Religøse Mørkemenn Truer

M

Morpheus

Gjest
Jeg er glad i vin! Jeg nyter en god rødvin når annledningen byr seg. Men jeg drikker ikke hvilken som helst vin! Faktisk har jeg boikottet franske viner siden 1998 etter at de foretok en ny atomprøvesprenging på Muruora-atollen i Stillehavet. Dengang viste de demonstrasjoner over strore deler av verden der fransk vin ble destruert, men så ble det stille... veldig stille! Men jeg har ikke glemt det, og kommer til å drive på med denne boikotten!

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Honkey-Chateau skrev:
Mullah Krekar tar taxi fra Oslo tinghus til Grønland. Krekar er en dritt og en fare for samfunnet. Taxisjåføren er sannsynligvis medlem i en organsiert skattesvindler og narkloliga. Over hele taxiens høyre side er det reklametrykk for "Bilruta car-glass". Bilen er en Mercedes.
La oss boycotte Bilruta car-glass og Mercedesimportøren.

Honkey
Det var da usedvalig skarpe ord fra en ellers så veltalende Honkis

...aner jeg en smule ironi og "Gjest'elig" diskusjonsteknikk? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Trane skrev:
Jeg er helt enig i at de bruker lovlige metoder og at de utøver demokrati i praksis. Det jeg reager på er måtoden de bruker ved å ta tredjeparter som gisler.

Vi har diskutert det på min arbeidsplass før det ble tatt en avgjørelse i dag, og det er i det hele tatt en jævla møkkasak. Det er enormt frustrerende å bli presset inn i en konflikt man i utgangspunktet ikke er en part i, spesielt når man uansett hva som gjøres blir stående med svarteper ift sine kunder. En ting er hva man mener som privatperson, en annen ting er når man skal ivareta forholdet til en forbrukergruppe som favner absolutt alle samfunnsgrupper det være seg alder, religion, etnisitet etc. Vår bedrift blir trukket feilaktig inn i konflikter ofte nok som der er. Å forsvare seg eller ta standpunkt i saker vi har interesse av eller part i er så sin sak, - men vi vil gjerne velge våre slag selv.

Dersom kristenfundamentalistene hadde nøyd seg med å yttre sin mening i om selve saken og boikottet den de kritiserer ville jeg ikke hatt noen problemer med det. Hvorfor oppfordrer de ikke heller til seerboikott av kanalen som sender programmet ? Da ville de redusert kanalens seerflate og følgelig inntektsgrunnlag proporsjonalt med sin reelle gjennomslagskraft.
Boikott er jo et våpen som kan skade andre enn de man egentlig vil skade, på samme måte som streik. Men hvorfor ser man ikke samme type protester mot SV sin boikottaksjon av Israel, det rammer jo også tilfeldige uskyldige som bare vil selge varene sine? Er den boikotten noe mer spiselig enn denne?
Noen vil alltid være enig og noen vil være uenig, jeg er enig i at her vil Expert og co tape uansett, derfor kommer jeg ikke til å boikotte dem, uansett hva de velger å gjøre her.

Det er en møkkasak ja, men kanskje vil noen tenke seg om en gang og to neste gang noe slikt kommer opp, kanskje vil TV2 skjønne at de risikerer å tape på dette, hva som vil bli resultatet på sikt er vanskelig å spå.
Men forbrukere har makt, og av og til kan det være nyttig å demonstrere det..

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Trane skrev:
Jeg er helt enig i at de bruker lovlige metoder og at de utøver demokrati i praksis. Det jeg reager på er måtoden de bruker ved å ta tredjeparter som gisler.

Vi har diskutert det på min arbeidsplass før det ble tatt en avgjørelse i dag, og det er i det hele tatt en jævla møkkasak. Det er enormt frustrerende å bli presset inn i en konflikt man i utgangspunktet ikke er en part i, spesielt når man uansett hva som gjøres blir stående med svarteper ift sine kunder. En ting er hva man mener som privatperson, en annen ting er når man skal ivareta forholdet til en forbrukergruppe som favner absolutt alle samfunnsgrupper det være seg alder, religion, etnisitet etc. Vår bedrift blir trukket feilaktig inn i konflikter ofte nok som der er. Å forsvare seg eller ta standpunkt i saker vi har interesse av eller part i er så sin sak, - men vi vil gjerne velge våre slag selv.

Dersom kristenfundamentalistene hadde nøyd seg med å yttre sin mening i om selve saken og boikottet den de kritiserer ville jeg ikke hatt noen problemer med det. Hvorfor oppfordrer de ikke heller til seerboikott av kanalen som sender programmet ? Da ville de redusert kanalens seerflate og følgelig inntektsgrunnlag proporsjonalt med sin reelle gjennomslagskraft.
Boikott er jo et våpen som kan skade andre enn de man egentlig vil skade, på samme måte som streik. Men hvorfor ser man ikke samme type protester mot SV sin boikottaksjon av Israel, det rammer jo også tilfeldige uskyldige som bare vil selge varene sine? Er den boikotten noe mer spiselig enn denne?
Noen vil alltid være enig og noen vil være uenig, jeg er enig i at her vil Expert og co tape uansett, derfor kommer jeg ikke til å boikotte dem, uansett hva de velger å gjøre her.

Det er en møkkasak ja, men kanskje vil noen tenke seg om en gang og to neste gang noe slikt kommer opp, kanskje vil TV2 skjønne at de risikerer å tape på dette, hva som vil bli resultatet på sikt er vanskelig å spå.
Men forbrukere har makt, og av og til kan det være nyttig å demonstrere det..
Poenget, frue, er å skyte på rett blink.
Man kan slutte og se på TV2. Man kan oppfordre folk til å slutte og se på TV2. Slik situasjonen nå er har de snille og medmenneskelige kristne valgt ut uskyldig trjedjepart for å benytte dem som brekkstang. Se mitt Krekar-eksempel. Hvor er riemligheten i denslags? Expert og de andre har nå blitt presset inn i et hjørne de sannsynligvis kommer litt rufsete ut av, og det er pga av noe de ikke har en dritt med. Dernest er det trist at de lar seg kue eller presse av sånne gisselmetoder.
Shame.

Honkey

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
885
Og jeg som trodde at press fra oponionen var helt legitimt i et demokrati. Det er altså ok i fysiske miljøspørsmål, men ikke i de kulturelle miljøspørsmål? Skal vi ikke beskytte
kultur ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Poenget, frue, er å skyte på rett blink.
Man kan slutte og se på TV2. Man kan oppfordre folk til å slutte og se på TV2. Slik situasjonen nå er har de snille og medmenneskelige kristne valgt ut uskyldig trjedjepart for å benytte dem som brekkstang. Se mitt Krekar-eksempel. Hvor er riemligheten i denslags? Expert og de andre har nå blitt presset inn i et hjørne de sannsynligvis kommer litt rufsete ut av, og det er pga av noe de ikke har en dritt med. Dernest er det trist at de lar seg kue eller presse av sånne gisselmetoder.
Shame.

Honkey
Jeg forstår jo poenget ditt, men på den annen side så snakker de kristne her det eneste språket som i dag forstås: penger.
De kunne tryglet på sine knær, de kunne rast og skrevet brev, men det eneste språket som forstås er det som handler om å tape penger. ( om man da ikke tyr til det mer ekstreme: vold)
De har sagt, som sikkert sant var, at de som annonserer i programmet vil de faktisk boikotte, man kan mene hva man vil om det, men de er i sin fulle rett.
Jeg boikotter gjerne varer av forskjellige grunner, det gjør sikkert andre og, har man ikke rett til å gjøre det da, og er det noe verre om man samtidig gir produsenten beskjed om hvorfor?

G

Gjestemedlem

Gjest
Schau driver litt harselas med de 7 dødssyndene, men hva om man skulle ta dem seriøst. Dvs. hvis du begår noen av disse syndene er du fortapt til evig tortur og pinsler. Det er ganske strengt. Her en litt om en av dem som omhandler mat:

There are six ways to commit gluttony, including:

Praepropere - eating too soon
Laute - eating too expensively
Nimis - eating too much
Ardenter - eating too eagerly
Studiose - eating too daintily
Forente - eating too fervently

Det er altså ikke bare overspising som sender deg til helvete. Du skal være pent forsikting med å nyte maten, spise for fort eller gi utrykk for at den behager. Og vokt deg vel for den ekstra kjøttkaken som ligger tilbake! Den kan bli din billett til satans grillparty, med deg som hovedrett... muaaahhhahaa. :eek:

http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_deadly_sins

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.591
Torget vurderinger
4
Komponenten skrev:
Jeg forstår jo poenget ditt, men på den annen side så snakker de kristne her det eneste språket som i dag forstås: penger.
De kunne tryglet på sine knær, de kunne rast og skrevet brev, men det eneste språket som forstås er det som handler om å tape penger. ( om man da ikke tyr til det mer ekstreme: vold)
De har sagt, som sikkert sant var, at de som annonserer i programmet vil de faktisk boikotte, man kan mene hva man vil om det, men de er i sin fulle rett.
Jeg boikotter gjerne varer av forskjellige grunner, det gjør sikkert andre og, har man ikke rett til å gjøre det da, og er det noe verre om man samtidig gir produsenten beskjed om hvorfor?
Det virker dog ikke som om du har forstått poenget. At penger er et språk som alle forstår er sant nok, men hvorfor ikke true pengesekken til den man er uenig med istedetfor tredjeparter. At boikott brukes i andre sammenhenger er da inget argument for denne saken ! Å ha rett til er ikke nødvendigvis det samme som at det er rett.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.884
Jeg tror nok at TV 2s pengesekk også lekker litt her. Prisen på reklamen er avhengig av seerantall. Jo mer populært programmet blir, desto mer taper TV2 når ikke de store annonsørene er med

O

OldBoy

Gjest
De sju dødssynder, som er snarveien til helvete:

Hovmot
Misunnelse
Vrede
Dovenskap
Gjerrighet
Fråtseri
Utukt

En moromann skal tøyse litt rundt disse temaene. Han skal visstnok "liksompraktisere" disse sju dødssyndene.

Han skal ikke spotte Gud, eller tulle med Jesus eller mora hans.

KristenNorge går amok.

Elkjøp og Disney trekker seg som annonsører.

Helt unødvendig storm i et vannglass. Jeg tror at Gud gjennomskuer forskjellen mellom å praktisere dødssynder og å liksompraktisere dem. Men åkke som: Hvis moromannen tar feil, ender han i helvete, og vi får oss en god latter. Hvis moromannen ikke tar feil, ender han ikke i helvete, og vi får oss en god latter. Gud er nødt til å ha en stor porsjon humoristisk sans, ellers kunne han bare ikke ha skapt verden slik han gjorde det.

Jeg tror faktisk jeg blir nødt til å se alt sammen, jeg.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
da var det straks klart for superprogrammet ;D

H

hobby

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Ekstreme kristne bølinger har startet en kampanje for å boykotte Kristopher Schaus humorprogram. Flere aktører er infiltrert av dette pakket og har falt på kne for truslene.

Jeg kan ikke annet enn reagere med avsky og oppfordre alle til å ikke handle med bedrifter som er i lommene på og lar seg bruke av slike krefter. Jeg kommer iallefall ikke til å handle hos disse på lang tid fremover.

"(Dagbladet.no): Expert, Maxbo og Opplysningen 1881 har allerede trukket annonser fra Kristopher Schaus humorprogram «De 7 dødssyndene», og flere kan følge.

Det var den kristne avisa Norge i Dag som startet aksjonen, der de truer med å boikotte varer produsert av leverandører som annonserer på TV 2 rundt Schau-programmet. Det har åpenbart fungert.

- Vår beslutning om å trekke annonser fra «Dødssyndene» er gjort ut fra at vi har fått en rekke kundehenvendelser mot dette programmet. Vi ønsker ikke å støte fra oss noen kunder, sier Experts markeds- og kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen til Dagbladet.no."

Skal det kristne søppelpressen få diktere hva som er god humor og hva som skal sendes på fjernsynet?

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/07/517486.html
Et slikt innlegg gjør meg litt oppbragt, men blir mest lei meg. Vi er blitt en overfladisk nasjon som ikke lenger respekterer folks verdier, dessverre.

Det å klassifisere kristen dagspresse som "søppelpressen" vitner om hvor seriøst det innledende innlegget i denne debatten er. Dessverre. Likeledes hvor lettvint det er å ty til nedsettende karakteristikker og begreper som "mørkemenn".

Dette er et alvorlig tema som fortjener en mer seriøs debatt! Det handler om vårt lands fremtid. Hva som skal prege vår kultur, vår arv, neste generasjon osv. De kristne forfekter ikke monopol på hva som skal prege vår mediehverdag, men ber om respekt, slik som f.eks. muslimene har måttet gjøre gjentatte ganger de siste årene (Ref. karikaturstriden). Dette er rett og rimelig, synes jeg.

Legg i og for seg det som har med religion tilside. Det handler tross alt ikke bare om det. Det handler om etikk og moral og respekt for andre menneskers verdier livssyn. Det er f.eks. like viktig å respektere humanetikere eller agnostikere. Og det ville vært like galt om noen kristne, muslimer eller jøder lagde et program for å sette disse gruppene i et dårlig lys.

Likheten med Otto Jespersens tidligere utspill og påfunn er også påfallende. Det å legitimere den slags under påskudd at det handler om "humer" er altfor tynt. Vi kan ikke bite på den. Da mister vi den dypere debatten i samfunnet. Alt kan ikke til enhver tid kunne puttes inn i "humor"-boksen. Noen ting er for alvorlige for det. Og man vil da alltid krenke mennesker. Jeg synes det er ufattelig at folk ikke skjønner det. Jeg mener vi bør respektere alle mennesker, religioner og livssyn og behandler mennesker deretter.

Kristopher Schau viser igjennom sitt program og sitt behov for provokasjon at han egentlig er umoden og usikker på seg selv. Skittkasting og provosering er jo barnslig i sin natur. Det mest triste oppi alt er at TV2 ikke skjønner det... La oss bare håpe at det norske folk vokner!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Cappuccino skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ekstreme kristne bølinger har startet en kampanje for å boykotte Kristopher Schaus humorprogram. Flere aktører er infiltrert av dette pakket og har falt på kne for truslene.

Jeg kan ikke annet enn reagere med avsky og oppfordre alle til å ikke handle med bedrifter som er i lommene på og lar seg bruke av slike krefter. Jeg kommer iallefall ikke til å handle hos disse på lang tid fremover.

"(Dagbladet.no): Expert, Maxbo og Opplysningen 1881 har allerede trukket annonser fra Kristopher Schaus humorprogram «De 7 dødssyndene», og flere kan følge.

Det var den kristne avisa Norge i Dag som startet aksjonen, der de truer med å boikotte varer produsert av leverandører som annonserer på TV 2 rundt Schau-programmet. Det har åpenbart fungert.

- Vår beslutning om å trekke annonser fra «Dødssyndene» er gjort ut fra at vi har fått en rekke kundehenvendelser mot dette programmet. Vi ønsker ikke å støte fra oss noen kunder, sier Experts markeds- og kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen til Dagbladet.no."

Skal det kristne søppelpressen få diktere hva som er god humor og hva som skal sendes på fjernsynet?

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/07/517486.html
Et slikt innlegg gjør meg litt oppbragt, men blir mest lei meg. Vi er blitt en overfladisk nasjon som ikke lenger respekterer folks verdier, dessverre.

Det å klassifisere kristen dagspresse som "søppelpressen" vitner om hvor seriøst det innledende innlegget i denne debatten er. Dessverre. Likeledes hvor lettvint det er å ty til nedsettende karakteristikker og begreper som "mørkemenn".

Dette er et alvorlig tema som fortjener en mer seriøs debatt! Det handler om vårt lands fremtid. Hva som skal prege vår kultur, vår arv, neste generasjon osv. De kristne forfekter ikke monopol på hva som skal prege vår mediehverdag, men ber om respekt, slik som f.eks. muslimene har måttet gjøre gjentatte ganger de siste årene (Ref. karikaturstriden). Dette er rett og rimelig, synes jeg.

Legg i og for seg det som har med religion tilside. Det handler tross alt ikke bare om det. Det handler om etikk og moral og respekt for andre menneskers verdier livssyn. Det er f.eks. like viktig å respektere humanetikere eller agnostikere. Og det ville vært like galt om noen kristne, muslimer eller jøder lagde et program for å sette disse gruppene i et dårlig lys.

Likheten med Otto Jespersens tidligere utspill og påfunn er også påfallende. Det å legitimere den slags under påskudd at det handler om "humer" er altfor tynt. Vi kan ikke bite på den. Da mister vi den dypere debatten i samfunnet. Alt kan ikke til enhver tid kunne puttes inn i "humor"-boksen. Noen ting er for alvorlige for det. Og man vil da alltid krenke mennesker. Jeg synes det er ufattelig at folk ikke skjønner det. Jeg mener vi bør respektere alle mennesker, religioner og livssyn og behandler mennesker deretter.

Kristopher Schau viser igjennom sitt program og sitt behov for provokasjon at han egentlig er umoden og usikker på seg selv. Skittkasting og provosering er jo barnslig i sin natur. Det mest triste oppi alt er at TV2 ikke skjønner det... La oss bare håpe at det norske folk vokner!!

Den dagen vi ikke skal tilate humor, satire og gjøn med samfunnets maktallianser så er vi på en svært farlig vei. Skal redselen for å såre noen eller å krenke deres fantasier og middelalderdogmer være det som styrer media og samfunnet ellers har vi gitt opp noen av våre viktigste friheter.

Måtte vi aldri synke så langt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Dagens program fremstår foreløpig (halvtid) som folkeopplysning, om mulig med en besk bismak av treffende spark mot vår egen selvgodhet. Ser mange likhetstrekk med en gjennomsnitlig OT-tråd her på HFS. Ser sannelig ut til at hele landet havner i det helvete de troende predikerer.
Selvsagt må Sæle & Co overta redaktør-ansvaret for TV2. Litt god gammeldags sensur er så absolutt på sin plass. ::)

H

hobby

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Den dagen vi ikke skal tilate humor, satire og gjøn med samfunnets maktallianser så er vi på en svært farlig vei. Skal redselen for å såre noen eller å krenke deres fantasier og middelalderdogmer være det som styrer media og samfunnet ellers har vi gitt opp noen av våre viktigste friheter.

Ja, humor er viktig. Men mobbing og uthenging er ikke humor, selv om noen visstnok skal ha det til det... De burde da i hvert fall skjønne at ikke alle opplever det som humor, og respektere det.

Apropos å synke; Det er nå ikke humoren her i landet det står dårligst til med...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Programmet på TV2, som alle som er interessert i debatten bør se, er reflektert og tankevekkende. Det finnes ikke spor av blasfemi og problemstillingene som tas opp bør faktisk være av interesse for alle, og da særlig for mennesker som definerer seg som kristne. Dette er fullstendig skivebom fra de kristne organisasjonene, de burde faktisk applaudere et program som tar opp den moralske tilstanden i Norge på denne måten.

Firmaene som har trukket annonsene fra TV2 i forbindelse med "De syv dødssyndene" fremstår som helt uten ryggrad og nyttige idioter som lar seg presse av fundamentalister som overhode ikke har forstått noe som helst. Jeg tror Kristoffer Schau ler hele veien til banken, han har klart å provosere mørkemennene til å komme med reaksjoner som både er misforstått og helt ute av proposjoner. Han må være en mester i manipulasjon, kristenfolket fordømmer et program som tar opp moral og etikk på en ukonvensjonell, men forbløffende seriøs måte til å være et underholdningsprogram. De fleste reality-serier som har gått på TV de siste ti årene er vesentlig mer provoserende enn dette her!

G

Gjestemedlem

Gjest
Cappuccino skrev:
Gjestemedlem skrev:

Ja, humor er viktig. Men mobbing og uthenging er ikke humor, selv om noen visstnok skal ha det til det... De burde da i hvert fall skjønne at ikke alle opplever det som humor, og respektere det.

Apropos å synke; Det er nå ikke humoren her i landet det står dårligst til med...
Humor tar mange former og ikke alle finner alt morsomt, og ikke all humor har som mål å være morsom heller, men har et mye mer seriøst budskap enn man først får øye på. Maktmennesker og samfunnstopper skal måtte finne seg i å gli drevet gjøn med, å bli hånet eller latterliggjort. Det er en viktig sikkerhetsmekanisme mot et totalitært samfunn.

Og fordi noen har en religiøs eller politisk oppfatning som de identifiserer seg med, så kan de ikke forvente at dette skal være fritatt for uthenging, motstand, undersøkelser, spørsmålstegn eller humor. Som privatperson skal man slippe å bli utssatt for slikt. Men dine meninger og overbevisninger er fritt vilt. At noen fremdeles har samme verdensbilde som var vanlig for et par tusen år siden er ikke god nok grunn til å bli fritatt for humorens og satirens skarpe stikk.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Dagens program burde vel kunne vært vist på storskjerm i de fleste bedehus uten større problemer.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Etter å ha sett programmet ferdig, lurer jeg veldig fælt på hva som var galt med det her. TV-mediet oversvømmes jo daglig av hjernedød masseunderholdning (f.eks fopall). Var alt som ble presentert, farlig propaganda, eller var det et snev av sannhet. Hva var så støtende?? Vennligst forklar en enfoldig stakkar.

H

hobby

Gjest
Ja, det virket nokså meningsløst og tomt på meg i hvert fall... og ikke det mest provoserende akkurat denne gangen..., evt med unntak av "fakta"-opplysningene om Jesus osv. Det var vel nokså tynt...

Det en del har reagert på er vel utsagnene som har kommet i forkant av serien og bakgrunnen/motivet for produksjonen.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Cappuccino skrev:
Det en del har reagert på er vel utsagnene som har kommet i forkant av serien og bakgrunnen/motivet for produksjonen.
som sikkert ble sluppet for å skape blest om programmet, noe som man har klart til alt overmål.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Cappuccino skrev:
Ja, det virket nokså meningsløst og tomt på meg i hvert fall... og ikke det mest provoserende akkurat denne gangen..., evt med unntak av "fakta"-opplysningene om Jesus osv. Det var vel nokså tynt...

hehe det finnes vel ikke allverden av fakta som støtter alt av det som står i bibelen heller akkurat...

H

hobby

Gjest
J.Finvaag skrev:
Cappuccino skrev:

hehe det finnes vel ikke allverden av fakta som støtter alt av det som står i bibelen heller akkurat...
Nei, og ikke motsatt heller ;)

M

Morpheus

Gjest
Tja, hva skal man si?. Kveldens program var av et helt annet kaliber en det foregående selv om jeg persolig ikke følte meg veldig støtt av det heller. Schau er en luring! De gikk ganske hardt ut i første program antakelig for å skape blest, noe de definitivt klarte! Så serverer de et rimelig tannløst men informativt (og på mange måter godt) program som nr2.

Dette har nok TV2 vært fullt klar over. Det er nok derfor de aldri har vurdert å trekke selve programmet. Programmet skal gå i 5 uker til, så jeg regner med det vil komme noen "peaks" spredt utover med et klimaks i nest siste program. Siste programet bruker de sikkert til å stilne kritikken ;).

Schau er ekspert på å bruke seg selv som kasus, forsøksperson og labratorie. Han er særdeles uredd for eventuelle konsekvenser mtp sin egen psyke og fysikk. Slik sett er han interessant! Han fyller på en måte det tomrom som kom etter at det ikke lengre var korrekt å bruke mennesker med diverse deformiteter som tidligere fikk jobber på sirkus...

Videre synes jeg at han gjennomfører sine "ekspriment" på en intelligent måte. Han klarer på en måte å distansere seg, og analysere en ekstrem situasjon har står midt oppi.

Utifra hans første program forstår jeg reaksjonene! Men program nr 2 skulle ikke gi grunn for voldsomme protester.

Prinsipielt står jeg for det jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden.

Skal bli interessant å følge med videre uansett :)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Var det noen forummedlemmer som deltok i VM i syltelabbspising forresten?? :D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
helt harmløs program, og heller ikke spesielt blasfemisk.
skjønner ikke all støyen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt bagrunn for denne tragiske utviklingen her:

Kristopher Schaus program "De syv dødssyndene" mister annonsører etter kristne boikottaksjoner. I spissen står den kristne avisen Norge I DAG, er inspirert av organisasjonen American Family Association (AFA). AFA befinner seg på den kristne høyresiden i USA, og boikotter "umoralske" selskaper og medier. AFA ledes av pastor Donald E. Wildmon, og har blant annet disse aksjonene på merittlisten:

* I 1986 sluttet 7-Eleven å selge bladene Playboy og Penthouse etter en to år lang aksjon.

* I 1996 oppfordret AFA til totalboikott av Disney, fordi de mente selskapet var homovennlig. Boikotten ble opphevet etter åtte år, da AFA mente Disney hadde endret profil.

* I 2005 aksjonerte AFA mot kjøpesentergiganten Wal-Mart som solgte homofilmen "Brokeback Mountain". Wal-Mart fortsatte salget.

* Samme år oppfordret AFA til boikott av Ford, etter at bilselskapet hadde annonsert i homomagasiner og gitt donasjoner til homoorganisasjoner. Boikotten pågår ennå, og mange mener boikotten har vært årsak til at Ford sliter med røde tall.

* I 2006 krevde AFA en episode av serien "Will og Grace" stoppet, der Britney Spears spilte kristen kokk. AFA mente det var blasfemisk. AFA stoppet også en episode i TV-serien "The Book of Daniel", med en ruset prest.

http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article2092726.ece

Det som også en svært truende utvikling er den nærhet og det samarbeid som eksisterer mellom mijøene rundt Norge i Dag og FRP. Sæle og Hagen støtter og hyller hverandre og i Bergen spesielt er det et tett samarbeid mellom disse miljøene.

Halleluja for Hagen i Bergen

"Carl I. Hagen talte i går på åpningen av den nye møteplassen for konservative kristne i Bergen, Forum Kino. Det er den kristne avisen Norge I DAG i samarbeid med TV-kanalen TV Visjon Norge som har invitert Hagen til å tale om Israel.

Det var redaktøren i Norge I DAG, Finn Jarle Sæle, og assisterende direktør Bjarte Ystebø som inviterte Hagen til åpningen av Forum kino.

- Hagen er superkjendis her, sier Sæle, som hadde håpet at Frp-veteranens tilstedeværelse på kveldens møte ville være med å fylle de vel 1200 setene.

Målet var å ta inn en kollekt på 400 000 kroner. Men det var storm i Bergen og bare noen hundre mennesker møtte opp

- Hagen er i dag den fremste politiske røsten for vekkelseskristenfolkets hjertesaker, nemlig ekteskapsloven og Israel, sier Sæle, som drømmer om et borgerlig samarbeid i 2009."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2092762.ece

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Denne karen kunne nok blitt en god muslim, vil jeg tro. Morsomt er det i alle fall. ;D

O

OldBoy

Gjest
Hvis Gud er så allmektig som enkelte vil ha det til, er det Guds vilje det som skjer her på jorda.

Da er det også Guds vilje at Kristoffer Schau skal få showe litt på TV 2, og spre litt moro her i vår jammerdal. Det skal sikkert mer enn noen bedehusfanatikere til for å få Gud til å ombestemme seg.

Egentlig litt dristig å motarbeide Gud på den måten. At de tør!

G

Gjestemedlem

Gjest
En ting jeg funderer litt på: Hvorfor forventer og forlanger de religøse å bli tatt mer alvorlig enn dem som lider av napoleonskompleks, de som leker med tusser og troll eller dem som har blitt kidnappet av skapninger i UFOer fra verdensrommet?

O

OldBoy

Gjest
Gjestemedlem skrev:
En ting jeg funderer litt på: Hvorfor forventer og forlanger de religøse å bli tatt mer alvorlig enn dem som lider av napoleonskompleks, de som leker med tusser og troll eller dem som har blitt kidnappet av skapninger i UFOer fra verdensrommet?
Det har nok skortet litt på skrivekunsten. For å kunne forvente og forlange å bli tatt alvorlig, må ens fjerne forfedre ha skrevet en Bibel, en Koran, eller en Talmud, bare for å ha nevnt noen av de mest populære skriftene som kvalifiserer til denslags nesegrus respekt.

De som er blitt kidnappet av skapninger i UFO'er fra verdensrommet, er forøvrig lovlig unnskyldt. Ikke lett å etterlate seg noe jordisk dokument når du ikke er her.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Fordi hele vår kultur er tuftet på religion.
Så hele begrunnelsen er spredning og utbredelse?

Det ser jeg bare som desto større grunn til å prøve å begrense denne så mye som mulig. Selv om religionene har prøvd å kuppe og dominere kutluren har vil klart å overleve og motsåt den som samfunn tross alt. Det viktigste støtet kom i renessansen, nådestøtet kommer når informasjonsalderen for alvor vil prege verden. Det viktigste da er at folk mister frykten og respekten for prester og imamer.

G

Gjestemedlem

Gjest
OldBoy skrev:
De som er blitt kidnappet av skapninger i UFO'er fra verdensrommet, er forøvrig lovlig unnskyldt. Ikke lett å etterlate seg noe jordisk dokument når du ikke er her.
De fleste kommer jo tilbake igjen eller litt prøvetaking og en anal probe. Mange skriver jo bøker og dokumenterer sine opplevelser i romskipene også. Så litteraturen har de felles.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
885
Temmelig lettvint å sammenligne ufoer med tradisjonelle religioner. Et bevis på enkel retorikk og grunn forståelse.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.884
Gjestemedlem skrev:
Pink_Panther skrev:
Fordi hele vår kultur er tuftet på religion.
Så hele begrunnelsen er spredning og utbredelse?

Det ser jeg bare som desto større grunn til å prøve å begrense denne så mye som mulig. Selv om religionene har prøvd å kuppe og dominere kutluren har vil klart å overleve og motsåt den som samfunn tross alt. Det viktigste støtet kom i renessansen, nådestøtet kommer når informasjonsalderen for alvor vil prege verden. Det viktigste da er at folk mister frykten og respekten for prester og imamer.
Vrang idag?? ;D Kulturene våre er et resultat av religionene, ikke omvendt. Tar du vekk religionene så faller kulturene sammen. Se bare på de stedene det har skjedd. (Russland, Afrika, Sør Amerika...)

UFO religion kan best sammenlignes med kabelreligion.

O

OldBoy

Gjest
Derom strides de lærde.

Det er mange som mener at de store religionene, og sikkert mange av de små også, er skreddersydd til den kulturen hvor de oppsto.

Altså: først kultur, deretter en tilpasset religion. Greiere å holde den gemene hop under kontroll da.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En ting som kan være verdt å tenke over i denne saken er hvor ”modige” TV2 plutselig er blitt nå, det var de ikke under Muhammed-saken. Den gang var det kun noen uskyldige tegninger, etter hva de aller fleste her i landet ville ment, selv om de hadde vist Jesus, men de ble ikke vist på TV, knapt nok i avisene, selv om det var de hele saken handlet om og det ville vært svært naturlig å faktisk vise hva bråket egentlig dreide seg om.
Men nei, de våget ikke. Nå våger de å krenke en annen gruppe, og hva kan grunnen være til det, annet enn forskjellsbehandling rett og slett fordi de vet at denne gangen er det ikke farlig? Hadde TV2 våget å lage en lignende serie om islam…? No way, man tråkker bare på de som ikke er farlige. Den såkalte respekten for andres tro som man gjemte seg bak den gang har man plutselig kvittet seg med. Det er egentlig helt greit, men da får man jaggu være konsekvent, jeg regner med at vi får se en lignende serie om islam i neste sesong….?
Dream on….

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Vrang idag?? ;D
Har ikke drukket kaffe ennå kom jeg nett på. ;)

Kulturene våre er et resultat av religionene, ikke omvendt. Tar du vekk religionene så faller kulturene sammen. Se bare på de stedene det har skjedd. (Russland, Afrika, Sør Amerika...)
Utallige kulturer og sivilisasjoner har blitt ruinert og ødelagt av misjonærer, conquistadorer og inkvisitører. Spesielt i Afrika og Sør Amerika. Det er de mørkeste øyeblikk i vår kulturhistorie og neppe noe å glede seg over for andre enn de mørkeste av våre evangelister.

Topp Bunn