Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke sikker jeg skjønner veien din. Har Cary pre og Cary effekt

Hvordan får jeg da evnt brukt begge til det de er best på?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og med begge så mener jeg Cary pre og marantz pre.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nå må jeg tenke litt retep kommer tilbake etter litt tenke tid.

Mvh Imagine.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Problemet med det tweeket er at man må gå på en snurr hele tiden, orker ikke det.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror muligens Imagine tenker på "home theater/cinema bypass" funksjon. Men i og med at Cary pre'en din allerede er en prosessor så tror jeg ikke du har en slik funksjon i den. Om du hadde gått over til en ren stereo pre fra Cary som f.eks SL-100 så kunne det muligens vært en mulighet.

Men hold ut og prøv alt som er, tror du kommer i mål til slutt :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg tror muligens Imagine tenker på "home theater/cinema bypass" funksjon. Men i og med at Cary pre'en din allerede er en prosessor så tror jeg ikke du har en slik funksjon i den. Om du hadde gått over til en ren stereo pre fra Cary som f.eks SL-100 så kunne det muligens vært en mulighet.

Men hold ut og prøv alt som er, tror du kommer i mål til slutt :)
    Ja det var det jeg tenkte på , eventuelt kan du bytte om ledninger fra pre out , fra marantz prossesoren og til cary prossesoren. Men blir jo selfølgelig styr med det å , men hører du mest musikk , og ser en film i ny og ne er det en mulighet og tenke på.

Mvh Imagine.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hettejemini jeg har hatt preen i ett døgn.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Problemet med det tweeket er at man må gå på en snurr hele tiden, orker ikke det.

hehe, i tillegg har de ofte en omvendt effekt dagen derpå.

Kone på at en 1/2 flaske Martell +++ Ikke er den beste målestokkeN.

Er det som er så bra som hfs, man får anbefalt tiltak som kan er bortinattsa

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hettejemini jeg har hatt preen i ett døgn.
    Du har det retep og finner nok ut av det , man får mye og sette seg inn i. Husk jeg har hatt onkyoen min en stund nå , men enda finner jeg innstillinger i menyen som ikke jeg har tenkt på.

Mvh Imagine.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso: Var det med MultiEQ XT eller XT32 du forsøkte deg med som ikke var noe særlig?
    Det var med MultEQ XT ser det ut som. Marantz AV7005.

Er ikke opptatt av romkorreksjon selv da jeg mener gode høyttalere og god akustikk ikke trenger det foruten å lage en ønsket respons med vanlig EQ. For dere som derimot er det, så burde dere virkelig sjekke ut Dirac. Tilbakemeldingene virker å være rimelige unisone på at Dirac fungerer mye bedre enn Audyssey. Dessuten har man mulighet for mange manuelle justeringer. Er nok det nærmeste man kommer en PC med J River i fleksibilitet.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Orso: Var det med MultiEQ XT eller XT32 du forsøkte deg med som ikke var noe særlig?
    Det var med MultEQ XT ser det ut som. Marantz AV7005.

Er ikke opptatt av romkorreksjon selv da jeg mener gode høyttalere og god akustikk ikke trenger det foruten å lage en ønsket respons med vanlig EQ. For dere som derimot er det, så burde dere virkelig sjekke ut Dirac. Tilbakemeldingene virker å være rimelige unisone på at Dirac fungerer mye bedre enn Audyssey. Dessuten har man mulighet for mange manuelle justeringer. Er nok det nærmeste man kommer en PC med J River i fleksibilitet.
    Akkurat, ja skjønner. Det kan hende du hadde likt XT32 bedre da det er en ganske stor forbedring fra XT varianten.

Absolutt enig at god akustikk er det som trengs. Romkorreksjon er og blir et kompromiss og har dyttet inn så mye akustikk tiltak som jeg kan her hos oss uten at den bedre halvdel blir altfor "grinete". Så Audyssey XT32 blir for å sette prikken over i'en, og den er av de romkorreksjonene (MCACC, YPAO, Emo-Q Gen2 og Audyssey) jeg har hatt her som har gjort best jobb så langt.

Dirac er absolutt en kandidat som man kunne ha tittet på, men slik det er pr nå så er det vel bare relativt kostbare prosessorer (Theta og Datasat) som har Dirac bortsett fra om man kjører PC løsning eller eventuelt Emotiva's siste prosessor XMC-1. Jeg har tidligere hatt Emotiva produkter "i en mellomfase" og det falt ikke akkurat helt i smak hos meg.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

hehe, i tillegg har de ofte en omvendt effekt dagen derpå.
    Martell XO
    Martell XO er en av mine favoritter og en halv flaske gjør helt klart noe med lyden. Det er et svært kostbart og usunt i lengden.
    Mye bedre og drikke seg dritings på noe som dyrt og godt enn billig og dårlig. Når jeg først tar av sklir ei bache gabrielsen xo 0.7 lett ned. Faktisk er brun brennevinet det stoffet som får meg ustabil på beina. Så er jeg så snill og rolig fra før av, og når jeg drikker blir jeg fort dom snill, men bedre det enn og bli idiot i fylla.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dirac er absolutt en kandidat som man kunne ha tittet på, men slik det er pr nå så er det vel bare relativt kostbare prosessorer (Theta og Datasat) som har Dirac bortsett fra om man kjører PC løsning eller eventuelt Emotiva's siste prosessor XMC-1. Jeg har tidligere hatt Emotiva produkter "i en mellomfase" og det falt ikke akkurat helt i smak hos meg.
    Du kan få Dirac også med miniDSP nanoAVR DL eller DDRC-88A. Virker som Emotiva nå har fått kontroll på bugs, men litt tidlig å si.
    nanoAVR DL | MiniDSP
    DDRC-88A | MiniDSP

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har du forsøkt å la mikrofonen stå i SS hele tiden?
    For musikk, så er det måten jeg har fått det til å låte best på.

Hvis du skal kombinere Cary/Marantz, er det bare å skaffe en switchboks hvor du veksler mellom Marantz -> Effektforsterker og Cary -> Effektforsterker.
    Inget lurium der :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Du kan få Dirac også med miniDSP nanoAVR DL eller DDRC-88A. Virker som Emotiva nå har fått kontroll på bugs, men litt tidlig å si.
    nanoAVR DL | MiniDSP
    DDRC-88A | MiniDSP
    Vi får se neste gang det skal skiftes ut prosessor. Pr nå er jeg meget fornøyd med hva Marantz/Audyssey gjør her hos meg og ser ingen behov for å bytte eller justere ytterligere. Om jeg skulle føle behov for det, så tror jeg heller at jeg hadde satset på Audyssey PRO kit, enn å introdusere enda en ny komponent i kjeden.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Man kan EQ++ så mye man vil men man vil fortsatt ikke ha det fulle potensiale til AV8801 i stereo så lenge den ikke er satt i direct eller pure direct.. C11 hadde vel en ren analog del i stereo hvis jeg ikke husker feil.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Man kan EQ++ så mye man vil men man vil fortsatt ikke ha det fulle potensiale til AV8801 i stereo så lenge den ikke er satt i direct eller pure direct.. C11 hadde vel en ren analog del i stereo hvis jeg ikke husker feil.
    Hva skjer i pure direct som ikke skjer i "vanlig" modus i og med at man ikke får fullt utbytte av prosessoren før det er skrudd på?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hva skjer i pure direct som ikke skjer i "vanlig" modus i og med at man ikke får fullt utbytte av prosessoren før det er skrudd på?
    I pure direct slåes alt av eq av osv osv , så du får så ren stereo som i en integrert forsterker på en måte.

Mvh Imagine.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Er som Imagine sier. Alt unødvendig slåes av som ikke man trenger for å spille i stereo og som kan påvirke lyden negativt.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner, men la oss vri litt om på det da.
    Om man står i "vanlig" modus og skrur av EQ/romkorreksjon slik at forholdene er lik med "pure direct", er dere da i stand til å høre forskjell på det kontra når dere skrur på "pure direct"?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Om man står i "vanlig" modus og skrur av EQ/romkorreksjon slik at forholdene er lik med "pure direct", er dere da i stand til å høre forskjell på det kontra når dere skrur på "pure direct"?
    Å ja du hører forskjell fra vanlig sereo lel om eq er slått av , det gjør jeg i hvertfall med min onkyo , eq på ødelegger lydbildet under musikk synes jeg det blir falskt synes jeg. Jeg Bruker aldri eq på under musikk , ikke i stereo eller når subwoofrene spiller med , men jeg spiller pure direct da denne slår av alt av unødvendig tull du ikke trenger under musikken , og får den naturlige klangen høyttalerene dine gir i front. Eq fra audyssey nå farger lyden noe forferdelig synes jeg og blir stygt spør du meg under musikken. Under hjemmekino nå da kjører jeg eq på for jeg har ubehandlet rom og den hjelper meg med rommet , for da er det snakk om flere høyttalere som skal integrere sammen. Men accueq fra onkyo nå farger ikke frontene eller subwoofrene under film , men hjelper med avstand/delay og hz og dette er viktig at det treffer under sweetspot. så jeg foretrekker accueq fra onkyo over audyssey sin.

Mvh Imagine.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.395
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Du vil enkelt kunne bruke begge pre'ene(dog ikke samtidig) med å kjøre y-ledd på alt av kabler inn i dem.. slik vil begge pre'ene få alt og du velger hva du vil bruke med å slå av en og på den andre, eventuelt en switcbox som noen sa lengere opp her.. :p bli kansje mere ryddig.... :p keep it simple stupid, eller stupid simple :p

Skål! :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Å ja du hører forskjell fra vanlig sereo lel om eq er slått av , det gjør jeg i hvertfall med min onkyo , eq på ødelegger lydbildet under musikk synes jeg det blir falskt synes jeg. Jeg Bruker aldri eq på under musikk , ikke i stereo eller når subwoofrene spiller med , men jeg spiller pure direct da denne slår av alt av unødvendig tull du ikke trenger under musikken , og får den naturlige klangen høyttalerene dine gir i front. Eq fra audyssey nå farger lyden noe forferdelig synes jeg og blir stygt spør du meg under musikken. Under hjemmekino nå da kjører jeg eq på for jeg har ubehandlet rom og den hjelper meg med rommet , for da er det snakk om flere høyttalere som skal integrere sammen. Men accueq fra onkyo nå farger ikke frontene eller subwoofrene under film , men hjelper med avstand/delay og hz og dette er viktig at det treffer under sweetspot. så jeg foretrekker accueq fra onkyo over audyssey sin.

Mvh Imagine.
    Tror du misforsto hva jeg tenkte på.

Hvis du er i vanlig modus og gjør forholdene like som for når du kjører pure direct. Hører du da fortsatt forskjell mellom vanlig modus og pure direct?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine.
    Tror du misforsto hva jeg tenkte på.

Hvis du er i vanlig modus og gjør forholdene like som for når du kjører pure direct. Hører du da fortsatt forskjell mellom vanlig modus og pure direct?
    Mener du vanlig stereo nå og pure direct så ja.

Mvh Imagine.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde jo planer om å teste mye igår, men pga en liten ulykke på jobb, så ble det jobb igår og idag. Greit for lommeboka.

Jeg har noen ideer om hva som gikk galt under siste runde med Audessey så skal ta noen flere runder.

Jeg ser på tegninger om mic plassering at jeg skal starte i sweetspot. Sp ta til høyre og venstre for swetspot. Så litt lenger frem senter høyre og venstre før jeg skal ta to rett bak swetspot.

Er avstanden fra første måling til resten 20cm slik at ytterpunktene blir 40cm eller er det noe her jeg ikke har forstått?

Skal også teste med alle målinger fra sweetspot selv om det ikke er slik Audessey skal brukes. Leser om flere som får bedre lyd av det.

Håper på at jeg får dette til å bli å bli bra, siden jeg da kan fjerne noen komponenter fra racket. Enda mer ryddig og mindre kabelsalat.

Leser også om ulike erfaringer med pro kittet. Men har det i tankene.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ta punkt målinger av xt 32, begynn i sweetspot så du sier her, så vist du så bildet authentic la ut for punkt plasseringer bruk di, men man skal alltid begynne i sweetspot. Og en ting til retep har du prøvd kun og måle i sweetspot, det er nok mange ganger med xt32 for di rommet ditt er gått akustisk justert, for mye punkt plassering med behandlet rom kan bli dårligere.

Mvh Imagine.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg ville frem til her var at jeg hører ikke noen som helst forskjell mellom med og uten pure direct gitt at alle forholdene er like med hensyn til EQ/romkorreksjon og basshåndtering osv.
    Det eneste jeg legger merke til er at lyset i displayet på prosessoren dimmes og HDMI utgangene skrus av.

Det er vel også noen som har gjort målinger på dette og ikke greid å måle noen som helst forskjell.
    Siden jeg ikke hører forskjell mellom disse modusene så mener jeg at man ikke får utnyttet prosessoren maksimalt i pure direct da man ikke får med korrigeringene for dårlig akustikk i rommet (dersom man ikke har perfekt akustisk rom i utgangspunktet vel og merke).

Korrigering for akustiske feil i rommet er langt viktigere å få ryddet opp i, i forhold til et såkaldt "pure" signal som man likevel ikke hører eller måler forskjell på IMO.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Det jeg ville frem til her var at jeg hører ikke noen som helst forskjell mellom med og uten pure direct gitt at alle forholdene er like med hensyn til EQ/romkorreksjon og basshåndtering osv.
    Det eneste jeg legger merke til er at lyset i displayet på prosessoren dimmes og HDMI utgangene skrus av.

Det er vel også noen som har gjort målinger på dette og ikke greid å måle noen som helst forskjell.
    Siden jeg ikke hører forskjell mellom disse modusene så mener jeg at man ikke får utnyttet prosessoren maksimalt i pure direct da man ikke får med korrigeringene for dårlig akustikk i rommet (dersom man ikke har perfekt akustisk rom i utgangspunktet vel og merke).

Korrigering for akustiske feil i rommet er langt viktigere å få ryddet opp i, i forhold til et såkaldt "pure" signal som man likevel ikke hører eller måler forskjell på IMO.
    Du har vanlig stereo , direct og pure direct. direct og pure er det samme bare at lyset slokner , men vanlig stereo mot direct og pure direct er det stor forskjell på lyden , er folk uenige med meg her ja da bør dere kutte ut hjemmekino recivere og hjemmekino prossesorer , for da forstår jeg ikke hvilken hørsel dere har.

Mvh Imagine.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo planer om å teste mye igår, men pga en liten ulykke på jobb, så ble det jobb igår og idag. Greit for lommeboka.

Jeg har noen ideer om hva som gikk galt under siste runde med Audessey så skal ta noen flere runder.

Jeg ser på tegninger om mic plassering at jeg skal starte i sweetspot. Sp ta til høyre og venstre for swetspot. Så litt lenger frem senter høyre og venstre før jeg skal ta to rett bak swetspot.

Er avstanden fra første måling til resten 20cm slik at ytterpunktene blir 40cm eller er det noe her jeg ikke har forstått?

Skal også teste med alle målinger fra sweetspot selv om det ikke er slik Audessey skal brukes. Leser om flere som får bedre lyd av det.

Håper på at jeg får dette til å bli å bli bra, siden jeg da kan fjerne noen komponenter fra racket. Enda mer ryddig og mindre kabelsalat.

Leser også om ulike erfaringer med pro kittet. Men har det i tankene.
    Det forklarer hvorfor det var så lite lyd fra deg i går ja. Greit for lommeboka ja :)

Om du baserer deg på maks avstand på 20cm fra første måling og fortsetter enten til høyre eller til venstre for den første målingen så kan du ta 8 målinger innenfor 160cm. Det er ikke slik at du har maks 20cm fra første målepunkt til alle de andre målingene. Det blir som å måle kun SS.
    Jeg tar min første måling i SS da det er her korrigering for avstand blir gjort. Alle de andre målingene blir gjort for å gi Audyssey et inntrykk av hvordan rommet respondere der hvor man sitter. Sofaen er 130cm i bredden akkurat der vi sitter uten armlener osv og all måling foregår innenfor den bredden sånn omtrent.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1

Du har vanlig stereo , direct og pure direct. direct og pure er det samme bare at lyset slokner , men vanlig stereo mot direct og pure direct er det stor forskjell på lyden , er folk uenige med meg her ja da bør dere kutte ut hjemmekino recivere og hjemmekino prossesorer , for da forstår jeg ikke hvilken hørsel dere har.

Mvh Imagine.
    Hehe, tror fortsatt du ikke er med på hva jeg tenker på :)

Når du sier Stereo...da er det med EQ og romkorrigering osv ikke sant?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn