Samme erfaring har jeg så jeg endte med å kjøpe 2stk 2mm spacere.Denne multispaceren fungerer dårlig om man ikke skal bruke den på "toppen" (altså det høyeste hevingsnivået):
Vis vedlegget 569356
Om man prøver på de lavere "trinnene" er det ikke plass til armfestene. Det blir for trangt, rett og slett. Iallfall for min RB330-arm. Egentlig ganske rart at de da lager et slikt produkt, for RB330 er vel en av de vanligste armene til Rega.
Men men. Jeg får heller kjøpe noen vanlige 2 mm spacere.
Hadde 2stk 2mm den gangen jeg ikke hadde Rega PU.Auditor: Nei har ikke noe forhandler i nærheten. Men vurderer sterkt å bare bytte pu til En av Regas rimelige Bias2/elys2 i første omgang og hvit drivreim. Jeg fant heller ikke 4 mm spacer hos mono, men fant 2mm på regas egen sider.
4 mm spacer tror jeg ikke finnes, men Mono har de vanlige 2 mm spacerne. To av disse så har du 4 mm: https://www.mono.no/rega-research-l...sort-passer-til-alle-armer-med-3-punkts-festeJeg fant heller ikke 4 mm spacer hos mono, men fant 2mm på regas egen sider.
Greit. Det var jo egentlig derfor at jeg tenkte at en multispacer var kjekk å ha, slik at man kunne heve eller senke armen etter behov. Men da får jeg heller kjøpe inn fire 2 mm vanlige spacere, så har jeg samme fleksibilitet som en multispacer.IvarT: Kommer an på hvor mye pickupen din bygger. Det er derfor Rega har delt opp inkrementelt. Rondoen min har et større hus, bygger noe mer enn feks en MP, skulle jeg tro.
Tja, det kommer an på hva man definerer som "mye styr". Man må selvsagt av med hele tonearmen og trekke signalkablene helt ut av hullet før man trekker spacer(ne) utenpå signalkablene og tilbake til tonearmfestet, deretter tre signalkablene gjennom hullet igjen og føre tonearmen tilbake på plass. Men dette er jo forhåpentligvis ikke noe man styrer med så ofte.Bjaroen: ..det ER mye styr med hevingen.
Har du allerede glemt innlegget mitt i går som du svarte på? Jeg har forsøkt med multispaceren, men det blir for trangt. Funker ikkeIvarT: Hvis su ikke stoler på Multispaceren,så..
Skal du på med f.eks Ortofon 2M Black, som jeg har gjort, så funker det finfint med 2x 2mm spacer (2M-serien er 4mm høyere enn de vanlige Rega-PUene). Multispaceren passer dårlig og er av skrøpelig plast.Har du allerede glemt innlegget mitt i går som du svarte på? Jeg har forsøkt med multispaceren, men det blir for trangt. Funker ikkeIvarT: Hvis su ikke stoler på Multispaceren,så..
Takk! Der fikk jeg det svaret jeg var på jakt etter Jo, jeg skal prøve Ortofon 2M Black og Nagaoka MP-200 på min P6. Nagaoka MP-200 bygger iallfall ikke mer enn Ortofon 2M Black, så da holder det nok med 2 x 2 mm spacer.Skal du på med f.eks Ortofon 2M Black, som jeg har gjort, så funker det finfint med 2x 2mm spacer (2M-serien er 4mm høyere enn de vanlige Rega-PUene). Multispaceren passer dårlig og er av skrøpelig plast.
Anbefaler å gå rett til Elys 2. Ikke så stor prisforskjell og jeg syntes den var hakket over Bias 2. Sjekk bruktmarkedet. Jeg har kjøpt nær sagt splitter nye PU på Finn for en god pris, dette gjelder både Elys 2 og Exact.Auditor: Nei har ikke noe forhandler i nærheten. Men vurderer sterkt å bare bytte pu til En av Regas rimelige Bias2/elys2 i første omgang og hvit drivreim. Jeg fant heller ikke 4 mm spacer hos mono, men fant 2mm på regas egen sider.
Ja så enkelt kan det gjøresDreide spacere selv i den tiden det var Rega i heimen. så splitta jeg ringene med baufil. Pusset dem fine, og da var det bare å løsne muttern på undersida og skyve halvdelene på plass, og så stramme muttern. Enkelt og greit
Mvh
Synd at jeg allerede har bestilt spacere, ellers kunne du sikkert ha dreia et par til megDreide spacere selv i den tiden det var Rega i heimen. så splitta jeg ringene med baufil. Pusset dem fine, og da var det bare å løsne muttern på undersida og skyve halvdelene på plass, og så stramme muttern. Enkelt og greit
Mvh
Jeg fikk børsemakeren på jobben (forsvaret den gangen) til å dreie for RB 600 da jeg hadde P25. Han dreide ned en krage på mutteren for meg også, ettersom gjengene ikke kom ut på undersiden av plintet med spaceren.Synd at jeg allerede har bestilt spacere, ellers kunne du sikkert ha dreia et par til megDreide spacere selv i den tiden det var Rega i heimen. så splitta jeg ringene med baufil. Pusset dem fine, og da var det bare å løsne muttern på undersida og skyve halvdelene på plass, og så stramme muttern. Enkelt og greit
Mvh
Da er det vel enklest å kjøpe originaler, med mindre de tar blodpris daJeg fikk børsemakeren på jobben (forsvaret den gangen) til å dreie for RB 600 da jeg hadde P25. Han dreide ned en krage på mutteren for meg også, ettersom gjengene ikke kom ut på undersiden av plintet med spaceren.Synd at jeg allerede har bestilt spacere, ellers kunne du sikkert ha dreia et par til megDreide spacere selv i den tiden det var Rega i heimen. så splitta jeg ringene med baufil. Pusset dem fine, og da var det bare å løsne muttern på undersida og skyve halvdelene på plass, og så stramme muttern. Enkelt og greit
Mvh
Dessverre er det ikke fullt så enkelt lenger. Rega har gått bort fra utvendige gjenger på 'pillaren' til tre 'utriggere' med skruehull. fra 301,251 og hele veien fram til dagens modeller. Det kan med andre ord ikke lenger bare dreies, eller det går sikkert, men da med større ytterdiameter, og med tre skruehull. Tror nok det blir finest med spacer som følger konturen inn mellom 'utriggerne', og enklest/billigst å bare kjøpe original fra Rega.
Nei det er ikke mye styr med dette og foregår som IvarT beskriver. Har selv satt på to spacere fra Rega og løftet armen 4mm da jeg byttet ut Exact med Dynavector. Jeg har aldri gjort det før og det gikk helt fint. Tar maks 6-7 min.Tja, det kommer an på hva man definerer som "mye styr". Man må selvsagt av med hele tonearmen og trekke signalkablene helt ut av hullet før man trekker spacer(ne) utenpå signalkablene og tilbake til tonearmfestet, deretter tre signalkablene gjennom hullet igjen og føre tonearmen tilbake på plass. Men dette er jo forhåpentligvis ikke noe man styrer med så ofte.Bjaroen: ..det ER mye styr med hevingen.
Det mest praktiske (og sannsynligvis mest aktuelle) er å gjøre det i forbindelse med montering av ny pickup - altså at tonearmen ikke har noen påmontert pickup mens man holder på med dette. Om man har en påmontert pickup på tonearmen må man passe på å være ekstra forsiktig - og selvsagt ha stiftbeskyttelse på pickupen. Noe som jeg også har erfart er at det ofte er behov for lengre skruer til å feste tonearmen med etter en heving, siden det naturligvis blir lengre gjennomgang for skruene etter en heving av armen.