![www.nrk.no](https://gfx.nrk.no/CmvK3ZUiBLAJzrKNee8mMAc32EFeiaaRBmAiOREr0wsQ.jpg)
Kan være ulovlig å innføre forbud mot bensin- og dieselbiler i Oslo og Bergen
Oslo og Bergen ønsker områder der fossilbilder ikke får kjøre, og regjeringen har gitt grønt lys. Men advokater mener det kan stride med loven.
![www.nrk.no](https://static.nrk.no/nrkno/serum/2.0.513/common/img/apple-touch-icon-114x114.png)
|
Neida, men å slippe mye avgifter for å brøyte vei for el-biler er helt greit. El-bilister begynner å fremstå som noen gnitne sutrepaver som vil at Staten skal ordne alt bilhold for dem. Gratis, på bekostning av fossilbiler.– Det blir feil at elbilistane i dag skal ta heile rekninga, og at dei som koplar seg på seinare slepp unna fordi då er mykje av infrastrukturen allereie nedbetalt, seier Unni Berge, leiar for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Og den solide mangelen kan rettes opp ved orientere seg ved hjelp av gugling.Svaret ditt vitner om solid mangel på teknisk innsikt og kunnskap rundt de faktiske problemstillingene...
Ok. Ja det er jeg enig i. Virket bare som du driver heksejakt på alt som har med strøm og batterier å gjøre.Hater ikke batterier men man skal vite hva man driver med. Batterikapasiteten på denne båten tilsvarer rundt 10 elbiler.
Friheten er at JEG bestemmer hvor langt og hvor mye jeg vil kjøre og må ikke stoppe mer enn 4-5min for å få ytterligere 100mil total frihet..Forstår ikke helt den friheten eller manglende friheten. Skal man trekke sigøyner/white trash vogn eller kjøre mye på motorveier i høy hastighet er innvendingen grei men at det skal være så stor ulempe med lading (sett bort fra utfartsdager) har jeg vondt for å forstå.
Det er mange faremomenter m batteridift. Bergingsetaten er redde å komme nær disse høye spenninger som kan forårsake høye korsluttnings strømmer.Svaret ditt vitner om solid mangel på teknisk innsikt og kunnskap rundt de faktiske problemstillingene...
Jeg respekterer at du har den meningen.. Og noen er vel kansje mer komfertabel med å la ting og objekter styre kontra å ha den hele å fulle friheten til å styre selv hva man vil eller føler for å gjøre.Høres nå nitrist ut å kjøre 100 mil for å kun ha 4-5 minutters pause før man kjører videre.
Jeg vil bestemme når jeg skal ha pause, kaffe, gå på toalettet, ikke bilen.100 mil i Norge tar fort 12-13 timer så den terapibiten ser jeg ikke helt. Kaffe, mat og toalettbesøk er slettes ikke nødvendig for gleden ved å kjøre bil er så stor.
Kjøring med vogn ser jeg på som for spesielt interesserte.
Vanskelige unngå å treffe på ladere allikevel hvis man for eksempel kjører E6 mellom Trondheim og Oslo. For egen del ser jeg nesten ingen endring i stoppesteder med bensinbilen enn med elbilen.Jeg vil bestemme når jeg skal ha pause, kaffe, gå på toalettet, ikke bilen.
Det er pros and cons med begge deler. Etter 30 år med bensin, synes jeg nå det er utrolig befriende med Tesla da. Jeg kjører både lokalt og langt siden svigerfamilien bor i Danmark. Skal vi kjøre f.eks Hirtshals-København, planlegger bilen et par korte ladestopp på veien der vi kan hygge oss litt med en is og en liten benstrekk. Det er bare koselig og jeg kommer alltid mye mer opplagt frem enn da vi hadde bensinbil. Jeg ønsker på ingen måte å bytte tilbake. Når det er sagt, så synes jeg det virker stusselig når jeg ser alle andre elbilmerker som står i kø og skal dele på et par ladere. Begynner å bedre seg nå, men strømmen på ionity osv er så dyr at det blir ofte billigere å kjøre diesel.Jeg respekterer at du har den meningen.. Og noen er vel kansje mer komfertabel med å la ting og objekter styre kontra å ha den hele å fulle friheten til å styre selv hva man vil eller føler for å gjøre.
å kjøre 100mil med bare 4-5min stopp er for min del både greit og egentlig terapi da jeg trives bak rattet.. og når jeg er bak rattet liker jeg å bestemme omstendighetene, og ikke en batteriprosent som faller og jeg vet den stopper meg før jeg vil stoppe, og det stoppet blir lengere enn et kort stopp for å slenge på litt fossil væske
Elbiler er morro å kjøre osv.. og hadde jeg hatt mer ubegrensede middler for å handle bil så hadde det nok stått en elbil her for bykjøringen og kansje opp til 90% av det jeg bruker en bil til normalt sett.. Men å låse fast 300-400.000++ i en elbil når man i tillegg må ha en bil som dekker de resterende prosentene(langkjøring og kjøring med vogn/tyngere henget) så blir det ikke et alternativ.
Og en bil som gjør en god jobb på sistnevnte og dekker de samme kravene til komfort, motor, standard osv koster fort 500k, men det fine der er at man på brukten kan finne masse snadder til langt mer levelige priser. OG den bilen kan gjøre ALT. Ergo trenger man bare 1 bil.
Så kommer da argumentet fra elbilfansen.. Tesla model X.. joda, en mill på bil hadde jeg ikke brukt uansett drivstoff.. og nei, den er ikke et alternativ, for den gir meg ikke friheten osv. Den kan med andre ord ikke gjøre ALT som JEG vil at min bil skal kunne gjøre..
Der er du ved litt av kjernen for mange. Ikke alle bruker bilen bare til lokal kjøring og en tidvis 15mils tur til hytta. Å kjøpe en ekstra bil er både dyrt (ala for de velstående) og lite miljøvennlig. Når jeg etter hvert skaffer meg en elbil blir det som bil nr 2 (vi har 2 biler uansett) men den eksisterende bil nr 2 er 9 år og ikke økonomisk eller miljøvennlig og fase ut.Men å låse fast 300-400.000++ i en elbil når man i tillegg må ha en bil som dekker de resterende prosentene(langkjøring og kjøring med vogn/tyngere henget) så blir det ikke et alternativ.
Nei vi er alle ulike.. bare å se her inne.. noen liker jo Hegel100 mil i Norge tar fort 12-13 timer så den terapibiten ser jeg ikke helt. Kaffe, mat og toalettbesøk er slettes ikke nødvendig for gleden ved å kjøre bil er så stor.
Kjøring med vogn ser jeg på som for spesielt interesserte.