Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    32
    Zodiac: Noe sånt som en for stor forsterker finnes i praksis ikke. Kun den som er for liten. Jeg kan godt forklare deg hvorfor. Men Brio ER kapabel:cool:
    Tror jeg god nok innsikt på temaet, men takk for tilbudet
     

    Hegel_som_regel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    66
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Auditor, zodiac og andre som har kommentert, jeg må nok en gang få takke for gode innspill.

    Skal bruke litt tid fremover for å finne et godt høyttalerpar som passe til forsterkeren om min musikk smak.

    Tenker noe i lende av PMC Twenty 21; vet noen hvor disse blir solgt/kan testes?


    Mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    BareAre: Det blir et besøk du ALDRI vil angre på. Morten er et direkte unikum i norsk Hi-Fi, og det han ikke kan forklare deg er ikke verd å vite. Forbered deg på permanent gåsehud.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    BareAre: Du kommer til å ende med PMC uansett..hehe...:rolleyes: Men det finnes noen solide overraskelser noe lenger ned i prisklassene, ja..
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har dårlige, nesten fryktelige, erfaringer med rega og Tannoy. Det bør iallefall testes godt før du går for det.
    Nå ble jeg litt nyskjerrig, hva har du hørt i kombinasjon?
    Jeg ser at Tannoy bruker Rega Elicit og Osiris når de demonstrerer enkelte av sine høyttalere på messer, så kombinasjonen kan vel ikke være så ille?
    Min konkrete erfaring med Rega og Tannoy var Rega Elex-R med Tannoy Revolution XT6F. Denne Tannoy-modellene har vel fått lite annet en strålende kritikk, men for meg låt alt litt dødt, sidrompa og rett og slett feil. Mulig at dette bare var helt feil for meg, men jeg vil iallefall mene at man må bør ha tid til å ta en ordentlig demo for man går inn på en slik kombinasjon. Jeg skal innrømme at jeg har lignende erfaring fra en demo av Devialet 200 med Tannoy DC10Ti. Kanskje Tannoy bare ikke er for meg...

    Jeg prøvde ellers Elex-r med noen andre høyttalere også i den perioden jeg eide den.
    Spendor A6R - Ganske kostbare høyttalere, men fantastisk match. Hvis menyen stort sett består av rock, pop, hip hop o.l. så sitter dette som en kule. Engasjerende, rytmisk og levende. Akkurat passe oppløst til å gi masse detaljer og liv, men ikke nok til å avsløre de mange dårlige innspillingene som gjerne finnes innenfor disse sjangerne. Her låt hver eneste plate akkurat slik jeg tenkte at den skulle låte.
    Før jeg hadde A6R hadde jeg A6 en stund. A6R er bedre, men A6 er også meget bra. De dukker iblant opp til under 10k på finn.

    Klipsch RP-250F - Langt rimeligere gulvstående som også funket meget bra med Elex-r. Hadde dem bare hjemme på test noen få dager, men det funket absolutt bra.

    ATC SCM 11 - Strålende stativhøyttalere som var for tunge å drive til at Elex-r funket optimalt med dem. ATC har lignende følsomhet som mange Dynaudio - derfor anbefaler jeg å teste Dynaudio godt før kjøp. Jeg har sett en del folk på nett skrive at denne kombinasjonen funker veldig bra (Begge er årets produkt i What Hi Fi og kjøpes nok ofte sammen i England), men det baserer seg nok på litt manglende erfaring/testing av andre kombinasjoner, tror jeg. Jeg kjørte senere en mye kraftigere forsterker på disse høyttalerne og det ble noe annet. To glimrende produkter, men som ikke får det aller beste ut av hverandre.

    Jeg hadde også et eldre par B&W i hus da jeg først kjøpte Elex-r. B&W 603 S3. Det funket også som en kule. De er forresten ofte et virkelig godt kjøp på finn til 2-3000. Jeg vil tro at mange ulike B&W kan funke bra med Rega.
     
    T

    TLN

    Gjest
    Du burde ta en tur innom Duet å høre Piega Classic 5.0 med Regia Brio.
    Jeg hørte det i forrige uke kan jeg ikke annet enn å anbefale en prøvelytt på den komboen. Ikke fordi jeg var ute etter det selv, men noen andre hadde demo på det mens jeg besøkte butikken og måtte nysgjerrig finne ut av hva som skapte godlyden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Sst: 6F er( for) store igjen, og den serien er ikke så livat i lyden heller som feks Autograph Mini...så din reaksjon der er mer enn forståelig. Ang. B&W: Det funker, men kan være morsomt ei uke..Enda et merke med tildels ekstreme forsterkerkrav. På den annen side ER Elex R ekstrem med de RIKTIGE høyttalere på. Krymp størrelsen, pass på følsomhet og match hev kvaliteten.. Ingen av disse to har en sjanse på PMC mht KOMBINASJONEN av kvaliteter.
     

    Hegel_som_regel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    66
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Sst: 6F er( for) store igjen, og den serien er ikke så livat i lyden heller som feks Autograph Mini...så din reaksjon der er mer enn forståelig. Ang. B&W: Det funker, men kan være morsomt ei uke..Enda et merke med tildels ekstreme forsterkerkrav. På den annen side ER Elex R ekstrem med de RIKTIGE høyttalere på. Krymp størrelsen, pass på følsomhet og match hev kvaliteten.. Ingen av disse to har en sjanse på PMC mht KOMBINASJONEN av kvaliteter.
    Tatt PMC twenty 21 som utgangspunkt: Hva vil være en god kilde til disse? Hovedsakelig streaming(TIDAL Hi-fi)
    Dedikert streamer? Noen form for dac?

    Mvh
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Sst: 6F er( for) store igjen, og den serien er ikke så livat i lyden heller som feks Autograph Mini...så din reaksjon der er mer enn forståelig. Ang. B&W: Det funker, men kan være morsomt ei uke..Enda et merke med tildels ekstreme forsterkerkrav. På den annen side ER Elex R ekstrem med de RIKTIGE høyttalere på. Krymp størrelsen, pass på følsomhet og match hev kvaliteten.. Ingen av disse to har en sjanse på PMC mht KOMBINASJONEN av kvaliteter.
    Tatt PMC twenty 21 som utgangspunkt: Hva vil være en god kilde til disse? Hovedsakelig streaming(TIDAL Hi-fi)
    Dedikert streamer? Noen form for dac?

    Mvh
    Dac er et must. Du kan forsøke å koble din PC rett til din forsterker i dag og etterpå sammenlikne med koble via den DAC`n du allerede har. Siden du allerede har Tidal Hifi abonnement så kan du også ta med i din vurdering om du vil ha en MQA klar DAC eller ikke. Dedikert streamer eller ikke.... her skal jeg være ytterst forsiktig med mine uttalelser da "menigheten" nok vil mene at en dedikert streamer låter bedre. Selv bruker jeg en MacMini og klarer ikke å høre forskjell på den og en dedikert streamer i mitt anlegg. Siden du også er Tidal bruker så kan jeg på det varmeste anbefale deg å bruke Audirvana media player for økt brukervennlighet med remotefunksjon og også bedre lyd.

    Mvh
    BB
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    BareAre: En mulighet er Meridian Explorer 2, men jeg anbefaler altså Regas egen dac dertil- med god grunn... Hadde du ikke hatt Brio alllerede: En Bladelius MIMER

    bladelius.com
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Tenker at jeg gleder meg til Rega lanserer en streamer jeg. Men det tar vel sin tid er jeg redd.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.357
    Antall liker
    3.513
    Torget vurderinger
    49
    Hos meg spiller digitalt vesentlig bedre, men det bør det også til 5x prisen:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Det tror jeg du skal vente lenge på. Hva spiller du for tida? Her har jeg nettopp fått mitt livs verste melding mht musikk....SKIKKELIG MØKKADAG...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Det tror jeg du skal vente lenge på. Hva spiller du for tida? Her har jeg nettopp fått mitt livs verste melding mht musikk....SKIKKELIG MØKKADAG...
    Nei, huff da Auditor. Da kan det vel bare gå bedre framover...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Det tror jeg du skal vente lenge på. Hva spiller du for tida? Her har jeg nettopp fått mitt livs verste melding mht musikk....SKIKKELIG MØKKADAG...
    Auda. Dette høres jo ikke så bra ut. Krysser fingrene for at det ordner seg for deg. Uansett hva det er.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Thomand: Det gjør nok det...All good things must come to a LIVE end..:cool: Elton gir seg ikke med musikk, bare med reising. Så han kommer til å fortsette med plateutgivelser++ Enda godt, det... Media framstilte det som full pensjon i går- det stemmer heldigvis ikke..
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Thomand: Det gjør nok det...All good things must come to a LIVE end..:cool: Elton gir seg ikke med musikk, bare med reising. Så han kommer til å fortsette med plateutgivelser++ Enda godt, det... Media framstilte det som full pensjon i går- det stemmer heldigvis ikke..
    Han prøver seg altså på en Bowie/Cohen light? I am not (a)Live, so buy my records in memory! - joda, jeg ville nok foretrukket Elton John versjonen selv.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.759
    Antall liker
    2.973
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen med RP40 som har byttet til Tangospinner subplatter og vil dele noen inntrykk?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Feil, Kalle..Det dreier seg blant annet om å få tid med to små sønner, hvis alder er hhv 8 og 10 i 2021. Dessuten: Elton har ikke dårlig helse- tross alt holdt han 96 konserter ifjor før incidenten i Sør-Amerika.. Og kommende turné vil ha hele 300. Blir det største han noensinne har gjort produksjonsmessig. See Youtube for full details..Ligger en 35 minutters video om det hele der. Intervjuet ledes av Anderson Cooper (CNN). For den som lurer: Diamonds 3CD-settet er en utmerket all-in-one-utgivelse som selvfølgelig lar seg gjengi eksellent på Rega. Mesteparten derav har klassisk britisk vinylsound. ANBEFALES.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Feil, Kalle..Det dreier seg om å få tid med to små sønner, hvis alder er hhv 8 og 10 i 2021. Dessuten: Elton har ikke dårlig helse- tross alt holdt han 96 konserter ifjor før incidenten i Sør-Amerika.. Og kommende turné vil ha hele 300. Blir det største han noensinne har gjort produksjonsmessig. See Youtube for full details..Ligger en 35 minutters video om det hele der. Intervjuet av Anderson Cooper (CNN) For den som lurer: Diamonds 3CD-settet er en utmerket all-in-one-utgivelse som selvfølgelig lar seg gjengi eksellent på Rega. Mesteparten derav har klassisk britisk vinylsound. ANBEFALES.
    Du må huske at det er de travle som får ting gjort. Har selv 4 barn under 15 år, har vært fotballtrener for to lag samtidig, full jobb (og litt mer enn det), styreverv, bygger høyttalere på si og er fremdeles gift... Det er bare å gi mer gass hvis det går for seint!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Kalle: Nå ha jo Pinball gitt mer gass i femti år enn de aller fleste gjør på hundre, da. Og han pensjonerer seg altså ikke fra musikk slik Phil Collins gjorde. Litt tall:

    Plater solgt, totalt: 300 000 000+
    Solgt til gull: 38
    Solgt til platina: 31
    Verv: Formann EJAF, tidligere eier av Watford FC+++
    Skrivetid, Your Song 1970: 15 min
    Gjennomsnittstid pr. låt, skriving: 15-20 min
    Alder 1970, da Your Song kom: 22, fylte 23
    Alder, Bernie Taupin 1970, da han skreiv TEKST til ovennnevnte Your Song: 17
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen med RP40 som har byttet til Tangospinner subplatter og vil dele noen inntrykk?
    Hei, jeg har akkurat motatt Tangospinner men foreløpig ikke montert den.
    Grunnen er at jeg har byttet RIAA og vil teste forskjellen på dette (etter innspilling) før jeg bytter subplatter.
    Har også bestillt en acryl platematte.
    Kommer tilbake med info om det hele.
    Se her
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Hei alle Rega venner,

    Finnes det plass til en venn til her? Jeg ble nylig eier av en feiende flott Rega RP8 som foreløpig ligger nedpakket i sin eske under senga i påvente av ny reol, pick-up og riaa. Savnet etter å snurre vinyl igjen ble rett og slett for stort etter en temmelig lang periode med kun streaming. Jeg har lyttet til RP8 ved flere anledninger og stort sett alltid blitt imponert over måten den formidler musikk så derfor falt valget på en slik.

    Samtidig tenkte jeg å forhøre meg med dere om noen kanskje har noen skikkelige gode tips på passende pick-up og riaa? La oss ta utgangspkt. i at jeg har et budsjett på totalt 10 000,- for pick-up og riaa. Den enkleste løsningen hadde muligens vært å kjøpe en ny Rega ANIA pickup sammen med Rega FONO MC riaa? Da slipper jeg å tenke på problematikken rundt justering av VTA og et støvlokk som ikke lar seg lukke helt hvis armbasen heves. Har noen hørt RP8 med denne kombinasjonen og hvis ja, hvordan låt det? Eller er det andre kombinasjoner der ute som vil låte bedre/annerledes og på hvilken måte? Jeg er heller ikke fremmed for å kjøpe brukt såfremt alt er i orden.

    På forhånd takk!

    Mvh
    -BB-
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Rega ANIA pickup sammen med Rega FONO MC riaa høres fornuftig ut. Har ikke hørt noen av dem men Ania vurderer jeg å teste ut. Eller så er (IMHO) Audio-Technica AT33 serien et godt valg til Rega om du ikke vil gå for non Rega pu. Husk at Rega spilleren er tilpasset Rega pu så sjekk om du behøver spacere om du velger non Rega pu.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det viktigste her er- og burde være- lydmessig match.... Uten den kan du bare glemme å få til engasjerende anlegg. DAC-R har så utrolig mye musikk i seg at du skal leite svært lenge- selv til fem ganger prisen- for å finne noe bedre,@BareAre..Man velger anlegg med ØRA, ikke øya..
    Det var tanken det at komponentene skal spille bra sammen. så det er derfor jeg lurer om noen har noen gode forslag. eks. Rega/Tannoy Rega/Dali Rega/Kef Rega/Dynaudio etc.
    Kommer sikkert til å kjøpe både cd og dac på sikt. Men er fortsatt litt usikker på høyttaler valg.

    Bare_are
    Sjekk Rognliens test av MonoPulse, der er han klar på at det er en god kombinasjon med Rega Brio R. Riktignok Model A, men det skulle forundre meg om ikke Model S og Standmount også matcher like godt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Rega ANIA pickup sammen med Rega FONO MC riaa høres fornuftig ut. Har ikke hørt noen av dem men Ania vurderer jeg å teste ut. Eller så er (IMHO) Audio-Technica AT33 serien et godt valg til Rega om du ikke vil gå for non Rega pu. Husk at Rega spilleren er tilpasset Rega pu så sjekk om du behøver spacere om du velger non Rega pu.
    Man trenger definitivt spacer(e) hvis man velger pick up fra en annen leverandør og dessverre er det også slik at når han hever armen så passer ikke lokket lengre. De gangene jeg har lyttet til RP8 så har det vært med den dyrere Apheta stiften og Aria riaa og jeg vet ikke om Ania / Fono gir noe av det samme. En annen fordel med å velge Rega produkter er at man VET dem kommer på salg før eller senere så det er bare å vente.

    Mvh
    -BB-
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ingen problem med lokket på min P9 med 2 spacere under RB1000 armen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    BB: Er ikke alltid sånn at lokket ikke passer. Det budsjettet der er brukt på en svært fornuftig måte slik du skisserer herover. Fono MC er imo blant det beste du får tak i , både i prisklassen og uansett pris. Dog, for min del er Ortofon et bedre pickupvalg. En Cadenza, for eksempel. Men da ryker jo budsjettet ditt, da..Vurder det, iallefall..Ellers er RP8 et strøkent valg, altså....Da er det sikra at du FORTSETTER å spille vinyl, nemlig.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Rega ANIA pickup sammen med Rega FONO MC riaa høres fornuftig ut. Har ikke hørt noen av dem men Ania vurderer jeg å teste ut. Eller så er (IMHO) Audio-Technica AT33 serien et godt valg til Rega om du ikke vil gå for non Rega pu. Husk at Rega spilleren er tilpasset Rega pu så sjekk om du behøver spacere om du velger non Rega pu.
    Man trenger definitivt spacer(e) hvis man velger pick up fra en annen leverandør og dessverre er det også slik at når han hever armen så passer ikke lokket lengre. De gangene jeg har lyttet til RP8 så har det vært med den dyrere Apheta stiften og Aria riaa og jeg vet ikke om Ania / Fono gir noe av det samme. En annen fordel med å velge Rega produkter er at man VET dem kommer på salg før eller senere så det er bare å vente.

    Mvh
    -BB-
    Hei BB

    Jeg har ikke mye erfaring med Rega og spacere, men det er ganske stor forskjell i høyde på en del av de realistiske alternativene til Rega Ania. Dynavector 10x5 er 18,8mm, mens AT33-serien bare er 16mm. Så behovet vil avhenge ganske mye av hva du velger. Rega sine egne er vel 14mm.
    Med AT33 skal man trenge max en 2mm spacer, mulig å evt teste uten.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Lokket på RP8 ligger så tett inntil armen at det tar borti med en gang man hever armen. Jeg fikk med 2, 4 og 6mm spacere men selv ikke 2mm går uten at man må legge inn noe mellom lokk og spilleren for å unngå at lokket ligger å hviler på armen:

    Takk for all info sålangt! Keep it coming please

    -BB-
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det er en RP10 på finn som jeg har fått reservert, men klarer ikke helt å bestemme meg for skifting av platespiller... Tror det vil være en stor endring på lydsignaturen fra oppsettet som jeg har idag. Hvordan spiller Apheta 2 iforhold til Cadenza Bronze, noen som har hørt begge deler?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.619
    Antall liker
    13.248
    Sted
    Sørlandet
    Det er en RP10 på finn som jeg har fått reservert, men klarer ikke helt å bestemme meg for skifting av platespiller... Tror det vil være en stor endring på lydsignaturen fra oppsettet som jeg har idag. Hvordan spiller Apheta 2 iforhold til Cadenza Bronze, noen som har hørt begge deler?
    Til den prisen så er vel ingenting å lure på vel? Kjøp, lytt og hvis du ikke er fornøyd så bytter du pick up og selger den du ikke ønsker å benytte. Jeg kunne vært interessert i Apheta`n hvis det viser seg at denne ikke faller i smak hos deg.

    Mvh
    BB
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Tror tapet ikke blir så stort hvis jeg skulle selge hele platespilleren hvis den ikke faller i smak. Har fortsatt noen timer igjen til å tygge på saken. Aldri hørt Rega før, så det kan bli spennende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn