den dacen til haavard, altså.
veridian utopia sirius rørdac med 5u4g likeretter og 6sn7 utgangsrør.
for en skapning.
over 15 kg, stor som en hvalross, og boksen er stappet med overdimensjonerte trafoer, lyttebanker og alskens godsaker.
kan det være nødvendig på en dac, da?
tja, det får de digitallærde og -ulærde krangle om, men det er i alle fall ikke noe tvil om at konstruktøren ondrej tar utgangstrinn på alvor.
haavards dac har fem ulike gaininstillinger, hvorav de høyeste gir like mye output som en aktiv preamp.
men den kuleste featuren, som etter det jeg forstår kun finnes på haavards veridian dac foreløpig, er muligheten til å switche mellom 6sn7 og ecc33 med en switch på baksiden (de to rørene er beslektede, men har litt ulik verdi på enkelte parametre).
og da måtte jeg selvfølgelig grave frem det grommeste jeg har i skuffen: et par mullard brown base ecc33, som for tiden koster det hvite ut av øyet og hele garderoben, og dessuten er vanskelig å oppdrive.
med psvane 6sn7, som satt i dacen da jeg lånte den, låt det fyldig og bredpenslet, litt mørk og "rørete", typisk 6sn7.
det spilte meget bra, men man satt hele tiden med følelsen av at dacen farget lyden i en bestemt retning.
jeg kan levende se for meg at dacen med 6sn7 vil passe inn i veldig mange anlegg og er "just the right thing".
selv med 6sn7 vil jeg omtale veridian som en meget god dac, med en maktfull og breial spillestil med kropp og sjel i bøttevis.
men:
med ecc33 tok dacen steget opp fra å være en meget god dac til å levere absolutt world class.
mildemoses, dette er ikke den type oppgradering man trenger å sitte og finlytte til og lete etter - den oppleves kontant og umiddelbar allerede etter sekunder.
jeg var såpass målløs at jeg måtte tilkalle ekstra ører, og dacens eier var ikke sent med hive seg inn i bilen og ta nok en oslotur; denne gangen for å sjekke at jeg ikke placebovrøvler, og samtidig konfiskere dacen og ta den med seg hjem igjen.
etter tre dager med switching frem og tilbake mellom 6sn7 og ecc33, og en lang og god seanse i ro og mak med haavard idag, kan jeg trygt slå fast at bedre digitalkilde enn veridian med ecc33 brown base har jeg ikke hatt i hus.
det er den første dacen jeg har hørt over tid i eget anlegg som jeg er sikker på er bedre enn min tidligere favoritt audio logic 34 mxl.
med ecc33 strammet hele registeret seg opp, akkurat som om forsterkerne har fått mer muskler; den lille "fargingen" jeg pekte på var borte, og det uten at kjøtt, kropp og sjel forsvant i dragsuget, snarere tvert imot.
og dette har ingenting med at ecc33 har ørlittegrann mer gain enn 6sn7, for vi passet på å justere underveis; selv med lavere volumnivå oppleves ecc33 som mer dynamisk og med en helt annen grad av futt og fart; presentasjonen var taktfast, drivende.
lydscenen vokste både i bredde og dybde, instrumenter, stemmer og lydeffekter fikk mer luft rundt seg og ble bedre separert.
dynamikken lignet uhyggelig mye på det som manley steelhead riaa'n er i stand til å levere, mest påtagelig var soliditeten i bassen - både mer robust og konturert.
hvis du leser overstående avsnitt som at ALT ble bedre med ecc33 i stedet for 6sn7, så stemmer det ganske bra.
han ondrej-karen bør legge inn denne byttemuligheten på alle sine dacer fremover.
det er noe drit at nos mullard brown base koster så jævla mye, jeg er generell motstander av overprisa hi-fi eksotika, særlig forbruksartikler som rør og pickup.
men det finnes en billigere black base-variant av ecc33 også, og den trenger ikke å koste så fryktelig mye mer enn gode 6sn7.
selv om black base ikke vil være på nivå med brown base, så er det verdt å sjekke ut black vs. 6sn7.
haavard satt og måpte gjennom hele seansen idag, og det blir spennende å se om han får samme resultater hjemme hos seg.
kanskje ikke?
kanskje det er klangbalansen i anlegget mitt som har favorisert ecc33?
skjønt, jeg har hatt hundrevis av ulike komponenter opp gjennom årene, og alltid, alltid foretrukket ecc33 fremfor 6sn7 i de tilfellene det har vært mulig å bytte.
midt oppi denne ecc33-hyperventileringa må jeg ile til og gjenta at veridian utopia sirius uansett, også med 6sn7, er en veldig bra dac.
de som har brukt den med 6sn7 og vært happy, har absolutt grunn til å være det.
hadde jeg bare ikke hørt den med brown base ecc33...
irriterende greier, og nå som læreren fra lena har konfiskert brown base rørene mine også, så spørs det om jeg noensinne vil kjøpe meg en 6sn7/ecc33-basert hifidings igjen - da kommer jeg bare til å erge meg grønn over at det paret ikke lenger ligger i skuffen.