Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende høyttalere dette. Spiller mye større enn størrelsen skulle tilsi. Hørt noen ulike låter og jeg liker det jeg hører. spiller kun med Pioneer nå. Og dette låter faktisk ikke så ikke med svs subbene koblet inn. Har slått av alle dsp foruten deling og tidsjusteringen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har kun testet noen få låter, med reciver og subber. Og jeg koser meg meg. Mulig de profilerer på å ikke ha den samme oppløsningen som Bird.

Vil si at de er hakket mer mot min filosofi. Men på bekostning av feks Dire Straits. Som nok låt bedre med Bird.

Win some, loose some.

Tror dette blir bra med skikkelig integrerte basser.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Et 7" element kan spille både stort, mektig og definert. Har høyttalere som ikke er helt ulike, og de leverer virkelig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et 7" element kan spille både stort, mektig og definert. Har høyttalere som ikke er helt ulike, og de leverer virkelig.
    Absolutt! Jeg skvetter stadig til når de stakkars åttetommerne i MonoPulse smeller til med de største paukene og andre heftige utslag i dypbassen. Og de deles til og med helt oppe i 4000 hz og gjengir 19 hz innenfor -3 db ifølge uavhengige målinger. Det er så man nesten begynner å tvile på fysikkens lover. Men noe paradigmeskifte er det neppe, bare jækla bra! Og gøy oss som har denslags gjengivelse fra så ydmyk bestykning. Tror du kan trives med de nye høyttalerne. Edruelig størrelse er heller ikke å forakte når du likevel skal ha en skikkelig subbass-løsning opp å gå. Da er vel funfaktor i mellombassen av mer avgjørende betydning. :cool:

Du er litt inne på noe med filosofien din, selv om vi har litt forskjellig tilnærming til lydnirvana. Gode høyttalere må gjerne være kresne på elektronikken, det er både sunt og ærlig. Men de trenger ikke i samme grad vise fram de stygge sidene i en produksjon. En virkelig god høyttaler får ganske råtne produksjoner til å låte rock'n'roll istedenfor takras. Ikke et ufravikelig krav ut fra hifi-objektive kriterier, men et absolutt krav til å spille av min musikksamling på en fornøyelig måte. :rolleyes:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Du er litt inne på noe med filosofien din, selv om vi har litt forskjellig tilnærming til lydnirvana. Gode høyttalere må gjerne være kresne på elektronikken, det er både sunt og ærlig. Men de trenger ikke i samme grad vise fram de stygge sidene i en produksjon. En virkelig god høyttaler får ganske råtne produksjoner til å låte rock'n'roll istedenfor takras. Ikke et ufravikelig krav ut fra hifi-objektive kriterier, men et absolutt krav til å spille av min musikksamling på en fornøyelig måte. :rolleyes:
    Dette er viktig for min trivsel fremfor anlegget også. At høyttalerene er litt tilgivende ovenfor dårlig innspillinger.

Dette synes jeg Kharma er. Litt som Triangle.

Testa en del musikk igår som jeg vet jeg følte ikke satt helt på Bird. Som Dimmu, satyricon. Enslaved, Black Sabbath, og jeg synes faktisk Kharma spiller dårlige innspillinger bedre, at den glatter over litt som da gjør musikken hørbar i mye større grad enn med Bird.

Men dette går litt på bekostning av typiske hifi egenskaper, som oppløsning, og pinpoint. Holografi, dybden og bredden er god. Men kanskje ikke helt på Bird nivå. Synes feks at musikken slapp Bird litt bedre enn Kharma. Lyden virker å komme litt mer fra høyttalerene enn hos Bird.

Nå har jeg ikke jobbet noe med plassering eller toe-in. Så mulig dette bedrer seg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har trua på at Kharma og bassystem kan bli svært bra.

Testa litt med høyttalere i begge ender av rommet. Det som er helt klart er at den buen jeg har i førsterefleksjon punktene, den må flyttes om jeg skal ha to oppsett. Forskjellen er store når jeg spiller med og uten. Selv om jeg har nøyaktig samme plassering og avstand til vegger og høyttalerene. Er rett og slett fascinerende hvor stor den forskjellen er.

Får koble opp W4S dac og forsterker å høre hva jeg synes da. Jeg liker altså lyden godt med Pioneer forsterkeren. Når all dsp foruten delay og crossover er avslått. Jeg trodde ikke det var mulig, men det er det altså. Var ikke enkelt å finne riktig knapp for dette, da det var en av de skulle knappene undet lokket på fjernkontrollen.

Samme knapp som man bruker til å velge de ulike prestene.

Nå må jeg bare finne ut hvor man kan gå inn for å sette dimmingen slik at Pioneeren ikke lyser slik opp som den gjør nå.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Over til noe helt annet.

Dama var en tur opp på rommet igår. Og nå har hun lysst på bedre lyd på stua.

Men hun vil helst ikke ha gulvstående høyttalerene. De må være vegghengt.
    Om det skal være gulvstående så må det vere en høyttaler som ikke har stoff front da dette kan være en fristelse for kattene å klore/ klatre i.

Hva tror dere kunne passe. Og hva låter ok. Skal brukes med en 60w fra Rotel, sammen med squeezebox og eple tlf fra hodetlf utgang. Bruker idag en kabel. Som et helt ok.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Enig.
    Usher leverer både på gode og mindre gode innspillinger, samt rocker så det holder. Bassen både trøkker og spiller dypt. Delingen sitter utenfor ørets kritiske hz sone, og da forsvinner høyttalerene totalt. Deles dem på 80hz, så tåler de 120db, og det er overkill på all type musikk :)
    Tipper reteps høyttalere vil funke bra med subber integrert.

Absolutt! Jeg skvetter stadig til når de stakkars åttetommerne i MonoPulse smeller til med de største paukene og andre heftige utslag i dypbassen. Og de deles til og med helt oppe i 4000 hz og gjengir 19 hz innenfor -3 db ifølge uavhengige målinger. Det er så man nesten begynner å tvile på fysikkens lover. Men noe paradigmeskifte er det neppe, bare jækla bra! Og gøy oss som har denslags gjengivelse fra så ydmyk bestykning. Tror du kan trives med de nye høyttalerne. Edruelig størrelse er heller ikke å forakte når du likevel skal ha en skikkelig subbass-løsning opp å gå. Da er vel funfaktor i mellombassen av mer avgjørende betydning. :cool:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ang høyttalere til stua.
    Har noen testet lydplanker med ekstra bass ( de kaller det vel for subb)

Kan det være en ok løsning. Likte at man kan spille musikk fra tlf over blåtann. Det vil løse mange problemer om det fungerer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Test av rørforsterker

Er det noen i Oslo / Akershus som kunne tenke seg å komme på besøk til meg med sin rørforsterker?

Har et par høyttalere som visstnok skal låte best med rør. Kharma CRM 3.2Fe heter de.

Er ute etter å høre hvordan det låter med rør.

Både integrert pre og effekt og pre er av Intr. Har en Wyred 4 sound St 1000 effekt som skal vere en ok last for rør. Dac har både rca og xlr ut.

Setter pris på et besøk.

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Du valgte (igjen) en av mine favoriter når det kommer til høyttalere! Slik som jeg husker CRM 3.2 så er de noe varmere I hele registered kontra Bird, men spiller likevell meget godt.

Har forøverig en rør pre du kunne testet om du vil. JAS audio rør pre, du ser den på bildene I min tråd.

A.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde vert kjempemorsomt å teste. Men er litt vanskelig med tanke på avstand siden jeg ikke kjører bil.

Du skal ikke oppover mot mitt område snart?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du har hatt Kharma du også? Hva parret du de med?

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hadde vert kjempemorsomt å teste. Men er litt vanskelig med tanke på avstand siden jeg ikke kjører bil.

Du skal ikke oppover mot mitt område snart?
    Det er mye mulig. Jeg sender deg en PM når jeg har en dato.

Kharma har jeg ikke hatt I eget lytterom, men har hørt dem I egnet lytterom hos noen andre med MBL 9007 kjørt I Mono, og en MBL Pre jeg ikke husker typebetegnelsen på. Spilte stort og luftig.

A.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ang høyttalere til stua.

Kan det være en ok løsning. Likte at man kan spille musikk fra tlf over blåtann. Det vil løse mange problemer om det fungerer.
    Har du prøvd Sonos-systemet? Det er helt uslåelig på brukervennlighet, IMO. Jeg hører på veldig mye mer musikk etter at jeg fikk Sonos i hus, i hvert fall. Det er klart det går an å få mer lydkvalitet for pengene, men hvis man tenker lydkvalitet+brukervennlighet+streaming over wifi, er det vanskelig å slå. Dessuten kan man drive enkel romkorrektur hvis man har en iOS-dings, som funker overraskende bra. Pluss at man kan utvide/oppgradere gradvis. Du kommer langt med en enkelt play:5 til 5000. Så går det an å utvide med en play:5 til etter hvert, og vips har man et stereopar som spiller helt fint.

De har også en lydplanke som gjør at man kan koble til TVen. Men playbaren til Sonos er antakelig moden for utskiftning snart, siden den teknologisk begynner å bli ganske akterutseilt. Dersom lydplanke nå ikke er en absoutt nødvendighet, hadde jeg nok for min del drøyd med å kjøpe lydplanke fra Sonos i hvert fall, og heller satset på en eller to play:5 for musikkavspilling i stua. Tror ikke jeg vet om noen som ikke blir hekta på Sonos når de har fått det i hus... så før du vet ordet har du kanskje utvidet med en Connect til hovedanlegget oppe også:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Av slike planker har jeg bare hørt skikkelig på Naim Muso, og den har i alle fall en imponerende fyldig gjengivelse. Verdt å sjekke ut. Jeg spilte av fra egen mobil da jeg prøvde dem, og den fikk selv ordinær blåtann til å høres ganske fornøyelig ut.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Kjører jvc sin største planke her på tv'n... overrasker veldi med tanke på hva det er..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker, skal sjekke ut de.
    Ser spacegarden har tilbud på den minste lydplanken med subb.

Mulig jeg går for den. Slipper da å bruke Rotelen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den naim planken var dyr.

Var å hørte på klipsch sin minste planke med subb. Dama synes den låt bærs... Så det blir ikke en slik.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått lytta litt mer til Kharma, og har bestem meg for å kjøpe inn en subwoofer ned dsp mulighet.

Slik at Kharma kan deles bort og tidsjusteres i forhold til subb. Med dsp i subben.

Har tilbud om en svs sb13 og faktisk flere Pc 13.

Har bestemt meg for å gjøre oppsettende så enkle som mulig uten bruk av ekstern dsp osv.

Kommer også til å finne et par gulvstående klipsch til film som jeg kan mørbsnke litt. Kharma blir spart til musikk i 3 kanaler.
    Noen som har testa pc13 mot SB 13?

C

Cyber

Gjest
    Ang høyttalere til stua.

Har du prøvd Sonos-systemet? Det er helt uslåelig på brukervennlighet, IMO. Jeg hører på veldig mye mer musikk etter at jeg fikk Sonos i hus, i hvert fall. Det er klart det går an å få mer lydkvalitet for pengene, men hvis man tenker lydkvalitet+brukervennlighet+streaming over wifi, er det vanskelig å slå. Dessuten kan man drive enkel romkorrektur hvis man har en iOS-dings, som funker overraskende bra. Pluss at man kan utvide/oppgradere gradvis. Du kommer langt med en enkelt play:5 til 5000. Så går det an å utvide med en play:5 til etter hvert, og vips har man et stereopar som spiller helt fint.

De har også en lydplanke som gjør at man kan koble til TVen. Men playbaren til Sonos er antakelig moden for utskiftning snart, siden den teknologisk begynner å bli ganske akterutseilt. Dersom lydplanke nå ikke er en absoutt nødvendighet, hadde jeg nok for min del drøyd med å kjøpe lydplanke fra Sonos i hvert fall, og heller satset på en eller to play:5 for musikkavspilling i stua. Tror ikke jeg vet om noen som ikke blir hekta på Sonos når de har fått det i hus... så før du vet ordet har du kanskje utvidet med en Connect til hovedanlegget oppe også:)
    Jeg vil ærlig talt si at jeg ikke aner hva som skulle gitt mer lyd for pengene enn en Play 5 mk2 fra Sonos. Helt rå VFM IMHO. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Canton DM75, dyp lydplanke til å sette tv oppå.:rolleyes:

5.990,- på komplett.no

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok ikke lydplanke, dans synes ikke de vil hørte på var gode nok

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sittet å leser meg opp rundt Svs Pc 13 ultra DSP mor SB 13 ULTRA.

Har ok tilbud på begge to. Men er veldig usikker på hva jeg skal velge.

Tror kanskje Pc er lettere å bytte ut igjen om ting skulle skjære seg helt. Samtidig som at jeg innbiller meg at den vil være enda råere på film.

Om noen har testa begge to så er jeg glad for noen tilbakemeldinger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Koblet opp wyred 4 sound settet nå for en time siden. Spiller uten subber.

Det låter veldig slik jeg liker det dette. Foruten mangelen på trøkk helt ned. Så går jaggu foten. .

Sitter å hører på gruppa Live nå. Thowing copper plata. Litt mer i bunnen nå. Så er dette svært godt. De Kharma høyttalere er faktisk steingode. Kanskje litt hissige oppover, og det skiller godt på dårlige og gode innspill. Men dårlige går godt ann å lytte på. Der var desverre Bird nådeløse. Som nok er et kvalitets tegn egentlig. Men som ikke passet meg. Kharma passer min stil bedre.

Godt fornøyd sålangt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir litt satt ut på måten de spiller her. En runde med stairway to heaven.. Kanskje Kharma er min himmel... Who knows

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjører igang litt Ozzy..

Og foten går.... Herlig.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra det du skriver så kan du komme nær det absolutte nirvana ved å kjøre Kharma med en litt kraftig push pull rørforsterker og bassene med det som passer best til slikt. Tendenser til aggressivitet i topp er typisk for høyttalere som er tiltenkt rør i utgangspunktet. Mine MonoPulse er et godt eksempel på det, så også H6-kloner har jeg hørt. Coincident er også høyttalere som det er vanskelig å få til 100 med transistor i topp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ut fra det du skriver så kan du komme nær det absolutte nirvana ved å kjøre Kharma med en litt kraftig push pull rørforsterker og bassene med det som passer best til slikt. Tendenser til aggressivitet i topp er typisk for høyttalere som er tiltenkt rør i utgangspunktet. Mine MonoPulse er et godt eksempel på det, så også H6-kloner har jeg hørt. Coincident er også høyttalere som det er vanskelig å få til 100 med transistor i topp.
    Er kanskje litt frempå ja.

Men nå hopper jeg snart i sofaen av Stevie Ray og låten price and Joy
    .tramper takten så jeg nesten burde kjøpt et teppe for å ikke lage slitasje på gølvet. Nei dette var satans morro. Jeg kan høre på musikk igjen.

Kan noen spille av Hendrix og little Wing fra plata Axis? Den er relativ skarp og hissig her...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er kanskje litt frempå ja.

Men nå hopper jeg snart i sofaen av Stevie Ray og låten price and Joy
    .tramper takten så jeg nesten burde kjøpt et teppe for å ikke lage slitasje på gølvet. Nei dette var satans morro. Jeg kan høre på musikk igjen.

Kan noen spille av Hendrix og little Wing fra plata Axis? Den er relativ skarp og hissig her...
    På oppfordring spiller jeg den av nå fra Tidal. Den er definitivt ikke skarp og hissig hos meg. Det er endel "naturlige" sibilanter på Hendrix' stemme, men det skyldes mest av alt effektbruken. Og den er ikke skarp i kantene, mer myk vil jeg si.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn