Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra! Da har du bra kontroll! :)
    Husk at du får nok desverre ikke absolutt alle egenskaper.
    Ikke alle egenskaper... Men jeg vil jo ha alle egenskaper egentlig... :-?

Er det så mye å forlange? Hihi

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ;)
    Men sikkert ikke noe i veien for å komme veldig nærmt i hvertfall!
    En fordel med 2x18 er at du har kapasitet, trenger da ikke jobbe like hardt som mindre drivere, og vil da spille med mindre forvrengning :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde store planer idag om å teste ut diverse. Men har vert opptatt med forberedelser til jul. Har ikke så mange dagene å forberede julen. Desember er den travleste mnd i året. Tok en titt på kalenderen og jeg har faktisk kun 3 dager fri frem til jul. Desember er det jo t.o.m søndagsåpent...

Blir de for ikke så mye testing fremover. Den lille tiden jeg har til overs blir det å spille musikk.

Får ta igjen ting etter nyttår. Men med alt sammen spillende så låter det svært morsom på rock og metall. Men får ikke helt taket på lyden på pusete musikk.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare å slappe av og tweake når du har lyst og tid!
    Blir anlegget for røft for vanlig julemusikk kan du alltids spille denne :)

Rob Halford.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hm.. Den juleplata er ukjent.

Tenker å la målinger vere målinger, justeringer justeringer nå og frem til over nyttår. Får prioritere det som er viktigst. Familien og musikk.

Har jo en REL subb stående ubrukt. Får den ikke til med Kharma. Men har jo et musikk anlegg i stua. Må prøve å snike inn subben der. Samme med den Cambridge streameren, den blir heller ikke brukt ettersom pc-en min ble reparert

Koble dette opp i stua kanskje...?

Tenkte å sette opp kinoen også før jul er jo morsomt å kunne se en film om man finner tid.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rob Halford = legendarisk vokal i Judas Priest

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjente igjen karen. Men juleplate fant jeg ikke på Spotify.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Uansett hva de bassene gir i bass og mellombassen, så blir det nok til at jeg kjører uten de fatial bassene. Holdt på noen timer igår med justering. Ulike delefilter, bratthet og Eq.

Mister litt morsomheter på rock og metall. Men får en, på en måte, noe grov lyd. Hurtigheten er det, magetrøkket er der men liker faktisk lyden bedre uten bassene og med Kharma helt ned og svs helt i bunnen.

Pga størrelsen på de fatial bassene så blir de som å sette opp en ny vegg tror jeg. Noe Kharma ikke er så glad i.

Tipper dette kunne blitt noe helt annet med et par horn oppå Fatial. Ikke misforstå her nå. De fatial er ustyrtelig morsome, spiller tight, trøkker noe hinsides. Hadde ikke Kharma stått her, og jeg ikke hadde vert så fornøyd med de. Så hadde jeg nok vurdert sterkt å handle de inn selv. Men det gjør jeg nok ikke.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så, igår flytta jeg bassene tilbake i hjørnene bak meg. Der får de stå til eier eller en evnt kjøper dukker opp.

Jeg har nå plassert Kharma nesten helt ut til absorbentene på sidevegg. Er vel 60cm fra element til absorbentene, og med kraftig toe in. Krysser rett bak meg. Det er også lenger avstand mellom diskantene på Kharma enn fra øret til Kharma.

Har hatt Klipsch RF7 og Von Schweikert i denne posisjonen før noe jeg likte godt.

Lydbildet blir enormt, både i bredde, dybde og høyde. Lyden omslutter meg på en helt annen måte enn den andre posisjonen jeg har som også fungerer godt. Mulig senter i lydbildet blir ørlite mindre fokusert, men synes også at innsikten i musikken blir bedre.

Skal la der stå slik nå en stund å se hva jeg synes over tid.

Neste på tapeten er å få igang kinoen. Får se om jeg bruker Kharma til fronter eller om jeg går for et rent kinooppett med Klipsch i alle kanaler. Har høyttalere nok til begge deler. Og jeg tenker litt slik at jeg drar ofte på litt mer på film enn på musikk, derfor kan det vere lurt å kjøre B3 slik at jeg ikke tar livet av Kharma.

Vurderer også å kjøpe inn et par gulvstående klipsch etterhvert.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og så ligger dette med 2 anlegg i rommet i bakhodet. Et til film som da vil bestå av
    Ps3. Pioneer LX83. Klipsch B3 x5, klipsch KSB 3.1 og svs tubene.

I den andre siden av rommet vil 2 kanals anlegget stå med
    Pc, Marantz Cd17. Exasound, ASR Emitter og Kharma.

Hvordan dette vil fungere i praksis vet jeg jo ikke før jeg prøver. Men dette er en mulighet jeg burde teste ut mener jeg.

Er nok fortsatt en del å teste ut når jeg finner tid og energi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    No fuckin' way at du klarer å holde deg unna til etter jul! Mitt stalltips er minimum tre oppsett utforska før nissen trer den feite ræva si ned i pipa hos deg julaften! :D

You're in too deep, Retep.

retepshifiliv1.jpg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du er i hvertfall ærlig Retep. Det er bra! :)

Jeg synest du gir opp for fort.
    Det er ikke gjort i en fei å sette opp slikt.
    Min anbefaling er å se Snickers Kurs.
    Jobbe deg videre fremover.
    Ikke sikkert 18+Kharma er smell rett inn som en endelig løsning, men du kommer deg videre.
    Slike 18" basser kan passe bra til horn, men du kan jo se litt andre veier også.
    12tom har vanlige drivere, Leikis har bånd.
    Ta deg en tur rundt å lytt, få litt input.

Du kan måle, du kan DSP, men du må bare gjøre alle tingene riktig for å få det bedre.

Uansett, om du ikke gjør noe videre no så ver fornøyd med Khrama, og gjør deg fornøyd med disse også i fortsettelsen.
    Flere bytter tror ikke jeg er veien å gå videre. Da jobber du deg nok bare sidelengs.

Hjemmekino får du ingen kommentarer på, da jeg har absolutt null peil på slikt..... :)

Spill Kharma og vær fornøyd lenge, så får vi se hvor skittent sengetøyet til Lgrons kan bli! :)

Nissen kommer ikke med reinsdyr og ned pipa lenger, han kjører segway med piggdekk!!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror det sengetøyet til Lgrons kommer til å bli veldig skittent.

Jeg tror også det vil bli bedre med bassene og så bygge i høyden. Istedenfor bredden.

2017 så er forsettet mitt å besøke min 1person i mnd.

Kharma blir her. Tror bytte i andre høyttalere kun vil være sidelengs, som du er inne på.

Det viktige er jo at jeg nå har et oppsett jeg liker lyden fra. Og som jeg trives med.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ehhh... Nå fikk dama nok. Tlf opp. Det skranler i glassdører på stua og klirrer i glass og tallerkener på kjøkkenet.

Joda 104db her. Er vel på grensa til hva stakkars lille Kharma tåler....

Det kuleste er at dette låter fett uten å bli verken hardt eller spisst.

Har deling mellom Kharma og Fatial på 470hz 24. Imorgen skal jeg teste brattere deling.
    Hei Peter, hva måler du lydtrykk med?
    Hadde en på jobben her som tok målinger med proft utstyr, folk klaget på for høy støy.
    Det viser seg att tlf ikke er til å stole på.
    Måler du med REW?
    Han sa att man må opp i rimelig dyrt utstyr før man kan stole på det.
    Han sa att utstyr som UMIC 1 og lignende ikke er innenfor 5db når man kommer opp i litt lydtrykk.
    5 db er jo ganske mye når man er oppe i 95 til 105 db.
    Har stilt meg selv dette spm flere ganger, men har vell fått svaret etter besøket av de som måler støy.
    Vi var ikke i støysone i henhold til riktige målinger, han målte ca 10 db mindre en de som hadde målt med tlf.
    De hadde målt 83 db riktig var 73 db.
    Dette var en avsporing Peter:)

Steinar.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror det sengetøyet til Lgrons kommer til å bli veldig skittent.

Jeg tror også det vil bli bedre med bassene og så bygge i høyden. Istedenfor bredden.

2017 så er forsettet mitt å besøke min 1person i mnd.

Kharma blir her. Tror bytte i andre høyttalere kun vil være sidelengs, som du er inne på.

Det viktige er jo at jeg nå har et oppsett jeg liker lyden fra. Og som jeg trives med.
    Enig i alle punkter

Som steinost er inne på så føler jeg også umik som veldig unøyaktig for dB drag

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ehhh... Nå fikk dama nok. Tlf opp. Det skranler i glassdører på stua og klirrer i glass og tallerkener på kjøkkenet.

Joda 104db her. Er vel på grensa til hva stakkars lille Kharma tåler....

Det kuleste er at dette låter fett uten å bli verken hardt eller spisst.

Har deling mellom Kharma og Fatial på 470hz 24. Imorgen skal jeg teste brattere deling.
    Hei Peter, hva måler du lydtrykk med?
    Hadde en på jobben her som tok målinger med proft utstyr, folk klaget på for høy støy.
    Det viser seg att tlf ikke er til å stole på.
    Måler du med REW?
    Han sa att man må opp i rimelig dyrt utstyr før man kan stole på det.
    Han sa att utstyr som UMIC 1 og lignende ikke er innenfor 5db når man kommer opp i litt lydtrykk.
    5 db er jo ganske mye når man er oppe i 95 til 105 db.
    Har stilt meg selv dette spm flere ganger, men har vell fått svaret etter besøket av de som måler støy.
    Vi var ikke i støysone i henhold til riktige målinger, han målte ca 10 db mindre en de som hadde målt med tlf.
    De hadde målt 83 db riktig var 73 db.
    Dette var en avsporing Peter:)

Steinar.
    Bruker stort sett en app på tlf som er justert i henhold til REW og umik-1. Er nok ikke helt nøyaktig nei. Men gir en indikasjon ivertfall.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det var ikke store avviket nei. Mistet nok ikke nattesøvnen pga det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_0082.jpg

DSC_0083.jpg

Nevnte vel at jeg nå prøver ut en ganske brebent høyttaleroppstilling.

Har fått en liten time idag også faktisk og jeg liker det jeg hører. Dybden blir enorm, scenen blir enda større, men synes ikke høyttalere forsvinner like mye som de gjør med mindre avstand imellom. Så blir nok til å flytte litt på de ja.

Tenkte å lete opp i tråden min hvor jeg satt Triangle Chelloene og sweetspot, for å se om Kharma fungerer like godt der som Chelloene gjorde. Det var helt konge.

Men før det skjer, så blir det å teste ut mindre toe in.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter også å lurer på hvor jeg skal plassere de B3 som skal på bakveggen. På stativ eller om jeg skal plassere de lenger opp.

Håper også på at det skal komme noen knakende gode januar tilbud. Har lysst til å ha Atmos...

Skulle ønske dagene hadde flere timer. Sliter litt med tidsklemma og svært mye press på jobben. Lange dager og lite tid hjemme, som går utover alt som skulle vert gjort her.

Vaske til jul, bytte ditt og datt, pynte til jul, julegaver, daglige saker som klesvask, middag, oppvask osv.

Heldigvis er det ikke kommet noe snø enda.
    Men dagene går rimelig raskt unna. Er godt det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert et fryktelig banalt spørsmål, men ned de nye surround lydformatene. Setter det noe krav ( og evnt hvilke) til diskavspilleren?

Kan jeg fortsette å bruke PlayStation 3?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Skal gå fint med PS3, det er prosessoren/receiveren som håndterer lyden og det er den som må ha støtten.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel var på et aldri så lite men bæltrivelig julebord på lørdag. Storkosa meg. God mat, godt selskap og et anlegg som spillte langt over forventingene. Det er mer likheter enn forskjeller på lyden der og her.

Fikk også en time i sweetspot her før jeg køya, fikk dratt høyttalere en 20cm bort fra sidevegg og ørlite nærmere frontvegg og med litt mindre toe in. Smukk sa det. Er rart når man treffer med plasseringen av høyttalerne og sweetspot. Når de to samarbeider med rommet.

Lyden slipper høyttalere fullstendig. Bredden og dybden er tilbake. Fikk testa en låt fra en annen tråd. Malia et eller annet. Og musikken står rett ut til begge sider og fyller hele rommet. Jeg vil vel si at lyden skaper en illusjon at jeg verken har tak eller vegger. Utrolig morsomt.

Spillte litt musikk fra denne plata (alphamale er han som tipset om denne) og musikk rundt denne artisten. Kom da over en samleplate der introen på den ene låten er rolig dyp rytmisk bass og en lyd ( vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den) en sequenzer som ikke bare går fra venstre til høyre høyttaler, men også hele runden rundt meg. i en sirkel fra venstre høyttaler til høyre høyttaler, så langs høyre sidevegg, bak meg, langs venstre sidevegg og til venstre høyttaler. Og tilbake igjen motsatt vei. Selve musikken er nok ikke noe jeg liker, men akkurat introen var svært morsom. Kan legge ut artist og låt senere om noen er intr i å teste.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være fra denne plata?:

Godt vi er forskjellige, jeg storkoser meg med denne skiva:)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Var den nye store hitskiva for Høstpuls 2016 det der :p. ALLE demoene innehold den sangen der på OHC :p.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan det være fra denne plata?:

Godt vi er forskjellige, jeg storkoser meg med denne skiva:)
    Jo er bra vi er forskjellige. Men det var ikke den låten som gav meg hakeslepp...

Skal finne den frem.
    .

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Malia / Boris Blank og
    Låten magnetic Lies

Pluss
    Wax poetic
    Temple of soul mix med Norah Jones og samme artist og låten LOVE

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Dama som medvirker i flere av Yellow's album har flere godbiter, som på dette albumet.
    Flere av låtene som omslutter en fullstendig, sjekk denne låten og flere.
    IMG_0572.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker, skal testes ut.

Skal forhåpentligvis finne tid til å sette opp kinoen til helgen. Da er det meste klart til å møte både jul og den noe mørke triste tiden.

Tenkte å ha en åpen dag over nyttår der folk kan droppe innom om de har lysst. Med fokus på lyd i 2 kanaler, noe å bite i og bøttevis med kaffe.

Selv om jeg bor et stykke ut i periferien så håper jeg det dukker opp noen. Trenger innspill på videre søken, og også bli kjent med flere innen hobbyen da jeg vil ha et nyttårs forsett om å høre et ukjent oppsett i mnd.

HCS er første på lista.

Nå høres det sikkert ut som om jeg har verdens beste oppsett, men det har jeg nok ikke. Men jeg har et oppsett som jeg liker, som har mye av de kvalitetene jeg er ute etter. Så med mine preferanser, min lommebok og min musikk så vil jeg nok si at dagens oppsett er noe av det bedre jeg har hatt her hjemme.

Er vel det som er det viktigste i bunn og grunn...

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte å ha en åpen dag over nyttår der folk kan droppe innom om de har lysst.
    Selv om jeg bor et stykke ut i periferien så håper jeg det dukker opp noen.
    Kanskje.....
    det blir en lørdag?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sitter også å lurer på hvor jeg skal plassere de B3 som skal på bakveggen. På stativ eller om jeg skal plassere de lenger opp.

Håper også på at det skal komme noen knakende gode januar tilbud. Har lysst til å ha Atmos...

Skulle ønske dagene hadde flere timer. Sliter litt med tidsklemma og svært mye press på jobben. Lange dager og lite tid hjemme, som går utover alt som skulle vert gjort her.

Vaske til jul, bytte ditt og datt, pynte til jul, julegaver, daglige saker som klesvask, middag, oppvask osv.

Ikke klag, du har ikke 4 unger;)

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Ikke klag, du har ikke 4 unger;)

Steinar.
    Ikke som jeg vet om ivertfall...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har de siste dagene sammenlignet Asr og W4S og det er så mange likheter mellom de og forskjellene er få og små at jeg har lagt begge ut for salg. Jeg beholder den jeg ikke får solgt.

Det er nesten utrolig, men slik er det faktisk. De små forskjellene går på tonalitet. Begge to låter virkelig utmerket på Kharma. Jeg klarer ikke å velge så da får man se hvilken som går. For meg er det det samme.

Tilfeldigheter gjorde at jeg koblet opp w4s på den nye dacen. Jeg har da i sammenligningen brukt direct inn på ASR og Exasound som volumkontroll. Exasound har naturligvisvis vert volumkontroll på W4S og jeg har justert volum til samme spl i sweetspot.

Som nevnt likhetene er langt flere enn forskjellene. Men jeg har ikke råd til å sitte med to forsterkere ( har 3 til i andre oppsett) i hovedoppsettet så den ene får finne seg en ny jobb hos noen andre.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den ene gir nok mere kred i miljøet. Men det er slike ting jeg ikke bryr meg noe om...

Uansett, den som handler får seg en skikkelig god forsterker uansett hvilken han)hun velger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn