rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

da har jeg joina målemafiaen 8)

roald fra oas har vært her med pc og mikk og makk, kanskje han tar seg tid til å legge ut noen kurver til allmenn spott og spe, slik at folk får en fair mulighet til å slakte rom og høyttalere uten å ha hørt det ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    mesut's mess

mesut skrev:
    pengesluk skrev:
    Hififolket fokuserer ALT for mye på bass, synes nå jeg da.

tja.
    går man på messer, f.eks., så er det syngedamer, keithdontgo og akustiske tolkninger av standardrock det stort sett går i.
    Går man på messer?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    mesut's mess

Her kommer kurver…………….

Det ble ikke så mye tid til lytting men lenge nok til å konstatere at det låter som horn ;) Det er noe med måten musikken blir presentert på, som alltid tilstedeværende i lytterommet uavhengig av innspillingen.

Stuen er ubehandlet noe som i mine ører alltid gir litt for lang etterklang og når plasseringen er forholdsvis låst bør man være litt heldig for at frekvensresponsen skal være akseptabel noe man må kunne si le er.

Heldigvis kan han flytte lytteposisjonen lengre frem enn der den vanligvis har stått når jeg har hvert på besøk tidligere og i mine ører er dette klart og foretrekke.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    mesut's mess

Jasså Le ;D

Så vel ikke så helt galt ut det der, syns jeg da. Ikke det at jeg har så ille greie på det.

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

takk for målings, roald.

ellers vil jeg vel si at det måler som det låter.
    dvs., hadde det vært noe rabiat gæli, så hadde jeg jo hørt det og fått panikk. ;D

selv om måling ikke forteller alt om klangkarakter og impulsvillighet (iaff så har ikke jeg nok peil til å kunne lese sånne ting ut ifra målinger), så er de nyttige til å konstatere/sette fingeren på en rekke ting.

takket være roalds innsats fikk vi avdekket nøyaktig hvor i bassområdet jeg mente å ha slitt med topp + lang etterklang - og litt overraskende var det helt nede på ca. 35hz.
    det er et område som dessverre er vanskelig å gjøre noe med (foruten å lavpasse vekk alt under 40), så lenge jeg ikke er spesielt hypp på madrasser og bildekk.

og heldigvis oppleves ikke dette som veldig plagsomt med mindre man spiller musikk med høy output nedi 35.

å flytte lyttestolen frem (se den grønne grafen på kurven) hjalp en del, så dette er noe jeg kan gjøre når jeg har stua for meg selv og skal nerdelytte litt.

ellers var vel resten som forventet - bortsett fra diskanten, som faktisk spiller hele veien opp til 21k slik produsentens skryter av i salgsbrosjyren.
    og jeg som var sikker på at kompresjonsdriveren (zingali påstår det lager den selv, men det er nok bare piss) og trehornet tok maks 700-16k eller deromkring.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.451
    Torget vurderinger
    5
    mesut's mess

mesut skrev:
    pengesluk skrev:

tja.
    går man på messer, f.eks., så er det syngedamer, keithdontgo og akustiske tolkninger av standardrock det stort sett går i.
    Enig i begge påstander. Det fokuseres for mye på bassmengde, bassdybde og opptak der bassen slår deg i hodet og sier "her er jeg!" Ellers går det i musikk uten særlig bass - for ikke å avsløre at viktigere egenskaper som bassnyansering og bassdynamikk ofte er mangelvare.
    Burde sikkert slengt på en eller annen sleazy metafor her, men dere får heller bruke fantasien :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    mesut's mess

Horny skrev:
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:

tja.
    Enig i begge påstander. Det fokuseres for mye på bassmengde, bassdybde og opptak der bassen slår deg i hodet og sier "her er jeg!" Ellers går det i musikk uten særlig bass - for ikke å avsløre at viktigere egenskaper som bassnyansering og bassdynamikk ofte er mangelvare.
    Burde sikkert slengt på en eller annen sleazy metafor her, men dere får heller bruke fantasien :)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    mesut's mess

mesut skrev:
    takk for målings, roald.

dvs., hadde det vært noe rabiat gæli, så hadde jeg jo hørt det og fått panikk. ;D

selv om måling ikke forteller alt om klangkarakter og impulsvillighet (iaff så har ikke jeg nok peil til å kunne lese sånne ting ut ifra målinger), så er de nyttige til å konstatere/sette fingeren på en rekke ting.

takket være roalds innsats fikk vi avdekket nøyaktig hvor i bassområdet jeg mente å ha slitt med topp + lang etterklang - og litt overraskende var det helt nede på ca. 35hz.
    det er et område som dessverre er vanskelig å gjøre noe med (foruten å lavpasse vekk alt under 40), så lenge jeg ikke er spesielt hypp på madrasser og bildekk.

og heldigvis oppleves ikke dette som veldig plagsomt med mindre man spiller musikk med høy output nedi 35.

å flytte lyttestolen frem (se den grønne grafen på kurven) hjalp en del, så dette er noe jeg kan gjøre når jeg har stua for meg selv og skal nerdelytte litt.

ellers var vel resten som forventet - bortsett fra diskanten, som faktisk spiller hele veien opp til 21k slik produsentens skryter av i salgsbrosjyren.
    og jeg som var sikker på at kompresjonsdriveren (zingali påstår det lager den selv, men det er nok bare piss) og trehornet tok maks 700-16k eller deromkring.
    vil si du er heldig som slipper unna med såpass lite "problemer" i ett rom du ikke har gjort noen store tiltak
    det er sikkert digg dog å få målt rommet, vurderer meg en xtz rom analyzer jeg for å få lest av rommet

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    mesut's mess

jokris skrev:
    vurderer meg en xtz rom analyzer jeg for å få lest av rommet
    Vurdér kanskje å kjøpe en Behringer EMC 8000 og laste ned REW i stedet. Jeg tror det er en bedre løsning.

Edit: Sorry. Litt korttenkt der. Den mikrofonen bruker "phantom power", og da trenger du i så fall et lydkort/mikrofonforsterker som kan gi den det i tillegg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

JanR skrev:
    Horny skrev:
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:

tja.

/jan
    ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    mesut's mess

mesut skrev:
    JanR skrev:
    Horny skrev:
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:

tja.

/jan

::)

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

jokris skrev:
    mesut skrev:
    takk for målings, roald.

vil si du er heldig som slipper unna med såpass lite "problemer" i ett rom du ikke har gjort noen store tiltak
    det er sikkert digg dog å få målt rommet, vurderer meg en xtz rom analyzer jeg for å få lest av rommet

det villet nok vært mye verre hvis rommet ikke hadde en lang skråvegg.

men den litt livlige betongklangen er hørbar, særlig for folk som liker/er vant til dempet rom.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.638
    Torget vurderinger
    27
    mesut's mess

Steike Le!!!!

Dette var saker. Håper jeg blir snarlig invitert for en lytt!!! Gratulerer så mye med utolig tøffe høyttalere.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.005
    mesut's mess

pengesluk skrev:
    Jepp, MEN IKKE JEG 8)
    Jeg fokuserer på mellomtone og musikalitet i mitt oppsett.
    Selvfølgelig er det hyggelig å ha med noe på flankene, men man tager hva man får i denne sammenheng.

Ellersmessig må jeg få gratulere Le Mesut - La`Tut med fasinerende høyttalerkreasjoner i stuen.
    Som flere andre skulle jeg så gjerne ha lagt lyttemuskelen til disse treskulpturene en dag.
    Forøvrig blir det Porsgrunn og 0,5 tonn med Burmester utstyr i dag hos en blid snill herremann.
    Hvilket sier meg at det er på tide å pakke sammen, og sette seg i beamer`n.

Ha en avbalansert søndag!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

Utrolig hvor mange som ikke catchet ironien i min lille kommentar...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

takker, fosse og powerpoint.

jeg har en relativ rolig periode på jobb de to neste ukene, så det er bare å ringe.
    det gjelder andre hifi-venner også.
    hverdager passer godt for en kjapp lytt (også dagtid, jeg kan alltids ordne hjemmekontor (aka drive dank)).

helgene ser fullbooka ut nesten helt frem til jul, men på (forhåptenligvis ikke så veldig lang) sikt skal jeg nok få invitere både hornalliansen og oas på besøk.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    mesut's mess

Slett ikke værst respons i en normal stue det der. Virker å være en god KISS-løsning med slik 2-veis monitor som har både kapasitet, og pust til å fylle rommet.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

RojohII skrev:
    Slett ikke værst respons i en normal stue det der. Virker å være en god KISS-løsning med slik 2-veis monitor som har både kapasitet, og pust til å fylle rommet.

kiss er nok nøkkelordet her, ja.
    zingali client name er ikke siste ordet i noenting som helst, men akkurat nå, med dagens boforhold, er det ikke mange andre høyttalere jeg heller skulle hatt.

får bruke de neste par årene på å samle biter, så får vi se hva fremtiden byr på.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mesut's mess

ålreit størrelse på dette lytterommet

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

Ikke noe lytterom dette. Det er en katedral... og grunn god nok til å bli religiøs.

BTW, var på den nye Ringen Kino (anbefales, trivelig og med meget gode servicefaciliteter) og så "Siegfried" - Wagners berømte opera, på lørdag. Stort flott kinolokale, god plass med scene foran lerret, flott akustikk. Sa til fru Sluk at et slikt rom burde jo vi ha, til flerbruk, film, musikk, musikervenner komme over på hjemmekonsert, galleri etc. etc. hvorpå hun repliserte "hva er problemet da - kan vi ikke bare kjøpe en låve??"

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.841
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mesut's mess

låver på Høybråten er det jo flust av ::)
    i Drøbak er det låver og småbruk over alt
    tanken har slått meg og
    kunne man hatt litt mere lagerkapasitet 8)
    problemet med å ha det i stua er at jeg kan ikke stable for mye permanent
    skulle gjerne hatt to(minst) anlegg for forskjellig bruk
    da hadde det ene vært FE203 i OB/BLH
    det andre jobber jeg med....
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

Vel, vi har faktisk meglere ( to stykker) som holder utkikk for oss i tillegg til at vi følger med selv. Om et par år gidder vi ikke Oslo mer, ikke mulig før av praktiske årsaker. Og da blir det å ta alle hobbier og interesser virkelig fullt ut! Man lever bare en gang, og snaut nok det. Hva kan vel være viktigere enn å leve ut sine sterkeste interesser? Det er jo dette som skiller oss fra de andre dyra på planeten.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.841
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mesut's mess

over kjølen, eller i Norge?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

Blir nok fortsatt i Grunkeriket Gnorteig. Bare dritt lei byen og den vendingen ting har tatt. Er tross alt vokst opp her og har sett de kolossale endringene. Mye er ikke bra, resten har vi ikke så veldig bruk for lenger, så hvorfor binde 6-7 mill. i en bolig...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

Nettopp! Er ute etter en eiendom i området fra og med Oslo Nord opp t.o.m Jessheim, og sørover t.o.m. Fredrikstad.

Kan være gammelt yrkesbygg, småbruk, nedlagt skole, etc. etc. med nok plass til flere feite hornsystemer!!!

Herved oppfordres alle HFS'ere til å holde utkjikk og melde fra... DUSØR!!

(sorry, Mesut, sklir ut litt dette...)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.856
    Torget vurderinger
    2
    mesut's mess

Det er vel noe sånt du vil trenge, sluket. En låve blir fort full.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.566
    mesut's mess

En låve blir fort full ja, det kan jeg skrive under på.
    Sluket burde vel heller se etter en flyhangar eller noe sånt?

;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.841
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mesut's mess

mye dårlige bandylag i Øssfoll, så du kan vel få deg en billig ishall? ;D
    mvh
    Leif

V

vredensgnag

Gjest
    mesut's mess

pengesluk skrev:
    Ikke noe lytterom dette. Det er en katedral... og grunn god nok til å bli religiøs.

BTW, var på den nye Ringen Kino (anbefales, trivelig og med meget gode servicefaciliteter) og så "Siegfried" - Wagners berømte opera, på lørdag. Stort flott kinolokale, god plass med scene foran lerret, flott akustikk. Sa til fru Sluk at et slikt rom burde jo vi ha, til flerbruk, film, musikk, musikervenner komme over på hjemmekonsert, galleri etc. etc. hvorpå hun repliserte "hva er problemet da - kan vi ikke bare kjøpe en låve??"
    Var det Ringen 2? Beste lydanlegget i noen kino i riket.

Sånn så den ut før ombyggingen.
    http://blogg.nrk.no/byen/2008/11/17/ringen-kino-pa-carl-berner/

Og er på jakt etter det samme som deg, om enn lenger sør i landet. En låve som skal bygges om, og gjerne et beskjedent hovedhus - skal være i låven uansett. Så på et fantastisk sted ved Einafjorden som allerede hadde gjort låveoppgraderingen og jeg var sterkt fristet, men for lang avstand til flyplass.

Dukker opp ting hele tiden.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.841
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mesut's mess

idealscenario:
    småbruk ved sjøen med dypvannsbrygge ::)
    mvh
    Leif

V

vredensgnag

Gjest
    mesut's mess

LMC skrev:
    idealscenario:
    mvh
    Leif
    Det bodde jeg i før, men uthuset var for lite til klok utbygging og kommunen sa nei til utvidelser.
    Lavt støygulv slike steder, med unntak av måkeskrik innimellom. ;)

Låven ved Eina - enkle grep, og man hadde mulighet for lyttrom-oppsett i flere etasjer. Og vakker oppbevaring av LP-samlingen.
    Det finnes en rekke slike skatter rundt omkring. Men nå skal jeg ikke avspore tråden ytterligere.
    Låveombyggingen var gjort for rundt en million, med vannbåren varme. Mao. et moderat kabelbudsjett for enkelte.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:

Var det Ringen 2? Beste lydanlegget i noen kino i riket.

Sånn så den ut før ombyggingen.
    http://blogg.nrk.no/byen/2008/11/17/ringen-kino-pa-carl-berner/

Og er på jakt etter det samme som deg, om enn lenger sør i landet. En låve som skal bygges om, og gjerne et beskjedent hovedhus - skal være i låven uansett. Så på et fantastisk sted ved Einafjorden som allerede hadde gjort låveoppgraderingen og jeg var sterkt fristet, men for lang avstand til flyplass.

Dukker opp ting hele tiden.
    Ja, det var Ringen. Tredje gang jeg var der og så direkteoverført opera. Morsomt er det at vi har enda bedre lyd hjemme.... noe kona var rask til å påpeke ;D ;D ;D

Se forøvrig egen tråd under "klassisk musikk" for mer utfyllende beskrivelse. Kort fortalt, råeste operaopplevelse noensinne, med "levende" scenevegg med integrert filmvisning INNI veggen, som besto av 24 stk. 0,5 x ca. 8m. høye moduler som kunne beveges fra loddrett til vannrett, samlet, gruppevis eller helt individuelt. Noen ganger var veggen gulv, og Siegfrid spaserte rundt på "skogsbunnen" og sparket bort løv... helt syk teknikk og meget fascinerende. Bringer en helt ny dimensjon til denne typ forestillinger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.132
    Torget vurderinger
    23
    mesut's mess

vredensgnag skrev:
    LMC skrev:
    idealscenario:
    mvh
    Leif
    Det bodde jeg i før, men uthuset var for lite til klok utbygging og kommunen sa nei til utvidelser.
    Lavt støygulv slike steder, med unntak av måkeskrik innimellom. ;)

Låven ved Eina - enkle grep, og man hadde mulighet for lyttrom-oppsett i flere etasjer. Og vakker oppbevaring av LP-samlingen.
    Det finnes en rekke slike skatter rundt omkring. Men nå skal jeg ikke avspore tråden ytterligere.
    Låveombyggingen var gjort for rundt en million, med vannbåren varme. Mao. et moderat kabelbudsjett for enkelte.
    Der har du oppsettet. Kona er kunstmaler (og tegner) og jeg har i tillegg til lyden også store samlinger med primitiv afrikansk kunst, japansk keramikk og antikke nomadetepper/tekstiler som alle kler en ramme slik som dette. Boligdelen er relativt sett ikke så viktig som uthus/låve/verksted-delen.

Mesut har ikke klaget foreløpig så da kjører vi på ;D ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn