Andervik Audio skrev:Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.
Respons har laget høyttalere i 25 år, og tester hele tiden komponenter, elementer o.s.v. De er derfor godt kjent med hva som finnes av komponenter på markedet.
De komponentene som brukes er valgt fordi de fungerer best lydmessig i deres høyttalere.
Metalloxid motstandene, som det ser ut til er brukt i det avbildede filteret, er mer spenningsavhengige enn de lavinduktive trådviklede som brukes av Respons.
De har også større drift ved temperaturendringer.
De er vurdert som ikke lydmessig like gode som de orginale, og gir en litt mer rufsete og uren lyd.
Kondensatorene som er brukt er en oljefylt papir type.
Disse har dårligere dielektrikum og lavere resonansfrekvens enn de orginale.
De er vurdert som ikke like gode lydmessig som de orginale.
Det ser ut til at det er brukt C-fac spoler eller tilsvarende i det modifiserte filteret.
Disse spolene gir mindre bassoutput, i forhold til diskant mellomtone, jo høyere en spiller.
De har en annen resistans en de eksisterende, og delefrekvensene vil endre seg hvis en erstatter eksisterende spoler med disse spolene selv om de har lik induktans.
De orginale spolene er plassert helt spesifikt fysisk i forhold til hverandre for at ikke utstrålingen fra spolene skal påvirke hverandre.
Det kan se ut som det ikke er tatt hensyn til dette i det nye filteret.
Ut fra bildene ser det ut til at det mangler en impedanskorrigeringskrets i bassdelen.
Dette vil føre til en nivåtopp i bassen.
mvh Terje
www.andervikaudio.no
Dette var da voldsomt!!!! Skulle nesten tro jeg hadde gjort noe kriminelt He,He. ;D Må bare først tilstå at jeg overhodet ikke har noen som helst greie på delefilter og høyttalerbygging og vil ikke på noen som helst måte påstå at Reidar ikke har bygget godt nok filter til Response Art! Jeg er en ihuga Response fan, og kommer sikkert til å eie Response høyttalere så lenge jeg kommer til å drive med hifi!Andervik Audio skrev:Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.
Respons har laget høyttalere i 25 år, og tester hele tiden komponenter, elementer o.s.v. De er derfor godt kjent med hva som finnes av komponenter på markedet.
De komponentene som brukes er valgt fordi de fungerer best lydmessig i deres høyttalere.
Metalloxid motstandene, som det ser ut til er brukt i det avbildede filteret, er mer spenningsavhengige enn de lavinduktive trådviklede som brukes av Respons.
De er vurdert som ikke lydmessig like gode som de orginale, og gir en litt mer rufsete og uren lyd.
Det ser ut til at det er brukt C-fac spoler eller tilsvarende i det modifiserte filteret.
Disse spolene gir mindre bassoutput, i forhold til diskant mellomtone, jo høyere en spiller.
De har en annen resistans en de eksisterende, og delefrekvensene vil endre seg hvis en erstatter eksisterende spoler med disse spolene selv om de har lik induktans.
De orginale spolene er plassert helt spesifikt fysisk i forhold til hverandre for at ikke utstrålingen fra spolene skal påvirke hverandre.
Ut fra bildene ser det ut til at det mangler en impedanskorrigeringskrets i bassdelen.
Den manglende impedanskorrigeringskretsen kan tyde på at tegningene som er benyttet ved modifisering av høyttaleren er fra en nyere Grand utgave med enkel bass.
Respons har aldri gitt delefiltertegninger til kunder.
Disse tegningene kan derfor være skaffet fra en forhandler som ikke har vært klar over at delefilter fra nyere Grand med enkel bass ikke bør brukes på utgaven med to basselementer.
Respons Loudspeakers anbefaler ikke at det gjøres denne typen modifikasjoner på deres høyttalere.
mvh Terje
www.andervikaudio.no
Tar en utgangspukt i at en Response Grand kostet "villedene" kr.95000.-, og en Art koster ca. 20000.- på bruktmarkedet. Mellomtonen og diskanten som er brukt på Grand ble levert som sett fra Response (med delefilterkomponenter) for 11500.- så det er en mulighet å skaffe seg en enklere utgave av Grand for en billig penge, dette for oss fattige som ikke har 95000.- eller for den saks skyld har 129000.- å bruke på nye høyttalere ;DOle skrev:Dette var interessante kommentarer fra en selger/leverandør nettopp fordi det var så konkret.
Man kan velge to innfallsvinkler til dette;
a) produsenten har rett i at de har testet med alle tilgjengelige komponenter og valgt de beste lydmessig (og altså ikke tenkt pris/prod.kostnader)
b) dette er et ordinært forsvar for egne produkter der produsenten påpeker at alt som kan gjøre produktet bedre bare kan gjøres av han selv og "private" initiativ som kan undergrave dette må avvises ettersom det ødelegger markedet for oppgraderinger.
Min vurdering av det som skrives under er at dette virker så seriøst at jeg velger tolkning a) i dette tilfelle, selv om jeg er våken for at b) også kan ha en viss porsjon relevans også her.
Oppgraderinger har i mange år vært en viktig del av Respons' forretning, så det er forståelig at de vil ha dette for seg selv....det er jo også slik at 2. håndsverdien av noe som er oppgradert privat ofte ikke er så særlig høy.
Men; jeg synes godt Persson & co kunne operert med priser på oppgraderinger som mer samsvarer med kostnadene, mitt inntrykk er at dette er markedsprising og ikke kostnadsprising
Du gjør noe litt merkelig når du sammenligner ny Grand med brukt Art. Bør sammenligne brukt-brukt, og du får en strøken brukt Grand LE til ca 60k og de eldre Grand helt ned i ca 30k om de er av de tidlige modellene og er de i tillegg slitne å se på går de vel enda lavere og.JK skrev:Tar en utgangspukt i at en Response Grand kostet "villedene" kr.95000.-, og en Art koster ca. 20000.- på bruktmarkedet. Mellomtonen og diskanten som er brukt på Grand ble levert som sett fra Response (med delefilterkomponenter) for 11500.- så det er en mulighet å skaffe seg en enklere utgave av Grand for en billig penge, dette for oss fattige som ikke har 95000.- eller for den saks skyld har 129000.- å bruke på nye høyttalere ;DOle skrev:Dette var interessante kommentarer fra en selger/leverandør nettopp fordi det var så konkret.
Man kan velge to innfallsvinkler til dette;
a) produsenten har rett i at de har testet med alle tilgjengelige komponenter og valgt de beste lydmessig (og altså ikke tenkt pris/prod.kostnader)
b) dette er et ordinært forsvar for egne produkter der produsenten påpeker at alt som kan gjøre produktet bedre bare kan gjøres av han selv og "private" initiativ som kan undergrave dette må avvises ettersom det ødelegger markedet for oppgraderinger.
Min vurdering av det som skrives under er at dette virker så seriøst at jeg velger tolkning a) i dette tilfelle, selv om jeg er våken for at b) også kan ha en viss porsjon relevans også her.
Oppgraderinger har i mange år vært en viktig del av Respons' forretning, så det er forståelig at de vil ha dette for seg selv....det er jo også slik at 2. håndsverdien av noe som er oppgradert privat ofte ikke er så særlig høy.
Men; jeg synes godt Persson & co kunne operert med priser på oppgraderinger som mer samsvarer med kostnadene, mitt inntrykk er at dette er markedsprising og ikke kostnadsprising
Enig med deg i det siste du sier; "fantastiske høyttalerene som er så lett å bli glad i "JK skrev:Så vidt jeg vet så er kabinettet på Art samme som på Grand, Art er faktisk oppgitt å veie 5 kg mer enn Grand. Dessuten så koster nok 2 stk 8" mer enn 1 stk 10" men dette er nå så!
Var ikke meningen å meningen å sidestille en oppgradert Art med en Grand, men bare å påpeke at det er en billig måte å få litt av samme opplevelsen for en grei pris! Med oppgraderingssettet fra Response så snakker vi jo om ca.30000.-
Men for all del, har en peng så er det løp og kjøp. Beste lyd får en nok med å kjøpe
"Orginal" Grand, og spesielt med Ringradiatoren fra Scan Speak.
Har dessverre ikke fått hørt nyere Grand, men har hørt på baby Grand, og det var slett ikke SÅ imponerende i forhold til f.eks Art.
Men dette var vel meningen å være en tråd for Reidar Perssons Venner så la oss ikke forsure tråden med negativitet.
Jeg har hifi-kjenninger som har gamle Grand med 13" Skaaning bass som mener dette er beste høyttaleren Reidar har bygget, så det er delte meninger og la oss heller hylle disse fantastiske høyttalerene som er så lett å bli glad i
Du har rett, jeg skrev om Artist 2 vs. Grand LE, som altså ikke var tema denne gangenJK skrev:Du har nok "blingset" litt der Ole Vi snakker ikke om Artist, men om Art som ble produsert i 99 og 2000. I følge nettsiden til Respons så har Art vekt på 70kg og Grand som kom etter dette 65kg. Dette vil nok si at kabinettene er lik! Det er først nå med den nye modellen Grand D at kabinettet er ytterligere forbedret!
Dette er ikke så viktig, men rett skal være rett ;D
Svar til Jk/OleJK skrev:Dette var da voldsomt!!!! Skulle nesten tro jeg hadde gjort noe kriminelt He,He. ;D Må bare først tilstå at jeg overhodet ikke har noen som helst greie på delefilter og høyttalerbygging og vil ikke på noen som helst måte påstå at Reidar ikke har bygget godt nok filter til Response Art! Jeg er en ihuga Response fan, og kommer sikkert til å eie Response høyttalere så lenge jeg kommer til å drive med hifi!Andervik Audio skrev:Kommentarer til JK sin modifikasjon av delefilter i Grand Art.
Den manglende impedanskorrigeringskretsen kan tyde på at tegningene som er benyttet ved modifisering av høyttaleren er fra en nyere Grand utgave med enkel bass.
Respons har aldri gitt delefiltertegninger til kunder.
Disse tegningene kan derfor være skaffet fra en forhandler som ikke har vært klar over at delefilter fra nyere Grand med enkel bass ikke bør brukes på utgaven med to basselementer.
Respons Loudspeakers anbefaler ikke at det gjøres denne typen modifikasjoner på deres høyttalere.
mvh Terje
www.andervikaudio.no
Så til historien hvorfor delefilteret ble "oppgradert"! Jeg har eid disse høyttalerene fra 2001 og da jeg fikk vite at Reidar leverte "oppgraderingsett" til Art med ny mellomtone, diskant og delefilterkomponenter, ble dette bestillt fra Reidar via norsk forhandler!
Selve jobben ble gjort av en annen aktør innen hifi-markedet, så jeg har ikke personlig sett tegningene av delefilteret, men disse vart levert med.
Dessverre fikk jeg problemer med ene høyttaleren etter oppgraderingen, og jeg prøvde flere ganger å få kontakt med Response via mail et utall av ganger, men det er sikkert lettere å få kontakt med Paven i Rom...........
Redningen ble Søren. Han fant feilen, og i den forbindelse fant vi ut at det fantest bedre komponenter på markedet til å putte i delefilteret, så som et eksperiment så ble dette gjort!
Om dette var vellykket, tja si det! Jeg ble vertfall fornøyd! Om dette sårer Hr Andevik så beklager jeg dette! Audiofile holder jo på kontinuerlig å "oppgraderer" og tweaker på komponenter med bedre kondesatorer osv
Hadde det så nevnt vert mulig å fått tak Reidar så hadde jeg tatt "fiskekassene" i bilen og kjørt til Gøteborg!
For det andre så holder jo Reidar selv på med kontinuerlig oppgradering av teknisk sett samme produktet, og det har han gjort siden 86, så det finnes vel ikke en absolutt sannhet innen hifi!
Når det gjelder bildene av delefilterene så ble dette gjort av meg på "gøy", og jeg kan love at jeg ikke skal starte noen "oppgraderingsbutikk", og jeg skal heller ikke anbefale noen å gjøre det samme med sine delefilter. Det beste er å kjøre høyttalere for oppgradering til Gøteborg og Reidar for ombygging der visst en får tak i noen der da............
Mvh
Jack Klepsvik
Ja her er det løp og kjøp som gjelder ;Dsaeman skrev:Responsene er på domping pris hva er det Erdalstero tenker på ???
http://www.erdalstereo.no/bruktside.htm
Visst du leser hele tråden vil du se at uttrykket "Fiskekasser" er en intern spøk blantel_mariachi skrev:Er det disse som ble kallt fiskekasser?
Mine ble lagt ut pga flytting og mindre lytterom men det plager meg ikke at jeg fortsatt har de ;DKapteinUfattelig skrev:Nå har jeg ikke lest hele tråden så unnskyld meg hvis dette har blitt bemerket tidligere, men jeg synes at det har kommet relativt mange Responser på bruktbørsen de siste par månedene. Hva skjer? Trenger folk penger til sommerferien eller? Oppgraderes det til andre Responser? Får du angst av slike spørsmål?
Med vennlig pilsen
Kaptein Ufattelig
Her i gården er de satt på innbytterbenken mens jeg tester Focal Electra 1007Be med en liten REL subwoofer. Subwooferen spiller med mer kontrollert bass i mitt nokså lille lytterom/stue (20 m2), men Focalene mangler noe av sødmen til Responsens mellomtone. Får se på sikt hva jeg lever best med. Og snart er nytt forsterkeri på vei inn døren... 8)Jurassic skrev:Mine ble lagt ut pga flytting og mindre lytterom men det plager meg ikke at jeg fortsatt har de ;DKapteinUfattelig skrev:Nå har jeg ikke lest hele tråden så unnskyld meg hvis dette har blitt bemerket tidligere, men jeg synes at det har kommet relativt mange Responser på bruktbørsen de siste par månedene. Hva skjer? Trenger folk penger til sommerferien eller? Oppgraderes det til andre Responser? Får du angst av slike spørsmål?
Med vennlig pilsen
Kaptein Ufattelig
Pssst....går an å kombinere Respons med sub også.Her i gården er de satt på innbytterbenken mens jeg tester Focal Electra 1007Be med en liten REL subwoofer. Subwooferen spiller med mer kontrollert bass i mitt nokså lille lytterom/stue (20 m2), men Focalene mangler noe av sødmen til Responsens mellomtone. Får se på sikt hva jeg lever best med. Og snart er nytt forsterkeri på vei inn døren... 8)
Takker for bidrag i tråden,fine bilder av en gammel og "sær" Respons høytaler! ;Dingolf_aae skrev:Oppgradering?
Jeg har selv hatt to utgaver av Grande, modellen jeg sitter med har 13" Skaaning bass. Jeg kjøpte disse for ca 34k i 1991 mener jeg (spesialbygget for meg med 13" Skaaning bass) Det var en god høyttaler som jeg ble forelsket i etter å ha hørt den hjemme hos Leif Erntsen på Kjeller. Pga svakheter i diskanten har jeg lenge siklet på oppgraderings-sett til mitt sett; men om dagen er prisene på dette kommet opp i fantasi-summer.
Hilsen Ingolf Patrick Aae
Her er mitt lille lytterom-asyl; der er det power på alt 24/7 året rundt.
Nesten en rapportering til moderator dette!JK skrev:Og kan ikke dy meg; når det gjelder "lyttetretthet", ref egen tråd, er det ingen ht jeg har hatt i hus som er bedre enn mine Grand LE. Og det er endel par som har vært innom de siste 35 år
mvh Ole
Det er jeg helt enig med. Response ER medisin mot lyttetretthet! Bare musikk, musikk, nytelse ;D
Ja det er klart, men problemet mitt er booming rundt 35 og 70 Hz (ikke målt, men testet både vha frekvenssveip-cd og utregning av problemfrekvenser fra lytterommets lengde/bredde/høyde). Med subwoferen kan jeg kontrollere bassen mer enn med Responsene og skru litt opp og ned alt etter musikktype og volumnivå. Begge settene har sine styrker og svakheter, men jeg har god tid til å bytte frem og tilbake de neste månedeneSlinger skrev:Pssst....går an å kombinere Respons med sub også.Her i gården er de satt på innbytterbenken mens jeg tester Focal Electra 1007Be med en liten REL subwoofer. Subwooferen spiller med mer kontrollert bass i mitt nokså lille lytterom/stue (20 m2), men Focalene mangler noe av sødmen til Responsens mellomtone. Får se på sikt hva jeg lever best med. Og snart er nytt forsterkeri på vei inn døren... 8)
Prøv deg frem med pluggede bassrefleksrør vs åpne i kombinasjon med Rel subben,kan variere ganske mye i basskvalitet.
Hva...forsterker? Fortell!
Det er jo selvsagt en fordel med stort rom, men ikke påkrevet. Bruker man gode dempeføtter og demper akustikken i rommet en del kan man slippe unna med realtivt små stuer eller lytterom. Jeg hadde disse en stund i en 20m2 stue. Og det låt flott så lenge ikke volumet ble for voldsomt. Det er svært lyddøde kabinetter og man får ikke nødvendigvis noe bassresonans i vegger eller noe slikt, selv med subbene. Subbene oppfører seg forøvrig ikke som mange andre subber (som aktive hjemmekinobuldrere), man opplever dem ikke som at de gir 'mer bass' men litt mer uanstrengte dype toner og litt fylde oppover i frekvensene. Det er like mye mellomtonenivået som blir påvirket av subbene enn bassen, ihvertfalt rent subjektivt.KapteinUfattelig skrev:Jeg må ærlig innrømme at dette er fine greier, Gjestemedlem. De faller kanskje ikke i alles smak, men helt klart i min. Focalene har en penere finish, men jeg liker det litt stygg-pene utseendet til Responsene med subber! Men subbene er det ihvertfall ikke plass til hjemme hos meg, isåfall må jeg kjøpe større leilighet og da blir oppgraderingen mange hundre tusen....huff...
Det spiller forresten bra etter en oppgradering.Slinger skrev:Takker for bidrag i tråden,fine bilder av en gammel og "sær" Respons høytaler! ;Dingolf_aae skrev:Oppgradering?
Jeg har selv hatt to utgaver av Grande, modellen jeg sitter med har 13" Skaaning bass. Jeg kjøpte disse for ca 34k i 1991 mener jeg (spesialbygget for meg med 13" Skaaning bass) Det var en god høyttaler som jeg ble forelsket i etter å ha hørt den hjemme hos Leif Erntsen på Kjeller. Pga svakheter i diskanten har jeg lenge siklet på oppgraderings-sett til mitt sett; men om dagen er prisene på dette kommet opp i fantasi-summer.
Hilsen Ingolf Patrick Aae
Her er mitt lille lytterom-asyl; der er det power på alt 24/7 året rundt.
Synd forresten at du ikke ønsker å koste på deg en oppgradering,det hadde sikkert gjort underverker med lyden.
Kansje du til og med kunne ha beholdt trettentommeren og oppgradert øverste del?
Vi er få, men dedikerte venner vil jeg tro.Ramses skrev:Neida Jurassic, du er ikke den eneste vennen Respons har.
Det er bare det at Responseiere ikke frekventerer Sentralen
like ofte som andre.
Vi er seriøst optatte med å lytte til musikk.