Grattis @Pål gundersen
Veldig fin den P6en og fint løft Rega gjorde med å utstyre den med metall subplatter.
mvh
Veldig fin den P6en og fint løft Rega gjorde med å utstyre den med metall subplatter.
mvh
Takk. Det er en Ania pickup. Før denne hadde jeg en rp 40.Hej Pål.
Stort tillykke med din REGA P6. Super lækker pladespiller. Hvilken pickup sidder der på pladespilleren?
Og hvilken pladespiller havde du før?
Mange hilsener fra Danmark
Vinylfan DK
Takk. Det er en fin spiller.Grattis @Pål gundersen
mvh
Hei, jeg vurderte en p3 50 men den var ikke å få tak i. Ble vist bare solgt ut i 2023? Rp 40 min var ganske kraftig moddet med alt mulig groovtracer utstyr. Det stemmer det med plinth på p6 og det virker ut som at det gjør en forskjell. Har bare fått spilt 3-4 timer med p6. Men så langt så er jeg fornøyd. Knirker å piper litt i reima ved oppstart men sånn er de jo disse rega spillerne. Har litt for lav gain på min riia så mulig jeg kjøper den rega phono mc riaaen. Rytmisk og artig lyd på rega. Liker det jeg hører. Ingen brum, sus eller during. Virker veldig stabil og fin på hastigheten. Har ikke målt, bruker øra og det er bra nok for meg. Den ania pickupen må sikkert brukes litt før den «løsner»Hej Pål.
Sjovt at du har haft en RP40. Den overvejede jeg også i 2013, men jeg nåede aldrig at få taget mig sammen til at købe den, inden at den var udsolgt. Men så har jeg jo nu fået en P3 50 ANNIVERSARY, og det er jo ikke så dårligt.
Din nye P6 har jo som skrevet metal subplatter, og det er jo et stort step up i forhold til min P3 50. Men man skal jo heller ikke glemme, at selve plinten på P6 er lavet af det nye letvægtsmateriale, og derved er plinten på P6 meget stivere og lettere end plinten på P3. Dette er også en stor fordel.
Jeg er spændt på at høre, hvordan din nye P6 lyder i forhold til din gamle RP40?
Og endnu engang tillykke med din lækre P6.
Vinylfan DK
Jeg juger….det var en rp3 jeg hadde. Med eksternt power suplyHej Pål.
Sjovt at du har haft en RP40. Den overvejede jeg også i 2013, men jeg nåede aldrig at få taget mig sammen til at købe den, inden at den var udsolgt. Men så har jeg jo nu fået en P3 50 ANNIVERSARY, og det er jo ikke så dårligt.
Din nye P6 har jo som skrevet metal subplatter, og det er jo et stort step up i forhold til min P3 50. Men man skal jo heller ikke glemme, at selve plinten på P6 er lavet af det nye letvægtsmateriale, og derved er plinten på P6 meget stivere og lettere end plinten på P3. Dette er også en stor fordel.
Jeg er spændt på at høre, hvordan din nye P6 lyder i forhold til din gamle RP40?
Og endnu engang tillykke med din lækre P6.
Vinylfan DK
Background:
In summary a RigB is a CNC machined alloy body for certain cartridges which holds the generator very precisely/securely and allows for easy & firm attachment to the headshell with its threaded mounting holes. It is fitted in place of the standard body which is often made of plastic for reasons of economy. Coupling the generator more rigidly to the arm/headshell means that more of the movement of the stylus can be translated into the signal output from the cartridge (rather than being lost in movement at the interfaces of generator/cartridge body or cartridge body/headshell). This means that what you hear reproduced is a little closer to what was actually recorded... There’s nothing magic about this, all the top cartridges have precision machined metal bodies. The RigB brings this to more affordable ones too..
This new product (the RigB 3R) is a variation of the RigB 5 which can accommodate cartridges from the Audio Technica VM500 and VM700 ranges (plus a few others besides). It has the same CNC machined and anodised body, and a third mounting hole at the front which is positioned to ensure that it locates the cartridge at precisely the correct forward/back position in the slots to give stylus alignment to Rega geometry.
It is supplied with the three anodised alloy screws and, thanks to a small stepped washer (included) it can be used with the older arms which have the larger headshell hole as well as the later ones which have an M2.5 clearance hole.
Availability and Pricing:
Initially, we will be offering the RigB 3R in colour options of Red or Black only (in each case, with matching screws included):
1) The RigB 3R will be available in kit form (like the RigB 5) for people who already have a VM500 or VM700 series cartridge and wish to fit it themselves. The kit will be £139 and includes a RigB 3R, a sachet of two-pack epoxy adhesive and the three anodised alloy screws with plastic washers. Customers who would like us to fit it can send us their cartridge (minus stylus) and we will fit the RigB 3R for the same price.
2) The RigB 3R will also be available as a complete cartridge and we expect the fantastic VM540ML to be the most popular choice. A new VM540ML with RigB 3R will be £339.
The prices mentioned above include UK shipping (with a small addition for locations anywhere else in the world).
Fitting a RigB 3R modified cartridge:
This could hardly be simpler: Attach the four cartridge tags and then mount the cartridge with the forward screw ensuring correct positioning and the other two finding their own position within the slots (this can all be done with the removeable stylus assembly safely out of the way). Then clip on the stylus assembly, set the tracking force (2.0g) and the bias and you are away! I’m sure some people will ask whether the arm height needs to be adjusted. Well; firstly, the RigB 3R preserves the geometry of the standard Audio Technica cartridge and Rega are happy to fit another AT cartridge with similar geometry to their turntables (The Rega Carbon - which is made by AT). Secondly, Rega are quick to point out that having an arm a little off ‘horizontal’ doesn’t really make any difference (read what Roy Gandy has to say on the subject). And finally, we would point out that the choice of plater mat probably has a bigger effect on ‘arm height’ than anything else, and anyone tempted to add a couple of mm of shims under their arm would do better to swap out a thicker cheap mat and invest in one of the thin and exceptionally well made mats by Collaro such as the Mat Black, or the new White mat which is the same as the one specified on Rega’s high-end turntable: the Naia.
Ordering:
1) To order/reserve a RigB 3R in KIT FORM, please email our colleague Maryna on maryna@iptaudio.co.uk and she will be taking payment and shipping the kits out.
2) To order a COMPLETE CARTRIDGE (eg VM540ML with RigB 3R), please email me at: Simonj@IPTAudio.co.uk
And don’t forget to say where you are located and give your choice of colour (Red or Black)
Based on the level of interest so far, we expect demand to be high so please bear with us… We have the first batch of these in stock now and expect to start shipping out orders from the 1st July.
Separat pre og effektforsterker
En denon 103 kunne jo vært noe? Hvis du har riia for low output?Hei dere
Har en Rega p3 oppgradert med Groovetracer subplatter og counterweight.
Bruker Neo psu og Fono mm mk5.
Kom med en Rega exact. Den bytta jeg til en Ortofon 2MBlue. Nå for ett års tid oppgraderte jeg til en Ortofon 2MBronze.
Anlegget mitt oppleves veldig balansert og behagelig uten spesielle særheter i lydbildet.
MEN, jeg opplever til tider at 2M Bronze er litt kvass i toppen. Særlig på noen nyere Blue Note reissues (Classic, Tone Poet og Musicmatters Jazz) opplever jeg toppen kvass. Vet at master engineer Kevin Gray er litt beryktet for toppen i pressingene sine.
Men jeg elsker musikken og må finne en vei til å få det bedre. Samme innspillinger låter helt nydelig på CD, men på vinyl kan det altså av og til bli kvasst.
Hva sier dere?
Ny pickup?
Ny riaa?
Ikke den R utgaven….En denon 103 kunne jo vært noe? Hvis du har riia for low output?
Med den riaa jeg har nå må jeg ha en MM (hi-output).Ikke den R utgaven….
Det kan jo være at endel av de «nyere» platene har en kvass lyd i toppen? Har kjøpt inn noen nye plater nå som jeg har hatt tidligere men da av eldre årgang og jeg opplever de ny pressede som relativt dårlig i forhold til de gamle pressingene. Er de «digitalisert» på noen måte tro? Har ikke så god greie på sånt men noe rart har skjedd.Med den riaa jeg har nå må jeg ha en MM (hi-output).
Men også åpen for å bytte riaa’n
Takk for svar og gode anbefalingerHej Ls 3/5.
Jeg mener helt afgjort, at du skal udskifte pickuppen til en mere varmtklingende pickup.
Jeg har selv haft Ortofon 2M Bronze. Den var dog monteret på en Thorens pladespiller med TP90 arm. Jeg syntes, at den lød meget hidsig og skinger i toppen. Jeg havde et indlæg i “HiFi4All”, hvor jeg beskrev mit indtryk af 2M Bronze pickuppen. Se her:
Vis vedlegget 1024321
Lige nu bruger jeg REGA EXACT pickuppen på min nye REGA P3 50 Anniversary. Indtil videre synes jeg, at den lyder rigtig godt og er meget musikalsk.
Jeg har tidligere med stor glæde anvendt en Audio-Technica AT750SH på en af mine Thorens pladespillere. Den pickup kan jeg varmt anbefale, og den vil sikkert også lyde rigtig godt på din REGA P3.
Vinylfan DK
Ja, jeg har også fået rigtig mange gode tips og oplysninger her fra HFS. Jeg tror, at det var “Bambi” der i sin tid foreslog, at jeg skulle prøve en Audio-Technica MM-pickup, og det ledte mig til Audio-Technica VM750SH pickuppen, som efter min mening er en utroligt velklingende MM-pickup.Flott med mange nyttige tips på HFS.
HeisannHei dere
Har en Rega p3 oppgradert med Groovetracer subplatter og counterweight. Bruker også Neo psu og Fono mm mk5.
P3 kom originalt med en Rega exact. Den bytta jeg til en Ortofon 2MBlue og var veldig happy!
Nå for ett års tid siden oppgraderte jeg til Ortofon 2MBronze.
Anlegget mitt oppleves veldig balansert og behagelig uten spesielle særheter i lydbildet.
MEN, jeg opplever til tider at 2M Bronze er litt kvass i toppen. Særlig på noen nyere Blue Note reissues (Classic, Tone Poet og Musicmatters Jazz) opplever jeg toppen kvass. Vet at master engineer Kevin Gray er litt beryktet for toppen i pressingene sine.
Men jeg elsker musikken og må finne en vei til å få det til å fungere bedre. Samme innspillinger låter eksempelvis nydelig på CD, men på vinyl kan det altså innimellom oppleves kvasst.
Hva sier dere?
Ny pickup?
Ny riaa?
Takk skal du ha Vinylfan DK.Hej Ls 3/5.
Stort tillykke herfra med din nye REGA P3 50 Anniversary. Lækkert stereoanlæg du har, og super gode højttalere.
Jeg havde lidt på fornemmelsen, at du ville blive glad for EXACT, når 2M Bronze var lidt for “livlig” på dit anlæg.
Har du hørt forskellen mellem den originale subplatter og subplatteren fra Groovetracer på din nye P3 50?
Og jeg går ud fra, at subplatteren fra Groovetracer både passer på din tidligere P3 og den nye P3 50?
Vinylfan DK
Hei lille hiawataHva opplevde du når du byttet lodd?
Hehe, kjenner meg igjen i det …å være rask med oppgraderinger uten kanskje å bruke nok tid på å vurdere hva som var gevinsten. Vi må bli bedre derHar loddet selv men satte det på når spilleren var ny, har aldri prøvd det orginale loddet. Det må jeg få til en dag.