Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er jeg skikkelig heldig så får jeg henta mine "nye" signalkabler på vri hjem. Bytta til meg et par.. Aner jo ingenting om de. Men skal bli bra med kortere kabler enn det som står mellom UD 5007 og SR8012.
    Om jeg hører noen forsjell er jeg skeptisk til. Men blir alltid bra med kortere kabler.

_20181012_071215.JPG

_20181012_071418.JPG

Noen som ser hva det for noe?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som skal på høstpulse og høsrmesse imorgen? Jeg drar nok innover og vil vere der rundt opningstid.
    Får dessverre ikke mulighet til å dra inn i år. Blir tur vestover med kidsa for å besøke besteforeldre i stedet.
    Blir nok stas det også. Familie er jo det kjæreste man har.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er jeg skikkelig heldig så får jeg henta mine "nye" signalkabler på vri hjem. Bytta til meg et par.. Aner jo ingenting om de. Men skal bli bra med kortere kabler enn det som står mellom UD 5007 og SR8012.
    Om jeg hører noen forsjell er jeg skeptisk til. Men blir alltid bra med kortere kabler.

Vis vedlegget 512747

Vis vedlegget 512748

Noen som ser hva det for noe?
    Kablene skal etter ryktet vere noen gode solide kabler. Ser WBT plugger i det minste. Kablene er noen år gamle. Men satser jo på at de virker.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får bare takke OHC for nok en herlig helg. Setter pris på at de gidder dette. Ta turen innom dere som har mulighet.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Flotte bilder! Hvordan var de Audiovectorene?
    Synes de var svært gode. De spillte på T+A blokkene i klasse A. Og dette låt egentlig godt.
    Hadde forventa litt mer av Mcintosh settet.
    Den største positive overraskelsen var oppsettet med marantz Ruby og Kef.

La også merke til at jeg synes lyden på de nye høyttalerene har blitt krispere. Mere oppover, og ikke så slappe på en måte. Noe jeg har slitt mye med før. Altså at høyttalerene har vert for runde oppover.

Ryktes om svært god lyd på HiFi klubben. Men full kino fra B&W 800 serie... Får se om jeg rekker innom en tur imorgen mellom de to treffene jeg skal på

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med friske ører og med mye bra lyd på OHC så kom jeg opp med en ide jeg måtte teste her hjemme. Og oisann,

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm bare halve innlegget kom med.. Vel har dradd litt mer i spakene nedover i frekvens spes. Men denne gangen har jeg brukt headfi som referanse. Eller hvor mye bass det er fra musikken rett på øret og prøvd å få samme mengde i sweetspot. Har brukt 3 headsett som alle har ulik klang eller fokus. Dt770 som har mest trøkk, Focal som har minst, og pioneer som har en mellomting. Og som er det headsettet jeg liker lyden fra best.

Dette har ført til at jeg nå omtrent har en flat kurve fra 130hz ned til 15. - 3db ved 11hz.

Det som skjer da med lyden er utrolig morsomt. Den blir helt vektløs. På musikk som har mye nedover som feks Infected Mushrooms så slår dette nå på en helt annen måte. En helt annen helhet i lyden. På 80 tallets rock som acdc så må jeg nok kneppe opp et par knepp. Men det er svært enkelt å gjøre med en reciver.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fantastik fin lørdag. Ut fra døra 8.30 og inn kl 23.50 alt i hifi og kinoens tjeneste. Har fått opplevd to meget flotte anlegg idag. Helt suverent.

DSC_1067.jpg

DSC_1068.jpg

DSC_1072.jpg

Kinoen til Tormod

DSC_1074.jpg

Og hjemme hos BeatleBug

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert en fantastisk flott helg for meg i hifiens og kinoens verden.
    Først en tur til Tormod for å høre og se på hans kino. Har vert der en gang før og husket denne som svært god. Og det skuffet ikke denne gangen heller.
    Kinoen er bygget meget pent. Jeg trivdes veldig med både lyd og ikke minst utseende. Det ser ut som en kino og føles ut som en kino. Subbene kjenner jeg dra før siden jeg har hatt tvillingparet.

At Dirac gjør noe positivt med lyden er for meg helt klart. Den sammenhengen Dirac gir spes i surround kanalene er rett og slett svært god. Vi fikk etterhvert skrudd opp subbene noen db som for meg passet bedre enn slik det ble presentert først. Her vil man jo ha ulike preferanser. Kommer til å prøve meg litt frem med mindre db på mine også bare for å teste det ut.

Desverre så fikk vi ikke tid til musikk i 2 kanaler. Innbiller meg at det hadde vert svært bra det også.

Kinoen til Tormod er virkelig god.
    Takk for at jeg fikk komme.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Senere på lørdagen så var det avgårde til BeatleBug for en liten uhøytidelig kabeltest. Skriver ikke noe om det her siden den har en egen tråd. Men lyden hos BB får jeg vel skrive noen ord om. Som vanlig så deler jeg mellom anlegg dom står i et eget lytterom og i ei stue. BB sitt representerer det siste.

Dette var mitt første møte med både Harbeth og Dared. Harbeth en stor stativ høyttaler fyller kåken med letthet. Her er det god oppløsning, god mellomtone og god bass. Og Dared ser ut til å levere det de trenger. I et stue miljø så er det noen utfordringer som kan vere vanskelig å bli kvitt. Og slik er det. Hos BB så er det spes alle de nakne veggene som gir trøbbel. Svært mye combfiltering som gjør at presisjonen i det som blir avspilt nok har litt å gå på. Spes når man drar på litt. Heldigvis er dette noe som er relativt enkelt å gjøre noe med. Som også ble drøftet litt.

På lavere volom type 60-65db så er ikke dette så fremtredende som man skulle tro.

Tonaliteten i anlegget er svært bra. Personlig så kunne jeg tenke meg bittelitt mer lenger ned. For å gi bassgitar litt mer fylde. Men her kommer jo smak inn. Mellomtonen her er veldig god. Og Harbeth virker på meg som en svært god høyttaler. Såpass god at jeg nok kommer til å notere meg det navnet til jeg skal se på høyttalere til den neste boligen. Og når mine Quartet skal pensjoneres.

Virker kanskje litt krasst dette, men er ikke meningen å vere det. Lyden hos BB er god, jeg vil egentlig si svært god ut fra de mulighetene han har. Nå vet jeg ikke hvilken type musikk han spiller til vanlig. Men kan tenke meg at musikk som feks enkel rolig jazz med noen få instrument og sang vil låte svært ekte her. Akustisk gitar det samme. Sånn syngedame musikk det samme.

Synes vel egentlig det er svært mye bra hos BB. Som med noen få enkle grep kan bli løfta. Den veggen rett til venstre for venstre høyttaler og veggen bak hodet ville jeg tittet nærmere på. Jeg tror at å få tatt ned refleksjonene derfra ville ha gitt deg en helt annen opplevelse.

Tar du turen opp hit så kan du få høre hva det gjør med lyden.
    Du kan også neste gang du er hjemme å skal spille musikk, sette opp sofa puter oppover den veggen. Sett de på lik avstand som diskanten har til veggen og fra baffel og mot deg.
    Kan vere det kan gi en ide om hva det kan gjøre..
    Bare et tips BB.

Alt i alt, så er lyden hos BB en lyd jeg liker, og som jeg håper på jeg kan få selv i et stuemiljø når den tid kommer.
    Takk for at jeg fikk komme, takk for fantastisk mat og kaker. Og en pose kaffe som virkelig viste meg forsjell på hva kaffe kan vere.
    Hils fruen og si takk for at jeg fikk bruke lørdagskvelden hos dere. Jeg storkoste meg. Om dere vil på en biltur, si bare ifra. Dere er velkomne hit når det måtte passe.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.280
    Sted
    Sørlandet
    Wow Retep! Mange takk for dine beskrivelser og flotte ord om dine lydopplevelser hjemme hos meg.

Jeg kommer til å starte innsalget med akustikkpanel på gipsveggen på venstre side. Den er tiltenkt et Pushwagner verk men vi er begge ganske usikre på om vi ønsker å ha det på den veggen. Jeg liker de Sound of Silence Hertz panelene som Andervik Audio selger med bildetrykk og bildedatabasen der er jo enorm. Noe slikt hadde kanskje gjort jobben med etterklangen som vi snakket om etter å sett på målingene?

Når det gjelder taket må jeg rett og slett ha hjelp av eksperter før jeg foretar meg noe. Sprinkelanlegg, balansert ventilasjon, betong.. Jeg har sett runde paneler i forskjellige størrelser og farger som kanskje kunne fungert?

Jeg har større Harbeth som jeg kan ta med når dere kommer så langt at dere er på flyttefot. Dem har mer av alt men beholder kvalitetene i mellomtonen.

Nye målinger og justering med EQ funksjonene i Audirvana hadde vært utrolig interessant!

Og Retep - livet er altfor kort til å drikke kjedelig kaffe! :) Vi takker for invitasjonen og vi tar gjerne turen på besøk.

Mvh
    -BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Såg på de målingene vettu at du har veldig mye tagger (ser ut som en kam) combfilter. Dette viser tonene / frekvensene som ankommer i tid. Ideelt sett så skal det vere en rett strek. Skal fyre opp pc og prøve å komme med eksempel.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Wow Retep! Mange takk for dine beskrivelser og flotte ord om dine lydopplevelser hjemme hos meg.

Jeg kommer til å starte innsalget med akustikkpanel på gipsveggen på venstre side. Den er tiltenkt et Pushwagner verk men vi er begge ganske usikre på om vi ønsker å ha det på den veggen. Jeg liker de Sound of Silence Hertz panelene som Andervik Audio selger med bildetrykk og bildedatabasen der er jo enorm. Noe slikt hadde kanskje gjort jobben med etterklangen som vi snakket om etter å sett på målingene?

Når det gjelder taket må jeg rett og slett ha hjelp av eksperter før jeg foretar meg noe. Sprinkelanlegg, balansert ventilasjon, betong.. Jeg har sett runde paneler i forskjellige størrelser og farger som kanskje kunne fungert?

Jeg har større Harbeth som jeg kan ta med når dere kommer så langt at dere er på flyttefot. Dem har mer av alt men beholder kvalitetene i mellomtonen.

Nye målinger og justering med EQ funksjonene i Audirvana hadde vært utrolig interessant!

Og Retep - livet er altfor kort til å drikke kjedelig kaffe! :) Vi takker for invitasjonen og vi tar gjerne turen på besøk.

Mvh
    -BB-
    De platene der vet jeg Authentic har, og de fungerer der jeg ser for meg at du trenger det. Vet også at du kan bestille slike plater med egne bilder om du har noen med riktig oppløsning. Du må altså ikke velge fra databasen deres.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her BB er noen eksempel på hva jeg mener om impusle og GD plaottet. Hva de viser.

To målinger, en er her hjemme og en er ute hos en jeg var å tjuna lyden hos for en tid tilbake.

Et GD plott
    KALL DEMO GD.jpg

Og et Impulse plott
    KALLE DEMO IMPULSE.jpg

Hva tror du skjer med lyden her?
    ps jeg venter på mdat filen fra målingene hos deg så jeg kan vise frem det jeg mener, slik at du får se frskjellen på et behandlet rom og en naken sture. Begge de bildene over her er fra et hifirom. Og gir ikke et skikkelig bilde av forskjellen

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Dared er en knakende god rørforsterker. jeg får enda smått gåsehud av den opplevelsen den ga på RF52mk1 i gammelhuset når jeg spilte litt John Martyn på dem.. fysj det var godlyd for pølsepeng! :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.280
    Sted
    Sørlandet
    Dared er en knakende god rørforsterker. jeg får enda smått gåsehud av den opplevelsen den ga på RF52mk1 i gammelhuset når jeg spilte litt John Martyn på dem.. fysj det var godlyd for pølsepeng! :)
    Og den blomstrer virkelig med andre smårør! Aldri noen problemer, helt støyfri, fjernkontroll OG en forbasket god DAC basert rundt en ESS Sabre32 9018 chip.

-BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nok en skikkelig drittdag, hva er vel bedre enn litt musikk?
    Er på oppdagelsesferd idag. Kom over denne, for dere som har lysst til å høre Metallica låt på en litt annen måte..
    Screenshot_20181016-091513.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.280
    Sted
    Sørlandet
    Hei Retep,

Livet består av flest hverdager og etter en så heseblesende helg så er det kanskje ikke rart at det kommer en liten bølgedal. Håper du koser deg med musikken! Selv sitter jeg å lurer på om jeg skal kjøpe meg en umic og samtidig laste ned REW men frykter litt at jeg da åpner en pandoras eske. Må tenke på det kjenner jeg. Uansett så har Balle Clorin tilbudt seg å komme innom etter jobb med sitt måleutstyr for å sjekke om mine EQ justeringer har noen effekt.

Take care!

Mvh
    -BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    @ BeatleBug

Nå har jeg fått målefilene fra Balle, slik at jeg nå kan legge ut noen grafer som viser typiske forskjeller på hvordan en stue ser ut akustisk og hvordan et behandlet lytterom ser ut. Jeg er fullstendig klar over at de tiltakene jeg har i rommet nå ikke kan stå i en stue.

Jeg snakket om Impusle, GD grafer sammen med deg og Balle. Her ser du hvordan det ser ut altså
    '
    GD KALLE OG PETER.jpg

IMPULSE KALLE OG PETER.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.280
    Sted
    Sørlandet
    Hei Retep,

Bare slik at jeg forstår deg riktig: det er målingene hjemme hos meg du viser over her?

Og hva er dine kvalifiserte bedømminger av hva du ser?

Jeg er i ferd med å legge inn en bestilling på Sound of Scilence sine Hertz paneler for å kle den nakne gipsveggen på venstre side av sofa`n. Det blir sannsynligvis enten 2 store eller 3 smalere akustikkpanel.

BeetleBug fordi min store lidenskap siden jeg var guttunge har vært disse:

BB.jpg

SCC1.jpg

1641ccm.jpg

:)

-BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Retep,

Bare slik at jeg forstår deg riktig: det er målingene hjemme hos meg du viser over her?

Og hva er dine kvalifiserte bedømminger av hva du ser?

Jeg er i ferd med å legge inn en bestilling på Sound of Scilence sine Hertz paneler for å kle den nakne gipsveggen på venstre side av sofa`n. Det blir sannsynligvis enten 2 store eller 3 smalere akustikkpanel.

BeetleBug fordi min store lidenskap siden jeg var guttunge har vært disse:

Vis vedlegget 513564

Vis vedlegget 513565

Vis vedlegget 513566

:)

-BB-
    Det er 2 målinger oppå hverandre, den ene er din og den andre er herfra..Ser nå at det kom dobbelt opp med målinger. Se bare på de to første.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og du får godkjennelse av kona til å ha de der oppe?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er på oppdagelsesferd idag. Kom over denne, for dere som har lysst til å høre Metallica låt på en litt annen måte..
    Vis vedlegget 513459
    Apocalypticas egne, tidlige ting, er mye mer interessant. :) Hør på albumene Cult og Inquisition Symphony, f.eks. Kun fire Celloer, og et sinnssykt heavy lydbilde. Dritfett!

Senere har de blandet inn vokalister og en trommeslager, og er egentlig blitt ganske mye kjedeligere.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 513459
    Apocalypticas egne, tidlige ting, er mye mer interessant. :) Hør på albumene Cult og Inquisition Symphony, f.eks. Kun fire Celloer, og et sinnssykt heavy lydbilde. Dritfett!

Senere har de blandet inn vokalister og en trommeslager, og er egentlig blitt ganske mye kjedeligere.
    Den låten der er faktisk fra Inquisition Symphony :) og ja er enig i de tidligste platene er bedre.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet. Burde vel ha sagt "hør på deres egne låter fra...". :) Favoritten min er Cult. På reissuen har de jammen lagt til en versjon av "Path" med en middelmådig kvinnevokal også. :( (Path Vol 2, en singel fra 2001 visstnok.)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...selv om Dave Lombardo jo selvsagt tilfører noe tøft, han også. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er så heldig å få testa en PrimaLuna integrert en stund. Bare for å se litt på mulighetene for god lyd senere. Et tilbud jeg ikke kunne si nei til.
    Blir svært intr å få den ihus.

Blir andre gang jeg får høre Triangle på rør. Sist gang var det en mindre integrert fra LM, som jeg ikke synes spillte spes bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn