Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Hej Pål.
    Stort tillykke med din REGA P6. Super lækker pladespiller. Hvilken pickup sidder der på pladespilleren?
    Og hvilken pladespiller havde du før?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk. Det er en Ania pickup. Før denne hadde jeg en rp 40.
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Pål.
    Sjovt at du har haft en RP40. Den overvejede jeg også i 2013, men jeg nåede aldrig at få taget mig sammen til at købe den, inden at den var udsolgt. Men så har jeg jo nu fået en P3 50 ANNIVERSARY, og det er jo ikke så dårligt 😀.
    Din nye P6 har jo som skrevet metal subplatter, og det er jo et stort step up i forhold til min P3 50. Men man skal jo heller ikke glemme, at selve plinten på P6 er lavet af det nye letvægtsmateriale, og derved er plinten på P6 meget stivere og lettere end plinten på P3. Dette er også en stor fordel.
    Jeg er spændt på at høre, hvordan din nye P6 lyder i forhold til din gamle RP40?
    Og endnu engang tillykke med din lækre P6.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Hej Pål.
    Sjovt at du har haft en RP40. Den overvejede jeg også i 2013, men jeg nåede aldrig at få taget mig sammen til at købe den, inden at den var udsolgt. Men så har jeg jo nu fået en P3 50 ANNIVERSARY, og det er jo ikke så dårligt 😀.
    Din nye P6 har jo som skrevet metal subplatter, og det er jo et stort step up i forhold til min P3 50. Men man skal jo heller ikke glemme, at selve plinten på P6 er lavet af det nye letvægtsmateriale, og derved er plinten på P6 meget stivere og lettere end plinten på P3. Dette er også en stor fordel.
    Jeg er spændt på at høre, hvordan din nye P6 lyder i forhold til din gamle RP40?
    Og endnu engang tillykke med din lækre P6.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Hei, jeg vurderte en p3 50 men den var ikke å få tak i. Ble vist bare solgt ut i 2023? Rp 40 min var ganske kraftig moddet med alt mulig groovtracer utstyr. Det stemmer det med plinth på p6 og det virker ut som at det gjør en forskjell. Har bare fått spilt 3-4 timer med p6. Men så langt så er jeg fornøyd. Knirker å piper litt i reima ved oppstart men sånn er de jo disse rega spillerne. Har litt for lav gain på min riia så mulig jeg kjøper den rega phono mc riaaen. Rytmisk og artig lyd på rega. Liker det jeg hører. Ingen brum, sus eller during. Virker veldig stabil og fin på hastigheten. Har ikke målt, bruker øra og det er bra nok for meg. Den ania pickupen må sikkert brukes litt før den «løsner»
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Hej Pål.
    Sjovt at du har haft en RP40. Den overvejede jeg også i 2013, men jeg nåede aldrig at få taget mig sammen til at købe den, inden at den var udsolgt. Men så har jeg jo nu fået en P3 50 ANNIVERSARY, og det er jo ikke så dårligt 😀.
    Din nye P6 har jo som skrevet metal subplatter, og det er jo et stort step up i forhold til min P3 50. Men man skal jo heller ikke glemme, at selve plinten på P6 er lavet af det nye letvægtsmateriale, og derved er plinten på P6 meget stivere og lettere end plinten på P3. Dette er også en stor fordel.
    Jeg er spændt på at høre, hvordan din nye P6 lyder i forhold til din gamle RP40?
    Og endnu engang tillykke med din lækre P6.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Jeg juger….det var en rp3 jeg hadde. Med eksternt power suply😜
    IMG_1913.jpeg
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Pål.
    REGA P3 50 ANNIVERSARY er også næsten udsolgt i Danmark. Men AV-Connection havde heldigvis nogle stykker tilbage, og de sendte én til mig med pakkepost. Jeg var lidt bekymret, om pladespilleren ville nå uskadt frem til mig, men den var pakket meget omhyggeligt ind, og nåede uskadt frem til mig. Hvis jeg ikke havde fået fat i en REGA P3 50, havde jeg formentlig også købt en P6, selv om den er en del dyrere end P3 50 i Danmark. P3 50 koster kun 8.995 Dkr. i Danmark.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Her knirker det også lidt i remmen ved opstart. Men jeg stopper først pladespilleren, når jeg er færdig med at høre alle pladerne, så det med knirkeriet ved opstart er ikke det store problem. Men det overrasker mig meget positivt, at der ikke på nogen måde er støj, brum eller snerren, selv om min NEO PSU MKII står rimeligt tæt på pladespilleren og lige op af en streamer (se billedet).

    ACE4AD56-8A98-4B5E-A9CF-E711C0D45E07.jpeg


    Der er utroligt mange ledninger bag mine hi-fi enheder, og ledningerne fra pladespilleren ligger tæt på disse ledninger, og alligevel er der hverken støj, brum eller snerren.
    Jeg synes i starten, at EXACT-pickuppen lød lidt nasal, men nu lyder den meget bedre. Jeg tror, at pickuppen bare skal spilles til. Jeg synes, at pladespilleren lyder utroligt musikalsk.

    De bedste hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej lille hiawata.
    Du har en RP10 med Cadenza Bronze? Så er du altså også super godt kørende. Cadenza Bronze er en virkelig fin pickup, men den er efterhånden også blevet rigtig dyr. Jeg kan virkelig godt lide RP10’eren, fordi den stadig ligner en almindelig pladespiller, og fordi at den har et rigtig beskyttende låg. Det har den nye P10’er jo ikke.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    3.548
    Torget vurderinger
    49
    Angående «knirking i remmen « (likte det ordspråket) 😁
    Min Planar 2 knirket litt i remmen den første uka, nå er den tyst.
    Så mulig det går seg til på din Planar 3 50th.
    Veldig pent oppsett foresten👌
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Ortofon Cadenza Bronze koster i dag 20.999 Dkr. i Danmark, så du har gjort et godt køb lille hiawata.
    Spændende om remmen holder op med at knirke om et par uger. Og tusind tak for din ros, E.I.A.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.197
    Antall liker
    24.670
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RigB 3R er lansert. Jeg har kopiert fra FB og redigert pittelitt:
    Background:
    In summary a RigB is a CNC machined alloy body for certain cartridges which holds the generator very precisely/securely and allows for easy & firm attachment to the headshell with its threaded mounting holes. It is fitted in place of the standard body which is often made of plastic for reasons of economy. Coupling the generator more rigidly to the arm/headshell means that more of the movement of the stylus can be translated into the signal output from the cartridge (rather than being lost in movement at the interfaces of generator/cartridge body or cartridge body/headshell). This means that what you hear reproduced is a little closer to what was actually recorded... There’s nothing magic about this, all the top cartridges have precision machined metal bodies. The RigB brings this to more affordable ones too..
    This new product (the RigB 3R) is a variation of the RigB 5 which can accommodate cartridges from the Audio Technica VM500 and VM700 ranges (plus a few others besides). It has the same CNC machined and anodised body, and a third mounting hole at the front which is positioned to ensure that it locates the cartridge at precisely the correct forward/back position in the slots to give stylus alignment to Rega geometry.
    It is supplied with the three anodised alloy screws and, thanks to a small stepped washer (included) it can be used with the older arms which have the larger headshell hole as well as the later ones which have an M2.5 clearance hole.

    Availability and Pricing:
    Initially, we will be offering the RigB 3R in colour options of Red or Black only (in each case, with matching screws included):
    1) The RigB 3R will be available in kit form (like the RigB 5) for people who already have a VM500 or VM700 series cartridge and wish to fit it themselves. The kit will be £139 and includes a RigB 3R, a sachet of two-pack epoxy adhesive and the three anodised alloy screws with plastic washers. Customers who would like us to fit it can send us their cartridge (minus stylus) and we will fit the RigB 3R for the same price.
    2) The RigB 3R will also be available as a complete cartridge and we expect the fantastic VM540ML to be the most popular choice. A new VM540ML with RigB 3R will be £339.
    The prices mentioned above include UK shipping (with a small addition for locations anywhere else in the world).

    Fitting a RigB 3R modified cartridge:
    This could hardly be simpler: Attach the four cartridge tags and then mount the cartridge with the forward screw ensuring correct positioning and the other two finding their own position within the slots (this can all be done with the removeable stylus assembly safely out of the way). Then clip on the stylus assembly, set the tracking force (2.0g) and the bias and you are away! I’m sure some people will ask whether the arm height needs to be adjusted. Well; firstly, the RigB 3R preserves the geometry of the standard Audio Technica cartridge and Rega are happy to fit another AT cartridge with similar geometry to their turntables (The Rega Carbon - which is made by AT). Secondly, Rega are quick to point out that having an arm a little off ‘horizontal’ doesn’t really make any difference (read what Roy Gandy has to say on the subject). And finally, we would point out that the choice of plater mat probably has a bigger effect on ‘arm height’ than anything else, and anyone tempted to add a couple of mm of shims under their arm would do better to swap out a thicker cheap mat and invest in one of the thin and exceptionally well made mats by Collaro such as the Mat Black, or the new White mat which is the same as the one specified on Rega’s high-end turntable: the Naia.

    Ordering:
    1) To order/reserve a RigB 3R in KIT FORM, please email our colleague Maryna on maryna@iptaudio.co.uk and she will be taking payment and shipping the kits out.
    2) To order a COMPLETE CARTRIDGE (eg VM540ML with RigB 3R), please email me at: Simonj@IPTAudio.co.uk
    And don’t forget to say where you are located and give your choice of colour (Red or Black)
    Based on the level of interest so far, we expect demand to be high so please bear with us… We have the first batch of these in stock now and expect to start shipping out orders from the 1st July.
    1715506720053.png
     

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    41
    Antall liker
    145
    Sted
    Bryne
    Hei dere
    Har en Rega p3 oppgradert med Groovetracer subplatter og counterweight. Bruker også Neo psu og Fono mm mk5.

    P3 kom originalt med en Rega exact. Den bytta jeg til en Ortofon 2MBlue og var veldig happy!
    Nå for ett års tid siden oppgraderte jeg til Ortofon 2MBronze.

    Anlegget mitt oppleves veldig balansert og behagelig uten spesielle særheter i lydbildet.
    MEN, jeg opplever til tider at 2M Bronze er litt kvass i toppen. Særlig på noen nyere Blue Note reissues (Classic, Tone Poet og Musicmatters Jazz) opplever jeg toppen kvass. Vet at master engineer Kevin Gray er litt beryktet for toppen i pressingene sine.
    Men jeg elsker musikken og må finne en vei til å få det til å fungere bedre. Samme innspillinger låter eksempelvis nydelig på CD, men på vinyl kan det altså innimellom oppleves kvasst.

    Hva sier dere?
    Ny pickup?
    Ny riaa?
     

    Vedlegg

    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Hei dere
    Har en Rega p3 oppgradert med Groovetracer subplatter og counterweight.
    Bruker Neo psu og Fono mm mk5.

    Kom med en Rega exact. Den bytta jeg til en Ortofon 2MBlue. Nå for ett års tid oppgraderte jeg til en Ortofon 2MBronze.

    Anlegget mitt oppleves veldig balansert og behagelig uten spesielle særheter i lydbildet.
    MEN, jeg opplever til tider at 2M Bronze er litt kvass i toppen. Særlig på noen nyere Blue Note reissues (Classic, Tone Poet og Musicmatters Jazz) opplever jeg toppen kvass. Vet at master engineer Kevin Gray er litt beryktet for toppen i pressingene sine.
    Men jeg elsker musikken og må finne en vei til å få det bedre. Samme innspillinger låter helt nydelig på CD, men på vinyl kan det altså av og til bli kvasst.

    Hva sier dere?
    Ny pickup?
    Ny riaa?
    En denon 103 kunne jo vært noe? Hvis du har riia for low output?
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Med den riaa jeg har nå må jeg ha en MM (hi-output).
    Men også åpen for å bytte riaa’n
    Det kan jo være at endel av de «nyere» platene har en kvass lyd i toppen? Har kjøpt inn noen nye plater nå som jeg har hatt tidligere men da av eldre årgang og jeg opplever de ny pressede som relativt dårlig i forhold til de gamle pressingene. Er de «digitalisert» på noen måte tro? Har ikke så god greie på sånt men noe rart har skjedd.😅
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Ls 3/5.
    Jeg mener helt afgjort, at du skal udskifte pickuppen til en mere varmtklingende pickup.
    Jeg har selv haft Ortofon 2M Bronze. Den var dog monteret på en Thorens pladespiller med TP90 arm. Jeg syntes, at den lød meget hidsig og skinger i toppen. Jeg havde et indlæg i “HiFi4All”, hvor jeg beskrev mit indtryk af 2M Bronze pickuppen. Se her:

    3D56DA74-45CD-434B-A6EC-62D0EEF49824.png


    Lige nu bruger jeg REGA EXACT pickuppen på min nye REGA P3 50 Anniversary. Indtil videre synes jeg, at den lyder rigtig godt og er meget musikalsk.
    Jeg har tidligere med stor glæde anvendt en Audio-Technica VM750SH på en af mine Thorens pladespillere. Den pickup kan jeg varmt anbefale, og den vil sikkert også lyde rigtig godt på din REGA P3.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    41
    Antall liker
    145
    Sted
    Bryne
    Hej Ls 3/5.
    Jeg mener helt afgjort, at du skal udskifte pickuppen til en mere varmtklingende pickup.
    Jeg har selv haft Ortofon 2M Bronze. Den var dog monteret på en Thorens pladespiller med TP90 arm. Jeg syntes, at den lød meget hidsig og skinger i toppen. Jeg havde et indlæg i “HiFi4All”, hvor jeg beskrev mit indtryk af 2M Bronze pickuppen. Se her:

    Vis vedlegget 1024321

    Lige nu bruger jeg REGA EXACT pickuppen på min nye REGA P3 50 Anniversary. Indtil videre synes jeg, at den lyder rigtig godt og er meget musikalsk.
    Jeg har tidligere med stor glæde anvendt en Audio-Technica AT750SH på en af mine Thorens pladespillere. Den pickup kan jeg varmt anbefale, og den vil sikkert også lyde rigtig godt på din REGA P3.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk for svar og gode anbefalinger🙏
    Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din «skinger». Ja, kanskje jeg rett og slett skal kjøpe en ny Exact🤔 Mener å huske at jeg oppfattet den litt «lukket» ….men kanhende på tide å gi den en ny sjanse….
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Ls 3/5.
    Det er min oplevelse, at hverken EXACT eller Audio-Technica VM750SH er hidsige i toppen. Jeg mener ikke, at min EXACT er spillet til endnu, så det er svært at give en reel sammenligning af de to pickupper. Men indtil videre opfatter jeg VM750SH som mere varm end EXACT. Når din nye pickup skal spille på din P3, vil jeg mene, at EXACT er det sikre valg. Noget helt andet er, at jeg mener (og det er kun min mening), at Ortofon 2M Blue er mere dæmpet og velklingende i toppen end 2M Bronze.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     
    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Flott med mange nyttige tips på HFS.
    Ja, jeg har også fået rigtig mange gode tips og oplysninger her fra HFS. Jeg tror, at det var “Bambi” der i sin tid foreslog, at jeg skulle prøve en Audio-Technica MM-pickup, og det ledte mig til Audio-Technica VM750SH pickuppen, som efter min mening er en utroligt velklingende MM-pickup.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    844
    Antall liker
    465
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte for noen år siden en P3-24 til jentungen, med alt av groovtracer oppgraderinger på, ekstern PSU, Delrin tallerken, samt en Benz Ace High som jeg monterte. Trakk opp armen med nye Cardas litz kabler, monterte nye signalkabler og separat jordkabel fra armbasen. Kombo som rettogslett låt fantastisk. Prismessig så er Rega rett og slett knallgode drivverk.
     

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    41
    Antall liker
    145
    Sted
    Bryne
    Hei dere
    Har en Rega p3 oppgradert med Groovetracer subplatter og counterweight. Bruker også Neo psu og Fono mm mk5.

    P3 kom originalt med en Rega exact. Den bytta jeg til en Ortofon 2MBlue og var veldig happy!
    Nå for ett års tid siden oppgraderte jeg til Ortofon 2MBronze.

    Anlegget mitt oppleves veldig balansert og behagelig uten spesielle særheter i lydbildet.
    MEN, jeg opplever til tider at 2M Bronze er litt kvass i toppen. Særlig på noen nyere Blue Note reissues (Classic, Tone Poet og Musicmatters Jazz) opplever jeg toppen kvass. Vet at master engineer Kevin Gray er litt beryktet for toppen i pressingene sine.
    Men jeg elsker musikken og må finne en vei til å få det til å fungere bedre. Samme innspillinger låter eksempelvis nydelig på CD, men på vinyl kan det altså innimellom oppleves kvasst.

    Hva sier dere?
    Ny pickup?
    Ny riaa?
    Heisann
    Da ble løsningen en 50’th anniversary her også. Tok med meg Groovetracer subplatter’n over fra det gamle oppsettet, ellers er 50’th anniversary’n stock. Exact pickupen oppleves som en topp match til Harbeth’ene.
    Har også byttet ut riaa’ n til en Mofi Studiophono. Totalt sett en deilig balanse i lydbildet.
    Happy days👍
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    117
    Antall liker
    283
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Hej Ls 3/5.
    Stort tillykke herfra med din nye REGA P3 50 Anniversary. Lækkert stereoanlæg du har, og super gode højttalere.
    Jeg havde lidt på fornemmelsen, at du ville blive glad for EXACT, når 2M Bronze var lidt for “livlig” på dit anlæg.
    Har du hørt forskellen mellem den originale subplatter og subplatteren fra Groovetracer på din nye P3 50?
    Og jeg går ud fra, at subplatteren fra Groovetracer både passer på din tidligere P3 og den nye P3 50?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    41
    Antall liker
    145
    Sted
    Bryne
    Hej Ls 3/5.
    Stort tillykke herfra med din nye REGA P3 50 Anniversary. Lækkert stereoanlæg du har, og super gode højttalere.
    Jeg havde lidt på fornemmelsen, at du ville blive glad for EXACT, når 2M Bronze var lidt for “livlig” på dit anlæg.
    Har du hørt forskellen mellem den originale subplatter og subplatteren fra Groovetracer på din nye P3 50?
    Og jeg går ud fra, at subplatteren fra Groovetracer både passer på din tidligere P3 og den nye P3 50?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Takk skal du ha Vinylfan DK.
    Ja, jeg er blitt veldig fornøyd med lyden nå. Du hadde helt rett, en Exact passet veldig bra med resten av oppsettet her🤝 Spiller bra på det meste, og mine høyt skattede Blue Note jazzplater låter nå nydelig. Ingen påtrengende/skingrende topp👍

    Groovetracer subplatter’n skiftet jeg over med en gang. Den passer perfekt. Kan ikke si så mye om den vs den originale (jeg skiftet den med en gang) ….men husker bare at Groovetracer’n ga en ekstra ro i lydbildet og stabilitet til tallerken da jeg oppgraderte P3’n med den👌

    Plutselig ble det kjekt å snurre plater igjen😉
     
    Sist redigert:

    Ls 3/5

    Medlem
    Ble medlem
    17.07.2021
    Innlegg
    41
    Antall liker
    145
    Sted
    Bryne
    Hva opplevde du når du byttet lodd?
    Hei lille hiawata
    Jeg hadde et Groovetracer lodd på P3’n. Jeg brukte Ortofon 2M Bronze (med spacer under armen) på den spilleren. Jeg kjøpte loddet for å kunne lukke lokket uten at loddet krasjet i det.
    Kan ikke si at jeg hørte noen nevneverdig forskjell på loddet. Husker jeg merket større lydmessig forskjell da jeg byttet subplatter’n, og mindre da jeg byttet loddet.
    Men, jeg syntes at Groovetracer loddet gav en veldig «classy» feel. Det så veldig kult ut og var veldig bra kvalitet/håndverk!

    Kanskje @_RoDa_ kan si noe mer om effekten Groovetracer oppgraderingene gir? Mener han både testet det ut (som skribent) og brukte det på en av sine tidligere Rega spillere….
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn