rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Så tar du turen innom meg og!! Gressenkemann....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Rama råkjørte fra Florø på piggfri vinterdekk. Jeg gav ham to timer til å slappe av før jeg troppet opp for å høre på riggen. Ganske så lenge siden sist det skjedde. Hektisk vårinnspurt på arbeidsplassene våre, sommervarmen, generelt latskap og ferier får ta skylda for det.

Nytt var Elac Miracord 90, ytterligere jobbing med å integrere suben og en annen måte å koble opp Steelhead'en på (altså utenom pre'en denne gangen).

Repertoaret bestod av RLJ, Armatrading, Depeche, Belafonte, Masekela, Indochine - av det jeg husker.

Må si det var en skjellsettende opplevelse:eek:! Herreminhatt for en innlevelse, dynamikk, innsikt og andre floskler. Bassen har han fått til å bli strammere enn rasset til trekkfugler under storm. Toppen var noe av det aller beste jeg hadde hørt. Dessuten er mellomtonen av reneste gull. Ok, jeg får stoppe ordgyteriet der, men dette er antagelig det beste jeg har hørt i en vanlig stue. Og jaggu kan jeg ikke huske å ha hatt en bedre stund uansett rom heller. Dette er akkurat sånn som jeg liker det på veldig mange innspillinger; klang- og fargerikt, harmoni, snert, smekk, luft - eh, klarer visst ikke å stoppe likevel:p. Men dette oppsettet spiller musikk, helt enkelt. Så får andre smelle på bordet med enda mer headroom, drømmemålinger, bedre støygulv, 3D, bedre ditten og datten. I don't care!O0

Ikke forandre en dritt, er mitt råd. Nærmeste er vel å hekte på en enda bedre PU enn den som fulgte med Miracord'en. Men bevares, den som ikke fint klarer å leve - nei, koser seg glugg - selv med denne PU, bør ta en tur til Rama og spørre pent om en lytt.

Well done!

når broder roser hi-fi'n er det vel som når mor synes du er pen :cool:
    men takk skarru ha, vi lydsjuke er jo en deilig blanding av forfengelige og hårsåre, så skryt er er alltid bra.
    siden du var her sist (mai? det er familien sin, det...) har jeg bare pusset litt på bassen og skiftet likeretterrør til monoblokkene.
    tok utgangspunkt i kurven roald lagde basert på målinger og moddet den litt etter mine egne ører, og dessuten koblet høynivå inn på sub istedenfor rca (synes det låter mer homogent på den måten).
    miracorden har fått mye buzz, fortjent, likevel er det nok et sammensatt bilde som gir den lyden vi hørte igår.
    fordelen med mm er at jeg nå har mer enn nok gain til å la manley drive de ultralavgainsmonoblokkene fra amare direkte.
    amare preampen er en fantastisk sak, jeg har vel ikke hatt noen bedre preamp i hus, men manley har rett når de sier at den beste vinyllyden får du hvis du lar steelhead drive effektforsterkerne direkte.
    aberet er at når jeg bruker digitalkilder, så låter det best med preamp i kjeden.
    det låter ikke dårlig på vinyl når riaa brukes foran preamp på normal måte, heller, for all del, jeg driver og eksperimenterer litt.
    får se hvordan jeg stokker denne kabalen, men stresser uansett groteskt lite for tiden, bare musikk og velstand.
    håper hetebølgen gir seg snart, slik at jeg kan bruke rørutstyret på fulltid igjen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.998
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    lag en enkel velger mellom ampene:
    1: steelhead direkte
    2: preamp for andre kilder
    bruker du en høykvalitet Seiden eller Elma vender og lodder kablene ut av den, tror jeg du sliter med å høre noe negativt
    husk: make before break så den ikke slipper en inngang før neste er inne
    mvh
    Leif

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    God I'm so sexy...:rolleyes:

Takk for en særs trivelig "på sparket" aften med Brødrene Brothers & The Saur - trengte litt moralsk boost og lowshoulders BS nå. Jammen ble det litt kjærkomment regn også! Rama, you cook some mean burgers, man....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    veldig bra seanse, karer.
    fin måte å sette sluttstrek for sommeren på, og herlig at regnet kom utover kvelden.
    sval under kalesjen og trivelig å høre dråpene tromme på taket.
    håper det holder seg sånn, for nå starter rørsesongen.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trivelig greie. Takk for super god nakkekotelett.

Gjentatte ord og fraser fra de oppmøtte:

Rama:-"Jøss, xx ekke innlogga ennå?!":eek:

Sluket:-"Argh, hater x!":mad:

Haavard-:"Hifixxx!":-*

Nivået var skyhøyt, mao. Selv satt jeg behersket, røykte opp den ene rullingsen etter den andre og jattet med :rolleyes:

Trommer sammen noe selv når jeg er gressenkemann, noe som dessverre skjer så å si aldri :(

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Glemte kanskje å si det rama, men nå låter det skikkelig bra hos deg! Ingen resonanser, vellykket integrering av single sub, tightere enn froskeræva, ingen problemer mht. rom/bass osv. osv. Uanstendig bra vinylrigg til pengene også! Et eksemplarisk sammensatt og matchet anlegg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Glemte kanskje å si det rama, men nå låter det skikkelig bra hos deg! Ingen resonanser, vellykket integrering av single sub, tightere enn froskeræva, ingen problemer mht. rom/bass osv. osv. Uanstendig bra vinylrigg til pengene også! Et eksemplarisk sammensatt og matchet anlegg.
    kult at du likte det du hørte, sluk.
    du er jo opphavsmann til mye av dette her, og er normalt ikke en kar som legger fingra i mellom hvis du hører noe som skurrer.
    har hatt et tydelig mål siden jeg hørte ølmagene hos deg for mange år siden og bestemte meg for å gå tilbake til tegnebordet og kaste rådyre ferdighøyttalere på dør.
    nå tror jeg at jeg har klart å dra dette høyttalersystemet så langt det lar seg gjøre i min stue, mht at det fremdeles skal se halvveis sivilisert ut.
    neste gang jeg får en eller annen form for anfall og legger høyttalerne på børsen til prisen av et par middels pianolakkstælker fra hi-fi klubben, så får du sende over noen som kan gi meg litt juling!

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Grisedeng & rett i seng! :D:D Godt vi fikk stoppet salget.....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    altfor varmt til å bakse med hifi, særlig dac'er som veier mer enn effektforsterkere på et par hundre watt.
    men har fått låne dette monsteret av haavard, og klarte ikke la være å koble den opp idag.

IMG_6973.jpg

IMG_6975.jpg

helt hinsides byggverk som tyter en halvmeter ut av racket.
    satser på å bli bedre kjent med den de neste dagene/ukene, men kan allerede nå slå fast at den spiller seriøst bra.
    (krabaten under er en ps audio digilink iii dac).

IMG_6977.jpg

en videosnutt fra premieren.
    (beklager tærna i starten).

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.040
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det må være den største dacen jeg har sett men har forstått at den lyder gull :)

Hva er prisen på noe slikt?

mvh

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, jeg oppfyller neppe de strenge kravene. Uansett tiltaler formen en ordknapp og stillferdig fyr som meg.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det må være den største dacen jeg har sett men har forstått at den lyder gull :)

Hva er prisen på noe slikt?

mvh
    Hvis du går inn på Veridian Utopia sine sider finner du priser. Min tror koster ca 1400 euro. Ikke de dyreste kondisen i strømforsyning. Jantzen framfor langt dyrere kondiser i signalveien

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Grisedeng & rett i seng! :D:D Godt vi fikk stoppet salget.....
    Jeg har angret noen ganger på at jeg ikke kjøpte ølmagene til JJ da jeg fikk tilbudet. ...Får få bygget noen selv en gang. Er det noen møbelsnekkere i salen? ;)

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er vel 5 par ølmager totalt i norge, etter det jeg har fått med meg.
    noen av dem har jo dukket opp på børsen med ujevne mellomrom, ofte inkludert fe203en-s.
    nylig ble det hvite paret til heimdal solgt til en lykkelig kjøper.
    det er et godt utgangspunkt med ølmager og 203 (fe208es-r er vanskelig å få tak i), men man må være villig til å ta små skritt og utvikle det hele til et komplett høyttalersystem.
    jada, det kan låte besnærende og artig med kun 203 direkteforet med strøm, uten filter, men den lyden blir man lei av etter en stund, og da havner gjerne alt på børsen igjen.
    for å få et komplett system må man få på plass en diskant (f.eks. de rimeligere greiene fra raal og fostex, hvis man ikke ønsker å fleske til på t500amk2).
    og gjerne noe som kan dekke opp bunnoktavene også, enten en god sub eller, enda bedre, et gedigent fjølbass-system eller slob.
    hvor mye man vil legge inn i dette er individuelt, men man må få alt basics på plass.
    ingen gratis lunsj, men fremdeles ekstremt billig med tanke på den kvaliteten man kan oppnå til slutt.

selv har jeg valgt dette fordi jeg mener det tross alt er en snarvei til veldig bra lyd.
    jeg har en 8-tommer som dekker et register (la si 50hz-10khz) som andre, mer ambisiøse high-endere må bruke mange forovertuter og drivere på.
    jeg er ikke i tvil om at flh med fete basser og forovertuter med kompresjonsdrivere done right vil ha et langt større potensiale enn en stakkars 8-tommer i blh, men alle som driver med dette er fullstendig klar over alle fallgruvene som ligger der, all svetten som må spilles, penger på ditten og aktiv deling datten, vennehjelp med det ene og det andre.
    der er ikke jeg nå, jeg er i den virkelige verden hvor både tid, plass og ressurser er begrenset, og anlegget skal være en kilde til rekreasjon og ikke hodebry, mekking og jamring; nye drivere annenhver måned og ny lyd hver uke.
    andre er kanskje et annet sted, og det er helt kult, jeg har ingen moralistiske formeninger om hvordan denne mangslungne og artige hobbyen skal drives.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "anlegget skal være en kilde til rekreasjon og ikke hodebry, mekking og jamring; nye drivere annenhver måned og ny lyd hver uke"

Jepp, det burde da for pokker spelles musikk for det aller meste av tiden, og da helst noe annet enn de samme testsporene/platene igjen og igjen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fjøsbass er sånn som vermin har.
    funker det også.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det Vermin har, AKA "fjøsbass", er noen ordentlig slemme greier. Ikke mange som har og enda færre forunt å oppleve(!). Det ryktes dog at Vermin tuner systemet sitt ved å sette på musikk med måtelig bassinnhold på moderat SPL. Så går han ut av fjøslytterommet sitt, finner den største stuten på tunet som står lengst unna, kobler en seismometer på dens bjeller, AKA baller, og registrerer passende vibrasjon i disse. Dette gjør han visstnok flere ganger hver dag, som den perfeksjonisten han er. Fordi han mener at riktig kalibrering er veldig viktig!:p

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som sagt, ikke mange som har og enda færre forunt å oppleve(!).:eek:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Dac'en er savnet ;-)
    Fader så mye bedre den spiller enn min Ayre cd-spiller

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    den dacen til haavard, altså.
    veridian utopia sirius rørdac med 5u4g likeretter og 6sn7 utgangsrør.
    for en skapning.
    over 15 kg, stor som en hvalross, og boksen er stappet med overdimensjonerte trafoer, lyttebanker og alskens godsaker.
    kan det være nødvendig på en dac, da?
    tja, det får de digitallærde og -ulærde krangle om, men det er i alle fall ikke noe tvil om at konstruktøren ondrej tar utgangstrinn på alvor.
    haavards dac har fem ulike gaininstillinger, hvorav de høyeste gir like mye output som en aktiv preamp.
    men den kuleste featuren, som etter det jeg forstår kun finnes på haavards veridian dac foreløpig, er muligheten til å switche mellom 6sn7 og ecc33 med en switch på baksiden (de to rørene er beslektede, men har litt ulik verdi på enkelte parametre).
    og da måtte jeg selvfølgelig grave frem det grommeste jeg har i skuffen: et par mullard brown base ecc33, som for tiden koster det hvite ut av øyet og hele garderoben, og dessuten er vanskelig å oppdrive.

ecc33.jpg

med psvane 6sn7, som satt i dacen da jeg lånte den, låt det fyldig og bredpenslet, litt mørk og "rørete", typisk 6sn7.
    det spilte meget bra, men man satt hele tiden med følelsen av at dacen farget lyden i en bestemt retning.
    jeg kan levende se for meg at dacen med 6sn7 vil passe inn i veldig mange anlegg og er "just the right thing".
    selv med 6sn7 vil jeg omtale veridian som en meget god dac, med en maktfull og breial spillestil med kropp og sjel i bøttevis.

men:
    med ecc33 tok dacen steget opp fra å være en meget god dac til å levere absolutt world class.
    mildemoses, dette er ikke den type oppgradering man trenger å sitte og finlytte til og lete etter - den oppleves kontant og umiddelbar allerede etter sekunder.
    jeg var såpass målløs at jeg måtte tilkalle ekstra ører, og dacens eier var ikke sent med hive seg inn i bilen og ta nok en oslotur; denne gangen for å sjekke at jeg ikke placebovrøvler, og samtidig konfiskere dacen og ta den med seg hjem igjen.
    etter tre dager med switching frem og tilbake mellom 6sn7 og ecc33, og en lang og god seanse i ro og mak med haavard idag, kan jeg trygt slå fast at bedre digitalkilde enn veridian med ecc33 brown base har jeg ikke hatt i hus.
    det er den første dacen jeg har hørt over tid i eget anlegg som jeg er sikker på er bedre enn min tidligere favoritt audio logic 34 mxl.
    med ecc33 strammet hele registeret seg opp, akkurat som om forsterkerne har fått mer muskler; den lille "fargingen" jeg pekte på var borte, og det uten at kjøtt, kropp og sjel forsvant i dragsuget, snarere tvert imot.
    og dette har ingenting med at ecc33 har ørlittegrann mer gain enn 6sn7, for vi passet på å justere underveis; selv med lavere volumnivå oppleves ecc33 som mer dynamisk og med en helt annen grad av futt og fart; presentasjonen var taktfast, drivende.
    lydscenen vokste både i bredde og dybde, instrumenter, stemmer og lydeffekter fikk mer luft rundt seg og ble bedre separert.
    dynamikken lignet uhyggelig mye på det som manley steelhead riaa'n er i stand til å levere, mest påtagelig var soliditeten i bassen - både mer robust og konturert.

hvis du leser overstående avsnitt som at ALT ble bedre med ecc33 i stedet for 6sn7, så stemmer det ganske bra.
    han ondrej-karen bør legge inn denne byttemuligheten på alle sine dacer fremover.
    det er noe drit at nos mullard brown base koster så jævla mye, jeg er generell motstander av overprisa hi-fi eksotika, særlig forbruksartikler som rør og pickup.
    men det finnes en billigere black base-variant av ecc33 også, og den trenger ikke å koste så fryktelig mye mer enn gode 6sn7.
    selv om black base ikke vil være på nivå med brown base, så er det verdt å sjekke ut black vs. 6sn7.

haavard satt og måpte gjennom hele seansen idag, og det blir spennende å se om han får samme resultater hjemme hos seg.
    kanskje ikke?
    kanskje det er klangbalansen i anlegget mitt som har favorisert ecc33?
    skjønt, jeg har hatt hundrevis av ulike komponenter opp gjennom årene, og alltid, alltid foretrukket ecc33 fremfor 6sn7 i de tilfellene det har vært mulig å bytte.

midt oppi denne ecc33-hyperventileringa må jeg ile til og gjenta at veridian utopia sirius uansett, også med 6sn7, er en veldig bra dac.
    de som har brukt den med 6sn7 og vært happy, har absolutt grunn til å være det.
    hadde jeg bare ikke hørt den med brown base ecc33...
    irriterende greier, og nå som læreren fra lena har konfiskert brown base rørene mine også, så spørs det om jeg noensinne vil kjøpe meg en 6sn7/ecc33-basert hifidings igjen - da kommer jeg bare til å erge meg grønn over at det paret ikke lenger ligger i skuffen.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn