Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På en Planar 3 med Neo TT PSU og Aria, hvor langt opp i pris er det (u)naturlig å gå for å kjøpe ny PU?
    I dag har jeg en Ortofon 2M Black, men jeg ønsker mer og bedre. Når er det naturlig å bytte arm eller hele spilleren, evt RIAA?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    På en Planar 3 med Neo TT PSU og Aria, hvor langt opp i pris er det (u)naturlig å gå for å kjøpe ny PU?
    I dag har jeg en Ortofon 2M Black, men jeg ønsker mer og bedre. Når er det naturlig å bytte arm eller hele spilleren, evt RIAA?
    Det vill bli litt opp til hver enkelt hva man gidder å koste på i pickup. Men jeg tenker att hvis du sitter med ett dyrt og bra utstyr for øvrig og målet er å nå opp til ett hi-end nivå. Så er det ikke noe vits å kaste bort mer tid på den spilleren du har, fordi den holder uansett ikke hele veien. Hvis du vil fortsatt tenke Rega så kan RP8 anbefales, den tar deg ett godt stykke på veien opp. Og da med en pickup som matcher den burde du bli happy en liten stund i hvert fall. Men sikter du mot toppen kan jeg anbefale For eksempel Bergmann Magne, Avid og JR Transrotor Zet 3. Hva slags riia har du?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er vel sånn jeg har tenkt jeg også.
    Ny PU, bytte sub platter etc etc så da kan jeg sikkert bare hoppe på Planar 8.
    RIAA er Rega Aria.
    Forsterker er Bladelius Thor mk3.
    HT er Sonus faber Olympica 2 med 2x Rel S3.

    Mine erfaringer med platespillere begrenser seg til Planar 1 og Planar 3.
    Og jeg har sansen for hvor enkel Rega er, selv om det nok er mye annet som er like bra og bedre.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Jeg har hatt mange Rega spillere, og jeg hadde full oppgraderings pakke fra Groocetracer på den ene. Men som jeg kan konkludere med i ettertid er att det ble bare en lang ferd mot målet isteden for å bare bytta ut alt med engang, selv om den spilte meget bra. Så å hoppe på en P8 kan anbefales. Skal du på en eller annen gang ta steget fra en Rega P8 så vil jeg nok anbefale deg å se litt andre veier.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Og forresten Riia din er bra, så den kan du kose deg med en stund til:)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, bevares. P3 er bra den og enda bedre ble det med 2M Black, men nå tenker jeg at mye vil ha mer😁

    Siden 20k for P8 pluss matchende PU blir litt mye på en gang så blir vel spørsmålet om jeg skal knalle til med en PU som egentlig skal brukes på P8, men bruke den på P3 til økonomien tillater P8 eller om det blir P8 med en 2M Black i påvente av økonomi til en passende PU.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Jeg tenkte mye på det samme før og kjøpte mye dyrere pickup på middelspillere som jeg syntes spilte bra. Men så tok jeg en gang å satte en Ortofon 2m blue på en meget dyr rigg i hundre tusen klassen og fikk ganske hakeslepp på hvor godt den da spilte. Så min anbefaling blir kjøp ny spiller å kos deg med 2m black en stund.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du sier det ja...hmmm. da får jeg finne frem kremmeren og kverulanten i meg og smøre meg med tålmodighet. For jeg vet at P8 har vært solgt mye billigere enn den er nå😉
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Jeg håper og tror att du blir såpass fornøyd med P8 att du kanskje glemmer litt att du fortsatt spiller med 2m black. Ja vi får håpe du kan få en god deal på en P8;D
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Med litt tålmodighet så blir det bra🙂
    Forsells argumentasjon har mye for seg, så jeg skal ikke si meg uenig, på noen måte.

    Men ift din opprinnelige strategi, ny pu til P3, vil jeg av egen erfaring anbefale en alternativ tilnærming: Hana ML. Jeg er imidlertid usikker på om Ariaen forsvarer en slik oppgradering. Jeg gikk opp til Electrocompaniets ECP2 før jeg satt på Hanaen. Og da blir det med en gang, selvfølgelig, mye ekstra utlegg.

    Går du for P8 tror jeg kanskje Ariaen fort blir litt «slapp».

    Men det skal understrekes at det har jeg ikke prøvd selv. Poengterer bare at ECP2 for meg var en ganske betydelig forbedring på P3 ift Aria.

    Så langt har jeg personlig konkludert med at P8 får vente. Med en «pimped up» P3 og resten som nevnt i signaturen under, ja, så storkoser jeg meg med sort gull;)

    Ingen her på sentralen har vel påstått, however, at HiFi er enkelt...:rolleyes:

    Lykke til:)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger ny RIAA, og ser at det ligger en Thorens TEP 302 på Torget til en hyggelig bruktpris. Er det noen som har erfaringer med denne eller andre Thorens RIAA sammen med Rega? Platespilleren den eventuelt skal brukes sammen med er en P6.

    Jeg har ingen erfaring med Thorens, så jeg er litt usikker på lydsignaturen, men har jo lest mye bra om Thorens. Og TEP 302 er jo virkelig en påkostet RIAA, så jeg tviler ikke på kvaliteten. Men hvordan låter Thorens, sammenlignet med Rega?
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    På en Planar 3 med Neo TT PSU og Aria, hvor langt opp i pris er det (u)naturlig å gå for å kjøpe ny PU?
    I dag har jeg en Ortofon 2M Black, men jeg ønsker mer og bedre. Når er det naturlig å bytte arm eller hele spilleren, evt RIAA?
    Hei Jeg byttet 2M Black til Hana ML som du kan lese om her.
    Brukte da en RP40 (som tilsvarer RP3) og ble meget fornøyd. Men, som alltid i denne samenheng, når utgangspunktet er så godt som 2M Black så er det små forbedringer man får. Det er alltid en vurdering om man ønsker å bruke de ekstra kronene på en "liten" men godt hørbar forskjell.

    Jeg har senere byttet meg opp til RP10 og Hana "lever" nok enda bedre der.

    Skal du koste på vinylriggen så kan jeg anbefalle Hana ML.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tony Loktu: Behold riggen slik den er, du...bortsett fra å kanskje vurdere oppgradering til en ny Planar 8. Bedre allround RIAA enn en Aria finnes ikke å riktig side av 25 000. Selv ikke ASR og GSP klarer imo det kunststykkket.. Så, en Planar 8/Cadenza Blue kan være neste trekk for din del. Aria er god nok i massevis, den..

    IvarT: Thorens vs. Rega? Vel...Regaen er mer levende, ikke så romantisk og varm som Thorensen. Thorensen runder litt av i frekvensendene, Rega er "mer som en CD"..
    Hvis du ikke allerede har Aria, vurder den...
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    IvarT: Thorens vs. Rega? Vel...Regaen er mer levende, ikke så romantisk og varm som Thorensen. Thorensen runder litt av i frekvensendene, Rega er "mer som en CD"..
    Hvis du ikke allerede har Aria, vurder den...
    Takk for tilbakemelding, Auditor. "Romantisk og varm" klinger godt i mine preferanser, så det gjør meg ikke akkurat mindre interessert i Thorens TEP 302. Saken er den at jeg har brukt en intern RIAA i en Exposure 3010S2 pre som nå er solgt, og da står uten RIAA. Nå bruker jeg en AMR AM-777 integrert forsterker og denne har ikke RIAA.

    PS: I tillegg vil jeg få et kvantesprang på platespillerfronten siden jeg har spilt med en RP1 og det nå er underveis en pent brukt P6. Da trenger jeg å sikte noe høyere når det gjelder RIAA som matcher P6. Når det gjelder pickup har jeg hatt 2M Black (galskap på RP1 vil mange si, men faktisk etter anbefaling fra deg, Auditor), og nå Nagaoka MP-200 på RP1. P6 kommer med Exact montert, så da vil jeg få mulighet til å teste ut tre ganske ulike pickuper på P6.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    IvarT: Thorens vs. Rega? Vel...Regaen er mer levende, ikke så romantisk og varm som Thorensen. Thorensen runder litt av i frekvensendene, Rega er "mer som en CD"..
    Hvis du ikke allerede har Aria, vurder den...
    Takk for tilbakemelding, Auditor. "Romantisk og varm" klinger godt i mine preferanser, så det gjør meg ikke akkurat mindre interessert i Thorens TEP 302. Saken er den at jeg har brukt en intern RIAA i en Exposure 3010S2 pre som nå er solgt, og da står uten RIAA. Nå bruker jeg en AMR AM-777 integrert forsterker og denne har ikke RIAA.

    PS: I tillegg vil jeg få et kvantesprang på platespillerfronten siden jeg har spilt med en RP1 og det nå er underveis en pent brukt P6. Da trenger jeg å sikte noe høyere når det gjelder RIAA som matcher P6. Når det gjelder pickup har jeg hatt 2M Black (galskap på RP1 vil mange si, men faktisk etter anbefaling fra deg, Auditor), og nå Nagaoka MP-200 på RP1. P6 kommer med Exact montert, så da vil jeg få mulighet til å teste ut tre ganske ulike pickuper på P6.
    I forhold til lyd preferansene du ønsker høres det ut som en bra match med P6 og Exaxt. Og når det gjelder riia er Rega sin egen Aria en bra sak ASR er også ett godt trinn.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I forhold til lydpreferansene du ønsker høres det ut som en bra match med P6 og Exact. Og når det gjelder RIAA er Rega sin egen Aria en bra sak. ASR er også et godt trinn.
    Takk for tilbakemelding, forsell. Ja, det blir spennende å få testa ut Exact. For noen år siden hadde jeg en P3-24 med Elys 2, og selv om det hadde sine svakheter var det en musikk-glede ved det som jeg ikke har fått på samme måte etter at jeg bytta. Kanskje det vil komme tilbake med P6 med Exact, dog i en mer raffinert form?

    Når det gjelder RIAA er jeg klar over Aria. Men jeg ser at Thorens TEP 302 ligger i samme prisklasse (faktisk litt høyere) som Aria, og når brukten frister med slike tilbud er det vanskelig å motstå :) ASR har jeg også lest mye bra om, og skal følge med om det ramler inn noen gode tilbud.

    Likevel, i den situasjonen jeg er i nå, uten RIAA og P6 som sannsynligvis kommer fram på mandag, tenker jeg at jeg slår til på Thorens TEP 302. Det blir uutholdelig å ha P6 stående her klar til bruk og ikke ha noen RIAA :D
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Det er slett ikke galskap på noen Rega med en 2M Black. Så god er nemlig den, at den fint kan brukes på Planar 6, 8 og 10 også. Den blir bare bedre med drivverket. Bruk den pickupen du syns blir best der, du- og om ikke annet får du testa den Thorensen- med mulighet til å gå engelsk igjen etterpå--- Og: Vil du enda lenger opp, selg de tre pickupene og gå opp i Cadenza med valgfri farge...:cool:
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    I forhold til lydpreferansene du ønsker høres det ut som en bra match med P6 og Exact. Og når det gjelder RIAA er Rega sin egen Aria en bra sak. ASR er også et godt trinn.
    Takk for tilbakemelding, forsell. Ja, det blir spennende å få testa ut Exact. For noen år siden hadde jeg en P3-24 med Elys 2, og selv om det hadde sine svakheter var det en musikk-glede ved det som jeg ikke har fått på samme måte etter at jeg bytta. Kanskje det vil komme tilbake med P6 med Exact, dog i en mer raffinert form?

    Når det gjelder RIAA er jeg klar over Aria. Men jeg ser at Thorens TEP 302 ligger i samme prisklasse (faktisk litt høyere) som Aria, og når brukten frister med slike tilbud er det vanskelig å motstå :) ASR har jeg også lest mye bra om, og skal følge med om det ramler inn noen gode tilbud.

    Likevel, i den situasjonen jeg er i nå, uten RIAA og P6 som sannsynligvis kommer fram på mandag, tenker jeg at jeg slår til på Thorens TEP 302. Det blir uutholdelig å ha P6 stående her klar til bruk og ikke ha noen RIAA :D
    Jeg har også hatt P3-24 for mange år tilbake, synd du ikke kjørte Exact på den også det hadde den fortjent.
    Lydbilde til Rega har forandret seg igjennom årene særlig nå i nyere tider med de nye P seriene. Så får håpe P6 faller i smak hvis ikke har jeg noen andre gode tips klar:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Forsell: Jeg tør nesten garantere at den P6en BLIR. Og det LENGE også...
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hatt P3-24 for mange år tilbake, synd du ikke kjørte Exact på den også det hadde den fortjent.
    Lydbilde til Rega har forandret seg igjennom årene særlig nå i nyere tider med de nye P seriene. Så får håpe P6 faller i smak hvis ikke har jeg noen andre gode tips klar:cool:
    Den P3-24-spilleren som jeg hadde sleit med en "surhet"/ujevnhet som jeg aldri fikk bort. Det kom seg med ny drivreim og den hadde også en tur på verksted for noen justeringer. Da ble det noe bedre, men ikke helt bra. Det var grunnen til at jeg etter hvert solgte den. Før det hadde jeg planer om ekstern strømforsyning og videre oppgradering på den som f.eks. Exact.

    I stedet ble det "galskap"-varianten etter tips fra Auditor med RP1 og 2M Black - en slags snarvei til god lyd uten at det skulle koste skjorta. Naturligvis er det imponerende av et såpass billig drivverk å håndtere 2M Black, men jeg er ganske spent på å teste 2M Black på P6 for å høre hvordan den låter på et langt dyrere drivverk.

    Likevel er lydsignaturen ekstremt forskjellig fra Rega Elys 2 til Ortofon 2M Black, og det er vel kanskje her jeg vil teste Rega Exact for å finne ut om det fører meg tilbake til den gode musikk-gleden. For all del: 2M Black er en ekstremt god pickup, men den er også langt mer nøytral - og kanskje for nøytral for mine lydpreferanser. Det er derfor jeg etter hvert bytta til Nagaoka MP-200. Den heller nok mer mot mine lydpreferanser, men det skal også bli spennende å sammenligne den med Exact.

    Etter hvert får jeg heller skrive mer om dette i min egen tråd. Først av alt må jo P6-en komme seg i hus, og så må RIAA-en på plass for at det i det hele tatt skal bli lyd. Men moro blir det :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Forsell: Les innlegget mitt, så ser du at jeg tok høyde for det motsatte. MEN: Så god er P6. Nettopp så god.

    IvarT: Husk at du har brukt MP200 på en INTERN Exposure- den kan absolutt ikke sammenlignes med det varmromantiske trinnet du har på innkommende. AMRen legger også sitt til, så jeg tipper du vil la Blacken stå på, jeg...Nettopp fordi den kontrer akkurat såpass bra at det blir som det skal være der..Så kommer Cadenzaen..Uforfalsket musikalitet, uten farging..det er ett av Ortofons aller beste punkter, men krever også at eieren veit hva som må gjøres. De gir ut det som finnes, hverken mer eller mindre...Nagaoka kan ofte rosemale litt, imo, og farge seg til opplevd dynamikk. Men enkelte ganger kan også det fungere, vet du..noe dagens nye Nagaokas er kroneksempler på.. De er knall gode, alle sammen.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som om det etterhvert blir en ny spiller her, så får vi se hvor ferden går videre.

    Og i frykt for å kuppe en vennetråd, men jeg spør likevel: hva er normalt avvik på en Rega mtp RPM? Av og til har jeg tenkt at det er litt "vibrato" når jeg spiller, men det er mulig jeg jakter spøkelser igjen. Det ville jo ikke vært første gang ;)

    Jeg har prøvd to forskjellige telefoner (begge Samsung S10) med programmet "RPM speed and Wow" hvor jeg får hhv 33,28 i snitt med avvik fra 33,11 som laveste til 33,42 som høyeste mens den andre har 33,22 i snitt med 33,04 som laveste og 33,37 som høyeste.

    Reima er nettopp byttet.

    Er dette innafor? Jeg har Neo TT PSU (den nye varianten).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tony: Det er normalt nok, det. Dessuten: Stol aldri på en mobiltelefon- bruk øra istedet. Det gjør Roy Gandy også...:cool: Du kan rolig hente inn P8- den sitter som ei pussa kanonkule sammen med Bladelius, VDH, Aria og SF...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg trenger ny RIAA, og ser at det ligger en Thorens TEP 302 på Torget til en hyggelig bruktpris. Er det noen som har erfaringer med denne
    Har TEP 302, men ikke prøvd den mot Rega. Testet, og sammenliknet 7-8 ulike RIAA´s (bl.a. Whest Two, Graham Slee og ASR Minibasis MkIII) og valget falt glatt ned på Thorens´n.
    Litt på sommersiden av nøytral i klangbalansen, men oppløst og fin - og et engasjerende driv. Litt kropp og volum. Som Auditor er inne på så runder den nok litt fint av på toppen, uten at det savnes noe informasjon. Blir litt som fiiin myk pensel opp mot en like fiiin pensel med litt stivere bust:). Brukes mot LP12 og Cadenza Black.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger ny RIAA, og ser at det ligger en Thorens TEP 302 på Torget til en hyggelig bruktpris. Er det noen som har erfaringer med denne
    Har TEP 302, men ikke prøvd den mot Rega. Testet, og sammenliknet 7-8 ulike RIAA´s (bl.a. Whest Two, Graham Slee og ASR Minibasis MkIII) og valget falt glatt ned på Thorens´n.
    Litt på sommersiden av nøytral i klangbalansen, men oppløst og fin - og et engasjerende driv. Litt kropp og volum. Som Auditor er inne på så runder den nok litt fint av på toppen, uten at det savnes noe informasjon. Blir litt som fiiin myk pensel opp mot en like fiiin pensel med litt stivere bust:). Brukes mot LP12 og Cadenza Black.
    Takk for tilbakemelding og en veldig god beskrivelse, ptb. Jeg har nå kjøpt den Thorens TEP 302 som lå på Torget, så det skal bli spennende å teste den sammen med Rega P6.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Kentimeter

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2020
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    OK, da er den nye Planar 3 i hus, og førsteinntrykket slår pusten utav meg sammenlignet med den gamle NAD 533 jeg hadde. Kan dette bli mye bedre ved å bytte RIAA og resten av signalkjeden, så vet jeg ikke hvor dette kan ende. Jeg har ikke mye erfaring med HIFI, men denne oppgraderingen var helt nydelig. Plutselig oppdager man nye instrumenter, plasseringer og lyder i musikken man før ikke visste i det heletatt var der!

    Har hørt mye kritikk av Elys 2'en, men hos meg i mitt oppsett er den helt nydelig etter mitt begrensede sammenligningsgrunnlag. :)

    Jeg har en Sonus Silver E PU fra en gammel spiller, kan det være verdt å prøve denne på Planaren?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    OK, da er den nye Planar 3 i hus, og førsteinntrykket slår pusten utav meg sammenlignet med den gamle NAD 533 jeg hadde. Kan dette bli mye bedre ved å bytte RIAA og resten av signalkjeden, så vet jeg ikke hvor dette kan ende. Jeg har ikke mye erfaring med HIFI, men denne oppgraderingen var helt nydelig. Plutselig oppdager man nye instrumenter, plasseringer og lyder i musikken man før ikke visste i det heletatt var der!

    Har hørt mye kritikk av Elys 2'en, men hos meg i mitt oppsett er den helt nydelig etter mitt begrensede sammenligningsgrunnlag. :)

    Jeg har en Sonus Silver E PU fra en gammel spiller, kan det være verdt å prøve denne på Planaren?
    Jeg var også veldig bergtatt da jeg oppgraderte fra P1 med Carbon til P3 med Elys, men da jeg byttet ut Elys med Ortofon 2M Black ble det mye bedre :) Det hjalp også at jeg har byttet ut Rega Fono MM til Rega Aria :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Hvilken type riaa til ny Rega 3 med Mc Denon 103r bør jeg kjøpe ?
    Det kommer litt ann på ambisjonsnivået ditt, det finnes haugevis å velge blant som er bra. Men du kan for eksempel velge en rimelig og god Rega Fono MC, eller gå for de dyrere utgavene som ala Rega Aria, ASR mini basic, Trichord Dino og Exposure.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Kentimeter: Gratulerer! La Elysen være der den er, du...den er sterkt undervurdert, blir bare bedre over tid:cool: Spar den gamle til et vintageprosjekt..

    Haugaland: Aria. Uten tvil..men prøv gjerne Dino først...Hva du skal ha avhenger helt og fullt av hva du allerede har..
     

    haugaland

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Det to stk ASR på Finn . ASR Basic kr3900 og Exclusive 3 kr7500 . Er der stor forskjell på disse to utom prisen ?
    Eller hvordan er rega sin mc riaa og til helt ny denon 103r mc på Rega 3?
    Liker veldig godt Rega lyden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Haugaland: Så fortsetter du med Rega. Fono MC funker gull på det aller meste, men jeg ville nok ha hatt en noe tyngre arm og en bedre innstillingspakke til 103R...Kan vel kanskje reddes inn monteringsmessig med en counterweight.. armen må uansett heves.

    Exclusive er nettopp det: Eksklusiv. Bedre komponenter enn Basic throughout..og det høres..
     
    Sist redigert:

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Har en eldre Rega planar 3 (tidlig 90 tallet) og et Nad riaa trinn pp-1. Har byttet pickup til Grado black og reim for ca 15 år siden, resten originalt.
    Hva av oppdateringer anbefales av denne? Pickup, riaa, reim osv..
    Bjarne
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen:
    Siden du allerede har hevet den armen- det må du gjøre for å få plass til Black- sett gjerne en Ortofon på:cool: F.eks 2M Blue.
    Reima er et Rega Whitebelt, tilgjengelig feks. fra Platekompaniet. RIAA? Regas egen Fono MM eller Graham Slee Gram Amp 2 SE. Da bør det holde langt inn i neste tiår, forutsatt at den spilleren ikke har motorproblemer.:cool:
     

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Auditor takk for svar.
    Men hva mener du med "hevet armen" og Black- sett og motor er no 30 år så kanskje på tide med oppgradering?
    Snakket med Geir OHS og han sa da at når jeg har Grado pickup skal armen heves. Men det ble ikke nevnt noe om når jeg kjøpte den, så det er dessverre ikke gjort.
    Bjarne
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bjaroen: Det kan Geir gjøre for deg. Men den hevingen består i å bruke en original hevring under armfestet, slik at hele armen ligger f.eks. 4mm høyere enn originalt. Dette fordi Regas armer ligger lavere i plan enn omtrent alt annet, og en vanlig halvtomsinnfestet pickup bygger mer enn en original Regapickup gjør- såfremt det ikke er en Carbon, da...den er basert på Audio Technica AT91. Motoroppgradering finnes originalt fra Rega, men da kommer du såpass høyt opp i pris totalt sett at det heller kan lønne seg å kombinere den ovennevnte pakka med en NY PLANAR 1- også tilgjengelig fra

    www.platekompaniet.no
    ..og ofte på kampanje..

    Det resulterer i en totalpakke så musikalsk at du beholder riggen i - hva var det du sa- 30 år..? MINST!!:cool: Og den kommer FERDIG HEVA FRA FABRIKK i Westcliff-on-Sea, Southend, Essex-- Under fem tusen finnes det ikke bedre maskin til avnytelse av LPer. Ikke i vintageavdelingen heller. Tipper du får halvparten av utsalgsprisen der hvis du legger ut originalen for salg..Og med en Ortofon på Planar 1 løfter du lydkvaliteten fem hakk . Jeg har eid Black selv, kjenner den godt.
     
    Sist redigert:

    bjaroen

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    48
    Antall liker
    18
    Auditor igjen takk for svar og forklaring.
    Ja kanskje man skulle kjøpt ny spiller. Skal sjekke ut dine tips først, heving, pickup, reim og riaa trinn.
    Bjarne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn