Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Stereo_Mono

Gjest
    patro skrev:
    Melder meg inn gjennom nyinnkjøpt Rega RP1 PP.

Dessverre er det et lite kast i tallerkenen, er dette noe som uansett bør returneres, eller er det ok om det ikke er hørbart?

patro
    Det er bare å returnere den. Det var en endel av de første som ble produsert med dette problemet. Alternativt om forhandler kan bytte tallerken for deg.
    Det skal selvfølgelig ikke være slikt.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    digiman skrev:
    patro skrev:

Dessverre er det et lite kast i tallerkenen, er dette noe som uansett bør returneres, eller er det ok om det ikke er hørbart?

patro
    Det er bare å returnere den. Det var en endel av de første som ble produsert med dette problemet. Alternativt om forhandler kan bytte tallerken for deg.
    Takk for kjapt svar!

Da blir det i første omgang telefon til forhandler med håp om ny tallerken ...

S

Stereo_Mono

Gjest
    patro skrev:
    digiman skrev:
    patro skrev:

patro
    Takk for kjapt svar!

Bare hyggelig :)
    Regner med at det er slikt? http://www.youtube.com/watch?v=_DikITZbIZ4&feature=related

Alle har fått byttet de defekte og etter i fjor sommer var de ok. Mulig din har ligget litt på lager.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    digiman skrev:
    patro skrev:
    digiman skrev:
    patro skrev:

patro
    Takk for kjapt svar!

Regner med at det er slikt? http://www.youtube.com/watch?v=_DikITZbIZ4&feature=related

Alle har fått byttet de defekte og etter i fjor sommer var de ok. Mulig din har ligget litt på lager.
    Jepp, nærmest identisk. Vet du om man måtte bytte hele spilleren, eller holdt det med tallerkenen?

Rart mht lager, det skal jo være enorm etterspørsel på disse ...

S

Stereo_Mono

Gjest
    patro skrev:
    digiman skrev:
    patro skrev:
    digiman skrev:
    patro skrev:

patro
    Takk for kjapt svar!

Jepp, nærmest identisk. Vet du om man måtte bytte hele spilleren, eller holdt det med tallerkenen?

Ok! Kjøpte en RP1 (ikke PP) på vegne av en kompis av meg i fjor mai, som hadde dette problemet. Hele spilleren ble bytte, men vet ikke om det er stregntatt nødvendig.

Mistenker at det går mye mindre Perfornace Pack utgaver. Selv om den er knall god til prisen i PP spec. Hadde den selv først i anlegg 2 før RP3 erstattet den og nå RP6 som erstatter den så fort den ankommer. Galskap, men jeg er jo helt på Rega kjøret ;D

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    digiman skrev:
    patro skrev:
    digiman skrev:
    patro skrev:
    digiman skrev:
    patro skrev:

patro
    Takk for kjapt svar!

Ok! Kjøpte en RP1 (ikke PP) på vegne av en kompis av meg i fjor mai, som hadde dette problemet. Hele spilleren ble bytte, men vet ikke om det er stregntatt nødvendig.

Mistenker at det går mye mindre Perfornace Pack utgaver. Selv om den er knall god til prisen i PP spec. Hadde den selv først i anlegg 2 før RP3 erstattet den og nå RP6 som erstatter den så fort den ankommer. Galskap, men jeg er jo helt på Rega kjøret ;D
    Du har nok rett, den kan ha ligget en stund denne pp-utgaven. Jeg hører hva forhandler sier :) Takk igjen, det er utrolig stor hjelp i å ha denne bakgrunnsinfoen!!

S

Stereo_Mono

Gjest
    stg skrev:
    Takk for fint svar Digiman

Skal til Stereofil til tirsdag. Betale litt og bli enige om detaljer. Fint med tips om høydeforskjell mm.
    Hadde litt lyst på hvit, men svart passer nok best i "hulen" min..............
    Da gleder vi oss videre

Stein
    Fikk du noe info på når du kunne forvente deres RP 6 Stg? Er klar for leveranse nå ;D

Savner virkelig en snurrer i manne hulen når fruen skal på død og liv se på hverdags såpen på TV.

stg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Antall liker
    0
    Sorry Digiman, ingen bedring i leveransen. Og jeg har jo ingen spiller; Thorensen døde jo samme kvelden...........
    Snakker om sær spiller............

Stein som er superklar for Rega ;)

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Hei skal undertalerkenen på Rega sine platespillere gli som en varm kniv i smør ned i hullet på platespilleren, eller skal den være veldig seig og bruke lang tid å gli ned. Burde jeg skru av mutteren under spilleren for å få den på plass igen?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Roberth skrev:
    Hei skal undertalerkenen på Rega sine platespillere gli som en varm kniv i smør ned i hullet på platespilleren, eller skal den være veldig seig og bruke lang tid å gli ned. Burde jeg skru av mutteren under spilleren for å få den på plass igen?

Skal gli sakte ned. Noen grunn til at du tok den ut?
    Om du tar den ut burde spindle og lager renses helt og smøres opp igjen med noen dråper med egnet olje til formålet.
    Har selv noe som heter Ultimate Turntable Main Bearing oil fra en tidligere platespiller, men det er mange år unna at det er nødvendig med en slik operasjon hos meg.

Rega anbefaler dette ca hvert 20 år om den har fått stå i fred.

How/when should I service my Rega Turntable:

Q How often do I need to replace a drive belt?
    A Belts should be changed every 5 years.

Q Do I need to re-lubricate the bearing?
    A As long as the bearing has not been tampered with at any point the bearing will not need re-lubricating for approx. 20 years.

N.B. If a turntable has been on its side or upside down for more than 20 minutes at any stage, a percentage of oil will have escaped, this will seriously affect speed stability and sonic performance.

Q How do I know, if I should, re-lubricate the bearing?
    A Lift sub platter 2 cm out of housing to inspect.
    Oil will be present on top of brass housing if the turntable has been upside down.

Q What oil should I use?
    A To re-oil your turntable bearing please do not use just any old lubricant - sewing machine lubricant is often used - PLEASE DO NOT USE IT! this will cause no end of trouble to your turntable. Simply, go to your dealer and they will supply you with the correct oil and how to apply it. Or, it might be just as well to book your turntable in for a service. Your local dealer can provide this.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Har fått lånt meg en Rega DAC denne helgen. Har ikke rukket få mye konsentrert lyttetid. Men umiddelbart er det positive ting å spore sammenlignet med Beresford DAC'en. Klarhet, detaljer, varmere sound og mer presist i bassen er det første jeg la merke til. På enkelte innspiller hører jeg tydelig at Rega'n formidler viktige detaljer på en helt annen måte.

Synes Beresforden fortsatt er god (til prisen et kupp), men spørs om ikke den blir benyttet kun til headfi i tiden fremover.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    digiman skrev:
    Roberth skrev:

Skal gli sakte ned. Noen grunn til at du tok den ut?
    Om du tar den ut burde spindle og lager renses helt og smøres opp igjen med noen dråper med egnet olje til formålet.
    Har selv noe som heter Ultimate Turntable Main Bearing oil fra en tidligere platespiller, men det er mange år unna at det er nødvendig med en slik operasjon hos meg.

Rega anbefaler dette ca hvert 20 år om den har fått stå i fred.

How/when should I service my Rega Turntable:

Q How often do I need to replace a drive belt?
    A Belts should be changed every 5 years.

Q Do I need to re-lubricate the bearing?
    A As long as the bearing has not been tampered with at any point the bearing will not need re-lubricating for approx. 20 years.

N.B. If a turntable has been on its side or upside down for more than 20 minutes at any stage, a percentage of oil will have escaped, this will seriously affect speed stability and sonic performance.

Q How do I know, if I should, re-lubricate the bearing?
    A Lift sub platter 2 cm out of housing to inspect.
    Oil will be present on top of brass housing if the turntable has been upside down.

Q What oil should I use?
    A To re-oil your turntable bearing please do not use just any old lubricant - sewing machine lubricant is often used - PLEASE DO NOT USE IT! this will cause no end of trouble to your turntable. Simply, go to your dealer and they will supply you with the correct oil and how to apply it. Or, it might be just as well to book your turntable in for a service. Your local dealer can provide this.
    Hei, tok den ut for å uforske og bli kjent med platespilleren, fikk bunntallerkenen ned igjen, men lyden ble forandret, bassen ble helt udefinert og kontrollert og høres utestengt, det virker som hastigheten på spilleren ikke er riktig, opplever jeg.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Roberth skrev:
    Hei, tok den ut for å uforske og bli kjent med platespilleren, fikk bunntallerkenen ned igjen, men lyden ble forandret, bassen ble helt udefinert og kontrollert og høres utestengt, det virker som hastigheten på spilleren ikke er riktig, opplever jeg.
    Jupp! Det er typisk symptomene når du tukler med den:)
    Rens og et par dråper med riktig type olje, så er du back on track i ca 20 år ;D

stg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Antall liker
    0
    Fint å vite hva man IKKE skal gjøre. Hadde planer for den første Thorensen min, og det hadde sikkert gått galt...................
    Åh som jeg savner Vinylsnurre. Får snart abstinenser :p

Steinkaka

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Rega DAC eiere: Hvilke erfaringer har dere med filter settingen i DAC'en?

Sånn umiddelbart finner jeg ikke de store forskjellene, så hva er greia med disse ulike filtrene?

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    6
    Står det ikke litt om de forskjellige filterkarakteristikkene i manualen?
    Jeg opplever også diskantnivået litt lavere på nr 5.

S

Stereo_Mono

Gjest
    stg skrev:
    Fint å vite hva man IKKE skal gjøre. Hadde planer for den første Thorensen min, og det hadde sikkert gått galt...................
    Åh som jeg savner Vinylsnurre. Får snart abstinenser :p

Steinkaka
    Ingen gode nyheter dessverre STG. Snakket med importør og fortsatt ingen bekreftelse på levering av RP6.
    Kan i verste fall være snakk om 1-2mnd ventetid. Vurderer en P7 eller noe annet moro. Mulig Stereofil kan gi et tilbud på en P7 som man ikke kan si nei til. Det er en flott spiller om man kan leve med hypnose tallkerken på den :) Har også fått en fantastisk godt tilbud på en Marantz TT-15s1, som er en Clearaudio Emotion på steorider og god MM pu med på kjøpet. Dog ikke en Rega da :-\
    Skal ikke være enkelt når man er utålmodig ;D

stg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Antall liker
    0
    Takk Digiman.

Da får jeg puste liv i den gamle og smøre meg med tålmodighet....

Stein

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Etter ei lita ommøblering er Elane igjen satt opp med tommestokk og laservater.
    Det føles nerd på den gode måten å snirlig vri høgtalere til 1500,- på denne måten.
    På ei anna side, dette er dei desidert kuleste høgtalerene eg har hatt i hus — og dei som har fått stått lengst.
    Klipsch RF, Heresy og Audio Note AN-E viker alle, i mine øyre.

(Ja, eg er snål).

Cminor

Medlem
    Ble medlem
    18.06.2008
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei sann,etter nokre år med diverse utstyr er det no rega som dominerar i heimen.Ringen er slutta og alt er tilbake der det ein gang begynte:)

Har no:

Rega apollo
    Rega brio R
    Rega mc riaa
    Rega p5 m psu,kvit drivreim og GT subbplatter.
    Audio thecnica OC 9 ML ll
    Kingsaudio Queen

Må seie eg er fornøgd med tingenes tilstand,men det er jo altid rom for oppgradering...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har prøvd Rega DAC som USB til S/PDIF omformer? Koblet nettopp opp Rega DAC som nettopp det, og skal la det spille noen dager for å se om det er noe poeng.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    å, transmisjonslinje —så de ER etterfølgerene til Ela :-*

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.154
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Både R7, R9, RS7 og RS9 har transmisjonslinje. Jeg har selv R7 og elsker dem. Papir, ull, spon og støpejern ;D

Brasse skrev:
    å, transmisjonslinje —så de ER etterfølgerene til Ela :-*

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    hehe, det var meir ein flåsete kommentar om at etterfølgerene til mine 1500,- kroners høgtalere fra seint '80 koster 70.000.
    Morsomt at de vises fram med Brio-R, sjølv om det ikkje er plutoniumoptimalt. Hadde det vore krise hadde de vel ikkje stilt opp på messe med den komboen.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.154
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du har jo uansett egentlig rett i at RS10 er etterkommere, etter ALLE tidligere transmisjonslinjehøttalere fra Rega, så så flåsete var det jo ikke. BrioR er noe av det kuleste som kom i fjor. Jeg like små dingser som gjør mye av seg.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det samme gjelder for Elane (og sikkert RS forøvrig, ikkje høyrt).
    Det er eit fornuftig prinsipp som gir mykje kul lyd i eit lite fotavtrykk, er svært plasseringsvennlig og som heilhet gir ei tiltalende pakke. Eg kunne tenke meg å høyrt RS3, det blir vel mogleg ila. året, tenker eg.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Noen her som har testet en del nettkabler på Brio-R?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har min Rega Apheta landet i Norge! Så da får jeg den til helga kanskje?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    8) 8) 8)

Gi den noen timer før dommen er klar. Husker den var litt hissig i starten. Last den også lavt. Jeg trives med 100 ohm, men i noen oppsett kan det muligens bli noe friskt. Setter RIAA ofte på 50ohm på litt over «hissige» innspillinger. Funker som en kule.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    8) 8) 8)

Gi den noen timer før dommen er klar. Husker den var litt hissig i starten. Last den også lavt. Jeg trives med 100 ohm, men i noen oppsett kan det muligens bli noe friskt. Setter RIAA ofte på 50ohm på litt over «hissige» innspillinger. Funker som en kule.
    Jeg hadde tenkt på å starte på 50 ohm, og kanskje justere opp mot 100 når den har fått noen timer. Jeg kan justere på fjernkontrollen, så det bør være enkelt å prøve seg fram.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da var det "rykk tilbake til start" - det var ikke Apheta som hadde ankommet. Leveringstid forblir ukjent. Bare å smøre seg med tålmodighet...

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Har RP6 kommet i butikkene? Er det evt noen som har testa den?
    Den kan fort bli min neste oppradering. Har tro på att den kan være super til prisen.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    Da var det "rykk tilbake til start" - det var ikke Apheta som hadde ankommet. Leveringstid forblir ukjent. Bare å smøre seg med tålmodighet...
    Kjenner igjen det scenarioet :) Ventet vel 2-3mnd på min Apheta høsten 2010.
    Det er visst nok bare en og halv mann som er kvalifisert til å konstruere den hos Rega og lages såvidt jeg har forstått på bestilling.

McKjell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Antall liker
    0
    Her inne er det kansje noen som kan hjelpe meg litt :) håper jeg....

Hvordan vet man att anti-skatingen er riktig på en RB301 arm?
    Det står att ved 2g stifft trykk, skall man ogso sette skatingen på 2.....
    Men det er ikke noe merker som viser hva den står på.....

Mvh

McKjell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Antall liker
    0
    McKjell skrev:
    Her inne er det kansje noen som kan hjelpe meg litt :) håper jeg....

Hvordan vet man att anti-skatingen er riktig på en RB301 arm?
    Det står att ved 2g stifft trykk, skall man ogso sette skatingen på 2.....
    Men det er ikke noe merker som viser hva den står på.....

Mvh
    Er det riktig att pick uppen skall stå rolig vist jeg slipper den nedpå det blanke feltet etter siste sang på ei plate, før den treffer sporings rillene? Den skall verken bevege seg innover eller utover...
    Så en film på Youtube om dette.... men vil forsikre meg att dette riktig fremgang av justering av anti skating på Rega armer?

Mvh

stg

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2006
    Antall liker
    0
    decibelius skrev:
    Har RP6 kommet i butikkene? Er det evt noen som har testa den?
    Den kan fort bli min neste oppradering. Har tro på att den kan være super til prisen.
    RP6 kommer neppe før 28. dennes.
    Går og venter :)

Stein

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn