Rega P9 vs TUNGvekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    digiman skrev:
    gismo skrev:
    Flotte bilder av en lekker spiller digiman ;)
    Blir godt det du nevner med Hellas og varme, vi drar på søndag morgen ;D
    God tur!!
    gismo
    Takker! God tur til dere også. Passer jo utmerket at været snudde fullstendig til høst her i Oslo nå ;D
    Har absolutt planer om å leve på denne dosen varme og sol i mange måneder fremover.

Timing digiman...timing ;D
    Tankene går til Birkebeinere på to hjul :p

gismo

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.973
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har hatt P3 og P5 i eget oppsett samt satt opp en P9 og tilbragt mange timer sammen med den. Steget opp til P5 var stort for meg og ga sammen med forskjellige Ortofoner og AT mange kvalitetstimer med opplevelser men etter en tid ble jeg noe trøtt av spilleren og lei(?) av lyden. Jeg skjønner at det er entusiasme rundt disse spillerne men etter min mening er det begrenset hvor langt og høyt det kan fly, selv med kostbare pickuper og optimalt satt opp. Fordelen/praktisk er at de er lett å settte opp, lett i vekt og har ok armer. Noe jeg synes er negativt er at man "burde" oppgradere kontravekt og internkabel ++(?) for å skvise ut potensialet fra den og at plinth er kjipt bygd imo. Dette var vel noe av grunnen til at jeg mistet litt interesse. P9 er et helt annet dyr men koster så mye at man nesten kan få 2 like bra spillere for prisen av 1 P9. Det jeg likte best med P9 var drivet i musikken og den flotte armen. Etter min mening er tungvekt klart best og helst ikke reimdrift..........
    Mvh Espen

S

Stereo_Mono

Gjest
    ELJ skrev:
    Jeg har hatt P3 og P5 i eget oppsett samt satt opp en P9 og tilbragt mange timer sammen med den. Steget opp til P5 var stort for meg og ga sammen med forskjellige Ortofoner og AT mange kvalitetstimer med opplevelser men etter en tid ble jeg noe trøtt av spilleren og lei(?) av lyden. Jeg skjønner at det er entusiasme rundt disse spillerne men etter min mening er det begrenset hvor langt og høyt det kan fly, selv med kostbare pickuper og optimalt satt opp. Fordelen/praktisk er at de er lett å settte opp, lett i vekt og har ok armer. Noe jeg synes er negativt er at man "burde" oppgradere kontravekt og internkabel ++(?) for å skvise ut potensialet fra den og at plinth er kjipt bygd imo. Dette var vel noe av grunnen til at jeg mistet litt interesse. P9 er et helt annet dyr men koster så mye at man nesten kan få 2 like bra spillere for prisen av 1 P9. Det jeg likte best med P9 var drivet i musikken og den flotte armen. Etter min mening er tungvekt klart best og helst ikke reimdrift..........
    Mvh Espen
    Interessant å høre deres synspunkter ELJ. Har tilgode å høre en tung direktedrevet sak. Er vel ikke tvil om at det er en helt annen klang i de en gode reimdrevet spillere. Regner med at vi snakker vintage? Er vel ingen som lager de store DD lenger?
    Men er det noe ala 1210 på steroider kan man trygt si at det ikke passer min smak :)

Men undrer over at du påstår at du kan få nesten to like gode spillere til prisen av en P9. Siden jeg ikke fant det, lurer jeg på hvilken spillere du sikter til?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Kofferten er pakket og avreise til varme Hellas nærmer seg :)
    Mens jeg venter på å måtte stå opp kl 0300 i natt (helvetes charter fly) fant jeg litt tid til å ta noen shots av P9 og IOS.
    Flotte bilder!!
    Mens du venter på å reise dit jeg skulle ønske jeg også skulle reise i natt, kan du ikke ta av platter og ta litt bilder av subplatter?
    Samt bilder av armen er også velkomment...

God ferie, forresten!!

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    Klart det :)
    Litt begrenset hva jeg klarer å få til med lommekamera. Har en Canon 5D, men den er lånt bort :-\
    Her er et par snapshots av det du spør om RoDa.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vakkert, ser ut som en top-of-the-line dette ja!! 8)

R

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.973
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei!
    vel, 2 spillere for en P9 er kanskje noe satt på spissen men synes man får mye fra andre produsenter før man når prisen til en P9 ;)
    Selv gikk jeg til mellomhjulspiller (Lenco) som etter ny og tung plinth og restaurering av drivverket har et driv og stabilitet som jeg synes overgår P9. Beste måten jeg kan beskrive det på er: Mere kjøtt på beina.... Bassen er ofte nevnt som en av Rega´s styrker(noe jeg er enig i) men knyttneven til en mellomhjulsspiller er det fare for at mange vil like bedre imo.
    Mvh Espen

S

Stereo_Mono

Gjest
    Godt å være tilbake etter ferie nå.
    Nyter Dire Straits sin første album på P9en og du verden så ekstra godt det svinger etter litt tid vekk fra anlegget.
    Må nesten ta mere ferie. Det gir jo anlegget en reel oppgradering å være borte fra det en stund :)

Flott ferie forresten. Slik så det ut hverdag og jeg har nyttet de late dagene fullt ut :)

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Liten oppdatering. Ortofon Jubilee er ut og Rega Apheta PU er på vei inn (Bestilt).
    Har testet Apheta hjemme i 1 uke på lån og på 50 ohm på IOS RIAA er den fantastisk god (silke) og ikke minst en match made in heaven med P9en :)

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    digiman skrev:
    Liten oppdatering. Ortofon Jubilee er ut og Rega Apheta PU er på vei inn (Bestilt).
    Har testet Apheta hjemme i 1 uke på lån og på 50 ohm på IOS RIAA er den fantastisk god (silke) og ikke minst en match made in heaven med P9en :)
    Gratulerer!
    Kan bare stille meg helt bak at Aphetaen leverer silkelyd:)

jakr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    114
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut på dere som jeg bør sjekke ut Aphetaen. Hvor kjøpte dere fra?

jakr

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Apheta = eneste MC fra Rega?
    Kosta litt da....

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jens skrev:
    En "lett" spiller laget "riktig" kan ha en suveren kjapphet som ingen "tung" spiller vil kunne oppnå.
    Hvorfor det? Tallerkenen spinner like fort, og nåletrykket er det samme. Ser for meg at en stor og tung tallerken holder mer stabil rotasjonshastighet og er mindre påvirket av vibrasjoner fra omverdenen, men hvorfor skal en lettere spiller låte "kjappere"?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Jens skrev:
    En "lett" spiller laget "riktig" kan ha en suveren kjapphet som ingen "tung" spiller vil kunne oppnå.
    Hvorfor det? Tallerkenen spinner like fort, og nåletrykket er det samme. Ser for meg at en stor og tung tallerken holder mer stabil rotasjonshastighet og er mindre påvirket av vibrasjoner fra omverdenen, men hvorfor skal en lettere spiller låte "kjappere"?
    «Std.forklaringen» går ofte ut på at den mekaniske etterklangstiden i lete spillere er kortere enn i tunge spillere.

Jeg er likevel mer på tung enn på lett, og «resten» handler om demping.

mvh
    KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Apheta = eneste MC fra Rega?
    Kosta litt da....
    Jepp! De lagde den egentlig spesifikt til IOS og P9 i tankene. Funker som en kule. Mere livlig en Jubilee i klangen.
    Er Rega 3 punkts montering på den, så for de med nevrose på PU oppsettet er den helt perfekt ;D

Uten tvil den PU jeg har hatt som endrer seg mest etter belastning. på 400 ohm har den antydning til å bli lys alt. Men er helt silke på 50ohm. Anbefales :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    «Std.forklaringen» går ofte ut på at den mekaniske etterklangstiden i lete spillere er kortere enn i tunge spillere.

Takk. Ja, det høres vel plausibelt ut. I alle fall hvis ikke tallerkenen er laget av et dødt materiale, som den vel ofte er. (?)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Dazed skrev:
    KJ skrev:

Takk. Ja, det høres vel plausibelt ut. I alle fall hvis ikke tallerkenen er laget av et dødt materiale, som den vel ofte er. (?)
    Tallerken på P9 er laget an en type keramikk, som kun er slått av diamant på hardhet. Ergo = Svindyr å produsere helt flatt og rund. Rega påstår at det er den som bidrar på P9 sin gode klang.

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Er det slikt noe, digiman?

http://en.wikipedia.org/wiki/Zirconium_oxide

Sånn er lagerkula mi laget av, og det skal visst være nk hardhet i forhold til diamant

R
    Er ikke sikker RoDa. Rega skriver: I et intervju med Roy Gandy kom det frem at tallerken på P9 er like kostbar å produsere, som en komplett P5, så noe eksotisk er det. Skulle vært artig å sammenlingnet med glasstalerken ;D

The platter is quite simply the most exotic material we have used to date in our turntable designs. It is made from pure ceramic; a material that you would otherwise find on missile nose cones or maybe insulation tiles found on Nasa's space shuttle. The reason for using such an exotic and difficult to produce material? It is the hardest material known to man apart from diamond!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Rega skriver: I et intervju med Roy Gandy kom det frem at tallerken på P9 er like kostbar å produsere, som en komplett P5, så noe eksotisk er det. Skulle vært artig å sammenlingnet med glasstalerken ;D
    Det hadde vært moro! Dessverre er det en annen subplatter som gjør det umulig. Sikkert smart av Rega siden det nok låter likt uansett... ;D ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    P7 har jo en enklere variant av den keramiske tallerkenen, med pålimte lodd langs kanten. P9 sin tallerken må derimot slipes i fasong etter at den er "bakt", en tidkrevende prosess. En "død" tallerken, arm med ekstra fine toleranser, plint som er lettere og stivere enn andre Regaer og spesialjustert strømforsyning for at den plint-monterte motoren skal skape så lite vibrasjoner som mulig (i motsetning til andre produsenters demping og separate motorenheter). Det er vel noe av det som gjør P9 bedre enn de andre spillerene i Rega-sortimentet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    P7 har jo en enklere variant av den keramiske tallerkenen, med pålimte lodd langs kanten. P9 sin tallerken må derimot slipes i fasong etter at den er "bakt", en tidkrevende prosess. En "død" tallerken, arm med ekstra fine toleranser, plint som er lettere og stivere enn andre Regaer og spesialjustert strømforsyning for at den plint-monterte motoren skal skape så lite vibrasjoner som mulig (i motsetning til andre produsenters demping og separate motorenheter). Det er vel noe av det som gjør P9 bedre enn de andre spillerene i Rega-sortimentet.
    Godt innlegg. Har lest litt på diverse Britiske forumer hvor noen medlemmer har klaget over prisen på en P9, men det ligger faktisk mye arbeid og research bak designen.

Spiller pent gjør det jo. Har lovet en lytt for de vil som vil ta seg en tur. Må prøve å finne en dato før jul :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Spiller pent gjør det jo. Har lovet en lytt for de vil som vil ta seg en tur. Må prøve å finne en dato før jul :)
    Høres veldig bra ut! :)

R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg har veldig lyst å kommentere på dette; det du sier er både veldig riktig og veldig viktig. Og det er mye mellom linjene her! Det som for meg er moralen i dette er at en svale ikke gjør noen sommer. Dvs at det er helheten og balansen i designet som totalt sett utgjør forskjellen mellom en rimeligere og en dyrere Rega.

Man kan som sluttbruker bytte en ting på en Rega, f.eks en subplatter eller en armvekt og oppleve en forbedring og synes at det er dumt at ikke Rega gjør dette… 

Men Rega (og de fleste andre gode produsenter) gjør det hele på en langt mer hensiktsmessig, sofistikert og innsiktsfull måte (selvsagt, siden de er spesialister på dette) til det prispunkt apparatet er; de bruker elementer i designen hvis ytelse betraktes i lys av de andre elementene i designen, slik at alle sider ved designen helhetlig sett er på et nogenlunde likt nivå.

Dette er kanskje på overflaten en markedsføringsulempe for produsent som ikke kan flagge bells & whistles i sine brosjyrer, men en definitiv fordel for sluttbrukeren, bl.a da han pga produsentens edruelige forhold til ytelse slipper å betale for fancy løsninger som allikevel drukner i flaskehalser andre steder i designen. Nettopp dette med balanserte tekniske designer er et sterkt kjennetegn på en virkelig kvalitetsbevisst produsent.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode poeng VidarP. Jeg er litt på et utenlandsk forum hvor det er en tråd om hvorfor man kjøpte en Rega.
    Tråden har blitt en sørgelig historie hvor det er om å gjøre å finne ut hvor dumme Rega har vært ved å plukke ut en eller flere deler som burde/skulle vært bedre.

Men jeg tror det er som du sier at spillerne er bygget til et prisnivå og at man da søker å balansere designet ved at alle delene skal være i plan ytelsesmessig.
    Man kan som jeg har gjort bytte ut en eller flere deler av designet og oppnå en forandring/forbedring, men det blir feil å rive seg i håret, spy ut edder og galle og kreve at dette burde Rega gjort i utgangspunktet.....

Jeg synes at bytte av subplatter på min P5 gjorde spilleren veldig mye bedre, uten å ofte noe regaisme (bortsett fra hastighetsavvik kanskje).
    Kanskje jeg til og med har gjort spilleren i stand til å rettferdiggjøre bedre PU enn den kunne gjort i utgangspunktet, men å fable om at Rega burde utstyrt spilleren med en tilsvarende subplatter i utgangspunktet gjør jeg ikke. Selv jeg forstår at det ville plassert spilleren i et helt annet prisleie. Det Rega gjør istedet er å lage en bedre spiller som heter P7 hvor de har endret de tingene de mener trekker ytelsen videre fra nivået P5 ligger på.

R

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Gode poeng VidarP. Jeg er litt på et utenlandsk forum hvor det er en tråd om hvorfor man kjøpte en Rega.
    Tråden har blitt en sørgelig historie hvor det er om å gjøre å finne ut hvor dumme Rega har vært ved å plukke ut en eller flere deler som burde/skulle vært bedre.
    Velkommen til internett.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Rega P9 leveres jo også med en relativt heftig strømforsyning som standard. Hos Linn og mange andre produsenter betaler man ti tusen ekstra for en slik boks.

S

Stereo_Mono

Gjest
    jakr skrev:
    Høres ut på dere som jeg bør sjekke ut Aphetaen. Hvor kjøpte dere fra?

jakr
    Beklager Jakr... Hoppet visst over denne jeg..
    Synes Stereofil og Kontrapunkt har vært hyggelig plasser å handle i fra tidligere.
    Begge er jo Rega forhandlere. Handler selv fra Mono (importøren) pga jobb forbindelser, men de leverer nok bare til forhandler. Terje der er uansett super hyggelig og en grei kar å prate med, selv om han vil nok henvise deg til forhandler ved kjøp :)

Måtte jo gi fra meg låne Apheta (under tvang nesten ;D) og dum som jeg var gikk Jubilee litt fort ut døren til en ivrig entusiast, som ikke kunne vente på meg ;D

Så i dag er min vinyl status:

Kjedelige greier å vente, men den som venter på noe godt.... Bla bla bla... ;D
    Burde nok vurdere å ha en rimelig MC liggende i skuffen her hjemme på sikt.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Så at det var julemarsipan på Statoil i går........ :D

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Hehe! Trenger bare en PU jeg, så skal vi få til noe RoDa :)
    Vet noe mere om leveringstider på Aphetaen denne uken.
    Er visst bare to mennesker hos Rega, som er kvalifisert til å lage Apheta, så den lages i hovedsak på bestilling ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Er visst bare to mennesker hos Rega, som er kvalifisert til å lage Apheta, så den lages i hovedsak på bestilling ;D
    ...og han ene er dau og han andre sitter i rullestol... ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    ...og han ene er dau og han andre sitter i rullestol... ;D
    :-\ Er noe slikt jeg frykter... Men er evig optimist. Hadde vært greit få P9en opp å spille før jul. Om ikke blir det en rimelig MC sak jeg kan ha liggende i skuffen, som backup.
    Alle seriøse vinylfrelste burde vel ha en reserve PU på lur ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Alle seriøse vinylfrelste burde vel ha en reserve PU på lur ;)
    Eller aller helst en spiller nr. 2 ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker Jubilee var så velomtalt av deg at det forbauser meg at du solgte. Uansett så er moralen at en vinylbruker bør betrakte pu'er som slitbare forgjengeligheter, og bør alltids ha minst en pu i bakhånd.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg husker Jubilee var så velomtalt av deg at det forbauser meg at du solgte. Uansett så er moralen at en vinylbruker bør betrakte pu'er som slitbare forgjengeligheter, og bør alltids ha minst en pu i bakhånd.
    Betrakter absolutt Jubilee som en superb PU enda Vidar P :) Men etter å ha hatt muligheten til å ha en ferdig innspilt Apheta på lån hjemme, falt hele P9 med IOS opplevelsen fullstendig på plass for min del. Tipper Rega har nok brukt mange år og mye ressurser på og få dette til å spille slik de mener det skal låte. Virker som deres måte å gjengi musikk på treffer meg midt i hjertet. Dæven som den komboen synger og får foten i 110.
    Burde vel snart bytte nick til Regaman tror jeg. Digiman passer ihvertfall ikke helt lenger ::)

Jeg vurderte forøvrig sterkt å beholde Jubilee i samlingen, men synes den er noe for kostbar å ha liggende i skuffen, så valgte å selge mens det var noe verdi igjen i den.
    Er på kikk etter en ok rimelig (2-3k) MC å ha i bakhånd. Disse AT sakene flere av dere anbefaler ser jo unektelig spennende ut :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vidar P skrev:
    Uansett så er moralen at en vinylbruker bør betrakte pu'er som slitbare forgjengeligheter, og bør alltids ha minst en pu i bakhånd.
    Mono har en PU i bakhånd, kanskje flere. Som dere skjønner skal ikke min Jubilee noe sted før den er oppbrukt. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn