Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Samtidig tenkte jeg å forhøre meg med dere om noen kanskje har noen skikkelige gode tips på passende pick-up og riaa? La oss ta utgangspkt. i at jeg har et budsjett på totalt 10 000,- for pick-up og riaa.
    Soundsmith Carmen kan du jo vurdere som et alternativ. Det er som kjent en MI PU som benyttes med en MM RIAA.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.854
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste her er- og burde være- lydmessig match.... Uten den kan du bare glemme å få til engasjerende anlegg. DAC-R har så utrolig mye musikk i seg at du skal leite svært lenge- selv til fem ganger prisen- for å finne noe bedre,@BareAre..Man velger anlegg med ØRA, ikke øya..
    Det var tanken det at komponentene skal spille bra sammen. så det er derfor jeg lurer om noen har noen gode forslag. eks. Rega/Tannoy Rega/Dali Rega/Kef Rega/Dynaudio etc.
    Kommer sikkert til å kjøpe både cd og dac på sikt. Men er fortsatt litt usikker på høyttaler valg.

Bare_are
    Sjekk Rognliens test av MonoPulse, der er han klar på at det er en god kombinasjon med Rega Brio R. Riktignok Model A, men det skulle forundre meg om ikke Model S og Standmount også matcher like godt.
    Kan skrive under på at Rega Brio R (pre 2017) spiller urimelig bra i lag med MonoPulse A. Har hørt den forsterkeren med diverse høyttalere, men svært få som får ut potensialet på samme måte som akkurat MonoPulse. Strekk deg til model A, er mitt tips, det kan knapt gå galt.

Mvh
    Håkon Rognlien

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Det er en RP10 på finn som jeg har fått reservert, men klarer ikke helt å bestemme meg for skifting av platespiller... Tror det vil være en stor endring på lydsignaturen fra oppsettet som jeg har idag. Hvordan spiller Apheta 2 iforhold til Cadenza Bronze, noen som har hørt begge deler?
    Kan klart anbefale RP10, men den fortjener en bedre pickup end Apheta (1), gerne Apheta 2 eller bedre. Er det ikke en Apheta 1 der sidder på den? På FINN.

Apheta 2 spiller godt, og passer (klart) perfekt til RP10.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Lars DK: Det følger med Apheta 2 på spilleren som jeg har titta på.

Spørsmålet er om jeg vil få en oppgradering på lyden. Oppsettet jeg har nå er jo dyrere, men dyrt betyr ikke bedre lyd.

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12

Spørsmålet er om jeg vil få en oppgradering på lyden. Oppsettet jeg har nå er jo dyrere, men dyrt betyr ikke bedre lyd.
    Ahh, nu fandt jeg den, der var jo hele 2 til salg :) God pris vil jeg mene.

Svært at sige noget om lyden, jeg kender ikke dit opset. Men RP10/Apheta 2 er en forrygende musikalsk kombi.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594

Tviler du vil høre stor forskjell på de spillerne og Cadenza Bronze er meget bra og er hakket bedre Apheta 2.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har testa nimber? Kan man stole på folka som tar oppdragene der? Sendingen er forsikret for 10000kr som er langt under hva spilleren er verdt.

forsell: Det er det som jeg er redd for, at lyden ikke blir bedre. Også må man selge utstyret videre. Men morsomt å teste nye hifi utstyr som man aldri har hatt før.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Sørlandet
    Noen som har testa nimber? Kan man stole på folka som tar oppdragene der? Sendingen er forsikret for 10000kr som er langt under hva spilleren er verdt.

forsell: Det er det som jeg er redd for, at lyden ikke blir bedre. Også må man selge utstyret videre. Men morsomt å teste nye hifi utstyr som man aldri har hatt før.
    Jeg bruke MYE heller Nimber fremfor posten og har kun gode erfaringer!

Mvh
    BB

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har de som tar oppdragene en karakterskala? Spilleren er jo ganske dyr, kan man risikere at noen stikker av med den?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Sørlandet
    Har de som tar oppdragene en karakterskala? Spilleren er jo ganske dyr, kan man risikere at noen stikker av med den?
    Det har dem og den ser jeg på hver eneste gang og jeg velger utelukkende å bruke dem med bra tilbakemeldinger. Nimber er en meget bra tjeneste som er særdeles enkel i bruk.

Mvh
    BB

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har lagt ut oppdraget på nimber, så får vi se om noen som skal den veien. Selgeren vil ikke sende den, så nimber blir eneste utvei.

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    594

Er du ute etter bedre lyd bør du høre på JR Transrotor Zet 1/3, WB Circle 25 eller Bergman Magne.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen med RP40 som har byttet til Tangospinner subplatter og vil dele noen inntrykk?
    Hei, jeg har akkurat motatt Tangospinner men foreløpig ikke montert den.
    Grunnen er at jeg har byttet RIAA og vil teste forskjellen på dette (etter innspilling) før jeg bytter subplatter.
    Har også bestillt en acryl platematte.
    Kommer tilbake med info om det hele.
    Se her
    Har uført 3 oppgraderinger med og rundt min Rega i det siste.
    Her følger litt refleksjoner rundt det.

1) Hadde Rega P3/24 (24 V motor) med Ortofon 2M Black.
    Spilte via Pro-ject Tube box S RIAA og Line Magnetic 211IA.
    Var fornøyd med dette bortsett fra følelsen av at den gikk noe ujamt.
    Ville da anskaffe Rega TT-PSU ekstern strømforsyning men så kom jeg over en brukt RP40 (jubileumsmodell av RP3) inkludert TT-PSU. Byttet da spiller men beholdt 2M Black.
    Hastigheten ble stabil(ere?), fortsatt noe nevrose her…
    Men den store (uventede) forskjellen var mer kontant og direkte lydbilde. Fikk en fyldigere mellomtone og mere ro i lydbildet.

2) Etter å ha lest mye positivt om ASR Mini Basis III så skaffet jeg en slik på tilbud til 8.000. Etter 2 uker power-on og 15 timer innspilling er erfaringen:
    Forskjellene er der, men ikke de helt store.
    Litt mer kontant bass og mere dypbass, mellomtone og diskant er mer krispig og detaljert. Strengeanslag på gitar og kontrabass kommer bedre frem. Oppfatter imidlertid Tube Box som like åpen.
    Hvis vi sier ASR er 10 på en «1-10 –skala» så er Tube Box på 9.
    I det store bildet så er ASR mer levende, dynamisk og ikke minst engasjerende.
    Spiller med større bredde og stor detaljgrad.
    ASR på 10 og Tube Box på 8 i totalopplevelse. Tube Box gir faktisk mye for pengene.
    Min generelle regel ser ut til å stemme: For å få en stor nok hørbare forbedring som gjør at man bytter, så må man doble pris.
    Forbedringen er såpass at jeg føler å ha fått en ny platesamling og lyttegleden er større.
    (Hvordan ser man forskjell på hvilken MK av ASR det er?, på medfølgende brukerveiledning står det MK IV)

3) Siste endring var oppgradering til Tangospinner sub platter.
    Er usikker på evt. forbedring. Kanskje noe strammere bass og mer kontant i mellomtone? Er usikker nå men ofte kommer slike erfaringer frem etter hvert.

Sist redigert:
    T

TLN

Gjest
    @Bidevind Hvilken Tangospinner benytter du? Har du skiftet "belt pulley"?

Selv byttet jeg fra standard til Tangospinner Lavie og tripple belt pulley. Ble mer "stabil" drift, lavere støygulv, bedre bass og generellt bedre dynamikk. En helt utvilsomt god oppgradering.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2

Selv byttet jeg fra standard til Tangospinner Lavie og tripple belt pulley. Ble mer "stabil" drift, lavere støygulv, bedre bass og generellt bedre dynamikk. En helt utvilsomt god oppgradering.
    Nei, har ikke skiftet pulley. Kun selve beltet

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Tripple belt pulley, du! Skusler ikke når du først setter igang. Da jeg hadde planer om Rega syntes jeg dobbel belt pulley var tøffe greier. ;)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Sørlandet
    Har lagt ut oppdraget på nimber, så får vi se om noen som skal den veien. Selgeren vil ikke sende den, så nimber blir eneste utvei.
    Håper du har fått noen henvendelser du føler deg trygg på slik at du får kost deg i helgen med den nye spilleren.

Mvh
    -BB-

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    BeetleBug: Jeg trakk meg i siste liten, så det er en annen glad eier av RP10 som koser seg med den, hehe. Jeg har veldig lyst til å bruke den nåværende armen, og da syns jeg kanskje en zet 1 hadde passet meg mye bedre. Får se hva som dukker opp på brukten :)

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    3FDB224A-A410-433D-8003-3C1BBA75DBC7.jpg

Et kjærkommet tilskudd til anlegget er på plass.
    Har eid en rega dac tidligere som jeg var fornøyd med så valget var ikke vanskelig. Det lettflytende, rytmiske og organiske spillestillen var ønsket på ny.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.941
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis, Griff.
    Har hatt min i snart 7 år og liker den fremdeles.
    Havnet på filter fire og føler at det en en tøtsj varmere og med større rom enn filter en.
    Den følelsen kan like gjerne oppstå i mitt eget hode som i lyden fra DACn. ;)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Sørlandet
    Hei,

Jeg har lyst å spørre dere om en ting vedr Rega Ania og Rega Fono MC Riaa:

- Hvordan ville dere ha satt opp dip bryterne bak på Riaa`n?

Jeg kjøpte begge produktene nye fra forhandler og iflg Rega så skal Fono MC komme ferdig satt opp til Rega sine egne MC pick up:

Fono MC dip switches settings (factory set at Rega for Rega MC models)

Min var ikke satt opp slik til tross for at esken var uåpnet.

Her er dataene for Fono MC:

Output impedance = 200Ω
    Recommended minimum output load resistance = 5K
    Frequency response (50KΩ output load) = 13Hz (-3dB) to 100KHz (-0.3dB)
    RIAA accuracy (50KΩ output load) = Better than +/-0.2dB 100Hz to 100KHz
    Power requirements = 24V AC at 150mA maximum. Only to be used with Rega PS1.

Input sensitivity (for 200mV output)
    4 off = 133uV
    4 on = 67uV

Input loading resistance
    1 and 2 off = 400Ω
    1 on = 100Ω
    2 on = 150Ω
    1 and 2 on = 70Ω

Input loading capacitance
    3 off = 1000pF
    3 on = 4300pF
    Gain (at 1KHz)
    4 off = 63.5dB
    4 on = 69.5dB

Maximum input level (at 1KHz)
    4 off = 6.7mV
    4 on = 3.4mV

Load settings for adjustable MC stages

Impedance -100ohm
    Capacitance - 1000pF
    Gain setting - High ('On' position for Rega phono stages)

Og her er dataene for Rega Ania:

Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohm
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

Mass 6g

Key Features:

Iron cross & micro coil assembly
    One of the world's smallest MC generators.
    Cutting edge neodymium magnet.
    Elliptical profile stylus
    Constructed from high specification 0.018mm fine wire

Impedance -100ohm
    Capacitance - 1000pF

Jeg har forsøkt å endre på dip bryterne og må si at jeg foretrekker med høyeste gain på 69.5db. Jeg spiller nå med 1 - ON / 2 - OFF / 3 ON / 4 ON.

Hva mener dere?

På forhånd takk!

Mvh
    BB

T

TLN

Gjest
    Hei,

Jeg har lyst å spørre dere om en ting vedr Rega Ania og Rega Fono MC Riaa:

- Hvordan ville dere ha satt opp dip bryterne bak på Riaa`n?

Jeg kjøpte begge produktene nye fra forhandler og iflg Rega så skal Fono MC komme ferdig satt opp til Rega sine egne MC pick up:

Fono MC dip switches settings (factory set at Rega for Rega MC models)

Min var ikke satt opp slik til tross for at esken var uåpnet.

Her er dataene for Fono MC:

Output impedance = 200Ω
    Recommended minimum output load resistance = 5K
    Frequency response (50KΩ output load) = 13Hz (-3dB) to 100KHz (-0.3dB)
    RIAA accuracy (50KΩ output load) = Better than +/-0.2dB 100Hz to 100KHz
    Power requirements = 24V AC at 150mA maximum. Only to be used with Rega PS1.

Input sensitivity (for 200mV output)
    4 off = 133uV
    4 on = 67uV

Input loading resistance
    1 and 2 off = 400Ω
    1 on = 100Ω
    2 on = 150Ω
    1 and 2 on = 70Ω

Input loading capacitance
    3 off = 1000pF
    3 on = 4300pF
    Gain (at 1KHz)
    4 off = 63.5dB
    4 on = 69.5dB

Maximum input level (at 1KHz)
    4 off = 6.7mV
    4 on = 3.4mV

Impedance -100ohm
    Capacitance - 1000pF

Og her er dataene for Rega Ania:

Tracking Pressure 1.75 - 2.00g
    Input load impedance 100 ohm
    Output impedance 10 ohms
    Nominal output voltage 350μV
    Channel Balance : ≥ 20μV
    Separation : ≥ -29dB

Mass 6g

Key Features:

Iron cross & micro coil assembly
    One of the world's smallest MC generators.
    Cutting edge neodymium magnet.
    Elliptical profile stylus
    Constructed from high specification 0.018mm fine wire

Impedance -100ohm
    Capacitance - 1000pF

Jeg har forsøkt å endre på dip bryterne og må si at jeg foretrekker med høyeste gain på 69.5db. Jeg spiller nå med 1 - ON / 2 - OFF / 3 ON / 4 ON.

Hva mener dere?

På forhånd takk!

Mvh
    BB
    Jeg ville valgt den innstillingen jeg syntes låt best...
    Så hvis du syns din innstilling låter bedre er det bare å beholde den.

Valget ditt har jo ikke en enorm økning i gain. Jeg har vel satt gain omtrentlig som det du har gjort på min ASR og er meget fonøyd med resultatet.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Sørlandet
    Mange takk TLN75! Ser at du har samme pick up som meg og jeg håper du er fornøyd med den. Jeg har nå spilt ca 10 timer på min men mangler fortsatt "godfølelsen" Jeg tok det for gitt at RIAA var satt opp fra fabrikk, ref instruksene til både RIAA og Pick Up men det låt.... helt forj@$&ig for å si det slik. Overdreven fokus på høye frekvenser, absolutt ingen bass, ingen fylde og fryktelige sibilanter. Jeg sjekket med en gang innstillingene på dip bryterne og dem var vel omtrent motsatt av hva dem skulle være og etter en justering forsvant den overdrevne diskanten og også sssssibilantene men jeg er fortsatt ikke fornøyd.

-BB-

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    BB: Det er riktig. Sett opp likt!

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    616
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Garantert! Ellers må det være noe feil et sted. Gratulerer! Håper på en liten rapport. Hva slags RIIA har du?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Garantert! Ellers må det være noe feil et sted. Gratulerer! Håper på en liten rapport. Hva slags RIIA har du?
    Tenkte å bruke en ifi iPhono2.

En annen ting. Hvor mange rega- 2mm "skiver" må jeg da ha for å kompensere for VTA fot den pickupen?

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette skriver REGA. Utrolig at et selskap som rega skal mene og skrive noe slikt. Dette er så typisk UK som det går an. Dette har kanskje egentlig noe med at dekslet er for lavt innvendig og møter motvektsloddet. Så kommer dem heller med dette oppgulpet!

PS! Det er noe uenighet om hvor viktig korrekt VTA-justering er. Rega selv skriver følgende i sin produktomtale av denne spaceren:

"Note: On Rega turntables spacers should not be necessary unless you are you using an exceptionally deep bodied cartridge from anotherr manufacturer.

Arm height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment. The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing."

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing."
    Ja, så enkelt kan det siges.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing."
    Ja, så enkelt kan det siges.
    Sikkert noe for Michael Fremer da!

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Var det ikke Rega (eller kanskje Linn) som sa at det var bare tull å rengjøre platene, man skulle spille platene som de var og så rense stiften etterpå.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Sørlandet
    Rega Fono MC ut og erstattet med en Whest Audio 2 2015 modell. Store forskjeller!

Mvh
    BB

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dagens fangst? Noe av det mest oppløste jeg noen gang har opplevd! Skikkelig ryddig og sammenhengende bass.
    Har sittet klistret i stolen i hele dag. På tide med en nålrens ser jeg! Det er bare ett ord: "RockeFot"

Bruker ikke rammen. Syns den er bæltøff uten. Har bestilt en "osteklokke" fra ProJect.

delos.jpg

rega rp8.jpg

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Dagens fangst? Noe av det mest oppløste jeg noen gang har opplevd! Skikkelig ryddig og sammenhengende bass.
    Har sittet klistret i stolen i hele dag. På tide med en nålrens ser jeg! Det er bare ett ord: "RockeFot"

Bruker ikke rammen. Syns den er bæltøff uten. Har bestilt en "osteklokke" fra ProJect.

Vis vedlegget 484847
    Vis vedlegget 484848
    Tillykke med den, fed pickup.

Du kan få den til at lyde endnu bedre, hvis du indstiller den helt korrekt. Den skal rykkes en del længere bagud, hvilken proaktor har du brugt ved opsætningen/monteringen?

Se denne tråd, hvor ChrisAndre får samme råd:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ega-rp-10-eller-linn-lp12-22.html#post2410648

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Pickup er montert av OHC. Ser dem har brukt 2x 2mm skiver i armbasen. Enda går motvektsloddet sånn akkurat klar av støvlokket.
    Vet ikke hvordan det går når den spiller med lokket nede. Nå skal jeg bruke spilleren uten rammen en stund. "Osteklokke" kommer onsdag.
    Jeg er ikke fornøyd med skruene dem ar brukt i armbasen. Alle har rett gjengedimensjon, men litt forskjellige hoder.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn