
    Men elbiler er gull for bensinstasjonene. De blir fulle av folk som skal kjøpe mat mens de venter på at bilen skal lade, og det er jo ikke drivstoff bensinstasjonene i hovedsak tjener penger på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men tenk hvor bra resultatet kunne blitt med en helelektrisk 3-serie med krok som tar 1500kg, takstativ, 80 kWh batteri og 150kW hurtiglading....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Tviler på at det blir så mye bedre. Kjøreegenskapene på en 330e M-sport med 4wd er ganske upåklagelige. BMWen drar også 1500 kg, og takstativ har jeg ikke bruk for (selv om den selvfølgelig også kan ha det) da dette er en touring. Og setene er helt fantastiske. Drivstoff for en tur Trondheim-Oslo kommer seg på ca 360 kr. Det har jeg råd til. Og lokalt kjører jeg elektrisk (ca. 5 mil elektrisk rekkevidde om sommeren - 3,5 mil om vinteren. Jeg kjører svært sjelden lenger enn det lokalt).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Poenget mitt er det at de etablerte produsentene leverer elbiler hvor man ikke kan krysse av i alle boksene mens hybrid/fossil variantene har full pakke.

    Nye el-SUV-en til BMW har bakhjulstrekk...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Og det er glimrende. Jeg har kjørt bakhjulsdrift i mange år uten problemer og tenkte lenge og grundig om jeg skulle ha 4wd eller bakhjulsdrift på denne, men prisforskjellen var såpass liten. Det gir jo litt større forbruk, men det er lavt i utgangspunktet, så det er ikke så farlig.
    At folk tror at bakhjulsdrift er vanskelig kan jo godt være. Jeg husker da det begynte å komme biler med forhjulsdrift og hvor fælt mange synes det var. Bakhjulsdrift var jo det som var best! Jeg synes det fremdeles.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Bakhjulstrekk er fint det men ikke på en SUV.

    Hvorfor kan ikke de etablerte produsentene lage en bil uten mangler som jeg nevnte over?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En SUV er en eneste stor mangel.......plass, forbruk, pris, kjøreegenskaper, design...... der er jeg enig med Jeremy Clarkson gitt. Med mindre du skal kjøre i virkelig røft terreng, og da kjøper du LandCruiser eller noen lignende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    De fleste SUVer er jo ikke SUVer. De brukes som vanlige personbiler. Mange av dem egner seg jo ikke til å kjøre på dårlige veier og hva spiller det noen rolle om de har bakhjulsdrift da?
    Personlig vil jeg sitte lavt når jeg kjører, så høyreiste biler er ingen ting for meg. I tillegg synes jeg alle disse store touchskjermene i en bil er en uting. Der synes jeg BMW har funnet en god løsning med sitt iDrive-system.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener at de bør ha egenskaper som til en viss grad matcher utseendet og hvis den mangler 4-hjulstrekk eller ikke kan trekke en henger blir det bare for dumt.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fæle greier, men salget av e-tron viser vel at det norske folk har ubegrenset offervilje når det gjelder å redde miljøet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Fæle greier, men salget av e-tron viser vel at det norske folk har ubegrenset offervilje når det gjelder å redde miljøet.
    Tror ikke det er så veldig mange som kjøper E-Tron, i-Pace, Tesla... på grunn av miljøet. Det er heller det at nå har lønnsmottagere med litt over middels inntekt råd til litt bling.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror generelt at det ikke er så mange som kjøper elbil på grunn av miljøet. Det ser vi bl.a. når det snakkes om å la elbilene også betale litt bompenger. Da tar det ikke lang tid før argumenter som "hadde jeg visst det hadde jeg ikke kjøpt en elbil" o.l.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt rett selvsagt og jeg burde ha lagt på et lite ironiikon. Pussig hvordan evnen til å kjøpe dyre biler synes omvendt korrelert med evnen til å bidra til statens utgifter knyttet til veitrafikk.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Tror ikke det er så veldig mange som kjøper E-Tron, i-Pace, Tesla... på grunn av miljøet. Det er heller det at nå har lønnsmottagere med litt over middels inntekt råd til litt bling.
    Jeg tror det betyr en del for folk å kutte ca 30% på Co2 avtrykket uten å endre livstil. Disse E-Tronene har tatt markeds andeler fra dyrere ice-biler.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Rent bortsett fra prisen, er dette noe jeg kunne tenkt meg å kjøre.


     
    Sist redigert:

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn