moro at det låter så bra hos lmc nå, så mye som den mannen har lagt ned av tid, krefter og ressurser opp gjennom åra.
sist gang jeg var der var for 5-6 år siden (!), og den gang, som gangen før, ble gleden over de massive lydpanoramaene ofte forstyrret av at dypbassen forplantet seg til rommet på en lite gunstig måte.
ikke lett å få til bass i en romslig dagligstue, dette vet jeg alt om siden stua mi er enda verre enn lmc sin.
disse problemene har nå sånn ca blitt helt eliminert med de nye basstårna.
det hjelper tydeligvis å ha grelv som sin menneskelige dsp når man insisterer på å drive med passive filtre på et så gedigent system.
dessuten har det vel blitt gjort så mange endringer med elementer og i filter på horna at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, annet enn å slå fast at på lmc-utvalgt musikk, og særlig på tape og vinyl, må dette være noe av det beste jeg har hørt.
ikke bare er det stort, horn-frempå og dynamisk, som man kan spå bare ved å se på bilder av systemet, men avhengig av musikk og opptak kan det også låte avslappet, luftig og naturlig.
tror jeg aldri har hørt messingblåsere så realistisk gjengitt noe steder før. det er ikke bare trøkk, makt og plutselighet i form av en høy, brå lyd ut av en høyttaler - man kan fornemme kroppen på selve instrumentet og lufta rundt utøveren, som om det faktisk står en fyr noen meter bortenfor deg og tuter i vei på saxen eller trompeten sin.
fascinerende greier!
jeg lar alltid verten bestemme musikken når jeg er på besøk hos folk, siden anlegget gjerne er formet etter eierens musikksmak.
på den måten får jeg ofte hørt musikk jeg ellers ikke hører, og det kan av og til (ikke alltid) være veldig givende.
det ble uansett også snurret litt hendrix og annet obligatorisk rock, pop og hiphop, og selv om den elleville magien forsvant, så var det da jeg pustet lettet ut.
for det låt fremdeles fett, ingen kjipe betoninger som føkket opp det som i alle fall for min del er hverdagsmusikk.
personlig hadde jeg nok dratt opp nivået i de nedre regionene et lite hakk (ikke mye) for å få en anelse mer varme og fundament (særlig på klassisk musikk), men heck, hva vet vel jeg etter bare halvannen time i sofaen, det er lmc som lever med dette og jeg får bare tro ham på at det fort kan bli for mye.
noen bilder:
studer, garrard (med field coil pu, første gang jeg har hørt noe sånt!), og en basis gjemt bak gjenskinnet fra studeren.
diy 300b med tilhørende psu. den ene blokken ligger under en trapp, og man kan løfte vekk to trappetrinn hvis man har noe business baki der. ved vanlig av- og påslåing holder det å stikke labben mellom trinnene, slipper demontering av hus.
tårnamp til tårnbass.
mannen tar filter litt mer på alvor enn meg.
norsk krøllhåret og vietnamesisk strihåret.