Ser at det er en stund siden jeg har oppdatert tråden her, og det har skjedd en hel del kan man si.
Det første er jo at Triangle Chello og Unison Research + svs subbene har fått seg ny eier som er i fyr og flamme! HUN koser seg hver eneste dag sier hun. Og opplevelsen av musikk har virkelig tatt seg opp. Hyggelig det at det fallt i smak.
Grunnen for salg var rett og slett for at jeg har blitt mer og mer intr i film, men samtidig så synes jeg at dette anlegget spillte noe tamt på musikken min som jo er litt mot den harde metall typen. Plutselig så var der er Klipsch sett som jeg bare måtte prøve, så da fikk jeg dårlig tid.
Fikk en fin pris for det gamle anlegget og har noen kroner til overs etter at det nye var innkjøpt. de kommer nok til å gå til ny PJ eller Reciver som er up to date, da min Pioneer LX50 er av den aldrende sorten. Men den gjør en utmerket jobb som forforsterker til en XTZ på Klipsch RF7. Ellers så drar den surround og surround back helt topp. Med RF7.ene så klipte den gitt når volumet auka og det ble mye action på skjermen.
Etter en del timer, med flytting av høyttalere, sweetspot, subber og akustikktiltak så satt lyden seg på musikk, men jeg fikk ikke helt til lyden på film. Men etter en del frem og tilbake og ved hjelp av tilbakemeldinger i en tråd jeg oppretta så gikk jeg inn etter auto kalibreringen, og justerte EQ på alle høyttalerene og samtidig satte jeg gain/level justeringen selv. Det eneste som fikk stå, var avstands målingen til MCACC. Men jeg kontrollerte den med måleband.
Jeg fikk også snekra et rack som gjør at jeg fikk senterhøyttaleren opp fra gulvet og med en ørliten tilt opp mot øra mine.
Etter det så satt lyden seg til film også. Men blir ikke helt enig med med selv og mine RS7 skal stå rett ut fra øra, eller om de skal stå litt bak øra.
Jeg mangler også stativ til å få RB75 opp på veggen, så noe pirk er igjen.
Hva skal jeg da si om lyden, vel jeg var forberedt på at jeg kom til å gå ned i kvalitet ved dette byttet, så overrraskelsen var stor da jeg forsto at dette ikke var en stor nedgradering, men heller et ørlite trappetrinn ned og et stort steg til siden. Lyden er helt annerledes. Litt mindre dybde i lyden. kanskje litt mindre bredde, der er jeg uenig med meg selv. Og det og også en annen klang.
Det jeg har fått er et mye større/bedre fundament. Bedre pinpoint faktisk, virkelig mye overskudd, det låter bedre på lavt volum og jeg hører mer og mer på rock og metall. Så jeg vel oppnådd det jeg håpte på, men også mye mer.
Dama synes faktisk at lyden med dette anlegget er bedre enn det jeg hadde. Enda til på slike audiofile innspillinger, jeg vet ikke helt, men at det er et stort steg til siden er det i vertfall. Jeg aner også at med Klipschene så kommer små detaljer (som knirk i stoler i salen, publikum som hoster/kremter, smatting når vokalist åpner munnen) bedre frem, og i vertfall når volumet er lavt.
På film så er det natt og dag forskjell. Her er det bare mer av absolutt alt, men jeg er ikke helt i mål enda. Kommer til å skaffe meg en DSPeaker 8033 boks eller to. relativt raskt for å se om jeg får en enda bedre bassrespons. Jeg synes den er litt tung slik den er idag, men det er morro på action filmer å kjenne det i kroppen. Men på musikk bluray så synes jeg det blir litt formye av det gode.
Har prøvd å stille på volum på subbene både ved bruk av reciver, men også på subbene. Men får det ikke helt slik jeg vil. Jeg mistenger at det er den stående bølgen og rommgainen på 70hz som slår inn her. Pioneeren treffer ikke på riktig frekvens med sin kalibrering da den har 63 som laveste og 110 som neste frekvens den korrigerer for.
Har tatt noen målinger som vanlig underveis, men ikke noen i det siste. Her er de siste jeg har tatt.
Frekvens uglatta
Vannfall uglatta
Impulse
Alle målingene er gjort i stereo inkl 2 subber.
Har hatt et besøk her siden ting kom på plass, og vi hadde det morro. Jeg har det i vertfall mer morro med musikk nå enn tidligere, og slipper styret med å koble om mellom film og kinodelen. Så jeg smiler jeg....