Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Bare 1. måling som er kritisk ifht plassering av micen. Det jeg fant ut gjorde gjorde det største utslaget var å fjerne seteryggen (recline ned) og mixe de 7 andre målepunktene rundt hode omtrent 30cm i maks utslag.

Uansett er Audyssey pro-kitet noe de fleste bortpå AVS forum sverger til så det er det vi ha Peter om du velger å beholde den da :)

Min blir ihverfall, makan til kinoprosessor tror jeg det blir vanskelig å slå!

Realchef

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2006
    Antall liker
    286
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Og med begge så mener jeg Cary pre og marantz pre.
    jeg gjør dette, har en krell pre og en Yamaha 1040 surround + krell effekt. krell effekt er alltid koblet i krell pre. og krell pre har bypass også kalt processor blant annet, denne setter jeg inn i pre out på Yamahaen. til musikk har jeg koblet cd spiller og dac evnt platespiller i krell pre, og når jeg ser film setter jeg bare krell pre på "bypass/processor" inngang. da får jeg det beste av 2 verdener! :)

opplever best lyd ved selv å kalibrere synes jeg, skru av alt av filter o.l og bare stole på meg selv hva jeg liker.

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bare 1. måling som er kritisk ifht plassering av micen. Det jeg fant ut gjorde gjorde det største utslaget var å fjerne seteryggen (recline ned) og mixe de 7 andre målepunktene rundt hode omtrent 30cm i maks utslag.

Uansett er Audyssey pro-kitet noe de fleste bortpå AVS forum sverger til så det er det vi ha Peter om du velger å beholde den da :)

Min blir ihverfall, makan til kinoprosessor tror jeg det blir vanskelig å slå!
    Vet du hva pro-kitet koster?

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Pro kittet får man ikke oppgradert til på AV8801 selv desverre.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nei uten eq stian75 har jeg tatt det feil nå får du ringe og forklare meg det.

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Som andre har sagt er første måling viktig, det er her alle avstander blir målt. Selv er jeg veldig nøye på plassering av mic'en under kalibrering og bruker derfor tommestokk når jeg plasserer den. Når jeg plasserer den sørger jeg for at den flyttes i samme avstand og at høyden også er helt lik. Mønsteret jeg bruker på micplassering er slik som bildet. Avstand jeg har mellom målingene hos meg er på 50cm, men her er det bare å prøve seg fram. Ser at authentic bruker 30cm.

93fb0389_vbattach115487.jpeg

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Blir litt mye offtopic men kanskje allikevel ikke:)

Den må sendes inn. Var den beskjeden jeg fikk. AV8802 kan oppgraderes selv.

Norcane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    35
    Litt utydelig har jeg vært. Man får det men man må sende den inn. Beskjeden jeg fikk som sagt var at den må sendes inn for oppgradering til Pro utgave.. Håper egentlig at jeg tar feil!!

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.378
    Torget vurderinger
    0
    Håper på at jeg får dette til å bli å bli bra.....
    Leser også om ulike erfaringer med pro kittet. Men har det i tankene.
    Det blir veldig bra, hvis du kalibrerer korrekt...

Med Prokit blir resultatet enda bedre...

Hvis du følger mange av de "rådene" som er skrevet i denne tråden den siste tiden......er det ikke rart om resultatene uteblir.

Les mer her....

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Håper på at jeg får dette til å bli å bli bra.....
    Leser også om ulike erfaringer med pro kittet. Men har det i tankene.
    Det blir veldig bra, hvis du kalibrerer korrekt...

Med Prokit blir resultatet enda bedre...

Hvis du følger mange av de "rådene" som er skrevet i denne tråden den siste tiden......er det ikke rart om resultatene uteblir.

Les mer her....

hva mente du med det ?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fredag hørte jeg på et oppsett med Marantz AV8003 hos Nikosidis, og det låt helt utrolig fett både på film og musikk. Faktisk så bra at hans Ayre pre og electrocompaniet dac er til salgs. Kalibrering, det holder han seg laaangt unna, og det forstår jeg når jeg hører Marantz i "pure direct" i stereo. Nøytralt, men fantastisk analog lydsignatur med god dynamikk, rytmikk, wall to wall sound og herlig innsyn. Det kan umulig være noe feil med AV8801! Ville heller justert høyttalerenes possisjoner.
    Virker som om alle som har Marantz 8 serie prosessorer er storfornøyde og det samme går igjen i tester. Enten er det noe feil med enheten, eller så må det være rommet / matchingen av komponenter/høyttalere. Hos Nico låt det sjokkerende bra, og han har mod før din.
    PS: I "pure direct" har han koblet suben til høyttaler utgangen på effekttrinnet, og det funker så bra at han har droppet antimode sub kalibrering.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra at det fungere hos andre, betyr bare at jeg også burde få dette til etterhvert. Regner med det er brukerfeil som jeg har nevnt en stund.

Men ønsker å få til korreksjon da det er så vanedannende å høre bass som kommer på riktig tid. Jeg hører store forskjeller. Så for min del er dette viktig. Spes siden jeg etterhvert skal over på et større bassystem. Må være en sammenheng som man ikke får til uten korreksjon.

Bruker nok litt tid på dette og beholder Cary inntil videre...

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hei retep har du fått prøvd ut noe mer av denne rom korreksjonen , og har du prøvd bare og ta rom korreksjon fra sweetspot i øre høyde. Alle disse punkt plasseringer med audyssey kan gjøre alt vondt verre. Når jeg brukte marantz sin sr 6005 så prøvde jeg punkt plasseringer , men det ble helt ræven for og si det mildt. Men når jeg gjorde rom korreksjon kun i sweetspot med audyssey så ble det bra. Onkyo tx-nr 838 som jeg har tar kun rom kooreksjon i sweetspot , denne nye accueq som onkyo har begynt med liker jeg bedre enn audyssey sin. Så når lytterommet kommer nå og av 8802 ikke gjør jobben , kommer jeg til og gå for onkyo sin største prossesor pr-sc 5530 med accueq.

Mvh Imagine

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Imagine "Så når lytterommet kommer nå og av 8802 ikke gjør jobben , kommer jeg til og gå for onkyo sin største prossesor pr-sc 5530 med accueq."

Hva mener du egentlig? Gjør ikke Marantz AV8802 jobben? de som har 8802 er vel fornøyde, eller har du en annen oppfatning?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Imagine "Så når lytterommet kommer nå og av 8802 ikke gjør jobben , kommer jeg til og gå for onkyo sin største prossesor pr-sc 5530 med accueq."

Hva mener du egentlig? Gjør ikke Marantz AV8802 jobben? de som har 8802 er vel fornøyde, eller har du en annen oppfatning?
    Var ikke slikt ment jonas , men man skulle tru med retep sitt behandlet rom , så skulle det vert nok og ta en romkorreksjon i sweetspot så ville han hatt den lyden klangen han er ute etter. Marantz sine av 8000 serie er jo helt utrolige prosessorer. Men så er onkyo sine største prosessorer med denne accueq. Men gleder meg selv til og få testet dette jeg kommer nok til og teste begge opp mot hverandre , og nei dette har ikke noe med prisen.

Mvh Imagine

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Om eneste mulighet er å bruke kalibrering (selv forstår jeg ikke hypen), og musikk er klar nr 2, så er nok Onkyo en god kandidat.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hypen er ikke korreksjonen. Men sub integrering i tid. Ikke bare får å få jevn kurve.

Har ikke fått testet noe mer. Er vår osv... Hage ol...

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Å få integrert sub i tid kan du vel gjøre manuelt og uten å ta i bruk Audyssey hvis du liker det bedre...
    Rommet ditt er jo såpass bra behandlet at det er ikke sikkert det trenger så mye RK egentlig..??

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Enig med torolan her og bruke tids justeringen manuelt , og jeg ville prøvd resten manuelt også verdt et forsøk.

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Å få integrert sub i tid kan du vel gjøre manuelt og uten å ta i bruk Audyssey hvis du liker det bedre...
    Rommet ditt er jo såpass bra behandlet at det er ikke sikkert det trenger så mye RK egentlig..??
    Nei trenger ikke mye RK. Er nivå, avstand og sub som er viktig.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke Marantz muligheten for å kjøre frontene i direct og kun bruke deling og korrigere subene ?
    Det kan jo være et godt alternativ for mange dersom det Audyssey gjør ikke faller i smak.
    Jeg har en mistanke om de fleste av disse RK systemene går litt for drastisk til verks for å på død å liv lage en flat frekvensgang , og det er ikke alltid like fornuftig synes jeg - det kan fort bli litt "bokslyd" av det.
    Det er det jeg liker så godt med Yamaha , at man kan gå inn og redusere/fjerne det som blir for mye av det gode.

Men du kommer nok i mål med denne etterhvert vil jeg tro :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får nok orden på dette også tenker jeg. Har heldigvis mye å teste ut. Og god tid.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Får nok orden på dette også tenker jeg. Har heldigvis mye å teste ut. Og god tid.
    Og ha tolmodighet er veldig viktig , man kan ikke bare gi opp i denne hobbyen. Du får det nok på stell retep :) Var det og få subwoofrene til og integrere som var vanskeligst ?

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei, er mest mellomtone og øvre bass som høres noe kunstig ut. Samt at Audessey setter sub meget lavt. Må lese litt mer rundt dette.

Får se hva det blir til.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nei, er mest mellomtone og øvre bass som høres noe kunstig ut. Samt at Audessey setter sub meget lavt. Må lese litt mer rundt dette.

Får se hva det blir til.
    Leste litt selv nå om denne marantz av 8801 , og audyssey xt 32 kan fort gjøre mere godt enn den skal , tipper marantz satt vel delingen på 40 hz kan jeg tenke meg + volumet ganske lavt når det kommer til subwoofrene dine. Og vist dele frekvensen blir for lavt kan det låte kunstig i mellomtonen og øvre bass. Sett frontene , center og surround på 80 hz og øk volumet manuelt inne på marantzen. Også avstanden/delayet kan du gjøre manuelt inne på marantzen , etter jeg har tatt en romkorreksjon så måler jeg opp avstanden med målerbond der mikrofonen stod altså i sweetspot , med dette er du sikker på at avstanden blir riktig , den vil ha noe exstra på subwoofrene men dette er normalt.

Mvh Imagine.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjørt ny runde med Audessey nå. Fjerna sofaputer og var mye mer nøyaktig med mikrofon plasseringen.

Ser at Audessey setter Rf7 til small og deler på 40 hz.

Spille litt musikk nå....

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.134
    Torget vurderinger
    2
    Håpe det stemmer bedre denne gangen da :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jada mye bedre. Satt fronter til large, delte de på 60hz satt sub til LFE+MAIN og der dukka lyden min opp igjen. Fortsatt litt skarpt mer enn jeg er vant med. Men langt bedre. Det er nok sofaen som gjør at Audessey legger til såpass mye rundt 400hz. Og prøver dermed å kompensere for det.

Låter best nå med audessey inkl eller med stereo.

Tror jeg må ta ut sofaen til helgen, dra frem REW og justere litt på egenhånd. Låter det bra på film, så får jeg gi JRIVRR JRIVER en ny sjanse å bruke eq der slik at jeg får dempet litt hva Audessey mener er riktig.

Forsøk 2 langt bedre, men ikke like bra som Cary + dspeaker antimode

Har fremdeles trua.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enda flere cd avspilling nå. Og lyden etter runde 2 med Audessey kryper inn på meg sakte men sikkert. Synes forsatt det er litt pågående til rock, men det låter svært godt på vokal musikk. Kanskje en anelse skarpt på damestemmer. Virker også som litt av dybden i lyden har blitt borte.

Spiller både med pure direct, og music innstillingen. Foretrekker helt klart music settingen. Noe varmere klang. Menst pure direct har en spinklere klang. Men dybden i lyden kommer tilbake i større grad. Men litt kjedelig lyd til rock og metall.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Bra det begynner og komme seg retep viste du ville komme deg fram til en løsning , artig når ting begynner og gå veien. Når jeg tenker på vor mye innstillinger det er på min onkyo så er det sikkert dobbelt eller mer på din av 8802 , litt dumt du opplever den som skarp. Men det vil vel komme seg det å :)

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Merkelig, er det ikke slik at pure direct skal gå utenom Audessey? Kjørte en ny runde nå og nå låter det bedre i pure enn i direct og music... Fortsatt litt lite bass men det fikses jo enkelt...

Merkelig...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mener naturligvis at pure nå låter bedre på Audessey kalibrering 3 enn på kalibrering 2..,

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Merkelig, er det ikke slik at pure direct skal gå utenom Audessey? Kjørte en ny runde nå og nå låter det bedre i pure enn i direct og music... Fortsatt litt lite bass men det fikses jo enkelt...

Merkelig...
    Jo med pure direct skal det gåes utenom alt , da er det bare frontene som står i fokus. Dette hørtes merkelig ut at du skal oppleve det slik. Når jeg setter på pure audio på onkyo her og primare som effekt , så slåes lyset av på hjemmekino forsterkeren på displayet. Og da skal det være rent heile veien og ingen forstyrrelser.

Mvh Imagine

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg må laste ned den store brukermanualen.

Den lille jeg fikk med er ikke mye intr.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prøvde å lese litt på tlf nå. Neppe en god ide.

Over til noe helt annet. Denne AV8801 prosessoren kan kobles til nettverket for å få div avspilling saker, oppdateringer, men også en remote app Som da kan styre dingsen siden jeg sitror nesten 5m unna prosessor så ser jeg ikke displayet. Så det hadde vert morro å kunne justere på den i fra sofa, uten å måtte ha på prosjektor.

Er det noen som har erfaring med Internett over strømnett? Ser det er en haug av dingser man kan kjøpe. Noen som vil anbefale eller har erfaring med slike løsninger?

Finnes det noe så enkelt som en boks man setter i støpselet, kobler en ledning bort til ruter, så en ny boks man kobler til strømmen oppe. Drar ny kabel til AV8801 and bob's your uncle...?

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    426
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde å lese litt på tlf nå. Neppe en god ide.

Over til noe helt annet. Denne AV8801 prosessoren kan kobles til nettverket for å få div avspilling saker, oppdateringer, men også en remote app Som da kan styre dingsen siden jeg sitror nesten 5m unna prosessor så ser jeg ikke displayet. Så det hadde vert morro å kunne justere på den i fra sofa, uten å måtte ha på prosjektor.

Er det noen som har erfaring med Internett over strømnett? Ser det er en haug av dingser man kan kjøpe. Noen som vil anbefale eller har erfaring med slike løsninger?

Finnes det noe så enkelt som en boks man setter i støpselet, kobler en ledning bort til ruter, så en ny boks man kobler til strømmen oppe. Drar ny kabel til AV8801 and bob's your uncle...?
    Jeg har litt erfaring med det og erfaringen er blandet.
    Fra/til noen av kursene får jeg grei hastighet, mens mellom andre kurser får jeg dårlig.

Det kommer an på hvilken fase kursene er koblet på i sikringsskapet så vidt jeg skjønner.
    Noen veit kanskje mer, men jeg har bare måtte prøve meg frem om det fungerer bra eller ikke.
    Nå skal det sies, det er ikke mye som kreves for å få en fjernkontroll til å fungere, så hvis det er bare det du skal bruke det til regner jeg med at det går uansett.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn