Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• abbath

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Antall liker
    306
    Sted
    Fredrikstad
    Hei. Vurderer å kjøpe meg en rega p6, har eid rp6 før. Noen som har hørt ania vs ania pro og kan si litt om forskjellen på disse?

espendo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    314
    Sted
    Bærum
    Har hatt min Rega RP3 på en sånn Ikea Aptitlig-plate med små gummiføtter under. Før det hadde jeg tidligere platespiller på Sorbothane-føtter. Grunnen har vært at jeg MÅ ha høyttalerne på samme hylle som resten av anlegget og opplevde akustisk feedback noen ganger. I tillegg har jeg tre meget aktive gutter og en bikkje...

Uansett: Ville sjekke hvordan RP3'en låter uten å stå på den Ikea-platen. Og det må jeg si: synes lyden ble bedre! Hva skal jeg si, mer livlig og "punchy" er kanskje adjektivene jeg vil bruke. Har ennå ikke opplevd at det er et problem med vibrasjoner, verken fra unger eller høyttalere (som forsåvidt har noen dempeputer under seg). Så, jeg lar platespilleren stå sånn foreløpig, men tester kanskje med kun sorbothane-puter etter hvert.

Estetisk er det i hvert fall en innertier. Platespiller ser best ut uten disse greiene under.

espendo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    314
    Sted
    Bærum
    Et klassisk oppgraderingsspøkelse-spørsmål her:

Jeg har: RP3 "Special Edition", altså plinthet til RP3, men med RB330-armen og tallerkenen fra Planar 3. Spiller med Neo PSU og Exact.

Tenker på: Brukt RP6. Har en ny Exact liggende som kan settes på den.

Hvor lite eller stort er egentlig steget opp til en RP6 fra det jeg har? Alle innspill og tips mottas med stor takk!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Sørlandet
    Det avhenger av hvor mye du må betale for Planar 6. Selv mener jeg at din nåværende spiller er bra og at Planar 6 muligens ikke alene vil gi deg så veldig mye. Med ny PU så vil det så klart bli forskjeller.

Sparer du derimot til en brukt RP8 så begynner vi å snakke forskjeller. Meget bra arm. Mer tyngde (i lydbildet), mer pondus, stillere, fantastisk mellomtone, luftig diskant og en kjapp og presis bass. Men igjen, alt avhenger så klart av kombinasjonen spiller, pu og trinn.

Mvh
    -BB-

Morten S

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    32
    Hei.
    Bare for å avklare, Espen. Det er RP6 du mener (og skriver) og ikke Planar 6?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.815
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Et klassisk oppgraderingsspøkelse-spørsmål her:
    Jeg har: RP3 "Special Edition", altså plinthet til RP3, men med RB330-armen og tallerkenen fra Planar 3. Spiller med Neo PSU og Exact.
    Tenker på: Brukt RP6. Har en ny Exact liggende som kan settes på den.
    Hvor lite eller stort er egentlig steget opp til en RP6 fra det jeg har? Alle innspill og tips mottas med stor takk!
    RP3 SE kontra RP6 tror jeg ikke er verdt mye penger i mellomlegg.
    Basert på erfaring med RP3 (standard) og RP6 så er det noe forskjell i plint og tallerken/subplatter kombinasjonen, men ikke så mye at jeg ville lagt mye penger i det.
    Da ville jeg heller gått for en subplatter i metall til RP3en. Groovetracer er min favoritt, men ser at det er noen billigere på markedet å få tak i også.
    Eventuelt en nyere Planar 6 som allerede har dette.
    Det er jo også mulig å leke litt med andre matter (f.eks ProJect LeatherIt) og andre belter (f.eks Edwards Audio Little Belter) for å høre hvor det drar lyden.

Det er alltid mulig å betale mye penger for (litt?) bedre lyd, så om du skal lengre opp er jo 8-ere og 10-ere mulig :cool:

espendo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    314
    Sted
    Bærum
    RP3 SE kontra RP6 tror jeg ikke er verdt mye penger i mellomlegg.
    Basert på erfaring med RP3 (standard) og RP6 så er det noe forskjell i plint og tallerken/subplatter kombinasjonen, men ikke så mye at jeg ville lagt mye penger i det.
    Da ville jeg heller gått for en subplatter i metall til RP3en. Groovetracer er min favoritt, men ser at det er noen billigere på markedet å få tak i også.
    Eventuelt en nyere Planar 6 som allerede har dette.
    Det er jo også mulig å leke litt med andre matter (f.eks ProJect LeatherIt) og andre belter (f.eks Edwards Audio Little Belter) for å høre hvor det drar lyden.

Det er alltid mulig å betale mye penger for (litt?) bedre lyd, så om du skal lengre opp er jo 8-ere og 10-ere mulig :cool:
    Takk for veldig godt og utfyllende svar som jo også følger i fotsporet til Beetlebug. Groovetracer har jeg vært inne på som en mulig oppgradering. Og Planar 6 ser kanskje ut som en mer solid oppgradering av det jeg har.

Godalive

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    47
    Melder meg inn i det gode selskap, .... Har en 35 år gammel Rega Planar 3 (1985!!) :) . Denne har fått nytt belte og pick-up for 4-5 år siden. Benz Micro Gold MC og originalt drivbelte. Har nå fått tak i et svært bra RIAA-trinn, men lurer vel litt på om det er framtid nok i spilleren til å gå på et oppgraderingsløp. Burde jeg kanskje heller tatt med PU (lite/moderat brukt) til en ny spiller? Vil den siste Planar 3 være en reell oppgradering? ...eller en brukt Planar 6...?

Sist redigert:

espendo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    314
    Sted
    Bærum
    Takk igjen for alle svar, fin gjeng som gir gode råd her! Jeg dropper RP6. Skal jeg ha noe nytt får jeg vente til det kommer en mulighet på Planar 6 eller til og med RP8/Planar 8 hvis pengene strekker til.

I mellomtiden har jeg fulgt tipset om å prøve ut subplatter i metall, bestilte en Tangospinner. (Og kanskje dette holder i massevis for meg uansett?!?!)

Den meget hyggelige argentineren som selger Tangospinner sendte mail og sa at jeg må kjøpe inn olje til å dryppe på spindel selv i Norge. Han nevner dette:
    "15w50 or 15w40, anyway and since it`s a very simple motion system, there`s no heat dissipation and no hard friction, keep in mind that any other synthetic or semisynthetic oil with medium/high viscosity will be doing a good job with our subplatters, bringing a smooth and silent spinning."

Da lurer jeg på: har noen et mer konkret tips til hva som er greit å bruke?

Morten S

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    32
    Takk igjen for alle svar, fin gjeng som gir gode råd her! Jeg dropper RP6. Skal jeg ha noe nytt får jeg vente til det kommer en mulighet på Planar 6 eller til og med RP8/Planar 8 hvis pengene strekker til.

I mellomtiden har jeg fulgt tipset om å prøve ut subplatter i metall, bestilte en Tangospinner. (Og kanskje dette holder i massevis for meg uansett?!?!)

Den meget hyggelige argentineren som selger Tangospinner sendte mail og sa at jeg må kjøpe inn olje til å dryppe på spindel selv i Norge. Han nevner dette:
    "15w50 or 15w40, anyway and since it`s a very simple motion system, there`s no heat dissipation and no hard friction, keep in mind that any other synthetic or semisynthetic oil with medium/high viscosity will be doing a good job with our subplatters, bringing a smooth and silent spinning."

Jeg har en hustru som syr og jeg brukte klassisk symaskinolje.

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    86
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0

Det snakkes om oljer til subplatter her i tråden fra side 117👍

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    5.596
    Sted
    Sørlandet
    Girolje stinker og jeg ville aldri brukt den innomhus. Jeg garanterer at du vil kjenne den stramme lukten selv bare med en liten dråpe. Kjøp en singel grade motorolje eller en vanlig med tykk viskose. Feks denne:

Mvh
    -BB-

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    5.815
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Girolje stinker og jeg ville aldri brukt den innomhus. Jeg garanterer at du vil kjenne den stramme lukten selv bare med en liten dråpe. Kjøp en singel grade motorolje eller en vanlig med tykk viskose. Feks denne:

Mvh
    -BB-
    Den jeg la ut bilde av er det Frank sender med Groovetracer.
    Den lukter ikke, og ikke er jeg tett i nesa heller.
    Om det har betydning hvilken spec det er på oljen når den brukes i lageret på en Rega aner jeg ikke.

Godalive

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    47
    Mye interessant her! Lurer fortsatt på om det er verdi nok i min 1985 ca Planar 3 til å gå for et oppgraderingsløp, med ny motor, sub-platter, PSU, olje (!) etc etc... Regner med at jeg kan selge den til en som har tid og guts til å gå i gang. Vil da ha et budsjett på 10-15 K til en ny spiller uten pick-up. Tar evt med min lite brukte Benz Micro Gold... Hva er fornuftig?

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.258
    Godalive: Så gamle Planars bør helst kunne reddes med kun ny reim, olje og pickup for å være "forsvarlige", sånn sett. De er så nære originalen som det er mulig å komme, og i min bok skal de få være så originale som mulig. Til evig tid. Hvis motoren ikke har problemer, la den være, Bytt reima til Whitebelt, behold den originale spacing og sett på en klassisk, lavtliggende Regapickup, som Exact eller Elys 2. Kalles "sensitive upgrade" i Uk, det.

jaybill

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Antall liker
    71
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    2
    Mye interessant her! Lurer fortsatt på om det er verdi nok i min 1985 ca Planar 3 til å gå for et oppgraderingsløp, med ny motor, sub-platter, PSU, olje (!) etc etc... Regner med at jeg kan selge den til en som har tid og guts til å gå i gang. Vil da ha et budsjett på 10-15 K til en ny spiller uten pick-up. Tar evt med min lite brukte Benz Micro Gold... Hva er fornuftig?
    Jeg har min Planar3 fra 1981 fortsatt i bruk. Ja, den er oppdatert/-gradert gjennom åra. White belt, 24v moter, Tango subplatter, PSU etter at motoren gav seg, mye wowflutter... Bruker nå pu 2m Black på uoriginal arm (SME 3009). Jeg synes oppgraderingene har gitt meg god lyd for lite penger, ift å kjøpe noe som låter «bedre»..., med korkmatte og Michell platestrammer kommer det også mer ut av rillene :)

Sist redigert:

Godalive

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Antall liker
    47
    Tydeligvis flere fornuftige tilnærminger! Jeg er låst til MC med min nyervervede Doxa riaa. Ania er muligens litt overkill? Jeg synes at oppgraderinger (=kostnader) bør medføre lydmessige forbedringer, men det er vanskelig å vite om 35 års etterslep kan oppveies med oppgradering av enkeltkomponenter.....

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.258
    Godalive: MC? Tipper en Audio Technica av anstendig kaliber- bedre enn en F2- kan fungere bra der. Hvis du får heva armen litt.

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.501
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Ikke noe stress med olje. Selv bruker jeg 10W60. Liker at oljen er litt "tykk" for å gi motstand.
    :rolleyes: Du liker - helt uavhengig av hva som er riktig viskositet for en gitt spiller???
    Og for å gi motstand???

Rega selv, via Mono, har uttalt at det brukes gearolje originalt. Jeg ble litt overrasket over akkurat det.
    Om aftermarketprodusenter/leverandører av spindel/lager anbefaler annen olje, så bør det de anbefaler være retningsgivende for eget valg.

Men, for all del - bruk gjerne olivenolje for meg - om dere "tror" at det er best.

ynot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    0
    :rolleyes: Du liker - helt uavhengig av hva som er riktig viskositet for en gitt spiller???
    Og for å gi motstand???

Rega selv, via Mono, har uttalt at det brukes gearolje originalt. Jeg ble litt overrasket over akkurat det.
    Om aftermarketprodusenter/leverandører av spindel/lager anbefaler annen olje, så bør det de anbefaler være retningsgivende for eget valg.

Men, for all del - bruk gjerne olivenolje for meg - om dere "tror" at det er best.
    Det svaret fikk jeg også da jeg sjekket med Mono og at de har sjekket med Rega selv, og fått bilder av hva de bruker. Så jeg vil tillegge Mono høy troverdighet i denne saken :)

espendo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    314
    Sted
    Bærum
    Tangospinner er "installert". Fantastisk kundeservice fra argentineren Gustavo. Hyggelige e-poster og tips. Man blir jo nesten litt forlegen, men bare nesten.

Har bare lyttet på to platesider og et par sjutommere så langt. Mer lytting må til før jeg uttaler meg om lyd og sånt. Estetisk ser det særdeles bra ut. Med Regas white belt kjører motoren nesten spot on 33.33. Så ting er på stell langs flere parametre.

Kommer tilbake med noen lydinntrykk etter hvert.

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.807
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Sitter med samme gode erfaringer fra Herren i Argentina da jeg gikk for en Tangspinner til min tidligere Planar 3 :)

mvh

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    1.741
    Sted
    Trondheim
    Tips til hvordan få av en pulley - som ikke er festet med en umbraco-skrue? (P5)
    (jepp, har søkt på nettveven)

ELJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    101
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    12
    Og for å gi motstand???

Rega holder det med å "fukte" spindelen med olje. Ikke plass til å dryppe/fylle på slik som andre lager(jeg har erfaring med) og derfor mener jeg det ikke er så kritisk med absolutt viskositet bare det oljer slik det skal. Hvis jeg skal være litt off topic så har mine 2 TD124, 2 Garrard 401 og alle mine Lencoer, både med originale og custom lagre gått jevnere og bedre med tykkere olje. I min verden så er det ikke et mål at tallerkenen skal spinne i det uendelige/friksjonsfritt all den tid det sporer en pickup i rillene. Hva skjer når tunge modulasjoner i lp platen plutselig slutter? Da er min erfaring at hvis motoren har litt ekstra motstand fra lager så blir det mindre endring i hastighet. Uansett er dette kanskje bagateller men man rider sin egen hest......

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    8.501
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    ^ Javel. Forstår dine resonnement, men må si meg særs uenig i det meste ;) .
    Viskositeten er (sammen med et par andre faktorer) et uttrykk for hvor "tykk" den er. Om oljen er for tykk så er det mao ikke plass til oljefilm mellom lager og spindel hele veien rundt. Oljefilmen lar seg ikke "komprimere" mer enn viskositeten tilsier.
    Litt for tykk olje gir den effekt du tydeligvis er ute etter (motstand slik at tallerken går tregt), og jeg kan ikke forstå at dette på noen måte skal ha en positiv innvirkning. Det kan like gjerne resultere i ujevn gange. Om det hjelper til å få riktig og jevn(ere) gange med tykkere olje, så ligger jo problemet et annet sted enn i oljens viskositet.
    På motsatt side så vil for tynn olje enten renne av/ned og kunne resultere i "slark".
    Eneste motiv jeg ser for å bruke tykkere olje enn anbefalt er dersom lager/spindel-slitasje tilsier at det har blitt større "rom".

"Målet" er at tallerken skal kunne spinne fritt uten noe form for motstand - utover det friksjonen i oljefilmen (med rett viskositet) i seg selv resulterer i.

Dette på det generelt grunnlag - og ikke direkte mht Rega.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn