Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Bruker dere REL-subbene uten aktiv deling til frontene? Og er det kanskje litt av poenget å slippe aktiv deling av frontene?
    Spør ikke for å være vanskelig, bare nysgjerrig siden jeg har noen tilsvarende "prosjekter" (med helanaloge subber uten forsinkelse) på gang!

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke stor erfaring med aktiv deling. Hadde en sub som jeg brukte delefiltret i subben på, det var helt tragisk, nå bruker jeg bare REL med høynivå, uten deling men nå har jeg ikke noe highend utstyr heller da!

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare denne erfaringen med sub (2x Rel S3) og de henger på høynivå. Funker ganske bra

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.370
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    For høynivå; bruker dere høyttalerkabel direkte fra forsterkeren, eller via fronthøyttalerne ? Har det noe å bety forresten, om man har begge mulighetene?

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fulgt det Rel sier, og det er terminalene.
    En fordel er at da påvirker ikke HT-kablene lyden.
    Så har jeg byttet fra Rel sin standardkabel til "blue" eller hva de kaller den. Og ja, det er forskjell.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Slik jeg tenker er fordelen med REL og andre helanaloge subber at det er veldig liten forsinkelse slik at de enkelt kan integreres uten DSP spesielt hvis hovedhøyttalerne er lukket (ikke bassrefleks) og derfor dropper ganske pent nedover med ca 12 dB/oktav. Da er det ikke umulig å få til en bra integrasjon hvis subbene også plasseres omtrent på samme avstand som frontene... Om man bruker høynivå eller volumkontrollert linje ut til subbene tror jeg har liten betydning for totalen .. det er bra overlapp i fase som er viktigst her...

Sist redigert:

jallajalla

Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Antall liker
    84
    hei

Ser på Rel sub/subber til stereo oppsettet mitt i stua på 25m2.

Noen med erfaringer med 2stk t5x eller 1 stk t7x?

Harbeth 30.1 og hegel h390..

//T

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    4
    IMG_7182.jpeg

Kom inn en sjarmerende t zero. Er bare å le av hele greia, til man faktisk kobler den til og høre hva den gjør.
    I små rom trengs neppe mer.
    IMG_7184.jpeg

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1080437
    Kom inn en sjarmerende t zero. Er bare å le av hele greia, til man faktisk kobler den til og høre hva den gjør.
    I små rom trengs neppe mer.
    Vis vedlegget 1080438
    Kult! Sub for de som normalt ikke liker sub, blir det sagt:?
    Jeg fikk nettop en slik i hus selv:) Testet på 3 forskjellige amper, og 2 par høyttalere i 16m rom. Testet amp deling på 80 Hz osv. på lavnivå. Endte opp med å kjøre høynivå input, med den medfølgende 10m kabelen med Speakon plug rett i sub`en. Fikk først brum på sub, når jeg koplet iht til REL metoden, med rød og gul leder på L/R pluss terminalene, og sort leder til minus. MEN, Quad jeg bruker har jord for platespiller på plass, så med sort leder til jord her så ble det perfekt! (Så i ettertid også et dokument fra REL på at de anbefaler dette til alle typer forsterkere)

Tok så noen dB målinger på forskjellige frekvenser, og høyttalerene jeg bruker går overraskende lavt, med godt volum. Med riktig fase satt, så endte jeg opp med å sette REL på 32,5db (Et klikk opp fra laveste setting) og volum kun 9 klikk opp. Altså ca. 1/4 opp på volumskalaen. Den responderer da fint opp rundt 40dB slik den står i et hjørne, og det blir helt sømløst, tight og kjapt som pokker. Nice! Når jeg kopler fra høyttalerene for å høre på subben alene, så er det ikke rare trøkket det er snakk om, men det gir en flott helhet som er avhengighets skapende. Skjønner at denne blir anbefalt med Magnepan og LS3/5 m.fl.
    En tester sa vel noe slikt som at dette er egentlig ikke en entry level sub, tvert imot en høyere ende sub, for sin størrelse og sitt bruk:)
    40E4264B-6C9E-405C-BC31-6E5367A3BA57.jpeg

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    4
    Har erfart samme problem med brum på min s3 sammen med devialet d200. (Da med minus til chassis. Løsningen ble for meg å koble en egen rcakabel fra devialet til rel bare for å sikre jordforbindelse.
    Endte med å skrote high level kabelen og kjøre high pass filter på 65Hz på speaker out og tappe subsigbal via rca. Da kan jeg sjalte dette inn/ut via setting på remote, on the fly. Så om huset sover så tar jeg ut sub og kjører htt fullrange.

Rel er jo ikke de råeste på dybde eller spl, men siden de er lukkede og ikke har prosessering. De er rappe og forholdsvis enkle å integrere. Som du sier, det er ikke mye lyd som kommer ut - men det som kommer har mye å si for størrelsen på lydbildet og opplevd rom i opptaket. Det er faktisk mer effektfullt enn den fylden
    den litt dypere bassen gir. For meg som lytter på lavt volum, for det meste, så gir et slikt oppsett mye mer mening enn større søylehtt.

Som forhenværende eier av magnepan mgse og mg12 kunne jeg definitivt tenkt meg høre et oppsett med Magnepan lrs + og to rel tzero 😀

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    4
    IMG_6025.jpeg

Et til bilde av noe testing i sommer, bare på gøy.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har erfart samme problem med brum på min s3 sammen med devialet d200. (Da med minus til chassis. Løsningen ble for meg å koble en egen rcakabel fra devialet til rel bare for å sikre jordforbindelse.
    Endte med å skrote high level kabelen og kjøre high pass filter på 65Hz på speaker out og tappe subsigbal via rca. Da kan jeg sjalte dette inn/ut via setting på remote, on the fly. Så om huset sover så tar jeg ut sub og kjører htt fullrange.

Rel er jo ikke de råeste på dybde eller spl, men siden de er lukkede og ikke har prosessering. De er rappe og forholdsvis enkle å integrere. Som du sier, det er ikke mye lyd som kommer ut - men det som kommer har mye å si for størrelsen på lydbildet og opplevd rom i opptaket. Det er faktisk mer effektfullt enn den fylden
    den litt dypere bassen gir. For meg som lytter på lavt volum, for det meste, så gir et slikt oppsett mye mer mening enn større søylehtt.

Som forhenværende eier av magnepan mgse og mg12 kunne jeg definitivt tenkt meg høre et oppsett med Magnepan lrs + og to rel tzero 😀
    Ja, ang. ingen prosessering så jeg på en test at Zero fikk skryt for kurven sin, og beholdt lyd signaturen. Og med høy nivå koplingen så føler jeg at det ble helt i «sync» på alle måter. Holder på å bygge et minimalistisk anlegg på liten plass, så jakter høyttalere som er så åpne, ufargede og luftige i lyden som mulig, selv kloss mot bakvegg. Dermed utgår de passive HT sett jeg har nå. Og de aktive jeg lurte på å bruke til formålet utgår nok også. Har du noen gode, gjerne litt uortodokse tips til skoesker av lukket konstruksjon? Kanskje den billigere utgaven av LS3 kunne gjort nytten? Ikke umulig at jeg kjøper en Zero til også, slik at jeg speiler sub plasseringen jeg har nå. To slike bittesmå subber og skoesker som låter og integrerer bra gir et system som i stor grad kan tunes etter ønske i lite rom:)

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.298
    Torget vurderinger
    4
    Adam a3x eller a5x. Porter i front, aktive, uten dsp.
    Ellers så ligger jo spendorene mine, som du ser på bildet over, på finn ;). De er lukkede, men ikke i nærheten av AMT’en i Adam.

De gjør noe i mellomtonen og med stemmer som bare er så riktig.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.442
    Torget vurderinger
    1
    Har du noen gode, gjerne litt uortodokse tips til skoesker av lukket konstruksjon? Kanskje den billigere utgaven av LS3 kunne gjort nytten? Ikke umulig at jeg kjøper en Zero til også, slik at jeg speiler sub plasseringen jeg har nå. To slike bittesmå subber og skoesker som låter og integrerer bra gir et system som i stor grad kan tunes etter ønske i lite rom :)
    Jeg har Harbeth P3ESR SE som spiller sammen med REL Zero, P3ESR er en lukket konstruksjon og de to spiller veldig fint sammen. Har tro på at tilsvarende LS3/5A og dens like vil fungere godt i et slikt system du skisserer.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det ble et par juletalere jeg var nysgjerrig på i første omgang, som spiller med mindre trøkk enn de allerede små JBL L-52 jeg bruker i TV oppsettet her på Oslo hybelen. Må jo pynte litt til Jul, sier folk. Så da må jeg jo det nå som jeg har ferie🎅🏻

Må jobbe litt med oppstilling, men morro å forske på samspill med slike billige komponenter som hver for seg låter såpass godt. Pakke opp Naim UnitiQuten for litt testing på den også til kvelds, da den kan dele på 80Hz.
    76746A00-8099-4781-8629-DEE87AAE6516.jpeg
    98BB4B27-27D1-41A5-AE3E-C20043A646D0.jpeg
    08C679A0-0D0E-4EEF-BFA4-6CD46C410272.jpeg
    3484089F-0611-467A-BA80-409EC58CEE3B.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn