Relaxation Grotto

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Kjære deg finger'n, dette er da ikke spamming! Det er tvert om verdifulle tips!

Takker for tips, så at dette settet med slåbrok kostet £120 på en UK nettbutikk, med endel stash i tillegg. Ikke noen upris hvis kvaliteten er høy. Det er vel dette settet du kjøpte kanskje?
    det settet med matchende håndklær i forskjellige størrelser. Har noen kontakter som jeg kan sjekke ut i bransjen om du vil.
    Håndklærene fikk jeg fra kontakter.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Sjekk ut Carré Blanc mens du er i farten. De har en serie med den største tettheten i bomullen som finnes (er jeg fortalt). En venn av meg har disse - kjøpt i Frankrike - og de er fantastiske.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips! Carre Blanc var litt vanskelig å finne på nettbutikker, men de så veldig fine ut da. 65finger; om du har noen forslag så vet du å få tak i meg; det der hørtes interessant ut så det holder!

Ellers bærer jeg jo stor sorg over at Cannon måtte legge ned produksjonen av håndklær etter mer enn 100 år. De var jo produsent, ikke "label" som sådan. Men det skrytes av noen merker som kanskje er mer designermerker enn produsenter, men det kan kanskje være verdt å prøve. Mange skryter av Georg Jensens damask-håndklær, noen som kjenner til de?

http://www.damask.dk/da/Collection/Bathroom/Frotte/32036216375.aspx

Og så snakker kona om Richard Haworths kolleksjon, kanskje særlig Richmond-serien og Fresno-serien;

http://www.richardhaworth.co.uk/bath-linen/Towels

Har også sett skryt av Cottonchilds frotte-håndklær;

http://www.cottonchild.no/9308.htm

Nei dette er vanskelig ja. Det var så enkelt før; man kjøpte simpelthen Cannon hver gang og så seg deretter aldri tilbake. Huff, alt man skal belemres med.

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.182
    Sted
    Sunnmøre
    Vidar P skrev:
    ... Mange skryter av Georg Jensens damask-håndklær, noen som kjenner til de? ...
    I denne tråden føler eg meg generelt lite til hjelp, men erfaringane mine med kjøken-handdukane frå Georg Jensen er iallfall at dei er ubrukeleg (for grove og lite absorberande). Badehåndklær er sikkert noko heilt anna.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for hjelp til håndklær! Her bygges og bankes det rundt grottoen (som blir innenfor den gamle sorte døra man ser på murveggen). Kom reisverk til bodpåbygget (det med oppmurt grunnmur) og til takoverbygget som skal dekke resten av veggen og plassen utenfor på denne siden.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Ser ut til at tømrerne følger "regelboka", ja....

Men du må kanskje igang med litt mureregenskaper - for den muren langs vegen som har fått seg en liten sprekk..... :eek:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vedr muren langs veien lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Den er ikke spesielt pen, og den er både sprukket og skjev. Den tåler neppe at jeg fyller opp under takoverbygget med betong. Så jeg tipper den blir byttet ut.

S

Supertramp

Gjest
    Godt du sa det selv, Vidar. Den er ikke direkte vakker....

Det fineste hadde kanskje vært en plen på område innenfor og et pent gjerde på en lavere murkant. Et gjerde som står i stil til huset; litt funkis med smale spiler, f.eks.

Hvis du må ha høyere mur pga noe fylling innenfor så finnes det vel en del pene kantesteins-løsninger evt en stablemur.

Noe slikt, men med mindre stein, og lavere...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo et takoverbygg over hele plassen der du ser grus-/steinfylling på det bildet hvor muren mot veien også er med; det var plen før men nå blir det innbygd takoverbygg som sagt. Fin plass å ha motorsykler, ved, tilhengere etc.

Her ser man plassen mens forskalingen til boden sto, og før det ble fylt opp med stein som er fjernet fra inni grottoen. Det er samme muren mot veien. Takoverbygget vil dekke hele området hvor det er jord på bildet, og litt til venstre mot steinkiosken. Og helt ut til den dårlige muren ved veien. Hva bør jeg vurdere å gjøre med muren?

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Ok.

Du kunne jo "slamme"/pusse den slik muren på huset er?
    Men det blir kanskje 20-50cm åpning mellom "carporten" og langs murkanten? Der kunne du hatt i jord og plante noe som brer seg ut over og ned muren....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel....Det å sette opp en ny mur blir ganske så dyrt og jeg ser ikke helt noen grunn til! At muren er sprekt - skyldes nok heller tele eller setninger snarere enn at muren er dårlig.
    Skal du støpe et betonggulv på innsiden med 5-10cm betong - så er jeg rimelig sikker på at muren holder helt fint som forskaling. Da gjenstår kun utsiden....den kan selvsagt pusses.....sprekken kan fylles i og den kan males, du kan forblende den med stein etter eget ønske, du kan feste noen slike fasadeplater med stein.....

Uansett- jeg hadde ikk brukt tid og penger på å mesie den ned for å støpe opp en maken!

Mvh
    OMF

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gode tanker her. Tenkte å enten fylle med grus eller med betong helt inntil den gamle muren ved veien.
    Pussing av eksisterende mur er nok tingen ja.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vet ikke hvordan jordsmonn du har der, men for å sikre at mureneikke blir sprengt ut - kan det være en fordel å grave seg ned på innsiden og fjerne all jord (telemasse) og fylle opp med stein/pukk slik at du slipper å få frostspreng!

Mvh
    OMF

S

Supertramp

Gjest
    Fortsett med det "beddet" helt bort til gjerde.
    Så planter du noe som brer seg ut-og nedover.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke spre planter ut i gata vel. Den er trang nok som den er tror jeg.

S

Supertramp

Gjest
    Nja, tenkte noe som "krøp nedover" muren - ikke akkurat spirea 1-2 meter ut i vegen...
    Må passe på BMW'ene dine vettu.....

S

Supertramp

Gjest
    Jeg ser at dette blir meget pent. Utbygget bryter den høye fasaden mot trafokiosken samtidig som arkitekturen beholdes. Fristes du til å ha veranda/balkong oppå tilbygget?

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Vidar P

Nå er du vel kommet så langt at det er på tide å begynne og tenke på egnet fottøy for turene frem og tilbake til vinskapet.

Det er mange detaljer som skal på plass. :)

mvh Elektron

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flotte sko Elektron. Slikt bør absolutt med på innkjøpslisten ja!

Når jeg kom hjem fra tur igår ettermiddag ble jeg møtt av et skrekkelig syn. Takoverbygget begynner forsåvidt å ta form, det samme gjør boden bak/under. Men snekkerne hadde gjort en i mitt syn uhorvelig estetisk brøler som måtte endres pronto; hva er galt med disse bildene?

Hint; det er ikke noe subtilt eller noen stusselige småting.

Vedlegg

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Du vil gjerne ikke ha takrennerøret ned midt på veggen?

Ut ifra skissene du har lagt ut av en tenkt planløsning ble jeg litt overrasket over "skråen", altså at det ikke er bygget ut parallellt med husveggen.

Red.: PS: Estetikk er forøvrig ikke min sterkeste side ;D

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg vil vel si at takrenna ikke skulle vært der. "Takavslutningen" burde vel være på linje med hvordan den er på resten av huset ??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dere har rett begge to. For det første er det uhyrlig å la en takrenne danne den mest visuelle delen av fasaden mot øst. For det andre vil jeg ikke ha takrenneavløp rett ned på plattingen på den siden der.

De bildene var fra igår, en liten tordentale senere så det slik ut idag;

Vedlegg

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Skult takrenne og liggende bord, eller?

Woops, to late :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du skulle vel kanskje hatt skjult takrenne. Det er jo forsåvidt ikke for sent til det utifra det bildene viser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takrenna blir skjult bak gesimsen ja. Marcus; taket har et nødvendig fall, men gesimsbordene (weatherboardene) du ser på siste sett bilder blir i vater, så når "kassa" kommer opp så er det visuelt helt i vater alt sammen.

Snekkeren foreslo å legge weatherboardene jevnt med fallet fordi det var enklere og mindre arbeide, men da fikk jeg fnatt og protesterte på det mest instendige, og truet med å pusse Cedrick på ham (til venstre).

Vedlegg

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Hadde Cedrick bare forblitt så liten, kunne jeg kanskje sett meg om etter hund jeg også!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt det ordnet seg med takrenne etc.

Ferdig med den værste tannfellingen her vent `le?

Nydelige skapninger i den alderen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvorfor lager de ikke gesimskasser som du har på resten av huset ditt? Ville du bevisst bryte med resten av huset?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jo de lager jo gesimskasser, men antall bord må tilpasses dimensjonene på utbygget for å ha den rette proposjonaliteten synes jeg. Hvis du ser på bildet under så er det 4 weatherboardhøyder på huset, mens det er 3 på annekset. Man reflekterer ikke på det før man begynner å telle, fordi proposjonene blir de samme mellom gesims og bygning på begge bygningene.

På takoverbygget blir det 2,5-3 høyder der også. Kan ikke ha 4 synes jeg, det blir for tungt.. men det er jo bare synsing.

Her ser du at det kommer et bord over de to som allerede er på plass, men det vil bli kappet noe i overkant slik at gesimskassa blir nesten 3 bordhøyder høy totalt;

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Så det nå ja. Det så ut som en annen metode å bygge kassene på, men når jeg ser etter, ser jeg at de ligger utenpå hverandre og ikke med mellomrom.
    Har du planlagt belysningen under overbygget?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det skal være spaltepanel under, en innkledning altså. Og jeg lurer på ordinære downlights, Men dette er et område hvor jeg mer enn gjerne tar imot tips, fordi ingenting er avklart!

Jeg har fått så god hjelp fra dere så langt; alt fra Pax vifter til peiser, elektrobrytere, finisher etc etc at tråden er gull verdt for meg. Så kom gjerne med forslag om belysning også!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Utendørs ville jeg nok sett på en løsning med LED belysning, av den enkle grunn at LED-lamper varer veeeeeeeldig lenge. Så slipper du å farte rundt hele tiden for å skifte lamper!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var tanken å sette opp horisontale spikerslag mellom søylene og kle det iallefall med spalteskilt bordkledning etterhvert. Men planen er ikke helt klar….

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn