Hah, tror du jeg har problemer med å dra ut i en bred firehjulssladd med mitt verktøy tar du feil. Kjørte der 20 min før hendelsen og det vat ikke spesielt glatt der. Men med Elon med en hånd på rattet og en imaginær fot på VRen må det jo gå galt. Dro forøvrig en liten bredslatt på samme sted 2t før da.Du skulle prøvd en TM3 på glatta. Den har den største motoren bak, så det blir som en sprek Bimmer som kommer frem overalt. I dig it.
Kan jo prøve den der med lekebilen din....Alle Astro eiere bør holde seg hjemme
Vis vedlegget 698193
Jeg har ingen formening om hva du kan. Jeg kjenner hverken deg eller bilen din. Jeg sier bare at TM3 er skikkelig moro på glatta. Du skulle prøvetror du jeg har problemer med å dra ut i en bred firehjulssladd med mitt verktøy tar du feil. Kjørte der 20 min før hendelsen og det vat ikke spesielt glatt der. Men med Elon med en hånd på rattet og VRen må det jo gå galt. Dro en liten bredslatt på samme sted 2 mt før da.
Siden en bil gikk rett frem i rundkjøringen så våger jeg meg på en såpass dristig påstand at det faktisk var glatt der, helt uavhengig av hvordan det føltes. Det føles jo strengt tatt ikke glatt før det plutselig gjør det. Tilstrekkelig friksjon eller mangel på sådan er temmelig binært. Den er der helt til den ikke er der lengre.
Googlet dette og første treff var:Regnet med at det vil komme et slikt svar fra en wannabee som ikke skjønner en flis.
Tips: Du kan søke litt på nettet for å se hvor mye dreiemoment en har på hjulene MED girkasse sammenlignet med hva Stusslene uten girkasse har...
Glad jeg har en Subaru. Dårligere veien er bedre blir den og kjøre.Bruker man hodet og senker farten litt går det gjerne greit! Gjelder spesiellt tunge biler på lavprofil/brede dekk.
Opplever det slik at rundkjøringer er oftest glattere enn veien ellers. Og jo høyere prosentandelen biler med piggfrie dekk det er etter veiene, desto mer polert blir rundkjøringene. Dersom det ikke brøytes tilstrekkelig før det saltes, så lages det typisk fryseblanding av salt og snø, som underkjøler veibanen. Rundkjøringer er typisk her. Faresignalet på dette er mye brunfarget pulver etter veien.Siden en bil gikk rett frem i rundkjøringen så våger jeg meg på en såpass dristig påstand at det faktisk var glatt der, helt uavhengig av hvordan det føltes. Det føles jo strengt tatt ikke glatt før det plutselig gjør det. Tilstrekkelig friksjon eller mangel på sådan er temmelig binært. Den er der helt til den ikke er der lengre.
Pussig måte å stave Citroen CX påGlad jeg har enSubaru. Dårligere veien er bedre blir den og kjøre.
Roar
CX og XM er faktisk veldig gode vinter biler!Pussig måte å stave Citroen CX på
Min erfaring er at når det ligger salt på veien under snøen så ser man ikke det, men man får mindre grep i forhold til vanlig snødekt vei. Saltets oppgave er, i tillegg til å smelte snøen, å hindre at snøen fester seg til veien. Dessverre fester ikke dekkene seg til veien heller.Ikke så mye saltmukk å se....
For ikke snakke om SM! ( sikle sikle!! )CX og XM er faktisk veldig gode vinter biler!
De har mere tro på bilen enn kjøreferdighetene. Kan hende de var mere opptatt av det som står på skjermen og autopiloten. For oss som har hatt bil mange år, ser på galskapenOgså på godt, gammeldags vinterføre. Skulle du sett på maken...!
M+S, Mud + Snow. Også kalt helårsdekk. Det vil si dårlige sommerdekk og dårlige vinterdekk. Range Roveren vet ikke dette og krabber ufortørnet ivei.Har vel skrevet det tidligere også, men her forleden år "gadd" jeg ikke bytte til vinter piggdekk på Range Roveren. Kjørte på "sommer" dekkene hele det året.
Det var dekk med "normalt" grove knaster da det dog er en "terrengbil", de var også av en eller merksnodig grunn merket med M+S, mulig fordi det var dekk som var regumiert på vinterstammer?? Så på papiert i allefall var det lovlig.
Har en slik småbil og den er ikke nærheten av Subaru. Bruker Subaru når jeg skal på hytta den andre kommer jeg ikke frem med. Hatt Toyota med 4 hjulstrekk og den var bra men i forhold til Subaru var den smågutt.Det er klassisk at man tror at fordi man kommer bedre frem med 4 hjulstrekk, så kan bilen også stoppe og stanse bedre. Feil. Og i særdeleshet når den veier 2,5 tonn. Den beste bilen på vinterføre er fortsatt en småbil på 1100 kilo og trekk på forhjulene med gode og relativt smale dekk.
Joda, kjører du på dårlig pløyde småveier er 4wd bra for fremkommeligheten som jeg sa. Men på rimelig pløyde hovedveier hvor fremkommelighet ikke er den eneste utfordringen er min erfaring at en liten og lett bil har mange fordeler mhp å stoppe og alt det andre som trengs på en trafikkert hovedvei, samtidig som i hvert fall jeg aldri har hatt problemer med fremkommeligheten...Har en slik småbil og den er ikke nærheten av Subaru. Bruker Subaru når jeg skal på hytta den andre kommer jeg ikke frem med. Hatt Toyota med 4 hjulstrekk og den var bra men i forhold til Subaru var den smågutt.
Roar
Kan prøve denne dynotesten etter at kapassiteten har falt 40% i kulden!Googlet dette og første treff var:
Tesla Model S P85D Breaks The Dyno With Instant Torque ...
og
Tesla Model S P100D hits the dyno, spits out incredible torque ...
Ytelsen endrer seg ikke nevneverdig med temperaturen, batteriet har jo aktiv temperaturstyring.Kan prøve denne dynotesten etter at kapassiteten har falt 40% i kulden!
Det er klassisk at man tror at fordi man kommer bedre frem med 4 hjulstrekk, så kan bilen også stoppe og stanse bedre. Feil. Og i særdeleshet når den veier 2,5 tonn. Den beste bilen på vinterføre er fortsatt en småbil på 1100 kilo og trekk på forhjulene med gode og relativt smale dekk.
Med full 4 hjulstrekk har du godt grep i svinger når det er glatt i forhold til de små med forhjulstrekk.Joda, kjører du på dårlig pløyde småveier er 4wd bra for fremkommeligheten som jeg sa. Men på rimelig pløyde hovedveier hvor fremkommelighet ikke er den eneste utfordringen er min erfaring at en liten og lett bil har mange fordeler mhp å stoppe og alt det andre som trengs på en trafikkert hovedvei, samtidig som i hvert fall jeg aldri har hatt problemer med fremkommeligheten...
Er ikke noen fordel med hydraulikk avfjæring i ekstrem kulde? Har bedre tro på stive enklere avfjæring!Hm, tydelig at man opplever ting forskjellig. Som Citroen sjåfør (hydralikk biler) så sliter jeg litt med komfort i biler med ståltråd fjæring.... Sikkert mye som er bra med Subaru, men den jeg var inne i(postmann Pat bil, Forrester tror jeg) hadde dårlig komfort på grei vei. CX og XM er både komfortable og gode vinterbiler, C6 har faktisk ganske lik fjæringsfølelse som CX og er også fin vinterbil. SM har jeg desverre ikke vært inne i, men lever i håpet..
Når det gjelder Tesla så har jeg kun vært passasjer (model 3p og model S med luftfjæring), men å si at de har høy komfort er vel og dra det langt.. Han som har model S bilen, blir mer sliten av å kjøre Tesla i 30 mil enn en Peugeot Express (kassebil)
Kun noen tanker fra et hydralikk-dyr