Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da måtte jeg finne frem "platesamlingen" min for å få litt oversikt. Det er ikke så mange, men ca. 70 LP'er og 15 singler/maxisingler. Mesteparten er div heavy rock fra 70-80 tallet med hovedtyngden på Kizz plater, men det slenger litt pop/rock/country også. Jeg husker den første jeg kjøpte som var "No Sleep til Hammersmith" med Motörhead. Disse platene er nok kjøpt på 80-tallet alle sammen mens man fremdeles var i ten-årene..... Tror jeg får la Lemmy innvie Rega'en selv om kvaliteten på selve platen var så som så :)
    image.jpg
    image.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Trenger noen råd på hvilken mm pickup som vil passe Rp-6. Spilleglede og engasjement er viktigere enn pinelig nøyaktighet.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Exact har falt litt ut helt uten grunn, så det er selvfølgelig en kandidat jeg skal ha i tankene. Soundsmithen er knakende god, men syns den mangler litt på engasjement i forhold til den digitale delen her hjemme. Det gjør heller ingenting om den ikke er av de som skaper mest peiskos :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Synes Exacten er både morsom og lite peiskosete, samt at jeg digger treskruers set'n'forget og VTA standardoppsett. Bare Rega er Rega ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt poeng! Når det gjelder vinyl så er det easy does it for min del. Har verken ork eller interesse av disse nitidige justeringene ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da får jeg lurt med meg et par kamerater for å hente Rega'en til helgen! Mange rare påskudd man kan bruke for å få til en guttetur ;)

Da jeg gikk i gjennom LP'ene var det (som forventet) litt varierende kvalitet med tanke på smuss, småriper, støv osv. Jeg burde kanskje spurt i vinylavdelingen, men kan man vaske over LP'ene med for eksempel såpe og vann? Hvis dette er noe for meg kommer jeg nok til å kjøpe en platevasker, men foreløpig har jeg bare bestilt et Clearaudio-sett med div. greier oppi sammen med spilleren.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Platespilleren ble som sagt hentet i helgen og en liten kasse kom fra Platekompaniet i går. Har noen bilder fra utpakking av RP40 etter helgen.

Destillert vann ble kjøpt inn i dag, så da satser jeg på vasking og litt spilling i løpet av helgen :)

159.JPG
    161.JPG
    163.JPG
    168.JPG
    169.JPG

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre som har dette klisset på sin RP6-tallerken? Det er antagelig overskuddslim etter sammenføyningen. Dette er klebrig og limet tiltrekker seg alt som ligner på støv i nærheten. Mindre pent vil jeg påstå.Andre med samme opplevelse og evt. tips til hvordan man kan fjerne slikt da dette trekker brukeropplevelsen betraktelig ned i mine øyne.
    DSC_0304.jpg
    DSC_0305.jpg
    DSC_0306.jpg
    DSC_0308.jpg

Mvh

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Snakk med forhandler hvor du kjøpte RP6en. Tipper du får ny tallerken via importøren.

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snakk med forhandler hvor du kjøpte RP6en. Tipper du får ny tallerken via importøren.
    Har vært i kontakt med forhandler og de har snakket med Rega om dette.
    "Det vil også kunne oppstå eller være noen luftlommer mellom de to tallerkenene, dette er også vanlig og veldig få tallerkener som ikke har. Vi har snakket med Rega om dette og de sier at det skjer som en følge av måten de er "limt" sammen på. De har forsket med en annen type "liming", men det har ikke gitt like gode resultater, lydmessig."
    Disse luftlommene som det refereres til kan jeg ikke se på min,men som vist på bildene så har jeg dette limet overalt.Forhandler tilbyr seg å bytte tallerkenen men jeg lurer på om flere har vært uheldig og fått noe liknende siden Rega selv har forsket på dette.

Mvh

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Har en nær kompis og onkel med RP6 og deres spillere (talerken) er meg bekjent ok.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke overskudd her, men noen luftbobler. Den tallerken der var stygg, og jeg ville byttet.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Platespilleren ble som sagt hentet i helgen og en liten kasse kom fra Platekompaniet i går. Har noen bilder fra utpakking av RP40 etter helgen.

Destillert vann ble kjøpt inn i dag, så da satser jeg på vasking og litt spilling i løpet av helgen :)
    Gratulerer med ny spiller! :).

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ble øldrikking, platevasking og litt spilling i går. I dag har det (heldigvis) blitt mest spilling. Det skulle ikke mye til før det hoppet litt, men jeg hadde en Base Modell 2.0 liggende i skapet. Har tatt noen bilder med iPad'en :)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Etter noen små innkjøringsproblemer er jeg totalt sett ganske fornøyd foreløpig. Jeg er dog litt usikker på justering av tonearmen og spør likegodt her. Tracking Force Control går fra 0-3 og Elys40 er oppgitt til 1.75 g i Tracking Pressure. Jeg regner med at det betyr at Tracking Force Control settes til 1.75? Etter dette så skal man justere bias til samme verdi. Dette blir da bare en ca. justering siden det ikke står tall på "bias-armen"?

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Etter noen små innkjøringsproblemer er jeg totalt sett ganske fornøyd foreløpig. Jeg er dog litt usikker på justering av tonearmen og spør likegodt her. Tracking Force Control går fra 0-3 og Elys40 er oppgitt til 1.75 g i Tracking Pressure. Jeg regner med at det betyr at Tracking Force Control settes til 1.75? Etter dette så skal man justere bias til samme verdi. Dette blir da bare en ca. justering siden det ikke står tall på "bias-armen"?
    Så lenge du har justert vekten til 1,75 er det bare å dra ut anti-scatingen til det samme. (Ca3/4 ut)

Lykke til med flott spiller!

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Så lenge du har justert vekten til 1,75 er det bare å dra ut anti-scatingen til det samme. (Ca3/4 ut)

Takk er det!

Er "grønn" på platespillere, så jeg spør sikkert dumt. Jeg har kun justert det som heter Tracking Force Control til 1.75 eller må jeg ha vekt for justering?

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8

Takk er det!

Er "grønn" på platespillere, så jeg spør sikkert dumt. Jeg har kun justert det som heter Tracking Force Control til 1.75 eller må jeg ha vekt for justering?
    Hvis du ikke har balansert ut armen slik at den flyter selv i luften før du rattet inn 1.75g har du ikke riktig stifttrykk nå.
    Gjør det først med stifttrykk-hjulet satt på 0. Når armen flyter selv kan du vri den til 1.75g. Sett Bias på ca 1

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fulgte bruksanvisningen, så det var noe i den dur ja! Takker :)

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5

Takk er det!

Jeg fant ut at jeg måtte bruke vekt for å få justert stift-trykket perfekt. Var på 1,80 når jeg hadde justert 1,75 på Rega'en.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skalaen er tett nok på, den. 0,05 gram på øyemål er ikke så ille det ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du ikke har balansert ut armen slik at den flyter selv i luften før du rattet inn 1.75g har du ikke riktig stifttrykk nå.
    Gjør det først med stifttrykk-hjulet satt på 0. Når armen flyter selv kan du vri den til 1.75g. Sett Bias på ca 1
    Jeg fulgte bruksanvisningen og startet med stifttrykk-hjulet på 0. Jeg justerte så armen med loddet til stiften fløt rett i overkant av platen. Jeg ble deretter litt i tvil om man da bare kunne justere hjulet til 1.75 eller om man måtte ha vekt. I tillegg så hadde jeg problemer med at spilleren stod og "hakket" rett som det var i starten. Jeg skiftet flere plater, hentet Base plattformen og plutselig, uten noen spesiell forklaring, spilte det uten problemer. Jeg drev og justerte noe på stifttrykket inn i mellom her, men håper ikke det kan ha gjort noe?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Eventuelt ville du hørt ikkeno ;)
    Spiller det fint og uten vreng så er det nok i skjønneste orden. Rega rocker og ruler, peis på!

1-IMG_2817.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Må mase litt her igjen. Hvilke high output mc pickuper er det som passer i rega armen? Den er vel såpass lett at 2mm fra Ortofon blir litt for tung?

De jeg har funnet er Sumiko blue point evo III, Dynavector 10x5 og 20X fra samme produsent.

Er det forresten noen som har eksperimentert med underlag til RP6? De er jo ikke så kresne som mange andre, men noe sier meg at det er litt og hente der uansett.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.391
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bestilte 2 stk. nye plater sammen med platevaskeren og disse spiller veldig bra. På flere av de gamle platene mine synes det å være en veldig svak knitring i bakgrunnen. Er Elys40 (eller ev. Rega generelt) veldig følsom på mtp. støy fra gamle plater? Platene er vasket med vaskeren avbildet på forrige side, hjelper det ev. med en bedre vasker?

Førsteinntrykket er uansett bra hvis noen skulle lure på det :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.383
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bestilte 2 stk. nye plater sammen med platevaskeren og disse spiller veldig bra. På flere av de gamle platene mine synes det å være en veldig svak knitring i bakgrunnen. Er Elys40 (eller ev. Rega generelt) veldig følsom på mtp. støy fra gamle plater? Platene er vasket med vaskeren avbildet på forrige side, hjelper det ev. med en bedre vasker?

Førsteinntrykket er uansett bra hvis noen skulle lure på det :)
    Mine tre beste råd mot statiske plater:
    1) unngå tørr luft i lytterommet
    2) nagaoka antistatiske innercover
    3) zero stat pistol

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Prøv en liten skvett eddik i skyllevannett neste gang. Eddik nøytraliserer såpe så ikke putt det sammen med såpen!

Sist redigert:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Trodde ikke Rega var så kilne på underlag? Ryddet litt i "ymse" skuffen og dro fram noen vibrapods som jeg satte føttene til Rega spilleren i. Det hadde RP6`n virkelig godt av. Markante forbedringer i hele lydbildet, mye mer ro og sortere bakgrunn.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har min RP6 på veggen, vet ikke hvor mye slike pods hadde hjulpet? Spiller du med støvlokket av eller på?

Ett spørsmål til den/dere som har bytta litt pickuper på spilleren:

Hvilke skruer har dere brukt og hvor kan slike sett kjøpes rimeligst ? Har en Shure M75 og litt annet liggende som kunne vært morro å få testet :) Gikk ikke å bruke de medfølgende på min Shure pickup ihvertfall!

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har min RP6 på veggen, vet ikke hvor mye slike pods hadde hjulpet? Spiller du med støvlokket av eller på?

Ett spørsmål til den/dere som har bytta litt pickuper på spilleren:

Hvilke skruer har dere brukt og hvor kan slike sett kjøpes rimeligst ? Har en Shure M75 og litt annet liggende som kunne vært morro å få testet :) Gikk ikke å bruke de medfølgende på min Shure pickup ihvertfall!
    Jeg har testet en Shure M75 på Rega rp40.
    Lyden er litt mørkere og behageligere.
    Kort fortalt, er Shure bedre på gamle plater med begrenset lydkvalitet, mens Elys 40 er en del lysere og mer åpen i stilen.
    Men jeg foretrekker Regaen på nye plater med god lyd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn