Tenkte jeg skulle skrive om mine erfaringer med REL. I mine ører, som mange andres, er det noen av de mest
musikalske subwooferne. Men en sterk advarsel til de som vurderer en REL; IKKE kjøp en av de rimeligere modellene hvis du foretrekker realistisk volum på musikk med mye bassinnhold. Og jeg snakker musikk, ikke filmlyd. Funk, heavyrock, fusion, 1812 overturen osv... der henger de rett og slett ikke med. "SetSafe" kretsløpet kutter volumet med en gang man drar på litt og alt blir mer blodfattig. Selv med en REL Q400 i et rom på 15 kvadrat og med volumet på sub satt meget lavt, ga den opp og dempet bassen betraktelig på en jazz/fusion favoritt jeg spilte høyt. Ingen andre sub'er jeg har hatt har så lett mistet pusten. Har hatt to REL, Infinity, JMLab, Epos, KEF og SVS. Så har litt å sammenligne med. Heldigvis kjører jeg nå romkorreksjon (TacT) og har dermed kunnet minske volumet enda litt til på sub, så nå henger den med, og spiller meget bra sammen med høyttalerne mine. Men det er veldig rart at en sub med 400 w forsterker ikke klarer mer volum. Her fortjener REL kritikk, helt klart. Men lyden, den er fantastisk god.