Breaking news:
RIAA i REGA ELICIT R
vs RIAA Pro-ject Tube Box DS2
SĂ„ har jeg testet den indbyggede RIAA i REGA ELICIT R kontra RIAAen Pro-ject Tube Box DS2.
Mine opstillinger var fĂžlgende:
1) Pickup Audio-Technica VM750SH -> Arm Thorens TP 90 -> Pladespiller Thorens TD 320 mrk. III -> ForstĂŠrker REGA ELICIT (via indbygget RIAA) -> HĂžjttalere Dali Rubicon 2.
2) Pickup Audio-Technica VM750SH -> Arm Thorens TP 90 -> Pladespiller Thorens TD 320 mrk. III -> RIAA Pro-ject Tube Box DS2 -> ForstĂŠrker REGA ELICIT -> HĂžjttalere Dali Rubicon 2.
Ad. opstilling 1) den indbyggede RIAA i REGA ELICIT R:
Der er mere âsprĂŠlâ i gengivelsen, mere âsmĂŠk for skillingenâ i ELICITs indbyggede RIAA.
Diskanten er lidt mere tilstede, lidt mere âfriskâ uden at virke anmassende.
Der er bedre stereoperspektiv og dybde i lydbilledet.
Der er mere rytme. Bassen er mere kontant.
Lyden virker mere ârenâ.
Lyden er meget charmerende.
Ad. opstilling 2) den separate RIAA Pro-ject Tube Box DS2:
Spiller âpĂŠnereâ, men bliver efter min mening ogsĂ„ lidt mere âkedeligâ.
Er en lille smule mere dĂŠmpet i toppen.
Lyden virker lidt mere ârodetâ.
Stereoperspektivet samt dybden i lydbilledet er lidt forsvundet i forhold til den indbyggede RIAA i ELICIT R.
Jeg er selv meget overrasket over resultatet. Det er simpelthen et fantastisk resultat. Pro-ject Tube Box DS2 er en rigtig god RIAA, men den indbyggede RIAA i ELICIT R er endnu bedre. Audio-Technica VM750SH og den indbyggede RIAA i REGA ELICIT R er simpelthen âa match made in heavenâ. Jeg tĂŠnker, om det kan vĂŠre rĂžrene i Pro-jectâen, der er Ă„rsag til den lidt mere diskantdĂŠmpede lyd og den lidt mere rodede lyd???
Jeg er simpelthen bare sĂ„ glad for den lyd, jeg har fĂ„et med AT-pickuppen og den indbyggede RIAA i ELICITâen. MĂ„ske er den gode lyd netop opnĂ„et med REGAs filosofi; at det hele skal vĂŠre sĂ„ enkelt som muligt. Signalvejen sparer jo nogle forhindringer, nĂ„r lyden ikke skal gĂ„ igennem et ekstra kabel, nogle ekstra stik og sĂ„ nogle kredslĂžb i Pro-ject RIAAâen, hvor der er alle mulige indstillinger. Jeg har lĂŠst, at VM750SH pickuppen skal have sĂ„ lidt kapacitans som muligt, og nĂ„r der sĂ„ kommer et ekstra kabel pĂ„ forĂžges kapacitansen. Jeg forstĂ„r nu endnu bedre REGAs filosofi med at kĂžre signalet fra pickuppen direkte videre i et signalkabel uden stik pĂ„ deres pladespillere. Hvis den lyd, som jeg har fĂ„et nu, minder om REGAs lyd, sĂ„ bliver jeg meget spĂŠndt pĂ„ at hĂžre, hvordan en P6 med EXACT vil lyde pĂ„ mit anlĂŠg.
Til Bambi
Ja, jeg har lige fundet, hvad jeg sĂžgte. SĂ„ tusind, tusind tak for dit forslag med en Audio-Technica MM-pickup.
Mange hilsener fra Danmark
Vinylfan DK