Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    4
    Ligger en annonse på Finn i allefall

haralddo

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    22
    Rega Aya hadde jeg helt glemt! Jeg er også litt Rega-fanboy (DAC-R og Elex-R) og skulle gjerne testet Aya. Noen som har hørt på dem?

Ser ikke verst ut:

Vis vedlegget 1043182
    Jeg har hørt dem, men litt for kort. De låt så åpent som jeg håpte på. Jeg har ikke sett noen tester av dem enda, det virker litt som dem er glemt. Jeg skal lytte mer grundig så fort jeg kommer meg til Oslo. De hadde dem på Big Dipper.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    2.066
    Sted
    Polen
    Jeg har hørt dem, men litt for kort. De låt så åpent som jeg håpte på. Jeg har ikke sett noen tester av dem enda, det virker litt som dem er glemt. Jeg skal lytte mer grundig så fort jeg kommer meg til Oslo. De hadde dem på Big Dipper.
    Det finnes tester og målinger der ute. Her er en på tysk. Bare merk teksten og lim den inn i Google Translate. Eventuelt bruk Google Lens (eller lignende) på mobilen. Ganske gode skussmål. Åpen, «rask» lyd. Litt lett på bassen. Målingene viser smilekurve (loudness), så de vil antagelig være fine på lavt volum.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.014
    Sted
    Sørlandet
    Rega Aya har fått flere gode tester:

Meget spennende høyttalere som hadde vært spennende å prøvd sammen med en god rørforsterker. Samtlige tester fremhever de samme kvalitetene som jeg kjenner igjen fra tidligere Rega modeller.

Sist redigert:

The_joker

Fersking
    Ble medlem
    19.07.2020
    Antall liker
    0
    Sted
    Sarpsborg
    Hei. Jeg har en Rega P7 som jeg skal selge. Tipper den er fra før 2008. Lenge siden jeg kjøpte den brukt av en her på forumet. RoDa kanskje du husker. Jeg mener du var interessert i den samme spilleren. Hvor mye/lite bør jeg sette prisen til?

sanztra

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    978
    Sted
    Pocket Valley
    Hei. Jeg har en Rega P7 som jeg skal selge. Tipper den er fra før 2008. Lenge siden jeg kjøpte den brukt av en her på forumet. RoDa kanskje du husker. Jeg mener du var interessert i den samme spilleren. Hvor mye/lite bør jeg sette prisen til?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror dette er innafor å spørre om i vennetråden, noen får gi beskjed om det er feil.
    De varierer ganske så mye på finn synes jeg, og summen jeg ga for min er etter hva jeg kan se lav/god. (på grunn av så godt som ny Exact)
    Så et sted mellom 7-13 avhengig av PU eller ikke og hvilken PU. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.912
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Prates ikke så mye om høyde, men den der betyr vel at armen må bygges opp i bakkant?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må og må... Roy Gandy snakker ikke nye om høyde han heller.
    Den er innenfor 1 mm av de nye Nd-pickupene til Rega (og MCene deres?), og sist jeg sjekket har ikke Rega gjort pillarene på armene sine annerledes?

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Bærum
    Noen som vet sånn ca når Rega ND7 blir tilgjengelig her til lands?

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    1
    Da gjekk Rega 50th anniversary til en ny lykkelig eier. Og inn kommer en Planar 8. Blir å bruke Ortofon 2mr black videre. Blir interessant å se den i kvit in real life. Hadde kanskje vært kult med ei slik Collaro matte i kvit og da.

Vedlegg

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Da gjekk Rega 50th anniversary til en ny lykkelig eier. Og inn kommer en Planar 8. Blir å bruke Ortofon 2mr black videre. Blir interessant å se den i kvit in real life. Hadde kanskje vært kult med ei slik Collaro matte i kvit og da.
    Stort tillykke M.B.S. med din nye lækre REGA P8. En pladespiller jeg også har haft i tankerne. Fornuftigt at du beholder din Ortofon 2MR Black.
    Kan du på et tidspunkt beskrive den lydmæssige forskel mellem din tidligere P3 50 og din nye P8?
    Glæder mig til at høre om dine oplevelser med P8.

Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    1
    Stort tillykke M.B.S. med din nye lækre REGA P8. En pladespiller jeg også har haft i tankerne. Fornuftigt at du beholder din Ortofon 2MR Black.
    Kan du på et tidspunkt beskrive den lydmæssige forskel mellem din tidligere P3 50 og din nye P8?

Vinylfan DK
    Takk for det @Vinylfan DK Ja det kan jeg gjøre. Kanskje jeg sender deg en pm. Ja hadde lyst å kjøre på med Apheta 3 osv men det får jeg ikke råd til nå. Så litt etter litt blir det. Er så fornøyd med Ortofon black så jeg tipper den vil gi mye glede på en Planar 8 også.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Bærum
    Ser den vises som «tilgjengelig» på Mono sine nettsider, så det er vel best å kontakte de angående tilgjengelighet.

Rega Nd7
    Flott! Da har det kommet siste dagene, sjekket Mono før jeg la ut her. Ser nå at den begynner å komme til noen av butikkene.

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Bærum
    Gratulerer! Planar 8 er så kul i skjelettet sitt. Tror kanskje jeg må spille RP8 i skjelett snart igjen!

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.078
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med ny spiller :) Er ingen Rega mann men har fulgt denne tråden lenge og liker den gode tonen det er i tråden :)

mvh

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    1

Vinylfan DK
    Har fått spillet litt på planar 8 i dag faktisk. Mine tanker først og fremst er at denne spilleren kommer mindre i veien for lyden, og du vil høre bedre hva din pickup kan. Forventer ikke noe store forskjeller lydmessig fra 50th anniversary med den pickupen jeg har nå, men litt er det det hører jeg. Det er mere krystall klar lyd. Tipper at planar 8 kanskje vil vokse mere med dyrere pickuper en det 50th anniversary gjorde? En annen ting er at jeg synes tallerkenen snurrer utrolig stille å fint. Ingen oppstart knirk osv.

Sist redigert:

Vinylfan DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Antall liker
    344
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Har fått spillet litt på planar 8 i dag faktisk. Mine tanker først og fremst er at denne spilleren kommer mindre i veien for lyden, og du vil høre bedre hva din pickup kan. Forventer ikke noe store forskjeller lydmessig fra 50th anniversary med den pickupen jeg har nå, men litt er det det hører jeg. Det er mere krystall klar lyd. Tipper at planar 8 kanskje vil vokse mere med dyrere pickuper en det 50th anniversary gjorde? En annen ting er at jeg synes tallerkenen snurrer utrolig stille å fint. Ingen oppstart knirk osv.
    Tusind tak for hurtigt svar M.B.S.
    Ja, jeg tror at aluminiumssubplatteren vil forbedre lyden en del, og samtidigt få pladespilleren til at snurre stille. De to remme vil også give en mere stabil gang. Herudover vil skeletplinten også være mere stiv og lyddød end plinten på din tidligere P3 50. Alt dette vil formentlig give en mere krystalklar lyd og mere dynamik. Din nye P8 fortjener helt sikkert en god MC-pickup, og vil kunne hive lyden ud af en sådan kvalitetspickup på en helt anden måde end P3 50.
    Endnu engang stort tillykke med din P8, der helt sikkert vil bevæge din lyd i den rigtige retning mod nye højder.

Vinylfan DK

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror at aluminiumssubplatteren vil forbedre lyden en del, og samtidigt få pladespilleren til at snurre stille. De to remme vil også give en mere stabil gang. Herudover vil skeletplinten også være mere stiv og lyddød end plinten på din tidligere P3 50. Alt dette vil formentlig give en mere krystalklar lyd og mere dynamik. Din nye P8 fortjener helt sikkert en god MC-pickup, og vil kunne hive lyden ud af en sådan kvalitetspickup på en helt anden måde end P3 50.
    Endnu engang stort tillykke med din P8, der helt sikkert vil bevæge din lyd i den rigtige retning mod nye højder.

Vinylfan DK
    Meget fornuftig resonnert, og igjen takk for hyggelige meldinger fra deg.

Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    559

Vinylfan DK
    Jeg har en RP6 og kjøpte platter fra Tango (aluminium) med to beste Rega-strikker. Det var et stødig steg i riktig retning. Stabil hastighet er viktig.

Lykke til med P8

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en RP6 og kjøpte platter fra Tango (aluminium) med to beste Rega-strikker. Det var et stødig steg i riktig retning. Stabil hastighet er viktig.

Lykke til med P8
    Ja helt klart. Høres fornuftig ut den løsningen din der ja.

M.B.S

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tid å lytte til Planar 8 litt seint på kvelden i går etter jobb. Det er ingen tvil i at det ble en oppgradering. Ble bare enda mere bitt av basillen. Har lest at noen mener at en Planar 8 kan være lett i bassen eller at det låter lyst osv, og det kan jeg ikke forstå. Nå har jeg ikke testet annet en Rega, så utover det vet jeg ingenting. Men sammenlignet med 50th så er tonaliteten veldig lik. Men hører at det er en generell forbedring på mange områder, som mere tight bass med mere tekstur, enda mere levende dynamikk. Denne økte dynamikken gjør også at jeg synes bassen ble tøffere blant annet.

kan også si at lyden ble såpass dynamisk og levende at jeg fikk minner om mine gamle Tannoy D700. kommer nok til å få stå i hyllen en god stund.

Vedlegg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn