Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Tipper at noen liker best den originale matten som følger med Regaen. Tok vekk korke matta nå og satt på filtmatta som fulgte med spilleren. Låter pent det altså. Vanskelig å finne noe galt å sette fingeren på med lyden. Skinnmatten er ikke noe for min smak så den kommer på sisteplass.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Michell clamp for Rega er på plass. Den er nok hovedsakelig konstruert for å skulle bedre forholdene ved avspilling av plater som ikke er helt rette. Nå er denne påskrudd og det låter i allefall bra. Om denne har påvirket lyden noe er jeg veldig usikker på. Det låter i allefall ikke dårligere. En ting jeg er mere sikker på så er det at jeg kommer til å fortsette å spille plater med den originale filtmatta. Det låter veldig åpent og dynamisk/naturlig med den filtmatten. Neste skritt her er en dedikert v10 riia. Den bestilles i morgen. Hvorfor bestille en slik når jeg har innebygget riia i H190v? Litt waste? Jeg synes H190v er så mye bedre en orginalen at den er verdt prisen selv om man skulle se bort fra det riiatrinnet som er innebygget. Det vil gi ampen en større verdi ved videresalg evt.. selv om det er lite som tyder på at den noensinne blir solgt.
    En dedikert V10 er nok hørbart bedre en den interne. Samt at da har man mulighet å gå for mc pickup på et seinere tidspunkt. Beklager at det blir så mye fra meg her nå, men kjente litt på skrivekløa i og med at jeg er litt bitt av basillen😅🎶
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En liten utfordring i sommeren @M.B.S
    Jeg har samme opplevelse som deg med Leather-It matten. (Har ikke fått testet den hvite ennå, den har glattere skinn så kanskje litt mer i toppen fra den.)
    Varierer litt hva jeg foretrekker, men ofte liker jeg den litt dempede og mindre 'på' i toppen lyden fra Leather-It. Andre ganger liker jeg det som jeg opplever som en friskere og mer livat gjengivelse med filtmatten.

    Men, så til utfordringen.
    Jeg opplever at Michell-clamp gjør noe som ligner på det Leather-It gjør. (på flate plater som ikke må clampes ned da altså)
    En litt mer dempet gjengivelse og litt roligere/avrullet i toppen. Dette sammenlignet med flate plater rett på filtmatta.
    Kan du kjenne deg igjen i dette?
    En bra "test" kan være å spille en (flat) plate først med filtmatte og Michell-clamp, og så bytte til Leather-It matte uten clamp.

    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    En liten utfordring i sommeren @M.B.S
    Jeg har samme opplevelse som deg med Leather-It matten. (Har ikke fått testet den hvite ennå, den har glattere skinn så kanskje litt mer i toppen fra den.)
    Varierer litt hva jeg foretrekker, men ofte liker jeg den litt dempede og mindre 'på' i toppen lyden fra Leather-It. Andre ganger liker jeg det som jeg opplever som en friskere og mer livat gjengivelse med filtmatten.

    Men, så til utfordringen.
    Jeg opplever at Michell-clamp gjør noe som ligner på det Leather-It gjør. (på flate plater som ikke må clampes ned da altså)
    En litt mer dempet gjengivelse og litt roligere/avrullet i toppen. Dette sammenlignet med flate plater rett på filtmatta.
    Kan du kjenne deg igjen i dette?
    En bra "test" kan være å spille en (flat) plate først med filtmatte og Michell-clamp, og så bytte til Leather-It matte uten clamp.

    mvh
    Ja filtmatten har en mere livat gjengivelse helt enig. Har ikke fått prøvd så mye denne Michell enda men her føltes det ut som et lite løft, men det kan like gjerne være andre tilfeldigheter.. Derfor velger jeg å si at lyden i allefall ikke ble dårligere. Skal gjøre noen slike forsøk der som du nevner på slutten så snart jeg har tid. Holder på å restaurerer altanen innimellom her😆
    Skal sjekke litt mere dette med om denne michell gir en liten demping.. Men førsteinntrykket her tilsier ikke det.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    983
    Antall liker
    698
    Kan heller bare bruke den vesken som fulgte med spin clean mere direkte på platene. Fikk mere knitring på i allefall den eine platen etter ei runde i spin cleaner, selv om platen såg betydelig reinere ut. Så det kan virke som at det kommer skitt inn på rillene selv om jeg bruker kullfilter på vannet.
    Jeg har den samme oplevelse med spin clean og Knosti. Hvis jeg bruger deres rensevæske, bliver pladen så beskidt, at pick uppen opsamler en lille støvbold.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har den samme oplevelse med spin clean og Knosti. Hvis jeg bruger deres rensevæske, bliver pladen så beskidt, at pick uppen opsamler en lille støvbold.
    Jeg gjør det slik med platene mine. Bruker en økologisk oppvasksåpe som har naturlige ingredienser. Vasker platene mine og skyller med litt varmere en hånd lunket vann. I denne prosessen så bruker jeg desse to klutene som fulgte med spinclean. Den ene bruker jeg å bløte helt i dette lunkne vannet og skrubbe med rillene til alt som måtte eksistere av såperester er borte. Så jeg bruker da ene handen til å skrubbe med og den andre til å rotere platen. Hvilken teknikk en vil bruke er jo opp til hver enkelt. Så tørker jeg over med den andre spinclean kluten. Siden jeg lett får litt ocd på desse tingene så hiver jeg klutene i vask 30 min program etter dette. Bruker også denne sprayen til essentials med medfølgende microfiberklut. Platene mine er helt tyst. Og det låter perfekt. Jeg vet at mange tenker, oi dette går ikke man må da ha ultralyd vasker til 5k eller dyrere. Men da legger jeg heller pengene i et dyrere riia trinn.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Tipper at noen liker best den originale matten som følger med Regaen. Tok vekk korke matta nå og satt på filtmatta som fulgte med spilleren. Låter pent det altså. Vanskelig å finne noe galt å sette fingeren på med lyden. Skinnmatten er ikke noe for min smak så den kommer på sisteplass.
    Jeg synes endelig, at jeg har fundet den levende friske lyd med REGA P3 50 med filtmåtte, så jeg har besluttet, at skindmåtte ikke skal prøves, og at min idé med bitumen på undersiden af pladetallerkenen også er “no go”. Bitumen vil helt sikkert også dæmpe den levende friske lyd.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Er det relativt ukomplisert å bytte desse delene slik? Jeg har aldri merket noe av hissig diskant.

    Det låter fjærlett og deilig. Silkemykt og åpent på samme tid. Dynamikk til tusen men aldri mekanisk i lyden. Tenker at dei som får hissig diskant på en Ortofon black har trøbbel andre steder i oppsettet sitt. Nå er vel ikke Hegel eller Harbeth kjent for å glatte over dårlige innspillinger heller. Det som kommer inn kommer ut. Men her kan det spilles høyt i timesvis uten en antydning til lyttetretthet.
    Du har helt ret i, at udover pickup og pladespiller har det resterende anlæg stor indflydelse på den endelige lyd. Super gode enheder du har med din Hegel forstærker og dine Harbeth højttalere.
    Jeg selv har en REGA ELICIT R forstærker, hvor jeg anvender den indbyggede RIAA. Denne RIAA er super god. Som højttalere har jeg to stk. Dali Rubicon 2 og en Dali SUB E-12 F subwoofer til at dække de nederste oktaver. Subwooferen er tilsluttet ”pre-amp output” på REGA forstærkeren.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Du har helt ret i, at udover pickup og pladespiller har det resterende anlæg stor indflydelse på den endelige lyd. Super gode enheder du har med din Hegel forstærker og dine Harbeth højttalere.
    Jeg selv har en REGA ELICIT R forstærker, hvor jeg anvender den indbyggede RIAA. Denne RIAA er super god. Som højttalere har jeg to stk. Dali Rubicon 2 og en Dali SUB E-12 F subwoofer til at dække de nederste oktaver. Subwooferen er tilsluttet ”pre-amp output” på REGA forstærkeren.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk for hyggelige ord😊 Høres ut som et spennende system du har der. Jeg har likt alt jeg har hørt av Rega forsterkere. Har aldri hørt dårlig lyd av en Rega forsterker. Rubicon 2 har jeg ikke hørt, men har hørt nr 6 og det låt meget overbevisende i et stort lokale. Høres ut som et fornuftig oppsett du har🎶
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.379
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    49
    Tok ikke mange plater før Rega knirken forsvant igjen.
    Kan det ha noe med at det er plastikk subplatter på P2?
    Ellers snurret jeg en ny uvasket plate i dag, og tror du ikke filtmatten fulgte med plata….
    Antistatisk Carbon børste lever ikke opp til navnet.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Tok ikke mange plater før Rega knirken forsvant igjen.
    Kan det ha noe med at det er plastikk subplatter på P2?
    Ellers snurret jeg en ny uvasket plate i dag, og tror du ikke filtmatten fulgte med plata….
    Antistatisk Carbon børste lever ikke opp til navnet.
    Såpass😳 Bra med statisk elektrisitet da. Denne knirken er vel den oppstart lyden? Min spiller er et par år gammel. Fristende å kjøpe et helt nytt slik eblt reference belt bare for good feel.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    @_RoDa_ Har merket det du nevnte med en noe dempet effekt med michell clamp. Interessant denne clamp saken her. Usikker på om jeg bruker den riktig. Virker litt merkelig hele greia. Virker ikke som at den låser platen noe særlig.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.379
    Antall liker
    3.551
    Torget vurderinger
    49
    Såpass😳 Bra med statisk elektrisitet da. Denne knirken er vel den oppstart lyden? Min spiller er et par år gammel. Fristende å kjøpe et helt nytt slik eblt reference belt bare for good feel.
    Det knitret godt når jeg rev av filtmatten ja😅
    Hvor ofte bør reimen byttes tro?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Det knitret godt når jeg rev av filtmatten ja😅
    Hvor ofte bør reimen byttes tro?
    Har lest meg frem til at den skal byttes etter et par års bruk. Spørs hvor mye man bruker spilleren.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @_RoDa_ Har merket det du nevnte med en noe dempet effekt med michell clamp. Interessant denne clamp saken her. Usikker på om jeg bruker den riktig. Virker litt merkelig hele greia. Virker ikke som at den låser platen noe særlig.
    Jeg brukte min på spillerne med groovetracer subplatter. Da er det jo spindel i aluminium og godt «bitt» i clampen mot den.
    Synes du at den får godt tak rundt spindelen når du strammer?
    Noe av virkemåten til Michell clamp er at den presser ned i ytterkant og senter av plata løftes litt på grunn av den filtringen du legger under plata, sånn at i praksis klemmes plata ned mot tallerken.
    Jeg har rotet bort den lille filtringen så jeg må lage meg en ny variant selv.
    mvh
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte min på spillerne med groovetracer subplatter. Da er det jo spindel i aluminium og godt «bitt» i clampen mot den.
    Synes du at den får godt tak rundt spindelen når du strammer?
    Noe av virkemåten til Michell clamp er at den presser ned i ytterkant og senter av plata løftes litt på grunn av den filtringen du legger under plata, sånn at i praksis klemmes plata ned mot tallerken.
    Jeg har rotet bort den lille filtringen så jeg må lage meg en ny variant selv.
    mvh
    I følge bruksanvisning så skal ikke den filter ringen brukes mener jeg på så lenge vi snakker Rega. Mulig jeg har misforstått her.. Det er her jeg begynner å lure litt på hva er det egentlig denne michell clamp saken egentlig skal gjøre på en regaspiller. Den veier jo ingenting heller.
     

    Vedlegg

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte min på spillerne med groovetracer subplatter. Da er det jo spindel i aluminium og godt «bitt» i clampen mot den.
    Synes du at den får godt tak rundt spindelen når du strammer?
    Noe av virkemåten til Michell clamp er at den presser ned i ytterkant og senter av plata løftes litt på grunn av den filtringen du legger under plata, sånn at i praksis klemmes plata ned mot tallerken.
    Jeg har rotet bort den lille filtringen så jeg må lage meg en ny variant selv.
    mvh
    Nei den får ikke godt tak der. Alt virker litt løst.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Jeg har aldrig brugt en “clamp”. Fik dog en gang en clamp foræret, men denne skulle presses ned over spindelen. Jeg var bange for at beskadige centerlejet, og brugte den derfor ikke. Hvis jeg havde en tung “clamp” og brugte den, ville jeg være bange for at stresse centerlejet. REGA og andre pladespillerproducenter dimensionerer vel også centerleje, motor og rem, så det passer til vægten af subplatter og pladetallerken. Hvis så vægten forøges af en “clamp”, er der måske nogle ting, der ikke er dimensioneret rigtig.
    Dette er bare min mening - og måske er jeg bare for forsigtig?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nettopp derfor Michell clamp er så bra @Vinylfan DK :)
    Den er lett, men griper rundt spindel så du kan presse LPen flat og skru til så den holder seg flat.
    Bruker den veldig sjelden og da kun på de platene som ikke er flate.

    Jeg sjekket nå på min P7 @M.B.S og der griper den godt rundt spindelen, selv om den er ganske kort på P7en også.
    05-IMG_8162.jpg


    Ellers har jeg sjekket ut en ny matte og notert litt inntrykk i min egen tråd.

    01-IMG_8154.jpg




    mvh
     

    idarr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    398
    Sted
    Fitjar Hordaland
    Har en sånn her også men mener å ha hørt at den egentlig er ment for eldre rega modeller med lengre spindel enn de nyere modellene. Men viss jeg skrur ganske hardt til så funker den men det jeg lurer på da er om dette kan skade spilleren?
    IMG_6664.jpeg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp derfor Michell clamp er så bra @Vinylfan DK :)
    Den er lett, men griper rundt spindel så du kan presse LPen flat og skru til så den holder seg flat.
    Bruker den veldig sjelden og da kun på de platene som ikke er flate.

    Jeg sjekket nå på min P7 @M.B.S og der griper den godt rundt spindelen, selv om den er ganske kort på P7en også.
    Vis vedlegget 1041137


    Ellers har jeg sjekket ut en ny matte og notert litt inntrykk i min egen tråd.

    Vis vedlegget 1041138



    mvh
    Kult at du skriver litt om dette. Skal lese nå🎶
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    927
    Antall liker
    715
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har testet 24v s-booster på Rega neo tt mk2 psu? Evt om der finnes andre strømforsyninger til denne som kan være bedre en den som følger med.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Nettopp derfor Michell clamp er så bra @Vinylfan DK :)
    Den er lett, men griper rundt spindel så du kan presse LPen flat og skru til så den holder seg flat.
    Bruker den veldig sjelden og da kun på de platene som ikke er flate.

    Jeg sjekket nå på min P7 @M.B.S og der griper den godt rundt spindelen, selv om den er ganske kort på P7en også.
    Vis vedlegget 1041137


    Ellers har jeg sjekket ut en ny matte og notert litt inntrykk i min egen tråd.

    Vis vedlegget 1041138



    mvh
    Super god oplysning om Michell clamp du kom med der RoDa. Det vidste jeg ikke. Kan du beskrive forskellen på lyden med og uden clamp?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.408
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har en sånn her også men mener å ha hørt at den egentlig er ment for eldre rega modeller med lengre spindel enn de nyere modellene. Men viss jeg skrur ganske hardt til så funker den men det jeg lurer på da er om dette kan skade spilleren?
    Det var kort spindel på de gamle også, her f.eks en P3-24. :giggle:
    Jeg fikk ikke ikke noe dreis på det selv heller med Rega P5 jeg hadde og original spindel.
    (Mye bedre med Groovetracer Reference Subplatter, men det erjo en helt annen historie)
    regap3_24.jpg
    Tror ikke det er noe skummelt, skal dra til bra hardt før du klarer å knuse plasten? :unsure:


    Super god oplysning om Michell clamp du kom med der RoDa. Det vidste jeg ikke. Kan du beskrive forskellen på lyden med og uden clamp?
    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk :giggle:
    Jeg synes lyden med clamp er litt dempet og "dødere" enn uten, og bruker den derfor kun på plater som er ujevne og må presses flate for å spille.
    Foretrekker lyden uten den. (y)
     

    idarr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    398
    Sted
    Fitjar Hordaland
    Det var kort spindel på de gamle også, her f.eks en P3-24. :giggle:
    Jeg fikk ikke ikke noe dreis på det selv heller med Rega P5 jeg hadde og original spindel.
    (Mye bedre med Groovetracer Reference Subplatter, men det erjo en helt annen historie)
    Vis vedlegget 1041561
    Tror ikke det er noe skummelt, skal dra til bra hardt før du klarer å knuse plasten? :unsure:

    Takker for svar 👌bruker den som regel kun på plater som er ujevne jeg også ! Platematten er en srm/tech silikonmatte kjøpt hos duet så slipper jeg hvertfall at den originale filtmatten følger med platen når jeg skifter side 😀


    Takk :giggle:
    Jeg synes lyden med clamp er litt dempet og "dødere" enn uten, og bruker den derfor kun på plater som er ujevne og må presses flate for å spille.
    Foretrekker lyden uten den. (y)
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Det var kort spindel på de gamle også, her f.eks en P3-24. :giggle:
    Jeg fikk ikke ikke noe dreis på det selv heller med Rega P5 jeg hadde og original spindel.
    (Mye bedre med Groovetracer Reference Subplatter, men det erjo en helt annen historie)
    Vis vedlegget 1041561
    Tror ikke det er noe skummelt, skal dra til bra hardt før du klarer å knuse plasten? :unsure:




    Takk :giggle:
    Jeg synes lyden med clamp er litt dempet og "dødere" enn uten, og bruker den derfor kun på plater som er ujevne og må presses flate for å spille.
    Foretrekker lyden uten den. (y)
    Tak for svar RoDa.
    Ja, vi må passe på ikke at ødelægge REGA’s dejlige livlige lyd. Efter min mening må lyden endelig ikke blive mere dæmpet og mindre livlig.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    C4C33B4B-301C-4148-A79F-D51D1C698483.jpeg


    Så skal der opgraderes fra Ortofon 2MR Blue til 2MR Black. Det skal dog nævnes, at det er den blå 2MR Blue nåleforsats, der udskiftes med en 2MR Black nåleforsats. Jeg kan derfor lade den oprindelige 2MR pickup (motor) - som er indstillet efter alle kunstens regler - blive siddende på REGA armen. Det er derfor kun nåletrykket og antiskatingen, der skal ændres fra 1,8 gram til 1,5 gram. Samtidigt er det vigtigt at nævne, at jeg på denne måde ikke får en 100% 2MR Black, men ”kun” en 2MR Black nåleforsats på en 2MR Red/Blue “motor” og ikke en original 2MR Black pickup, som jo er en 2MR Black nåleforsats på en 2MR Bronze/Black “motor”. Resultatet af opgraderingen vil derfor ligge tæt på, men lidt under en original Ortofon 2MR Black pickup.

    6467FFE4-6974-472C-8D64-8A843A981C53.jpeg


    Her er et billede af den “nye” pickup.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    haralddo

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    20
    Antall liker
    22
    Vis vedlegget 1041577

    Så skal der opgraderes fra Ortofon 2MR Blue til 2MR Black. Det skal dog nævnes, at det er den blå 2MR Blue nåleforsats, der udskiftes med en 2MR Black nåleforsats. Jeg kan derfor lade den oprindelige 2MR pickup (motor) - som er indstillet efter alle kunstens regler - blive siddende på REGA armen. Det er derfor kun nåletrykket og antiskatingen, der skal ændres fra 1,8 gram til 1,5 gram. Samtidigt er det vigtigt at nævne, at jeg på denne måde ikke får en 100% 2MR Black, men ”kun” en 2MR Black nåleforsats på en 2MR Red/Blue “motor” og ikke en original 2MR Black pickup, som jo er en 2MR Black nåleforsats på en 2MR Bronze/Black “motor”. Resultatet af opgraderingen vil derfor ligge tæt på, men lidt under en original Ortofon 2MR Black pickup.

    Vis vedlegget 1041586

    Her er et billede af den “nye” pickup.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Jeg er veldig spent på hva du synes om Ortofon Black. Jeg så i en annen tråd at du har Dali høyttalere, er de du har litt dempet i toppen slik Dali er kjent for og nyter da godt av den ekstra åpenheten i Ortofon PU? Eller er jeg helt på ville veier? Jeg har Rega Kyte mk1 som er veldig åpne i diskant, og blir litt skarpt på dårlige innspillinger og på CD plater, men er stort sett helt knall med Exact PU på P3. Jeg leter litt i blinde etter stativ høyttalere som er like åpne i mellomtone og hvor man kan virkelig høre at cymbaler er lager av metall uten at det blir analytisk. Skal høre på Harbeth on dag og la kredittkortet ligge hjemme...
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Gratulerer Vinylfan DK.
    Mange tak lille hiawata.


    Gratulerer! Spent på hva du opplever av forskjeller 😊👍
    mvh
    Mange tak RoDa.
    Hvad jeg oplever?
    Lige nu er der total forvirring oppe i øverste etage.
    Mine første umiddelbare indtryk af 2MR Black nåleforsats på 2MR Red/Blue motoren i forhold til 2MR Blue var følgende:
    1. Mere rum
    2. Større stereoperspektiv
    3. Finere diskant
    4. Fastere bas
    5. Renere lyd
    6. God klang
    I ALT: SPILLER “PÆNERE“ END 2MR BLUE
    MEN, MEN, MEN: 🙈🙈🙈
    Er 2MR Black nåleforsats på 2MR Red/Blue motoren mere kedelig end 2MR Blue??? 🤔🤔🤔
    Umiddelbart synes jeg, at jeg savner 2MR Blue’s glade og sprællevende spillestil. Jeg får ikke de samme musikoplevelser 🥁🎸🎹🎷 med 2MR Black nåleforsatsen, som jeg fik med 2MR Blue. Kombinationen af REGA P3 50 Anniversary og Ortofon 2MR Blue er stadig efter min mening “a match made in heaven”.
    Måske giver en “ægte” 2MR Black og/eller et andet anlæg end mit et helt andet resultat?


    Jeg er veldig spent på hva du synes om Ortofon Black. Jeg så i en annen tråd at du har Dali høyttalere, er de du har litt dempet i toppen slik Dali er kjent for og nyter da godt av den ekstra åpenheten i Ortofon PU? Eller er jeg helt på ville veier? Jeg har Rega Kyte mk1 som er veldig åpne i diskant, og blir litt skarpt på dårlige innspillinger og på CD plater, men er stort sett helt knall med Exact PU på P3. Jeg leter litt i blinde etter stativ høyttalere som er like åpne i mellomtone og hvor man kan virkelig høre at cymbaler er lager av metall uten at det blir analytisk. Skal høre på Harbeth on dag og la kredittkortet ligge hjemme...
    Hej Haralddo. Mine umiddelbare erfaringer med 2MR Black nåleforsats på 2MR Red/Blue motoren er som beskrevet ovenfor. Jeg synes, at du skal prøve nogle forskellige højttalere, inden at du eventuelt skifter pickup. Harbeth højttalere har jeg kun hørt godt om, men prøv også lige at høre Dali Rubicon 2. Stemmer står helt fantastisk på denne højttaler.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Haralddo.
    Jeg foreslog dig højttalerne Dali Rubicon 2. Jeg har lige hørt, at højttalerne er på vej på pension, men at Hi-Fi Klubben sælger de sidste med 25% rabat. Efter min mening er det en fantastisk højttaler.

    Spiller lige nu på min REGA P3 50 med Ortofon 2MR Blue over REGA ELICIT R og højttalerne Dali Rubicon 2. Det lyder super godt. REGA P3 har ændret mit anlæg til det bedre. Utroligt at en P3 spiller SÅ godt.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    haralddo

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    20
    Antall liker
    22
    Hej Haralddo.
    Jeg foreslog dig højttalerne Dali Rubicon 2. Jeg har lige hørt, at højttalerne er på vej på pension, men at Hi-Fi Klubben sælger de sidste med 25% rabat. Efter min mening er det en fantastisk højttaler.

    Spiller lige nu på min REGA P3 50 med Ortofon 2MR Blue over REGA ELICIT R og højttalerne Dali Rubicon 2. Det lyder super godt. REGA P3 har ændret mit anlæg til det bedre. Utroligt at en P3 spiller SÅ godt.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Hei, ja jeg har sett at dem er på tilbud, og at dem da er på prisnivå med feks Sonus Faber Lumina 2 Amator, som man som regel får 15% rabatt på. Jeg burde ha hørt dem, men jeg også falt for Rega Aya, selv om dem er noe dyrere. Det er noe tiltalende for en fanboy som meg å fortsette med en ren Rega linje, tilogmed høyttalerkabel hos meg er Rega sin egen. Fant en brukt Rega Dac også denne uken så digital lyd blir også håndtert av Rega.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hei, ja jeg har sett at dem er på tilbud, og at dem da er på prisnivå med feks Sonus Faber Lumina 2 Amator, som man som regel får 15% rabatt på. Jeg burde ha hørt dem, men jeg også falt for Rega Aya, selv om dem er noe dyrere. Det er noe tiltalende for en fanboy som meg å fortsette med en ren Rega linje, tilogmed høyttalerkabel hos meg er Rega sin egen. Fant en brukt Rega Dac også denne uken så digital lyd blir også håndtert av Rega.
    Jeg kan godt forstå, at du fortsætter med en ren REGA linje. Jeg havde også mine Dali Rubicon højttalere inden jeg købte min REGA ELICIT R forstærker (i 2018) og min REGA P3 50 Anniversary pladespiller (i 2024). Jeg er MEGET begejstret for disse REGA produkter. Når jeg engang skal have nye højttalere, skal jeg da også ud og lytte til nogle REGA højttalere (hvad de så end hedder til den tid 🙂).

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    parafinoksen 2.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    279
    Antall liker
    973
    Sted
    Polen
    Hei, ja jeg har sett at dem er på tilbud, og at dem da er på prisnivå med feks Sonus Faber Lumina 2 Amator, som man som regel får 15% rabatt på. Jeg burde ha hørt dem, men jeg også falt for Rega Aya, selv om dem er noe dyrere. Det er noe tiltalende for en fanboy som meg å fortsette med en ren Rega linje, tilogmed høyttalerkabel hos meg er Rega sin egen. Fant en brukt Rega Dac også denne uken så digital lyd blir også håndtert av Rega.
    Rega Aya hadde jeg helt glemt! Jeg er også litt Rega-fanboy (DAC-R og Elex-R) og skulle gjerne testet Aya. Noen som har hørt på dem?

    Ser ikke verst ut:

    1722179769850.png
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    961
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen som har testet 24v s-booster på Rega neo tt mk2 psu? Evt om der finnes andre strømforsyninger til denne som kan være bedre en den som følger med.
    Hallaisen - som forhenværende P6- eier: Neo du har er jo en god psu og hastighetsregulator. Den er jo laget ene og alene for å ta 24V AC fra en standard rega veggvorte (som leveres med alle rega platespillere, phono, hodetelefonforsterkere osv) og gi en så stabil og godt filtert AC strøm som den rega strikkmotoren skal ha, så jevnt og fint som mulig i de to hastighetene

    Ser ikke at det på noe vis vil kunne lønne seg kontra å legg de 3-5k i en bedre pickup eller bedre drivverk.

    Samme vil jeg anta rundt en Hegel v10 til 15k kontra feks den p8 på brukten til 14k i all den tid
    «the biggest improvement over the original H190 is the inclusion of an MM phono stage which, according to Hegel, is “a scaled-down version of our highly acclaimed V10 phono preamplifier.» sitat Darko
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn