rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    knipser noen bilder og legger ut når jeg kommer hjem etterpå.
    litt kjedelig å skrive om ting uten bilder.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ikke eight.
    one.
    eight er cd-spiller.

en deilig forsterker som jeg hadde på nittitallet, og tror faktisk det er det samme eksemplaret som nå har kommet tilbake til rette eier.
    det finnes vel ikke voldsomt mange av de i norge.
    kona lo godt da jeg kom bærende på den og spurte om hun kjenner igjen lukta fra rødstuveien på rosenhoff, der vi bodde på den tiden.
    pretty fucking far from noe kinki-styr.
    låter uhyggelig nært en god rørforsterker, fordi den er bygd på en set rørkrets, men med transistorer isteden.
    kun 8 aktive komponenter i kretsen.

flere bilder:

P1030153.jpg

P1030151.jpg

P1030149.jpg

P1030148.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.870
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Seff, ZZ-1. "Nesten!", sa hesten til presten, men nesten var ikke nok :(

Grattis, vi diskuterte den jo for noen mnd tilbake. Da var det jeg som snuste på en slik til sommerbruk. En av de vakreste integrerte SS ever (og ZZ-8 en av de peneste CD-spillere, men da må man også ha The Wand).

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.957
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Den er som sølvur i vesten og passer Edevart perfekt. Forøvrig er Rustbeltets talerør sjokkert over tomrommet. Ser jo ut som parkettreklame. Spiller du bowling i stua? Fyll opp mann.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har advokert for et tykt teppe i mange år, men lovise har en forkjærlighet for det nakne element!

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.094
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    jeg har advokert for en tykt teppe i mange år, men lovise har en forkjærlighet for det nakne element!
    Må da være endelig nok at du skrider naken rundt i stuen med snabben bar, uten at det også må ekskludere et teppe!

Grattis med tøff forsterker! :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt utrolig at de gikk fra dette til å ha fokus på noe så kjedelig som Primare. Gratulerer med stil-ikon.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sant, men de har blitt rike på primare.
    det hadde de neppe blitt med bow.
    de prøvde å få til et samarbeid med en hollandsk aktør for å vekke til live bow som en hi end-avdeling eller hva man skal kalle det.
    gikk rykte om nye versjoner av zz-one og zz-eight, men det har ikke blitt noe av foreløpig.
    jeg er i kontakt med lars moltke, mannen som designet zz-one i sin tid.
    mulig jeg skal få den oppgradert etter de nyeste ideene til lars, men det haster ikke, synes den allerede er en forrykende god forsterker.
    tar heller en oppgradering når/hvis den trenger en service etter hvert.

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bolia vitesse. skinn. kan snurres og vippes ganske langt bakover, fint til powernap, ikke så ulik en tannlegestol.
    helt greie stoler som neppe får plass i designmøbel-tråden her på hfs, men gode å sitte i og ser passe harmløse ut.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.460
    Torget vurderinger
    5
    Greit å få ryddet opp i alt rasket som stod stablet rundt på gulvet ;) Ser ut som en stilren karabat dette, må sjekkes ut ved første anledning.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.951
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    visuelt hadde en tykk Bidjar perser ikke gjort noe for hverken utseende eller lyd....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    innmat.
    dual mono.
    under lokket i midten er det to ringkjernetrafoer av grei størrelse, en for hver kanal.
    ellers ikke stort.
    kropp i tjukk aluminium, ingen luftehull, hele ampen fungerer som kjøleribbe.
    de første 30 watt i klasse a og opp til 70 watt i ab (hvis jeg ikke husker feil), blir god og varm.
    til mitt bruk holder jeg meg godt innafor de første 30.
    surrealistisk å løfte på den lille forsterkeren (bare 6 cm høy) og kjenne at den veier rundt 25kg, mye pga det massive chassiset.

bow zz one 3.jpg

bow zz one 4.jpg

bow zz one 2.jpg

bow.jpg

fra gamle dager:

The ZZ-One is simple - in fact very simple, with only 7 active components in the circuit. As you can probably imagine, the properties and the interaction of these 7 components become very important for the sonic results, and selecting the 'right' components is therefore crucial. Needless to say, we spent endless hours, nights, weeks and months experimenting before we had it right, and could put the ZZ-One amplifier in production.The market response was overwhelming. The ZZ-One was selected Component-of-the-Year in the world's most competitive market, Japan, and has won similar fine awards in other countries. With the introduction of the ZZ-One, serious music lovers had to accept that integrated amplifiers had indeed entered the high-end.The ZZ-One is a true dual-mono design engineered to the highest standards. The massive heatsinks are machined from solid blocks of high-grade aluminum and then bolted onto a super rigid chassis. The small physical dimensions of the casing prevent unwanted vibration to occur and this mechanical grounding is of essential importance for the sound quality.We have seen the ZZ-One find its way into the homes of serious music lovers all over the world, where it has replaced many famous and much more expensive preamp/poweramp combinations, simply because it sounds better.The following quote from a review of the ZZ-One in the british magazine WHAT HI-FI? pretty much says it all:'We were awestruck by the capabilities of this amp. If you think pre/powers are the only way to audio nirvana, or that an integrated amp only serves for cosmetic purposes or problems with space then think again. From the first seconds the BOW powers out a sound which is one of the fullest and deepest we've ever heard. There's something visceral about the nature of its delivery which appeals to the heart, not just the hi-fi head. There's more to it than just retrieval and the outputting of detail, dynamic range, frequency bandwidth and so on; this amp engages you on another level completely. The sound is so full and convincing that at first it can take you aback. But that's because there's so much more going on.'' For such a full-on sound the level of detail is superb, with every nuance of the recording rendered faithfully, yet without the experience becoming too analytical. Music takes on a new level of emotive power with this amp.'The magazine went on to this verdict:'One box that can do this at this price level is something of a triumph for BOW. This is a seriously well-engineered pre and power amp combo.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk, motoren (og andre).
    har levd med den i et par uker nå (med daglig rensing av ørene), begynner å få greit grep på hvordan den låter i nåværende system.
    kan skrible litt om det en annen gang.

husker japsene gikk av hengslene på nittitallet, og mye raving rundt omkring.
    alt er tapt i vinden nå, siden dette var før internettets store utbredelse.
    det lille jeg fant nå, er en kortfatta greie i what hi-fi.
    hent frem forstørrelsesglass.

bow zz one what hi-fi.jpg

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fy flate for noen bilder... En annen bonus er å slippe å tenke på om rør skal skiftes ut, om det finnes et NOS rør som er marginalt bedre..

Dette med at en amp skifter fra A til A/B har jeg ikke skjønt helt poenget med. Har selv eid amp som visstnok gikk over til A/B etter så og så mange watt anvendt. Men kunne ikke si at amp derav endret videre karakter når så skjedde.. Hva er poenget?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.870
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Usikker på hva du spør etter, HCS. Prøver likevel :)

Poenget er vel at man bør ha ca 20db til headroom (avhengig av musikktype). Si at du har ht med 90db i følsomhet og grei impedans.
    Now do your math, eller følg Crowns kalkulasjoner

Følsomme ht med grei impedans klarer seg fint med lite watt, men når man drar på, så strekker det kanskje ikke til likevel, da er det greit at forsterkeren - gitt at den leverer adekvat med strøm - kan slå over på kl AB. Skal rama ha alle 70w i kl A, så nærmer forsterkeren kjøleskapstørrelse, og ikke den lille smukke tingen han har dratt i hus (som igfs virker nesten naturstridig liten for 30w i ren kl A).

Her ser man AAs bud på 50w kl A. Sjekk dimensjonene.

https://www.hifiengine.com/manual_library/audio-analogue/class-a-amp.shtml

audio_analogue_class_a_amp.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den ser jeg Gunner...Men spørsmålet er om det menes at det er forskjell på lyden forsterkeren produserer ? Hva skjer med lyden når den switcher over til A/B :)

Ble det noe hvit _ _ _ _ på deg ? :rolleyes:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.870
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, når man nærmer seg blod-ut-av-øra SPL, så merker man vel knapt forskjell på det meste? Som når man er full og skal skille mellom den ene rødvinen fra den andre, selv om prislappen kan være påtagelig.

Tulla, drar man på, så er det vel andre aspekter som opptar oppmerksomheten. Men man bør klare å høre forskjell på kl A og kl B ved en sammenligning i sivilisert SPL.

Ingen xxxx i dag heller, de udugelige donkeyene. Blir oppgitt :(

• Liker

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvor mange watt i ren klasse a har jeg tatt fra hukommelsen, da jeg mailet med bow på slutten av nittitallet.
    mener å huske at det var ca 1/3 (altså litt over 20 watt og ikke 30, som var en typo), omtrent som en sugden a21, mao.
    den blir minst like varm som sugden a21 (som jeg har hatt diverse versjoner av).
    og låter mye bedre.

tar høyde for at jeg blander ting her, har jo mailet og plaget mang en konstruktør opp gjennom årene.
    kanskje det er ab hele veien.
    konstaterer bare at den spiller som en snerten røramp, bare mye sprekere, og det er det jeg bryr meg om.

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.870
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, det er der man ender opp med. The eating of the pudding. Låter det fett, så er målet egentlig nådd. Alt annet er viss-vass i bunn og grunn. Noen kjøper hifi ut fra specs, andre vektlegger hvordan de er bygd/består av. Så har vi de som er ute et smykke som pynter opp, og de som går kun etter lyd og blåser i alt annet. Men de fleste er antagelig ute etter en viss kombinasjon/balanse av de nevnte parametrene.

Innrømmer likevel at det kjæreste av hifieiendelene mine verken har rå specs, er bygd imponerende (heller latterlig ser man på nypris), ser imponerende ut, men låter likevel fenomenalt i mine ører. Da blåser jeg i resten. Men det er unntaket.

• Liker

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ligger en BOW ute for 1.400 Brexit

tipper enkelte av gutta har tatt seg en tur på sharken og kikket litt, ja.
    bilder av zz-one kan ofte trigge en umiddelbar må ha-følelse.
    men hold your horses, den har sine idiosynkratiske sider som kan være greit å kjenne til før man blar opp.
    hvor fett den egentlig er, avhenger (som så mye annet) av brukervaner og høyttalere.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Uten noen som helst intensjoner selvsagt men da jeg kom over denne kunne jeg ikke la anledningen gå fra meg :)

7C089BC3-9EA1-46CC-9451-D3F0365AC320.jpg

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.083
    ikke eight.
    one.
    eight er cd-spiller.

en deilig forsterker som jeg hadde på nittitallet, og tror faktisk det er det samme eksemplaret som nå har kommet tilbake til rette eier.
    det finnes vel ikke voldsomt mange av de i norge.
    kona lo godt da jeg kom bærende på den og spurte om hun kjenner igjen lukta fra rødstuveien på rosenhoff, der vi bodde på den tiden.
    pretty fucking far from noe kinki-styr.
    låter uhyggelig nært en god rørforsterker, fordi den er bygd på en set rørkrets, men med transistorer isteden.
    kun 8 aktive komponenter i kretsen.

flere bilder:

Vis vedlegget 535164
    Så det var fra Bow Tech onkel Dan (D`Agostino) rappa idèen til avkjøling av sine Momentum forsterkere :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Have pig - will travel!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    snapshot fra ramas harde liv på en torsdags kveld.
    sjuretters med kremen av norsk filmungdom på edda reataurant ved operaen.
    noen må faen meg gjøre det.

IMG_0119.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.951
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har litt problemer med å se "kremen" i det bildet...
    kanskje det bare er meg....:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn