Relaxation Grotto

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Finish f.eks…. har tanker om gulv i 15/20 lysgrå oppdalsskifer fugeløst med fast bredde/fallende lengde. Det er solide greier det! Noen av veggene blir da i tørrmur (oppdalsskifer), og det er mulig vi da lager en peis i samme.
    Nå kjenner ikke jeg til Oppdalskiferen, men enkelte skifertyper har et høyt innhold av jern. Hvis du legger dette i et våtrom på et betongdekke, kan du få rustutslag på skiferen.
    Pass i såfall på at du kjøper deg en høykvalitets 2 stegs behandlingsprodukt ( poretetter og glansemiddel )

Ps Skulle jeg gått for skifer, ville jeg personlig valgt bruddskifer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips. Oppdalsskiferen ruster ikke heldigvis, den vi ser på er lys grå og nokså homogen i fargen, og kan fås med forskjellige grader av glimmer. Bruddskifer er fint nok det, men passer seg best utendørs i vår smak. Og kanskje ikke så godt til vårt hus.

Bruddskifer ute;

Vi synes det er stiligere med skifergulv med fast bredde og fallende lengde innendørs. Bilder av gulv rundtom har ledet oss til å velge dette, og da helst fugefri (fri for synlige fuger) evt inntil 2mm fuger med farge som steinen.

Her er en snutt av et slikt gulv, men også en peis tørrmurt med innsats. Nå er steinen på bildet iblandet litt brunfarge, så det er ikke oppdalsskifer, men for eksempelets skyld er det iallefall en tørrmur med peisinnsats.

Her er rust på skifer (dette er ringeriksskifer);

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så det jeg lurer mest på nå er om jeg skal ha 30cm eller 40cm bredde (lengdene varierer jo "fallende"), og om det skal være naturoverflate eller børstet.. her er link til bilder av finishene fra www.mineranorge.no og en prisliste fra http://www.bgs-naturstein.no/skifer.htm (leverandører valgt helt tilfeldig) for eksemplenes skyld;

http://www.mineranorge.no/nor/content/download/424/3388/file/stenprover oppdal.pdf

http://www.bgs-naturstein.no/bilder/skifer/veiloppdalpriser.pdf

Hvis det er vansker med minera-linken så fins den som en pdf-link kalt "Produktark" nederst til høyre her

http://www.mineranorge.no/nor/Produkter/Oppdal

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Dette blir selvfølgelig smak og behag. Personlig synes den børstede skiferen i smal versjon er penest. Og heldigvis rustfri. Også helt enig i rektangulær form i fallende lengder.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    hva med å legge en vegg med samme skiferen på en vegg somm en brytning i forhold til de andre veggene.
    Har gjort dette hjemme med en vegg i stuen. Har brukt mønstret tapet i mitt tilfelle..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke dumt det room. Har lurt på om jeg kunne bruke samme skiferen på veggene i dusjen iallefall.

Her er bilde av rommet sett ovenifra, det er jo ikke riktige detaljer, men man får et inntrykk av romløsningen. I tillegg er det et rom bak døren nederst, hvor det skal være stoler, solarium, kjøleskap etc.

Den veggen hvor det står en peis i hjørnet på bildet (det blir ikke slik peis som på skissen!) blir jo kledt med tørrmur skifer, som på det ene skiferbildet ovenfor. Da lurer jeg på å ha en peiskassett i muren omtrent midt på. Noe ala tørrmurbildet over. Har snust på Jøtul C400 Panorama… noen tanker? Bør den bredden som peisen dekker (ca. 64cm) være fremskutt f.eks?

http://www.jotul.com/no/wwwjotulno/Main-Menu/Produkter/Ved/kassetter/Jotul-C-400-Panorama/

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Grottoen er i ferd med å ta fasong, og det drives med å legge opp strøm. Det skal være dimming av 4-5 soner lys (over 2 soner i rommet, speil, badstu, badekarhjørne og solarium/bar). I tillegg er det ingen ulempe om man kan fjernstyre de to Pax Termic-viftene med variabel hastighet.

Fikk forslag fra entrepenør/elektriker idag om Elko Wireless, hva tror de lærde herrer om dette systemet, med den nye fjernkontrollen?

Veggbryteren har bare 4 kanaler, mens fjernkontrollen ser ut til å ha 8. Jeg skjønner ikke annet enn at man må ha to veggbrytere da?

http://www.elko.no/wsp/elko2_nor/fr...&table=PUBLISH&func_id=1196&parent=&tab_id=29

Bryteren er å få i flere finisher, dette er aluminium.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lekkert!

Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det går sakte fremover. Vegger er kledt med plater nå, og skifer på vei. Peisen er ankommet, og den blir tørrmurt inn i veggen (peiskassett). Gulv er klargjort, og elsystemer er lagt opp. Får ta noen bilder og legge ut ila kort tid.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Egentlig så er det merkelig, jeg har jobbet som håndtverker i 25 år og byggeplasser intresserer meg nada, men tråder som dette synes jeg er veldig morsomme å følge ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal vi se, nå har jeg tatt noen bilder idag etter at veggene er klare for finish, og gulvet er klart for steinlegging. De kan fortsatt klikkes opp.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Badekaret er innkjøpt og står bare å venter… gleder meg litt til det, skal jo være luksussuperdupermodellen til Svedbergs. På ett av bildene over så går det vel frem også hvilket hjørne badekaret havner i.

Steinprøver til gulvet; den ene er børstet lys oppdal, den andre er naturell. Den naturelle er litt tykkere, og har ikke saget kant. De endelige blir imidlertid noe lysere enn denne.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man får vel bytte pu innimellom, for å hale ut levetid på de forskjellige. Har brukt AT33EV lenge nå, så jeg bytter tilbake til min DV XV-1S idag. Sistnevnte er vel ikke spilt mer enn kanskje 50 timer, så bør ha noen timer igjen.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.416
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Man får vel bytte pu innimellom, for å hale ut levetid på de forskjellige. Har brukt AT33EV lenge nå, så jeg bytter tilbake til min DV XV-1S idag. Sistnevnte er vel ikke spilt mer enn kanskje 50 timer, så bør ha noen timer igjen.
    HAR DU IKKJE SPELT INN PICKUPEN DIN ENDÅ????

N

nb

Gjest
    Snuser både Hr. og Fru P eller har Hr. P kun angst for å gå tom ;D

(Søsteren min var for øvrig skikkelig avant-garde, hun og veninnene begynte å snuse for nesten 20 år siden)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En tom og en full boks. Tror jeg gikk tom for snus midt under de kritiske manøvre med å feste XV-1S til Aro… :)

Jo, den er da vel innspilt Arve, tror du ikke det? Jeg vet ikke hvor lenge den er spilt, antakelig ikke mye mer enn 50 timer.. men det kan jo være nærmere 100 også. Teller ikke. Sjekker de i mikroskopet når jeg synes jeg begynner å høre HF fnidder som ikke stiftbørsta tar vekk..

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Jeg aner virkelig ikke, men tipper det er en britisk (naimsk?) måte å håndtere variabel last i en MC-RIAA. Det ser ut som type pluggbare motstander.

D

Dilla

Gjest
    Tror Trondmeg har rett. Takk for en flott tråd, med litt av hvert av innhold. Er i ferd med å opparbeide meg en sånn "Dr. koffert" til stereon som den du har :)

"Te løkk me jule" som vi sier på vår del av landet!

Hva er det den grå detektoren er i stand til å detektere forresten?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ja det er DIN-plugger for last på en Naim SuperLine riaa. Både resistans og kapasitans; det er plugger på baksiden man plugger de inn i (se bilde).

Dette er jo en ekstern MC riaa uten intern PSU (strømforsynes fra en ekstern Naim psu som f.eks SuperCap eller som hos meg en NAC552PS via preampen.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ti Kei skrev:
    Tror Trondmeg har rett. Takk for en flott tråd, med litt av hvert av innhold. Er i ferd med å opparbeide meg en sånn "Dr. koffert" til stereon som den du har :)

"Te løkk me jule" som vi sier på vår del av landet!

Hva er det den grå detektoren er i stand til å detektere forresten?
    Takker! Den grå er en spenningsføler. Den er fin til å lokalisere ledninger inni vegger, men også til å se til at det ikke er for mye AC nær DC når man legger opp kablene til anlegget.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan kobles egentlig Superline til 552? Går det en Snaic fra headuniten, eller kobles den direkte på NAC552PS med signal videre til headunit?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.416
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Jo, den er da vel innspilt Arve, tror du ikke det? Jeg vet ikke hvor lenge den er spilt, antakelig ikke mye mer enn 50 timer.. men det kan jo være nærmere 100 også. Teller ikke. Sjekker de i mikroskopet når jeg synes jeg begynner å høre HF fnidder som ikke stiftbørsta tar vekk..
    Eg spelte på ein DV17 d mk III i godt over 50 timar, og det var framleis teikn på at lyden endra seg etter kvart, og til det betre....uansett trur eg at pickupen din spelar fantastisk mykje betre enn det meste, sjølv om det kanskje må meir innkøyring til før han er absolutt på topp....

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.218
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    At denne tråden utvikler seg til en anleggstråd (i mangel av et bedre ord) får begge tomler opp herfra. Har ventet på det en god stund.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn