RoDa: Jeg sier: Velg det som passer. De er like gode , begge to. Såfremt de holdes i originalstand drivverksmessig , så nær som ny, hvit reim, og har samme Exact PU.. uten hevring. P5 er kanskje ikke like spretten og livat da, men den presenterer seg som klassisk Rega uansett. Og den som kjenner merket vet- eller burde huske- hva det betyr. Lita utfordring fra meg til deg..Husker du det for P5ens del, eller har du modda deg vekk derfra?
Blir langt tilbake å huske, men at de er på linje kan jeg tro på.
Vi er uenige om hvor viktig - og riktig - originalstand er, så det kan vi legge til side.
Det er viktig for meg å si at utvekslinger som dette er veldig gøy og givende, Auditor.
Jeg har også nok respekt for RP40 til at jeg ikke gjør noe som ikke er 100% reversibelt med den.
Elys40, original subplatter med original lagerkule, original drivreim og original tallerken med original platematte ligger godt plassert og tatt vare på for å kunne sette den tilbake i 100% original stand.
Jeg falt for Regalyden da jeg kjøpte P5en, og det er drivet i lyden jeg liker aller best.
P5en hadde Ortofon Rondo Blue på seg hele tiden jeg eide den. Av de små og store oppgraderingene jeg gjorde så er det noen som jeg ikke ville gjort igjen.
Da jeg fikk på delrintallerken forsvant noe av Regalyden som jeg liker. Det ble for pent og pyntelig, for dempet og rolig, synes jeg.
Det ble en god platespiller, ikke en Rega platespiller. Hvis det overhodet gir mening.
Jeg synes Rega låter gjenkjennelig på de forskjellige tingene jeg har prøvd, og synes forskjellen oppover kan beskrives med mer "farger".
RP6 har mer farger enn RP3, Exact har mer farger enn Elys2. Jeg har ikke egen erfaring med P7, RP8 ... og vet ikke hvordan det blir enda lengre opp.
Motsatt beskrevet er Elys2 gråere enn Exact og RP3 gråere enn RP6.
Hvis jeg skal tillate meg å synse noe om hva som er egenskaper som bor i P5 som er annerledes med RP40:
P5 har også en lett og spretten konstruksjon av plinten. Det er ganske så overraskende å løfte på en Regaplint uten arm påmontert. Veier ikkeno.
Jeg likte svært godt montasjen av motoren på P5 som tillater justering av avstand mellom drivaksel og subplatter.
Den påmonterte rammen til P5 tror jeg har en viss demping på lyden, husker at jeg hørte på P5 uten rammen, men husker ikke hva jeg mente om det.
Det er noe mer pent&pyntelig og dempet i lyden fra P5 enn fra RP3 og RP6. Jeg tror, jeg
tror der altså, at det skyldes avstiverne som finnes på RPene.
Jeg opplever RPene som tydeligere og kraftigere på anslag, og at de bedre tar vare på at det klinger ut. Mer lettbent, selv om de har minst like bra fundament. Der husker jeg P5 som litt mer dempet i anslag og litt for død når det klinger ut. Gir det mening?
Jeg synes det var moro å leke med to drivreimer, jeg synes det var en fin ting å montere SRM Tech sitt justerebare motorlager og jeg synes Groovetracer motvekt med ny endestuss til armen ga noe jeg likte i lyden. Men det er ting jeg ikke kommer til å gjøre med RP40en, da den ikke kan settes tilbake til fabrikkstand.
For meg, for
meg der altså, er det annerledes med en P5. Den kan jeg leke litt mer med uten like dårlig samvittighet.
mvh