Rega P9 vs TUNGvekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Vidar P skrev:
    Uansett så er moralen at en vinylbruker bør betrakte pu'er som slitbare forgjengeligheter, og bør alltids ha minst en pu i bakhånd.
    Mono har en PU i bakhånd, kanskje flere.Som dere skjønner skal ikke min Jubilee noe sted før den er oppbrukt. ;D
    Så sant Zomby_Woof ;D
    Fikk gladmelding i dag. Rega Apheta er forventet levert på tirsdag neste uke ;D ;D ;D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Passer perfekt, jeg blir jagd ut av huset på torsdag. Syklubb....

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Passer perfekt, jeg blir jagd ut av huset på torsdag. Syklubb....
    Hehe! Også med flunket ny uinnspilt Apheta PU da.. Må sitte med bomullsdotter i ørene da. Ryktene har det til at den ikke er snill de første timene ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    Litt på sidelinjen av prosjekt P9...
    Hvor skal galskapen ende? Men har hatt PSB Synchrony One noen dager hjemme på test.
    Et ord beskriver de. Jeg er SOLGT :eek: :eek: Selv om jeg tar alt pressen skriver med en klype salt er jeg til de grader enig at Stereophile har de i Klasse A listen sin... Dæven for en knakende god høyttaler. Burde selge i pallevis. I sær her hjemme hvor de selges svært rimelig.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ta det positivt, hvis jeg synes det låter drit er det bare å skylde på PUen og si at det låter myye bedre etter jeg har dratt. ;D

Spennende med disse PSBene, får mye skryt runtom de der! Men synes du de er så mye bedre enn APene?

R

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Ta det positivt, hvis jeg synes det låter drit er det bare å skylde på PUen og si at det låter myye bedre etter jeg har dratt. ;D

Spennende med disse PSBene, får mye skryt runtom de der! Men synes du de er så mye bedre enn APene?

R
    Hehe! Sant nok RoDa ;)
    PSBene er ikke total overlegene APene, men de spiller hakket dypere og og har mindre av denne 80-100hz suckouten jeg sliter med i rommet mitt (selv om APene er bedre en tidligere høyt på området). Kan ikke forklare helt hvorfor da det jobber vel litt i mot akustikk og plassering regleboken med denne suckouten, men det låt ihvertfall hakket mere dynamisk og jevnere ellers med PSBene. Nå hadde jeg luksusen av å ha begge høyttalere samtidig her, så det ble ikke bare placebo ;)
    Men etter å ha lest om konstruksjonen begynner jeg muligens å fatte en mistanke til at den noe spesielle element plasseringen på Synchrony One har finger med i spillet her. Hovedprinsippet er å kansellere (redusere) første refleksjonen i gulvet og flere anmeldere har merket både med målinger og lyting at dette har en positiv effekt på det typiske fenomenet i bassområdet. Noe jeg kan vel bekrefte her.
    Må si at disse PSBene er den beste høyttaleren jeg har hørt i mitt rom (i sær bassen) og det har vært lånt alt for mange par de siste par årene ::) ::)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig spennende!
    Har du de på plass til jeg kommer på torsdag?

R

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Veldig spennende!
    Har du de på plass til jeg kommer på torsdag?

R
    Det er ihvertfall planen min, så får vi se hvordan det går med den da.... ;) Håper da inderlig at Apheta dukker opp på tirsdag ihvertfall. Høyttalere har jeg uansett merke her :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    digiman skrev:
    Spiller pent gjør det jo. Har lovet en lytt for de vil som vil ta seg en tur. Må prøve å finne en dato før jul :)
    Så at det var julemarsipan på Statoil i går........ :D
    Hehe! Trenger bare en PU jeg, så skal vi få til noe RoDa :)
    Vet noe mere om leveringstider på Aphetaen denne uken.
    Er visst bare to mennesker hos Rega, som er kvalifisert til å lage Apheta, så den lages i hovedsak på bestilling ;D
    ...og han ene er dau og han andre sitter i rullestol... ;D
    Kan se ut som du har muligens har rett der Roda.
    Venter og venter, men dato på levering av Apheta blir stadig utsatt. Rega sier at det tar 3 dager og lage den. Hmm! Har ventet i 5 uker nå :-\ Men håper fortsatt det blir mulig og få til en lytt på Rega godsakene i 2010.

Visa kortet har forøvrig forlengst nesten brent hull i lommen på å sikle etter en rimelig og grei MC, men klarer såvidt å holde igjen.... Men så var det denne AT OC9, som alle skyter av da. Billig er den jo også.

Nei! Nå går jeg og jekker meg en øl og furter videre med Spotify på isteden.
    Men et lite mager trøst i ventingen er at PSBene er helt suverene ;D
    Sett bortefra at naboen ikke setter så stor pris på den ekstra tyngden i de nederste oktavene ;D ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Apropos AT OC9 så har denne nylig blitt oppdatert og heter nå OC9 MLIII så pass på å få siste utgave hvis du kjøper den ny. Ikke dumt å ha denne klassikeren i bakhånd, eller som hovedpickup for den saks skyld, selv om kanskje AT33 er en utfordrer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva venter du på da Digiman? Hvor/hvem er tidstyven? Er det hos fabrikken, importør eller forhandler?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Apropos AT OC9 så har denne nylig blitt oppdatert og heter nå OC9 MLIII så pass på å få siste utgave hvis du kjøper den ny. Ikke dumt å ha denne klassikeren i bakhånd, eller som hovedpickup for den saks skyld, selv om kanskje AT33 er en utfordrer.
    Korrigering: Ser at OC9 III er betydelig dyrere enn OC9 MLII, faktisk dyrere enn AT33EV, så her trengs mer informasjon for å finne ut hva som er beste kjøp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En ny slipning krever et nytt (og høyere) stifttrykk, som igjen medførte en revidering av opphenget, som nå er mer compliant. Boron cantilever (vet ikke men vil tippe det er X-profil) som det var på ART-1 i sin tid.

Veil pris på MLII var jo også høy, kanskje er det grunn til å håpe at de reelle utsalgsprisene på MLIII vil synke etterhvert?

Har ikke hørt den, og aner lite om den, men skal man tippe ut ifra AT's utvikling i andre henseender så kan man kanskje risikere en fyldigere og rikere klang. Det er jo stort sett denne klangrikdommen som mest påfallende har skilt dyrere fra rimeligere OC'er i tidligere tider også (OC3,5,7,9,10,30) for ikke å nevne forskjellen på OC9 og OC9 MLII.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hva venter du på da Digiman? Hvor/hvem er tidstyven? Er det hos fabrikken, importør eller forhandler?
    Det meste ligger hos Rega, som i hovedsak produserer Apheta etter de får inn ordre på den. Det er kun to personer hos de som er kvalifisert til å bygge den får jeg vite. Det ligger også litt med policyen mellom Rega og importører at de sender ikke bare en Apheta alene. Må visst gå med en samlet bestilling, som er ca en gang pr.mnd. Kan jo virke litt tullete for en PU, men har visst vært sånn i alle år.

Men skal bli artig å få den i hus. Apheta satt virkelig fart på musikken i P9en og dens skreddersydde RIAA IOS :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Bach_Man skrev:
    Korrigering: Ser at OC9 III er betydelig dyrere enn OC9 MLII, faktisk dyrere enn AT33EV, så her trengs mer informasjon for å finne ut hva som er beste kjøp.
    Ok! Ser på denne med stor interesse. Skal få avgårde en e-post med spørsmål om forskjellene mellom MLII og III.
    Men dere som kjenner denne PU godt. Synes dere at de fungerer godt i Rega sine armer?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellene (tekniske) på MLII og MLIII trenger du vel strengt tatt bare å google, og de går på det jeg sa. Om du ikke har noen epost-tilgjengelige kilder som kan utdype om de lydmessige forskjellene da.

AT OC9 har pleid å passe supert i Rega-armer imo, bedre enn de fleste. MLIII har en annen dynamisk compliance (men samme statiske), dersom ikke målefrekvensen på den dynamiske er endret da; og jeg er ikke kar om å forutsi hvordan dette vil arte seg mht resonansfrekvens/lydkvalitet uten å vite de detaljene.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Forskjellene (tekniske) på MLII og MLIII trenger du vel strengt tatt bare å google, og de går på det jeg sa. Om du ikke har noen epost-tilgjengelige kilder som kan utdype om de lydmessige forskjellene da.

AT OC9 har pleid å passe supert i Rega-armer imo, bedre enn de fleste. MLIII har en annen dynamisk compliance (men samme statiske), dersom ikke målefrekvensen på den dynamiske er endret da; og jeg er ikke kar om å forutsi hvordan dette vil arte seg mht resonansfrekvens/lydkvalitet uten å vite de detaljene.
    Takk for informasjonen :) Legger inn en bestilling på en AT PU over helgen nå.
    Ser forøvrig ut som utlandet er veien å gå for disse? Eller har jeg ikke fulgt med i timen og det finnes norsk forhandler?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Forhandlernettverket til AT er en merkelig ting. Egenimport er veien å gå, LP Gear eller Needledoctor pleier å ha dem til greie priser, i hvert fall førstnevnte.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    2
    betalte det samme hos doktorn tidligere,ser den har blitt dyrere nu ja :p Anyway,løp og kjøp,et kjempekjøp uansett :D

mvh Filip

S

Stereo_Mono

Gjest
    Begynner å lukte ulv ulv av denne leveringen av Apheta PU min ???
    Går inn i 6 uke nå... Kunne jo svømt over dammen å hentet den selv gitt ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
    Rega Apheta har ankommet ;D Skal bli fantastisk herlig å få snurret noen skiver igjen.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    digiman skrev:
    Rega Apheta har ankommet ;D Skal bli fantastisk herlig å få snurret noen skiver igjen.
    ENJOY!

Har fått en ny vår hos meg med vibrapods og Oyaide dempning.....

S

Stereo_Mono

Gjest
    yasman skrev:
    digiman skrev:
    ENJOY!

Har fått en ny vår hos meg med vibrapods og Oyaide dempning.....
    Spennende yasman. Synes P9, Apheta og IOS er en suveren måte å gjengi vinyl på. Nå er det bare å bite tennene sammen og komme seg igjennom litt innspilling tid på den nye PU, så spiller dette helt suverent :)
    Forøvrig fungerte 50ohm last totalsett best hos meg når jeg hadde den på test for 6 uker siden. Men det er selvfølgelig avhengig av RIAA :)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    354
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å nyte vinylens gleder i fullt monn digiman :) du er vel nesten en vinylmann nå du digiman?

Sprett en slik
    da går innspillingen lettere, men monter pickupen først ;)

Destiny.. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Få ta meg en pils eller 2 i kveld Destiny. Jævla synd at jeg sitter på flyet til Bergen i morgen tidlig med jobb opplegg til søndag :-\
    Men uansett veldig deilig å få godlyden tilbake igjen her hjemme. Etter 6 uker på digital vogna er det godt å være tilbake på formatet som låter klart best hjemme hos meg. Håper og tror at den nye Rega DACen som er på plass rundt år skiftet kan løfte det digitale opp noen hak, men tror uansett det har lite å stille opp med i forhold til det beste Rega har å tilby av analog gjengivelse ;D

Noen bilder er vel alltids moro? Ser ut som jeg er den 359 heldige eieren av en Apheta. Ikke akkurat masse produserte greier :)

Nicket mitt burde absolutt skiftes gitt ;D Moderatorer.. Hører dere? Regaman er vel på sin plass...

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med ankomst av PUen din!
    Dæsken den så skjør ut! :eek:
    Hva er de to pinnene som stikker ut foran? Beskyttelse?

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Gratulerer med ankomst av PUen din!
    Dæsken den så skjør ut! :eek:
    Hva er de to pinnene som stikker ut foran? Beskyttelse?

Mvh
    Rolf
    Takker RoDa.
    Kan trygt si at jeg var forsiktig når monterte den på tidligere i dag. Er bare tynn gjennomsiktig plast rett inn i innmaten på den :eek: Men fantastisk behagelig med 3 punkts monteringen da. 5 min montering tid totalt og null nevroser om justeringer. Fiks ferdig til den er slitet ut om et par tre år. Me like :)
    Regner med at de pinnene foran er beskyttelse. Som du ser på bildet peker de mot hverandre som en lang trekant. Men har uansett funnet et flott bruksområde til de. De fungere perfekt som sikte til å treffe sangen du vil treffe på platen. Om man driver med slikt da ;)

Låter forresten veldig bra også. Den er mere en oppløst og raskere en forrige Ortofon Jubilee imo. Hører helt klart at denne hører hjemme på P9 foret til IOS. Akkurat som Rega hadde i tankene da de utviklet den :)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    354
    Torget vurderinger
    1
    Alltid morro med oppdateringer i anlegget :) detta blir lekkert Regaman ;)

Regner med at pickuphuset var ferdig gjenga da?

Nyt musikken nå da.....

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    Herlig at det funker!

Litt urovekkende denne omtalen fra Stereophile.
    Men det er jo individuelt hva man liker, heldigvis.

http://www.stereophile.com/phonocartridges/1206rega/

R
    Art Dudley har fått mye pepper i diverse forum og Tone Audio bl.a for den omtalen der. Han brukte ikke et sekund på å finne ut at den må lastes lavt og brukte den tildels med EAR Riaa som har fast 1000 ohm last. Håpløst!
    Det funker ikke i det hele tatt på Apheta med 1000 ohm belastning. Blir alt for lyst.
    100 ohm maks og gjerne 50 om du har det. Da er det bare fløyel :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    Destiny skrev:
    Alltid morro med oppdateringer i anlegget :) detta blir lekkert Regaman ;)

Regner med at pickuphuset var ferdig gjenga da?

Nyt musikken nå da.....

Ferdig gjenget ja :) Enkleste montering jobb jeg har vært borti på en PU. Graver frem plate etter plate her gitt...
    Ergerlig at jeg må rekke 0700 Bergens flyet i morgen. Hvis ikke hadde dette blitt en lang kveld/ natt :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    Herlig at det funker!

Litt urovekkende denne omtalen fra Stereophile.
    Men det er jo individuelt hva man liker, heldigvis.

http://www.stereophile.com/phonocartridges/1206rega/

R
    Art Dudley har fått mye pepper i diverse forum og Tone Audio bl.a for den omtalen der. Han brukte ikke et sekund på å finne ut at den må lastes lavt og brukte den tildels med EAR Riaa som har fast 1000 ohm last. Håpløst!
    Det funker ikke i det hele tatt på Apheta med 1000 ohm belastning. Blir alt for lyst.
    100 ohm maks og gjerne 50 om du har det. Da er det bare fløyel :)

Aha! Ser man det. 8)
    Fløyel er fint 8)

R

S

Stereo_Mono

Gjest
    Artig skrue han Roy Gandy ;D

Roy stressed that his turntables and other products are for the music lovers while turntables built like oil rigs are for "people who don't want to listen to music".

Hi-fi followers who like to tweak their equipment are audiophiles who are possibly "neurotic" and want to get the perfect sound which is unattainable. "Is there a perfect turntable? Is there a perfect woman?" he asked.

http://hi-fi-avenue.blogspot.com/2010/08/rega-p2-turntable-to-be-phased-out-soon.html

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Regas design tar fokuset bort fra selve spilleren. Den er rett og slett et objekt som fungerer til fulle i hverdagen. Praktisk utformet og tilnærmet vedlikeholdsfri. En gang var de fleste platespillere slik, og for folk som ikke vet mye om n'te grads justering er det fremdeles slik en platespiller skal være.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Regas design tar fokuset bort fra selve spilleren. Den er rett og slett et objekt som fungerer til fulle i hverdagen. Praktisk utformet og tilnærmet vedlikeholdsfri. En gang var de fleste platespillere slik, og for folk som ikke vet mye om n'te grads justering er det fremdeles slik en platespiller skal være.
    Er vel nettopp derfor allmennfolket opplever at de gir mere musikkglede.
    Plug den inn og kos deg med musikken ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.456
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, det er en fattig trøst at almuen («Småfolk, især på landet») liker Rega. ;D ;D

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Har en P25 med RB600 og den er det du sier+ en fryd å betjene,kan brukes med noen i hver fot ;D

mvh Filip

S

Stereo_Mono

Gjest
    Det har gått noen måneder siden Apheta kom i hus nå. Denne PU blir til den ikke orker mere.
    Det spiller så livlig, levende, realistisk og flott på P9 og IOS RIAA at nå er jeg storfornøyd.

Madammen er ute på festlig lag med jobben ikveld, så nyter noen herlige skiver i mørket alene. Deilig ;D

Radiatoren i bakgrunn er forøvrig ikke i bruk og ødelegger forsåvidt bildet ;D

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn