på tampen av en langdryg helg vil jeg løfte glasset med tantedrikk og uttrykke min kjærlighet for en gruppe som både får for mye diss fra sine omgivelser og samtidig er hverandres beste venner og verste fiender - oss audiofile.
skål for de som...
... hvis de får valget mellom at noen skal snakke stygt om stereoanlegget eller datteren deres, vil være litt i tvil.
... en gang har stått på en togstasjon på et gudsforlatt sted, for eksempel asker, med kjeften full av grillpølse og ventet på en fyr som skal levere et par signalkabler som skal gjøre livet deres mye bedre.
... av og til ser på haugen av kostbar bling i sin egen stue, tenker tilbake på studentanlegget på kringsjå fra hine hårde dager og lurer på om lyden alt i alt har blitt noe bedre, egentlig?
... har fomlet en vinylsingel adapter i metall (som selvfølgelig låter bedre enn de billige i plastikk) ut av fingrene hvorpå den knaser mot de dyre nos-rørene på monoblokken som står på gulvet. eller annet tilsvarende klodrianeri.
... har stått i tussmørke midt ute på bondelandet og vært livredd for villhunder, banditter og rødnakker, mens de lurer på hvilken skogsvei de skal ta for å finne gården til han som har et par minimonitorer til salgs.
... fikk motorstopp et sted sør i jylland da de var på vei til flensburg for å plukke opp noen høyttalere som ennå ikke har norsk distributør.
... sier "jeg er egentlig mest interessert i musikk, ikke hifi".
... opplever at anlegget deres plutselig låter dårligere når et annet anlegg får skryt på hifisentralen.
... sitter og tenker i sitt stille sinn når gjestene har gått hjem: "haha, der lurte jeg dem godt, for det låter egentlig ikke sååå jævla bra her".
... kaster et nonchalant blikk på lydutstyret og trekker på skuldrene når de er på besøk hos et vennepar av kona og gubben i huset får det for seg å prate om hi-fi for å bryte isen.
... drar tidligere hjem fra jobb enn normalt for å ta bilder av nytt stereoustyr og legge det ut på hifisentralen.
… aldri – aldri! – tenker på hvor mange bilder av stereoanlegget sitt hifisentralen egentlig trenger.
… er skjønt enige om at det er oss gutta som sitter rundt bordet her nå som har skjønt det, alle andre er helt på bærtur.
... etter å ha brukt et år på å bygge nytt lytterom endelig kan flytte inn godsakene, ta siste runde med støvsugeren mens stæsjet varmes opp, skjenker seg noe godt i glasset, setter seg godt til rette i sweetspot, hører de første strofene klinge ut av høyttalerne, og kjenner tomheten og desillusjonen komme sigende.
… påpeker at båt og hytte egentlig er pengesluk som gir begrenset med glede og åndelig utvikling.
… får tilbakefall og gjør comeback.
... logger seg inn på hifisentralen hver dag for å diskutere på off topic.
... skjuler grønn knapp slik at andre ikke skal tro at de er pålogget 24/7 og ikke har noe liv.
vel, dette var det jeg fikk ramset opp på ti minutter, beklager hvis noen føler seg utelatt, dere er i mine tanker alle som en!
drikk opp og sov godt!