Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Hehe😅 Ja det kan jeg forstå. Det er nok bare en midlertidlig nødløsning frem til at TV-en blir veggmontert. Det fungerer merkelig nok greit slik. Den ruver mindre en en planar 3, 50th.
    Henge tv’en på veggen er jo en kjapp og billig ting å gjøre.
    Blir helt strøkent med Planar 8 på toppen, der den får vist seg frem👌
    Spennende å lese om dine sammenligninger med Planar 3 Annaversary siden du bruker samme Pu.
    Ser frem til å lese om det blir enda bedre med annen Pu.eller om du slår deg til ro med Ortofon Black😊
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    564
    Antall liker
    879
    Sted
    Bærum
    Skal snart ha inn Nd7 til min RP8. Jeg synes det ser ut som at den er litt "høyere" enn Exact som jeg har nå. Vil det være plug and play, tror dere eksperter, eller må noe gjøres med høyde på arm/senkingsmekanismen?
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    143
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Skal snart ha inn Nd7 til min RP8. Jeg synes det ser ut som at den er litt "høyere" enn Exact som jeg har nå. Vil det være plug and play, tror dere eksperter, eller må noe gjøres med høyde på arm/senkingsmekanismen?
    Det er plug and play. dem har samme høyde som Rega sine mc.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    564
    Antall liker
    879
    Sted
    Bærum
    Ser at Soundgarden skriver at den er på lager om 21 dager, så får bare vente og se.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    928
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Henge tv’en på veggen er jo en kjapp og billig ting å gjøre.
    Blir helt strøkent med Planar 8 på toppen, der den får vist seg frem👌
    Spennende å lese om dine sammenligninger med Planar 3 Annaversary siden du bruker samme Pu.
    Ser frem til å lese om det blir enda bedre med annen Pu.eller om du slår deg til ro med Ortofon Black😊
    Ja det skulle være det i utgangspunktet. Standerne ligger trolig horisontalt så jeg tenker å bare bruke en veldig tynn spiker for å ta noen prøver. Er så kjipt å ødelegge veggen. Ja er ikke helt enig med meg selv her enda. Ble litt blown away i gårkveld når jeg fikk satt meg ned i fred og ro. Mulig det er mere fornuftig å heller bare kjøpe en v10 ekstern nå, og vente litt med pu.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    564
    Antall liker
    879
    Sted
    Bærum
    Takk for innspill, @Valentino! Ortofon har jo nå sine 2MR som er tilpasset Regas armer, så det kunne vært en mulighet. Vi får se, jeg er nok litt koblet på Rega-veien her også. Kan også være jeg kjøper en ny Exact om det kommer noe ok tilbud siden de nå går ut av sortimentet. Nytt phono-trinn er uaktuelt inntil videre, men på lista over mulig oppgraderinger litt lenger fram i tida!

    Edit: Ser nå at du svarte en annen enn meg, men det kunne jo også vært til meg, så lar den stå!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    928
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    2M Black er en svært god MM. Det er ikke gitt at Nd7 er bedre. Så ja, phonotrinn først kan være det lureste, og det finnes også en annen mulighet som steg 2.
    Sant det. Den er ikke en gang innspillet den jeg har. Den du linker til der er meget interessant. Det mest fornuftige er nok en Ania pro eller Apheta 3 på sikt. Da må jeg ha ekstern riia uansett.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde aldri i verden kjøpt Exact, @espendo. Jeg har ikke sett en eneste god måling verken på frekvensgang eller forvrengning. Eksempelvis vil en Audio-Technica VM540ML vil spille ringer rundt den, og du får to-tre nye LP-er (eller én DG TOS-LP...) med for prisforskjellen.
    Exact is certainly not Regas finest hour.

    MC-pickuper har en fordel framfor MM som det ikke snakkes så mye om: Følsomhet for RFI/EMI. En spole på 600 Ohm (typisk MM) er en mye bedre antenne enn en på 10 Ohm (Typisk MC). Skru godt opp med MM (type Mahlerhøyt, mea culpa) og sjansen er at du hører 4G/5G-trafikken. Dog: Problemet er neppe det samme med popklikk-musikk siden crestfaktoren er 12 dB i stedet for 24. :)
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    564
    Antall liker
    879
    Sted
    Bærum
    Jeg har allerede en Exact :cool:

    Fornøyd med den, men jeg har lite audiofili og analytisk holdning til dette i meg. Synes den låter bra og det holder greit, enn så lenge. Om Nd7 er et steg opp, så prøver jeg gjerne den. Plug and play er viktig for meg, for jeg er INGEN tekniker, så installering med Rega-PU'er er enkelt og greit.

    Sier fra den dagen jeg vurderer å skaffe MC!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    928
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Angående pickuper. Så synes jeg at Exact gjorde mye riktig. Det er mange som sverger til den. Den spiller musikk, ganske enkelt. Play&forget🎶 Ortofon Black er mere ‘’matter of fact’’ Men jeg synes ikke at den er analytisk eller alt for hi-fi. Den er ærlig og naturlig i lyden, og det er flott dynamikk. Det låter levende. I min bok er det veldig bra, men for andre igjen så kan det være noe annet som er riktig.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    345
    Antall liker
    544
    Er det noen som her kjenner til butikker som fortsatt sitter med RP10? Hvis ikke i Norge, andre sjapper rundt i verden?
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Jeg har en RP6 og kjøpte platter fra Tango (aluminium) med to beste Rega-strikker. Det var et stødig steg i riktig retning. Stabil hastighet er viktig.

    Lykke til med P8
    Hej Morten S.
    Ja, det er rigtig vigtigt med en god subplatter. Jeg overvejer en reference subplatter fra Groovetracer til min REGA P3 50 Anniversary. Har du skiftet pladetallerkenen på din RP6?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Vinylfan DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2019
    Innlegg
    128
    Antall liker
    313
    Sted
    Glostrup, Danmark
    Takk for innspill, @Valentino! Ortofon har jo nå sine 2MR som er tilpasset Regas armer, så det kunne vært en mulighet. Vi får se, jeg er nok litt koblet på Rega-veien her også. Kan også være jeg kjøper en ny Exact om det kommer noe ok tilbud siden de nå går ut av sortimentet. Nytt phono-trinn er uaktuelt inntil videre, men på lista over mulig oppgraderinger litt lenger fram i tida!

    Edit: Ser nå at du svarte en annen enn meg, men det kunne jo også vært til meg, så lar den stå!
    Jeg hadde aldri i verden kjøpt Exact, @espendo. Jeg har ikke sett en eneste god måling verken på frekvensgang eller forvrengning. Eksempelvis vil en Audio-Technica VM540ML vil spille ringer rundt den, og du får to-tre nye LP-er (eller én DG TOS-LP...) med for prisforskjellen.
    Exact is certainly not Regas finest hour.

    MC-pickuper har en fordel framfor MM som det ikke snakkes så mye om: Følsomhet for RFI/EMI. En spole på 600 Ohm (typisk MM) er en mye bedre antenne enn en på 10 Ohm (Typisk MC). Skru godt opp med MM (type Mahlerhøyt, mea culpa) og sjansen er at du hører 4G/5G-trafikken. Dog: Problemet er neppe det samme med popklikk-musikk siden crestfaktoren er 12 dB i stedet for 24. :)
    Jeg vil give dig Valentino ret vedrørende REGA Exact. Da jeg fik min P3 50 Anniversary var den monteret med Exact. Jeg kunne straks høre, at pickuppen ikke havde en ret (lige) frekvensgang. Det gav også et forfærdeligt smæld i højttalerne, hver gang jeg hævede pickuppen fra pladen. Da pickuppen ikke ændrede sig væsentligt efter 2 måneder, var jeg overbevist om, at pickuppen havde en fejl. Den blev derfor sendt tilbage til forhandleren til test, men jeg fik pickuppen tilbage med beskeden om, at sådan skulle den lyde. Jeg forstår simpelthen stadig ikke, at en pickup skal lyde på den måde.

    Jeg vil derfor foreslå dig Espendo, at du istedet køber en af de nye REGA ND-pickupper eller en Ortofon MR pickup, som jo er tilpasset REGA pladespillerne. Fordelen med MR pickupperne er, at du kan udskifte nåleforparterne så let som ingenting uden at skulle montere en ny pickup. Hvis du f.eks. vælger en 2MR Bronze, kan du senere opgradere til 2MR Black og 2MR Black LVB 250 ved bare at skifte nåleforparten. Jeg har selv utrolig stor glæde (spilleglæde) af den forholdsvis billige 2MR Blue.
    Jeg kan også stærkt anbefale Audio-Technica AT VM 750SH. Den kræver dog spacers.

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    345
    Antall liker
    544
    Hej Morten S.
    Ja, det er rigtig vigtigt med en god subplatter. Jeg overvejer en reference subplatter fra Groovetracer til min REGA P3 50 Anniversary. Har du skiftet pladetallerkenen på din RP6?

    Mange hilsener fra Danmark
    Vinylfan DK
    Alt er originalt - uten subplatter (gav mer ro og mer tight bass) og to stk EBLT Rega Advanced Belt.(fullstendig nøyaktig rom).
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    928
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å prøve Rega Ania pro. Håper det blir et løft vs Ortofon Black. Da er min black tilgjengelig for salg en kort stund. Mulig jeg beholder den i tillegg til Ania.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Vis vedlegget 1048652

    Ny platespiller i hus! Fortsatt samme Exact pickup som jeg hadde på planar 2. Bare rukket å høre Lorde - Pure heroin albumet, men førsteinntrykket lover veldig bra😀
    Gratulerer med flott spiller.
    Ser frem til inntrykk mot P2 som jeg har selv😊
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    928
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Fikk på ny pickup i kveld, Rega ania pro. Og etter anbefaling fra Stereofil så ble det et tysk riiatrinn ASR basis mk-v. Stereofil har justert riiatrinnet for meg etter pu. Synes kanskje at det ble litt lav gain. Men det var det eneste negative. Lydmessig er det litt mere av alt egentlig. Uvant åpent i toppen, men ingenting irriterende eller ubehagelig. Bassen er saftigere. Ingen knitrelyder som jeg hadde med Black. Det er nesten borte, og det er veldig sort bakgrunn. Hadde muligens noe mere følelse av dynamikk med Ortofon Black, men det kan gå litt på den lave gain som jeg åpenbart har nå med Ania pro.
    Det er fin dynamikk med asr og Ania pro også, men det er litt mykere. Regner med at dette trenger en del timer for å løsne litt også.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.852
    Antall liker
    18.315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fikk på ny pickup i kveld, Rega ania pro. Og etter anbefaling fra Stereofil så ble det et tysk riiatrinn ASR basis mk-v. Stereofil har justert riiatrinnet for meg etter pu. Synes kanskje at det ble litt lav gain.
    Gratulerer. Hva står gain på? Er vel justerbar opp til 70db.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    928
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Hva står gain på? Er vel justerbar opp til 70db.
    Takker😊 Ja nå spør du godt. Det var Stereofil som justerte den før dei sendte den til meg. Kan tenkes at den står på omtrent laveste gain. Jeg må vel åpne å leke litt med innstillingene selv etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn