Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis Ragnar med stygg-pent beist! Fint å høre at du begynner å få sving på integreringen av sub'en. Det er til tider litt jobb, og sikkert mye enklere når en har to sub'er for å utjevne faseforskjeller. Men to slike beist som du har blir vel litt drøy kost... ;D.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.424
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    HCS skrev:
    Grattis Ragnar med stygg-pent beist! Fint å høre at du begynner å få sving på integreringen av sub'en. Det er til tider litt jobb, og sikkert mye enklere når en har to sub'er for å utjevne faseforskjeller. Men to slike beist som du har blir vel litt drøy kost... ;D.
    Takk skal du ha! To hadde blitt for drøyt ja. ;D
    Har plassert suben midt mellom høyttalerne for å slippe at lydbildet flytter seg til ene sida når suben trykker til. Fungerer overraskende bra. Føler ikke at jeg mister noe stereoperspektiv samtidig som integreringa blir sømløs. Jeg bruker en Tact RCS2.0 som romkorreksjon, så den hjelper også til. Er veldig fornøyd med suben. Den er utrolig tight og noen forsinkelse hører jeg ikke selv om jeg kjører den på highlevel fra ampen til frontene. Den er også det perfekte bord for centerhøyttaleren :). Tror ikke jeg utnytter mer enn 10% av det som bor i den, så jeg trenger nok ikke en så stor sub, men du hvor herlig det er å ha en ;D

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.424
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1042479&page=3 i post 63 ligger det en advarsel mot å kjøre gamle rel-suber med en vanlig highlevel-kabel på klasse D forsterkere grunnet fare for jordfeil og dertil ødelagt utstyr. En skal visst bruke en spesiell highlevel-kabel som er tilpasset klasse D amper og som retter opp i jordproblemer. De har sikkert enkelt og greit gått bort fra stjernejord. Noen som har opplevd problemer med gamle rel-suber og klasse D amper?

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    ragwo skrev:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1042479&page=3 i post 63 ligger det en advarsel mot å kjøre gamle rel-suber med en vanlig highlevel-kabel på klasse D forsterkere grunnet fare for jordfeil og dertil ødelagt utstyr. En skal visst bruke en spesiell highlevel-kabel som er tilpasset klasse D amper og som retter opp i jordproblemer. De har sikkert enkelt og greit gått bort fra stjernejord. Noen som har opplevd problemer med gamle rel-suber og klasse D amper?
    Hadde noen problemer med Strata 5 og Midgard Oberon. Mono modifiserte kablen slik at den fungerte meget bra etterpå. Usikker på hva Mono gjorde men det satt en liten svart boks på den da jeg fikk den tilbake.

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Hei

Har kjøpt en REL storm v, den var enkel og integrere i oppsettet og jeg er veldig fornøyd. Musikken er nå mye mere dynamisk og spennende. Holografien virker større og alt virker tightere.

Jeg synes den durer litt høyt når det ikke spilles musikk. Duringen forsvinner når jeg setter sub i standby-modus. Jeg må ganske nærme for å høre duringen, men jeg liker det ikke ???

Duringen kommer ikke fra elementet, men fra baksiden..

Noen som har opplevd noe lignend`?

JT

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Hei JT

Dette er nok trafobrumm fra forsterkerdelen.

;D

JT

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    J T skrev:
    Hei JT

Dette er nok trafobrumm fra forsterkerdelen.

;D

JT
    Ok - noen som har prøvd å skru løs forsterkermodulen?

;D

JT

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    hehehe.....Er det noen komponenter i nærheten som kan gjøre at den durer da ? Har ikke vært borti brum på REL før. kan kanskje være dårlig jording et sted også... :)

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Nei suben står alene i hjørnet. Jordingen fra signalkabelen går til preamp, men er jordet der sammen med platespilleren..

Ellers er kursen til anlegget jordet ja.

JT

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.424
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    J T skrev:
    Nei suben står alene i hjørnet. Jordingen fra signalkabelen går til preamp, men er jordet der sammen med platespilleren..

Ellers er kursen til anlegget jordet ja.

JT
    Har du prøvd å kutte jord? Kan hende det hjelper

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Mener du å koble fra jordledningen som er festet til jordskrue på preamp?

JT

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.424
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    J T skrev:
    Mener du å koble fra jordledningen som er festet til jordskrue på preamp?

JT
    Du kan jo prøve det og også prøve å sette stikket til suben i en ujorda kontakt.

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Ok - skal prøve når det er stille i stua. :)

Takk for tips

JT

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva tenker Rel-folket om det å koble en REL til to monoblokker ? Lar dette seg gjøre praktisk ved bruk av high nivå inngangen på suben ? :)

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Det har jeg gjort.., på samme måte som med stereo-effekttrinn. Bortsett fra at jord går til preamp og ikke til minus på ene høyttalerutgang.

Signalkabelen til suben må jo splittes litt pga. avstanden mellom monoblokkene, ellers helt likt som med stereo-effekttrinn/forsterker

JT

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så du sier at en pluss på hver monoblokk og minus på jord hos preamp ? Det var en ny variant, men det kan evt testes.

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    I dag kan jeg endelig melde meg inn i REL klubben :D
    T1 står godt plassert i stua. Litt justering av plassering utover, men fabelaktig så langt!

Stein

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Johooo!Jeg og melder meg inn som venn av REL! :D

Dette er meget bra saker!

Virkelig en god sub denne Rel Strata 5.Lett å plassere var den.den er Kjapp og presis,mer enn dyp nok og den integrerer seg utrolig godt med høyttalerne.Og den er definitivt i musikkens tjeneste.

Kjører den med high level fra høyttalerutgangene med Neutrik-kontakten slik at den følger signaturen til forsterkeren og får mer likt signal signaturmessig som det høyttalerne får.

Har delt ved 45Hz og volumet står på 58 som jeg bruker primært på CD-avspilling.

Funker kjempeflott til både film og musikk denne sub`en.

På film har jeg frekvensen delt på 60hz og volumet er økt til 60.Slam/Depth står på 5+.Den gir akkurat nok kraft slik at filmer får gjengitt dybden og dynamikken i dypet,og det uten å rive hus.Flotte greier. :)

På LP har jeg lik Film delt den på 60hz da det føltes mer naturlig å gjøre slik der for å få fram bassen litt bedre på noen lp`er med litt tynn gjengivelse og disse er det noen av her.Skulle det være en LP som viser seg ha nok bass,så er det bare et par trykk på fjernkontrollen og vips så er den på CD-innstilling igjen.Noen LP`er har mye mer bass enn andre,Spesiellt nyere LP`er som Katie Melua,Hans Theessink,Kari Bremnes osv. ser ut til å ha fått litt mer omtanke ved innspilling på LP slik jeg oppfatter det.Har litt problemer med overføring av resonanser til pick`up,men skal kjøpe Galaxy-granitt og filtputer til uka så da er problemet mye godt løst tror jeg.

Nen ganger føler jeg at jeg ikke trenger den heller,men da får den stå å kose seg i Standby.

Denne fjernkontrollen likte jeg veldig godt.Mye lettere å stille inn den gjengivelsen man vil ha fra sweetspot.Helt suverent med slike presets også.4 kan man ha og det er jo mer enn nok.Jeg har en preset for film,en for CD og en for LP.Skal jo ikke drive å leke med den heller.

Synes lysene fra displayet ble litt skarpt men der er det gitt omtanke og det gikk an å få det dimmet ned til minimum.Displayet har timing og jeg har stilt den så den slukker et minutt etter siste tastetrykk.Fabelaktig!

Jeg bare elsker denne suben! :D

Legger ved et par bilder av den her:

Vedlegg

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Hej,

Jag är en REL-venn sedan 2år. Jag hamnar ofta i diskussioner på svenska
    forum om på vilken frekvens man ska dela. Mina motparter hävdar att man
    alltid ska dela vid 80Hz uansett vad man har för fronthögtalare. Då säger
    jag att mina HT spelar absurt kraftfullt ner mot 30Hz, så varför i all världen
    ska jag låta min lilla REL mullra från 80Hz och nedåt. Jag delar vid 36Hz
    och är nöjd med den sömlösa integrationen. Nej nej, säger INO-ägarna
    (svenskt fenomen ;D) du ska ändå dela vid 80Hz annars låter det illa....

::) ???

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Karla skrev:
    Hej,

::) ???
    Nyt den sømløse integreringen du.Det gjør i allefall jeg. ;)

Skal prøve å dele enda litt lavere selv også.Rundt 40Hz,da det kanskje blir anda bedre integrering,i allefall ved CD-avspilling.

De som sier at man må dele ved 80Hz uansett hvilke høyttalere man måtte ha,kan jo ikke vite hva de snakker om.Skjønner godt at du kan dele så lavt som 36Hz med JBL Array 1400.De er ikke akkurat for små høyttalere å regne. :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvordan Rel vil fungere på Klipsch la scala! har testet div svs hjemme og elementene i disse henger rett og slett ikke med,pløsete treg bass er vel ordet
    Bruker sub til både film og musikk men liker ikke overdreven dypbass som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.har testet klispch rsw10-d som jeg var veldig fornøyd med men lurer på hva Rel kan gjøre! noen i østfold som har disse til demo!

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg kjenner bare Rel strata 5,som jeg selv har.Den er i allefall meget presis og kjapp.Ikke noe etterheng som jeg kan høre her i allefall.

Rel er jo generelt kjennt for å integrere seg godt.Mye av dette er jo sikkert nettopp p.g.a deres kjappe og presise spillestil.Prøv en Rel da vel. :)

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Ha frekvensomfanget til høyttalerne kun som en pekepinn og gjør lyttetester med variasjoner på både plassering og cutoff frekvens. DET frembringer det beste resultatet etter min oppfatning. Er forøvrig enig at REL har framifrå subwoofere ;)

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Eddie1: Jag hade tidigare en SVS PC Ultra. Underbar till
    film och enformig bastung musik , tex Infected Mushrooms.
    Men den hängde inte med i svängarna till snabb transient-rik
    musik. Det gör däremot REL subban min. Mina nuvarande front-
    högtalare är väldigt snabba (kjappa??) och REL hänger alltid
    med.

Angåeende 80Hz delningen så är jag rädd att det är något
    som folk tolkar som en absolut sanning för allt och alla.
    En av förespråkarna hävdar att han med
    tex TAD Reference högtalarna fortfarande skulle dela
    vid 80Hz. På fullt allvar ;D

Jag har lyssnat mig till min delning men ska framöver göra
    målningar för att se vad som händer.

Och när finanskrisen släppt greppet om min lommebok, så
    ska en till Storm 5 införskaffas (brukt).

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Karla skrev:
    Hej,

Hehe, jeg tenkte faktisk å dele av på 25hz. Deler jeg av på 80hz hopper jeg elegant over 2 hele delefrekvenser (50/80) på fronthøyttalerene mine. ;D

Men jeg har noen veggmonterte Tannoy på soverommet. De deler fint på 80hz. ;)

Dalakong

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Antall liker
    0
    Man skrev:
    Du skal vel koble pluss og minus til henholdsvis venstre+ , og høyre+ på forsterker. Jordlederen skrur du fast til forsterkerchassis.
    Vet dette er en gammel post, men kom til å tenke. Jeg har en Abrahamsen V2 den har balanserte innganger. Jeg har koblet min Rel Quake sånn som beskrevet i manualen. Dvs. kabel med neutrik inn på suben og til begge + ht utgangene og en -utgang. Må jeg da, for at jeg har en balansert forsterker koble minus ledningen i chassis? Har jeg forstått det riktig? Eller gjelder dette bare noen rel suber? Merker ikke noe problemer hverken med sub eller forsterker.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Du har balansert inngang men ikke en balansert forsterker. Du kobler normalt.

Holger

Fersking
    Ble medlem
    07.12.2009
    Antall liker
    0
    Erfaringer med 2 Strata V?

Hei
    Jeg har en Strata V, som jeg bruker sammen med et Audio Physic Virgo MK II. Er godt fornøyd med Strataen, men den er plassert i det ene hjørnet på kortveggen (rektangulært rom på ca. 20m2). Synes bassegjengivelsen bærer litt preg av å komme fra det ene hjørnet, og har dessverre ikke mulighet for å senterplassere subben. Er det noen som har erfaring med 2 Strata V, eller lignende konstellasjoner.
    Er av denne grunn også interessert i en Strata V til. Så hvis du har en du er interessert i å selge, ikke nøl med å ta kontakt.

Vedlegg

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser i mai utg av Hi fi News at det er komt ny utg fra Rel,som heiter G series.
    Ser ut som den kan justere det som normalt justeres på subben,via remote.

Noen som har peiling på pris,og generell info?

Sjekket rel.com,men der fant eg ingen info.

Ligger ein video på nettet men jeg kan ikkje slikt,å få den inn i tråden.

Mvh.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    samlanes skrev:
    Ser i mai utg av Hi fi News at det er komt ny utg fra Rel,som heiter G series.
    Ser ut som den kan justere det som normalt justeres på subben,via remote.

Noen som har peiling på pris,og generell info?

Sjekket rel.com,men der fant eg ingen info.

Ligger ein video på nettet men jeg kan ikkje slikt,å få den inn i tråden.

Mvh.
    Tipper Stereofil kan svare deg på dette.
    Tlf 22411320

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Holger skrev:
    Hei
    Jeg har en Strata V, som jeg bruker sammen med et Audio Physic Virgo MK II. Er godt fornøyd med Strataen, men den er plassert i det ene hjørnet på kortveggen (rektangulært rom på ca. 20m2). Synes bassegjengivelsen bærer litt preg av å komme fra det ene hjørnet, og har dessverre ikke mulighet for å senterplassere subben. Er det noen som har erfaring med 2 Strata V, eller lignende konstellasjoner.
    Er av denne grunn også interessert i en Strata V til. Så hvis du har en du er interessert i å selge, ikke nøl med å ta kontakt.
    Hvilken frekvens er subben innstilt på da?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.480
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg blitt eier av en DEL sub. REL Stampede står nå i hus, må nok jobbe litt for å få den "perfekt" til mine høyttalere, men det lover godt.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Basically by adding slam you are adding 80hz with a very wide Q. By going into the minus region (depth), you are not actually adding any depth, you're just taking the 80hz out, which if you boost the level of the sub will give the effect of adding lower fequencies. I personally just kept it @ '0'. Adding a bit of slam can give explosions a it more kick & impact.

Når jeg hadde REL brukte jeg depth på musikk, da den oppfører seg nøytralt. Men slam er artig på film!

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.480
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Så depth gir en litt tørrere bass, mens slam gir litt feitere bass ?

Depth er i minus regionen, mens slam er på "pluss-siden" ?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Vil heller sei at depth er nøytralt / normalt mens slam er meir for fest. Men det låter ofte feil på musikk, vertfall med Quake.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.480
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Men er depth på "minus", på fjernkontrollen så er jo depth det samme som " + " på subben, mens slam er på "minus" siden..

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Jeg kigger lidt på RELs Britannia serie.

Jeg er nysgerrig for hvordan deres rosenut finish er.

Matcher RELs rosenut til ProAcs mahogany eller Harbeths rosewood.

Er der nogen der kan hjælpe med svar og- eller billeder?

På forhånd tak.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn