Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bjaroen

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    18
    Auditor: Nei har ikke noe forhandler i nærheten. Men vurderer sterkt å bare bytte pu til En av Regas rimelige Bias2/elys2 i første omgang og hvit drivreim. Jeg fant heller ikke 4 mm spacer hos mono, men fant 2mm på regas egen sider.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne multispaceren fungerer dårlig om man ikke skal bruke den på "toppen" (altså det høyeste hevingsnivået):

Vis vedlegget 569356

Om man prøver på de lavere "trinnene" er det ikke plass til armfestene. Det blir for trangt, rett og slett. Iallfall for min RB330-arm. Egentlig ganske rart at de da lager et slikt produkt, for RB330 er vel en av de vanligste armene til Rega.

Men men. Jeg får heller kjøpe noen vanlige 2 mm spacere.
    Samme erfaring har jeg så jeg endte med å kjøpe 2stk 2mm spacere.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.048
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Auditor: Nei har ikke noe forhandler i nærheten. Men vurderer sterkt å bare bytte pu til En av Regas rimelige Bias2/elys2 i første omgang og hvit drivreim. Jeg fant heller ikke 4 mm spacer hos mono, men fant 2mm på regas egen sider.
    Hadde 2stk 2mm den gangen jeg ikke hadde Rega PU.
    Anbefaler deg sterkt å vente på Exact, og hoppe over Elys2. Følger du med så kommer det tilbud, platekompaniet pleier ganske ofte å selge med 20% avslag.
    Hifiklubben har 10% nå i helgen, tror jeg.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det forresten 4 mm heving som blir brukt i de fleste tilfeller når man skal bruke en annen pickup enn Rega sine?

I mitt tilfelle handler det om Ortofon 2M Black og Nagaoka MP-200 som jeg har liggende og som jeg etter hvert ønsker å prøve på min P6 (som har Rega Exact forhåndsmontert).

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Sett på en av Regas egne, du..det ER mye styr med hevingen. Og den dagen du vil opp til Ortofon, ta en ny, ferdighevet Planar med i beregningen.Du får det du søker- og mer. Derfor garanterer jeg. En original Planar 3- som din- har potensial, men ikke like mye som en ny. Det du derimot har/ får, er en fullstendig tidløs instant classic, passa på etter alle kunstens Reg(a)ler. Maskinen- med Fono MM, Whitebelt og Regapickup- totalvraker den kombinasjonen du før hadde. Og du kan storkose deg med LPene i flere år til. Tar det en halvtime å sette opp, så er det max..:cool: Deretter er det bare kos.. Selv Bias 2 har fem ganger mer musikk i seg enn en sliten Black. Ikke mange helogriginale Planars igjen. De som er bør få leve.

IvarT: Kommer an på hvor mye pickupen din bygger. Det er derfor Rega har delt opp inkrementelt. Rondoen min har et større hus, bygger noe mer enn feks en MP, skulle jeg tro.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    IvarT: Kommer an på hvor mye pickupen din bygger. Det er derfor Rega har delt opp inkrementelt. Rondoen min har et større hus, bygger noe mer enn feks en MP, skulle jeg tro.
    Greit. Det var jo egentlig derfor at jeg tenkte at en multispacer var kjekk å ha, slik at man kunne heve eller senke armen etter behov. Men da får jeg heller kjøpe inn fire 2 mm vanlige spacere, så har jeg samme fleksibilitet som en multispacer.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Hvis su ikke stoler på Multispaceren,så..:cool:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Bjaroen: ..det ER mye styr med hevingen.
    Tja, det kommer an på hva man definerer som "mye styr". Man må selvsagt av med hele tonearmen og trekke signalkablene helt ut av hullet før man trekker spacer(ne) utenpå signalkablene og tilbake til tonearmfestet, deretter tre signalkablene gjennom hullet igjen og føre tonearmen tilbake på plass. Men dette er jo forhåpentligvis ikke noe man styrer med så ofte.

Det mest praktiske (og sannsynligvis mest aktuelle) er å gjøre det i forbindelse med montering av ny pickup - altså at tonearmen ikke har noen påmontert pickup mens man holder på med dette. Om man har en påmontert pickup på tonearmen må man passe på å være ekstra forsiktig - og selvsagt ha stiftbeskyttelse på pickupen. Noe som jeg også har erfart er at det ofte er behov for lengre skruer til å feste tonearmen med etter en heving, siden det naturligvis blir lengre gjennomgang for skruene etter en heving av armen.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Hvis su ikke stoler på Multispaceren,så..:cool:
    Har du allerede glemt innlegget mitt i går som du svarte på? :D Jeg har forsøkt med multispaceren, men det blir for trangt. Funker ikke :)
    Skal du på med f.eks Ortofon 2M Black, som jeg har gjort, så funker det finfint med 2x 2mm spacer (2M-serien er 4mm høyere enn de vanlige Rega-PUene). Multispaceren passer dårlig og er av skrøpelig plast.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Neida, jeg har ikke det. 2mm funker, det og. Enkelte spillere har klassikerstatus av en grunn, og i visse tilfeller bør de få være som de er. Overhaling av en som her befintlig original 3er kan faktisk gjøres med en ny Planar 2 Perfomance Pack. Samme kan du nok gjøre med en Goldring- de har samme dimensjoner og opphav. Dog, en GR1 låter nok bedre med Audio Technica AT-VM95 enn Bias..og så er den OEM-hevet også. Har OEM Rega RB250.

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skal du på med f.eks Ortofon 2M Black, som jeg har gjort, så funker det finfint med 2x 2mm spacer (2M-serien er 4mm høyere enn de vanlige Rega-PUene). Multispaceren passer dårlig og er av skrøpelig plast.
    Takk! Der fikk jeg det svaret jeg var på jakt etter :) Jo, jeg skal prøve Ortofon 2M Black og Nagaoka MP-200 på min P6. Nagaoka MP-200 bygger iallfall ikke mer enn Ortofon 2M Black, så da holder det nok med 2 x 2 mm spacer.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Som sagt: Jeg tipper Black blir stående der når den først blir montert. Fordi den er så vanvittig god. Bjaroen sparer både tid, stress og penger på å montere klassisk. Ur-Planaren hans har sjel nok, den. Samt en fullt berettiget legendestatus. Bibeholdt i full Regastil. Han- og du- kan istedet fokusere på moro, musikk og disse tingenes terapeutiske virkning på mennesket. Det har Roy selv sørget for:cool:

Sist redigert:

espendo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    1.354
    Sted
    Bærum
    Anbefaler å gå rett til Elys 2. Ikke så stor prisforskjell og jeg syntes den var hakket over Bias 2. Sjekk bruktmarkedet. Jeg har kjøpt nær sagt splitter nye PU på Finn for en god pris, dette gjelder både Elys 2 og Exact.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Espendo, Bjaroen: Så var det da også den forrige, lilla Elysen som kom standard med Planar 3 av den årgangen...Plug & Play ,if ever there was such a thing..

Curio: Du har sett det lille reklame-intermezzoet på TV2, der en gul pickup legger seg i rillene på ei plate lagt på en grønn spiller? En klassisk Planar 3, utført i grønt. Pickupen er...- ja, det er det- en Exact:cool:

Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Dreide spacere selv i den tiden det var Rega i heimen. så splitta jeg ringene med baufil. Pusset dem fine, og da var det bare å løsne muttern på undersida og skyve halvdelene på plass, og så stramme muttern. Enkelt og greit :)

Mvh

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.519
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dreide spacere selv i den tiden det var Rega i heimen. så splitta jeg ringene med baufil. Pusset dem fine, og da var det bare å løsne muttern på undersida og skyve halvdelene på plass, og så stramme muttern. Enkelt og greit :)

Mvh
    Ja så enkelt kan det gjøres :)

mvh

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Synd at jeg allerede har bestilt spacere, ellers kunne du sikkert ha dreia et par til meg :)

bjaroen

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    18
    Sjekket pris på Raga fono MM, Rega Elys 2 og hvit drivreim hos flere forhandlere. Dyrest Mono.no kr 4990 og rimeligst Duet.no kr 4185. De andre 3 er tett opp mot dyreste pris.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Bare å hente hos Duet, det.:cool: Husk kablingen også, så er vinylen reddet for ti år til i neste uke:cool:

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest

Mvh
    Synd at jeg allerede har bestilt spacere, ellers kunne du sikkert ha dreia et par til meg :)
    Jeg fikk børsemakeren på jobben (forsvaret den gangen) til å dreie for RB 600 da jeg hadde P25. Han dreide ned en krage på mutteren for meg også, ettersom gjengene ikke kom ut på undersiden av plintet med spaceren.

Dessverre er det ikke fullt så enkelt lenger. Rega har gått bort fra utvendige gjenger på 'pillaren' til tre 'utriggere' med skruehull. fra 301,251 og hele veien fram til dagens modeller. Det kan med andre ord ikke lenger bare dreies, eller det går sikkert, men da med større ytterdiameter, og med tre skruehull. Tror nok det blir finest med spacer som følger konturen inn mellom 'utriggerne', og enklest/billigst å bare kjøpe original fra Rega.

bjaroen

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    18
    Auditor: Takk for tipset. Men har så mange signalkabler liggende, så tror jeg prøver dem først. Har fra Wireworld, Cambridge og noen flere..

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Jeg fikk børsemakeren på jobben (forsvaret den gangen) til å dreie for RB 600 da jeg hadde P25. Han dreide ned en krage på mutteren for meg også, ettersom gjengene ikke kom ut på undersiden av plintet med spaceren.

Dessverre er det ikke fullt så enkelt lenger. Rega har gått bort fra utvendige gjenger på 'pillaren' til tre 'utriggere' med skruehull. fra 301,251 og hele veien fram til dagens modeller. Det kan med andre ord ikke lenger bare dreies, eller det går sikkert, men da med større ytterdiameter, og med tre skruehull. Tror nok det blir finest med spacer som følger konturen inn mellom 'utriggerne', og enklest/billigst å bare kjøpe original fra Rega.
    Da er det vel enklest å kjøpe originaler, med mindre de tar blodpris da :)

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.078
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Det blir nok det enkleste, ja. 150 kr pr. spacer, så det kan vel ikke akkurat kalles blodpris :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Bør gå greit da...Jeg har vært i kontakt med selger selv, huka inn etpar klassikere til New Vintage prosjekter:cool: Få hjem den pakken, du..
    IvarT: Langt ifra...Det er flere produsenter som tredobler den prisen.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Rega utstyr er veldig greit å ha med å gjøre å gir mye for pengene.Prisene er greie i forhold til mange andre merker.

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Bjaroen: ..det ER mye styr med hevingen.
    Tja, det kommer an på hva man definerer som "mye styr". Man må selvsagt av med hele tonearmen og trekke signalkablene helt ut av hullet før man trekker spacer(ne) utenpå signalkablene og tilbake til tonearmfestet, deretter tre signalkablene gjennom hullet igjen og føre tonearmen tilbake på plass. Men dette er jo forhåpentligvis ikke noe man styrer med så ofte.

Det mest praktiske (og sannsynligvis mest aktuelle) er å gjøre det i forbindelse med montering av ny pickup - altså at tonearmen ikke har noen påmontert pickup mens man holder på med dette. Om man har en påmontert pickup på tonearmen må man passe på å være ekstra forsiktig - og selvsagt ha stiftbeskyttelse på pickupen. Noe som jeg også har erfart er at det ofte er behov for lengre skruer til å feste tonearmen med etter en heving, siden det naturligvis blir lengre gjennomgang for skruene etter en heving av armen.
    Nei det er ikke mye styr med dette og foregår som IvarT beskriver. Har selv satt på to spacere fra Rega og løftet armen 4mm da jeg byttet ut Exact med Dynavector. Jeg har aldri gjort det før og det gikk helt fint. Tar maks 6-7 min.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Zack: Men enkelte må ha motorisk assistanse til det, ser du..det blir mye styr.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Zack: Ærlig talt: Ikke alle ØNSKER eller GREIER å montere disse selv, enda så enkelt det er. Pga. ting som skjelving, leddproblemer, nedsatt bevegelighet og skaderisk. Både på person og utstyr. Altså trengs assistanse dertil. Var det noe uklart ved det?

Sist redigert:

Zack

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at du legger det frem som det ER mye styr med hevingen. Det viser seg som en sannhet med modifikasjoner da det gjelder de med leddproblemer, skjelving og nedsatt bevegelighet. Selv var jeg ganske nervøs da jeg skulle bytte pu for første gang i april og mindre nervøs når armen skulle heves med spacere men har man ikke gjort det før kan man lett bli skremt av slike uttalelser.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Det er riktig at på enkelte armer/spillere kan dette vere vanskelig for mange,men på Rega slik som her er det ganske enkelt.
    Tja...noen er jo født med ti tommeltotter og inrømmer det men det handler stort sett om å tørre å sette i gang.
    Å bytte en pickup feks.som man har betalt mye penger for kan lett frembringe skjelving og kaldsvetting sel om det er enkelt.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    El Mariachi et. al: Ikke helt det jeg mente, men NOEN av oss er det, ja. Resten kommer vi tilbake til. Regas armer ligger der de er av en historisk , tidsprøvd grunn, og det er ikke alle Regaer som trenger den hevingen for å ta ut det beste de har. Ur-Planar er en av dem. Alder og innsats vs. potensial og historisk status, det. Dog er det bra at muligheten finnes, også hos gutta i Southend. Det øker fleksibiliteten og utvalget av potensielle analoge gullklumper m/stift som kan sitte for enden av armen. Det har jeg selv benyttet meg av , og langtfra alle produsenter er så fleksible som Rega der.
    Jeg skal være den første til å beklage hvis det oppsto en misforståelse her, men vinyl er ikke det "vennligste " formatet for den som for eksempel ikke kan bevege seg som alle andre eller har et sett andre praktiske, muskulære og ergonomiske utfordringer. Like me. Men en godt holdt Rega er såpass solid bygd at det faktisk går an for NESTEN enhver å betjene dem. For min egen del setter jeg bort monterings- og justeringsarbeidet i de fleste tilfeller der det kommer inn nytt her, , men bruker/prosjekterer platespilleren- og resten av systemet/- ne- etter alle kunstens regler. Dette fordi jeg veit hva jeg gjør, men ikke ønsker å utsette investeringene for "fare", om dere vil. Jeg har både kjæreste og flere venner m/ diverse funksjonsnedsettelser som- ikt meg- setter stor pris på vinyl og alle andre formater. Men spillerne må velges like mye etter eierens ergonomi og funksjonsnivå som etter lyd noen ganger. Altså er det langt fra noen selvfølge å kunne betjene manuelle decks. En rullestolbruker, f.eks. kommer best ut av det med en fullauto. Som regel. Det er fullt mulig å få den også til å spille musikk, men det er en kjent sak at fullautomatiske spilllere mange ganger er NOGET mer skjøre mekanisk enn en Rega, f, eks. Den sistnevnte er helmanuelt enkel, logisk og ALT ved den har blitt lagt inn på å få best mulig lyd. Derfor holder den. Jeg hadde satt pris på litt mer respekt for annerledeshet fra enkelte her, men det går vel bra over tid, vel... Musikken er en fellesnevner for oss alle, og slik skal og bør det fortsette.

PS: Hvis du lever med et handicap- som jeg gjør med min cerebral parese- lærer du j...ig fort hvem du MÅ forholde deg til, hvem du ikke bør ha med å gjøre, hvem du kan stole på , hva du selv er i stand til og hvem som kan hjelpe deg med hva. Gjør du ikke det, kommer du ingen vei.

Keep your friends close...

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte vel det var på tide, Scania..takk! La oss håpe det sparer misforståelser vedrørende stil og arbeidsform i fremtida. Hvis ikke...

Sist redigert:

Kentimeter

Medlem
    Ble medlem
    05.01.2020
    Antall liker
    4
    Hei, hvordan vil en Rega Mira 3, med det integrerte riaa-trinnet, sammenlignes med det jeg har i dag. ny planar 3(med elys 2), NAD pp2, denon pma 860 og Dynavoice M65 høyttalere?

Vil det være en betydelig oppgradering, eller noe i samma gata?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn