Bach_Man skrev:
P7 har jo en enklere variant av den keramiske tallerkenen, med pålimte lodd langs kanten. P9 sin tallerken må derimot slipes i fasong etter at den er "bakt", en tidkrevende prosess. En "død" tallerken, arm med ekstra fine toleranser, plint som er lettere og stivere enn andre Regaer og spesialjustert strømforsyning for at den plint-monterte motoren skal skape så lite vibrasjoner som mulig (i motsetning til andre produsenters demping og separate motorenheter). Det er vel noe av det som gjør P9 bedre enn de andre spillerene i Rega-sortimentet.
Jeg har veldig lyst å kommentere på dette; det du sier er både veldig riktig og veldig viktig. Og det er mye mellom linjene her! Det som for meg er moralen i dette er at en svale ikke gjør noen sommer. Dvs at det er helheten og balansen i designet som totalt sett utgjør forskjellen mellom en rimeligere og en dyrere Rega.
Man kan som sluttbruker bytte en ting på en Rega, f.eks en subplatter eller en armvekt og oppleve en forbedring og synes at det er dumt at ikke Rega gjør dette…
Men Rega (og de fleste andre gode produsenter) gjør det hele på en langt mer hensiktsmessig, sofistikert og innsiktsfull måte (selvsagt, siden de er spesialister på dette) til det prispunkt apparatet er; de bruker elementer i designen hvis ytelse betraktes i lys av de andre elementene i designen, slik at alle sider ved designen helhetlig sett er på et nogenlunde likt nivå.
Dette er kanskje på overflaten en markedsføringsulempe for produsent som ikke kan flagge bells & whistles i sine brosjyrer, men en definitiv fordel for sluttbrukeren, bl.a da han pga produsentens edruelige forhold til ytelse slipper å betale for fancy løsninger som allikevel drukner i flaskehalser andre steder i designen. Nettopp dette med balanserte tekniske designer er et sterkt kjennetegn på en virkelig kvalitetsbevisst produsent.