Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer på å skaffe meg noe Electronica på vinyl. Noen som har noe å selge? 90 talls gjerne sånn eurodisco..

Har spes lysst på The Prodigy og Infected Mushrooms men tar gjerne imot andre tips.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde vert morsomt med de her i samlingen.

0827091027026.jpg

R-1954346-1268651928.jpeg.jpg

The-Prodigy---Music-for-the-Jilted-Generation---11.jpg

$_1.jpeg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mitt inntrykk er att slik musikk er best på andre medier.
    Det skal jo på en måte ha skikkelig høy morofaktor.
    Veit ikke om det er andre som har samme opplevelsen av det?
    Eller er det bare jeg som sitter med den opplevelsen?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mitt inntrykk er att slik musikk er best på andre medier.
    Det skal jo på en måte ha skikkelig høy morofaktor.
    Veit ikke om det er andre som har samme opplevelsen av det?
    Eller er det bare jeg som sitter med den opplevelsen?
    Jeg vet ikke. Er lenge sida jeg drev på som DJ. Men foretrakk alltid vinyl utgaven fremfor cd på jobb. Mere trøkk husker jeg
    Har ikke hørt slik musikk på vinyl på veldig mange år. Men liker M. Jackson bedre fra Vinyl enn fra cd idag.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har Lgrons vert her å bytta om på pu. Den jeg sendte har blitt bedre hos Hunsbedt, men desverre ikke helt frisk. Så vi satt tilbake den nyeste. Men den kan brukes og er fin som backup.
    Gøy å teste hastigheten på technicsen. Den går helt perfekt.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.215
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    He he!
    Det blir det. Kom hjem fra jobb i går kveld og sitter her helt i ørska og koser meg med godlyd, men merker godt at lyden er annerledes når man er sliten og utmattet. Spesielt for å ha for høyt volum. Rart det der at formen spiller så stor rolle på opplevelsen.

Sitter samtidig og leker meg litt med mellombassen for å se om jeg liker det generelle konserttrykket man ofte får av pa.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal det prøves noe i ekte sølv også?
    Hvis ikke veit jeg om ett sett ett sted på Skjetten.
    Kan hentes å lånes for prøving:)
    Har 2 sett, men de er ikke så lange. Ca 2 meter tror jeg.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan også bidra med 4x4mm3 Ølflex og hvis dere har lyst til å prøve.
    Si ifra hvor lang den må være.
    Så kan den hentes hjemme hos meg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal det prøves noe i ekte sølv også?
    Hvis ikke veit jeg om ett sett ett sted på Skjetten.
    Kan hentes å lånes for prøving:)
    Har 2 sett, men de er ikke så lange. Ca 2 meter tror jeg.
    De blir desverre for korte. Men hadde jo vert kult å testa sølv også. Vi får holde oss til Klotz og nordost denne gangen.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Har et par nordost killers liggende i skuffen som du skulle prøvd.. ;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok ikke til at jeg bruker noe penger på andre kabler nei. Får vere greit med det jeg har tenker jeg. Men var artig å teste blindt. Ble også bra sliten av å konsentrere seg slik som dette. Men fryktelig gøy.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var vel som forventet dette Peter.
    Dette er vel snart diskutert til det kjedsommelige opp og ned i mente.
    Vi lener oss tilbake og nyter musikk i stede.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, forventes en full protokoll for gjennomføring.. Ellers er det bare synsing, dette og.. :p;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her kommer bomba!!

Vi var 4 deltagere i denne testen. Vi lyttet til test låten som var valgfri, det ble brukt cd optisk inn i reciver, reciver i pure direct og med et effekttrinn fra Rotel. Basekablen vi brukte var en fra in akustikk til 20kr meteren. Så byttet vi kabel nr 2. Med min klotz 4x4 i biwire konfigurasjon hvor kun to ledere ble brukt på høyttaler siden. Så 4mm på hver høyttaler. En kabel til 95kr meteren.

Kabel to koster 7000kr og kabel 3 koster 37000

To stykker tok testen mellom Klotz og inakustikk.. Vi lytta på kablene seende 2 ganger på hver kanel hvor vi visste hva som var hva først. To synes ikke det var noe vits å kjøre test..
    Resultatet på de tre andre var 4/10 og 5/10

Altså ingen store forskjeller.

Så bytta vi til kabel til 7000kr. En tok testen resultat 4/10

Så gikk vi opp på kabel til 37000kr. Og forandret litt på testen. Nå hørte tester kabel 1 og kabel 2 uten å vite hva det var han lytta på. Deretter så skulle han plukke ut den kabelen han likte best.. Da traff han 8/10 ganger. Begge kablene ble kjørt like mange ganger og han i stolen visste ikke rekkefølgen.
    Den kabelen han hadde kjøpt var inakustikk til 20kr meteren..

Siste test vi kjørte var også en annen type test. Nå visste han at han ville høre to låter etterhverandre hvor kabel ble byttet. Så etter å ha hørt begge to, så skulle han si hva som var hva.
    Nå traff denne personen 10/10

Så vi klarer å fremtvinge forskjeller. Og kjenne igjen kabelen. 8/10 ganger ved ukjent rekkefølge om den ene koster 20kr meteren og den andre 37000. Hvor deltager hadde valgt kabel til 20kr meteren.
    Og vi klarer det samme om man vet at rekkefølgen er 2 og 2 med bytte mellom de. 10/10.

Veldig morsomt å gjøre, men utrolig slitsomt. Ble skikkelig gåen etterhvert. Men også svært intr.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror nok ingen av deltagerene vil dra ut å handle inn de dyreste kablene idag. De natt og dag forskjellene, dypere i bassen, mer luft ol.. Som man ofte hører om var ikke der. Det jeg tok det på var plassering av vokal i en diett med mann og damestemme på helt totalt ukjent musikk.. Forskjellene var veldig små men de var der. Jeg var heller ikke sikker når jeg svarte men følgte magefølelsen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg satt også så stille jeg kunne under min tid i stolen.. Var mer forsjell på lyden ved å flytte hue 3cm frem eller tilbake.. Men vi klarte å plukke ut kabler 2 av 6 runder. Hvor den ene runden var rigga slik at testeren visste at han hørte på to låter med ksbelbytte.. Og svarte etter at låt to var ferdig. Hvilken rekkefølge eller hvilken kabel han hørte først pr gruppe (5 grupper) visste han ikke.

Meget intr kveld.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Resulatene ble altså slik

4/10 blindtest
    4/10 blindtest
    5/10 blindtest
    Gav opp blindtest
    8/10 billigste kabel valgt ut som den foretrukne
    10/10 test med grupper a to hvor kabel ble byttet. Men der ble også billig kabel valgt som best.

Assy74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Intresant lesning :)
    Hadde også vært gøy med forskjellige forsterkere.....
    Jeg har vertfall kommet til konklusjonen at rommet er viktigest..... Ellers høyttalere, forsterker, dac og kabler til slutt :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Intresant lesning :)
    Hadde også vært gøy med forskjellige forsterkere.....
    Jeg har vertfall kommet til konklusjonen at rommet er viktigest..... Ellers høyttalere, forsterker, dac og kabler til slutt :)
    Ja morsomt å teste dette ut. På mitt system er der nok ikke noe å hente. Selv om vi klarte til en viss grad, dvs 2 av oss, å høre forskjeller. Og begge vi som klarte det. 8/10 og 10/10 foretrakk den billige kabelen.

Problemet i en slik test er å holde konsentrasjonen og fokus så lenge.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1006.jpg

DSC_1005.jpg

Da lar vi de gutta her stå for underholdningen. Dvd har aldri ment å blåses opp på 106' lerret. Men dette svinger. Slik det pleier For og hode går i takt med musikken. Lover godt for resten av kvelden

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva hadde skjedd om du foretrakk den dyre? :rolleyes:. Hadde du kjøpt den da...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lenge siden jeg har sett den DVD samlingen famely jewels. Er jaggu en god samling.

North

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg opplevde en rar ting en gang. Jeg opplevde med den dyre kabeln en sinnsyk surround-effekt i en electronica-låt der det var en av lydene 10cm helt perfekt rett ved siden av hvert øre i tillegg til resten av musiken/lyden. Det var starkt og fint og otroligt kult. AHA tenkte jeg da...men så svitsjet jeg til lampkabel med claes ohlson bananer og hade eksakt samme effekt der og. Forskjellen var att jeg nå hade begynnt å lytte veldig analytiskt. Kan ikke skjønne att jeg ikke tenkt på den effekten før i den låten. Kansje skal se om jeg klarer grave den fram....er noen 10år gammel.

Jeg kom også fram til att det var ytterst små forskjeller, så kjøpte helt enkelt de audioquest jeg har for å få ferdig terminerte kabler som så greie ut å ligge framme. Testet RCA-kabler og digitalkabler og klarte ikke høre forskjell selvom jeg gjerne ville kjøpe de fine kabler jeg hade på lån så var der ikke forskjell å hente att det hade blitt tullete å kjøpe, så de leverte jeg tilbake.

Bildkabel derimot ser jeg stor forskjell på, dvs video, s-video, rgb-scart og komponent-scart. Men det har mer å gjøre med att det er ok kabel og bra terminert med bra kontakter en om de er flettet i måneskinn av brasilianske jomfruer.

X

X186841

Gjest
    De beste kablene er såklart de som er flettet i soloppgang av Cubanske jomfruer med eggløsning.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1007.jpg

High voltage en av de bedre låtene til acdc.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg opplevde en rar ting en gang. Jeg opplevde med den dyre kabeln en sinnsyk surround-effekt i en electronica-låt der det var en av lydene 10cm helt perfekt rett ved siden av hvert øre i tillegg til resten av musiken/lyden. Det var starkt og fint og otroligt kult. AHA tenkte jeg da...men så svitsjet jeg til lampkabel med claes ohlson bananer og hade eksakt samme effekt der og. Forskjellen var att jeg nå hade begynnt å lytte veldig analytiskt. Kan ikke skjønne att jeg ikke tenkt på den effekten før i den låten. Kansje skal se om jeg klarer grave den fram....er noen 10år gammel.

Jeg kom også fram til att det var ytterst små forskjeller, så kjøpte helt enkelt de audioquest jeg har for å få ferdig terminerte kabler som så greie ut å ligge framme. Testet RCA-kabler og digitalkabler og klarte ikke høre forskjell selvom jeg gjerne ville kjøpe de fine kabler jeg hade på lån så var der ikke forskjell å hente att det hade blitt tullete å kjøpe, så de leverte jeg tilbake.

Bildkabel derimot ser jeg stor forskjell på, dvs video, s-video, rgb-scart og komponent-scart. Men det har mer å gjøre med att det er ok kabel og bra terminert med bra kontakter en om de er flettet i måneskinn av brasilianske jomfruer.
    Testet strøm og signal kabler tidligere. Absolutt ingen forskjell her.

North

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hørt mye bra om de fra eskimåene. Poenget er att det er kallt der, og dette først og fremst gjør noe nesten magisk med metallet over tid (cryo-fluid-engagement-vector) uten denne har man litt av en graut der musikene nesten sitter oppå hverndre, men etter ca -56 grader så får man en separasjon av minst trommslagere og bassist nesten enda ut til vegg/vindu). De jomfruene som håndterer kablene har også vart ulyckelig kjære i minst ett år, så fått håp, for å så få hjertet knust igjenn. Dette er da den kritiske fasen der enten 3, 6 eller 9stk sammen utfører ritualen å grave ett hul, tisse på kablene, grave det igjenn for å så la de marinere i "2 sleeps" (dvs 2 netter). Her vil spesiellt kontrabass og klarinetter åpne seg på en helt ny måte for lytteren, men det stopper ikke der, de frakter så kablene lengs samme rute som akeviten, helst i samme båter for å få den ekte "stampe-takten"-kvaliteten og denne morro-faktor (soniq-excellence-tuneup) som ofte er det som gjør att kablene selger seg selv. Strømpe og glitter er av mindre verdi rent lyttemessigt men for sikkerhets-skyll leses noen eldgamle bønner sammtidigt som dette skjer (noen mener de hører essensen i vokalistens framførende av lyriken just på grund av dette, men det er diskutert i mange fora om det er mulig eller ei, det rette blindtestet er nok ikke oppfunnet enda der alle blir enige om utfall) de packes så inn i lystette bokser og selges gjerne direkte over disk med sertifikat.

Angrer litt på att jeg solgte mine, jeg fikk jo halv pris så det var ett kupp.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Resulatene ble altså slik

4/10 blindtest
    4/10 blindtest
    5/10 blindtest
    Gav opp blindtest
    8/10 billigste kabel valgt ut som den foretrukne
    10/10 test med grupper a to hvor kabel ble byttet. Men der ble også billig kabel valgt som best.
    Gøy at dere hørte forskjell.

North

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er også glad i musikk på DVD. Noen har ok lyd og.

Denne har ganske god lyd hvis du kjører pcm 2.0:
    220px-Neil_Young,-Silver_and_Gold.jpg

Denne er også ganske bra, men 85 er kansje bedre lyd men du må se 82 først, er sinnsykt bra drag:
    Stevie Ray Vaughan And Double Trouble - Live At Montreux 1982 - 1985 -vk-.jpg

* Så den med Deep Purple og orkesteret fra 69? har ok lyd mener jeg.
    * Pulse dvd fra halve PinkFloyd er må ha.
    * Roger waters in the flesh er også må ha imho.
    * James Taylor live at the beacon er bra lyd.
    * Eric claptons one more car plus samtlige crossroads dvd er verde å se (liker speciellt Sonny Landreth og Jeff Beck)
    * Eagles hell freezes over er bra lyd men imho utrulig kjedelig.
    * Mozart requim Karajan memorial er ganske bra.
    * Poppa chubby er nok ikke så bra lyd/bilde men jeg syns han er gøy å se.
    * Jean michelle jarre i moscow - her spiller han på noen morsomme intrumenter.
    * A tribute to stevie ray vaughan
    * Jeff beck live at ronnie scotts
    * The song remains the same
    * Nick Cave and the bad seeds God is in the house og Abatoir blues er ikke direkt bra tekniskt men jeg liker Nick Cave då..begge dokumenterene er nesten bedre - 20000 days on earth og One more time with feeling.
    * Metallica S&M og Cunning Stunts mener jeg skal vare ok lyd på.
    * ACDC stiff upper lip...litt rar mixing men mener den er hyffsat klar lyd på.
    * Volbeat live from beyond hell var iaf morsom å se
    * Har 2 Rage against the machine der begge er meget bra men husker ikke navnene på dem

Så skrev du att du ville ha trance på Vinyl - det har jeg ikke, har allt digitalt, men det finnes konserter her og:
    * Shpongle live at red rocks 2015
    Men personligen syns jeg ikke det er så mye å ha på dvd da de mest trykker på noen knapper der oppe....men kan vare gøy å se folket litt.

Ellers så rekomanderer jeg på CD:
    * Cosma (Nonstop platen må du nesten høre...hvilken låt? hele platen!)
    * Shpongle
    * Infected Mushroom
    * Yahel (er litt mykere men kan passe i party)

Beklager om jeg virker schitzofren med den blandningen men liker litt forskjellig jeg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er også glad i musikk på DVD. Noen har ok lyd og.

Denne har ganske god lyd hvis du kjører pcm 2.0:
    Vis vedlegget 507234

Denne er også ganske bra, men 85 er kansje bedre lyd men du må se 82 først, er sinnsykt bra drag:
    Vis vedlegget 507235

* Så den med Deep Purple og orkesteret fra 69? har ok lyd mener jeg.
    * Pulse dvd fra halve PinkFloyd er må ha.
    * Roger waters in the flesh er også må ha imho.
    * James Taylor live at the beacon er bra lyd.
    * Eric claptons one more car plus samtlige crossroads dvd er verde å se (liker speciellt Sonny Landreth og Jeff Beck)
    * Eagles hell freezes over er bra lyd men imho utrulig kjedelig.
    * Mozart requim Karajan memorial er ganske bra.
    * Poppa chubby er nok ikke så bra lyd/bilde men jeg syns han er gøy å se.
    * Jean michelle jarre i moscow - her spiller han på noen morsomme intrumenter.
    * A tribute to stevie ray vaughan
    * Jeff beck live at ronnie scotts
    * The song remains the same
    * Nick Cave and the bad seeds God is in the house og Abatoir blues er ikke direkt bra tekniskt men jeg liker Nick Cave då..begge dokumenterene er nesten bedre - 20000 days on earth og One more time with feeling.
    * Metallica S&M og Cunning Stunts mener jeg skal vare ok lyd på.
    * ACDC stiff upper lip...litt rar mixing men mener den er hyffsat klar lyd på.
    * Volbeat live from beyond hell var iaf morsom å se
    * Har 2 Rage against the machine der begge er meget bra men husker ikke navnene på dem

Så skrev du att du ville ha trance på Vinyl - det har jeg ikke, har allt digitalt, men det finnes konserter her og:
    * Shpongle live at red rocks 2015
    Men personligen syns jeg ikke det er så mye å ha på dvd da de mest trykker på noen knapper der oppe....men kan vare gøy å se folket litt.

Ellers så rekomanderer jeg på CD:
    * Cosma (Nonstop platen må du nesten høre...hvilken låt? hele platen!)
    * Shpongle
    * Infected Mushroom
    * Yahel (er litt mykere men kan passe i party)

Beklager om jeg virker schitzofren med den blandningen men liker litt forskjellig jeg.
    Litt som meg altså. Har vel en 50-60 musikk DVD plater. Kanskje mer. Har vel 10-12 med Metallica.
    En av de bedre jeg har er live at Rockefeller med Seimenn liker lyden fra den svært godt.

Må bruke litt tid å se de igjen. Liker kombinasjonen av lyd og bilde. Noen spiller jeg i stereo og noen upmixet til flere kanaler. Marantzen gjør en god jobb på det synes jeg.

Har spillt mye acdc ikveld og noe Pink og litt scooter. På DVD. Så noen skitso jeg også.

Har også et par dvd med DJ Tiestō. Som jeg spiller innimellom. Live plater hvor man får se og høre mixing i høy høy klasse.

North

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ska sjeke ut Tiesto, høres bra ut.

Men Metallica på Rockefeller....i Oslo? Mener det var der jeg såg "All that remains" men kan ikke tenke meg Metallica der. Mener du Rock Am Ring?

Men har du Puls og In the Flesh på dvd? Hvis du liker Roger Wayers og David Gilmore så er dem begge må ha dvds. Puls er dålig bilde men fy flate for en opplevelse det må ha vart.....In the flesh blir mer en andlig opplevelse med noen låter fra Amused to death men den er bra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nei.. Seigmenn live at Rockefeller. Har naturligvis både pulse og in the flesh. Jeg var på pulse i Oslo.. Var en opplevelse.

North

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ah...begynner bli sent så leste feil. Omg du var på konserten...jeg husker første gang jeg såg den på dvd og den kulen åpnet seg etter allt som skjedd og det var bare å inrømme att noe smelte inombords. Jeg såg den på 110" og helt isolert rom, alene med kappa90 og 8"CRT og paradigm 12"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn