Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Han kjenner høyttalerene mine så jeg sa egentlig bare at jeg stolte på anbefalingen. Vi får se hva som dukker opp.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da vet jeg hva jeg skal gjøre den neste gode timen.

Screenshot_20181019-185546.jpg

Ny plate fra Disturbed!!!

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Gløder rørene og smaker kaffen?

-BB-
    Kaffen er digg. Rørene gløder nok ikke før ikveld..
    Blir spennende.
    Skal jo være et bra merke.

Altea eller Antell jeg hadde? Spilte knall med den berømte MAen.. Men på kl 12 bunna den elementene med 2 stk MA.. Men før det var det knall. Knall betyr langt over det pris skulle tilsi.
    Testa og AW180 noen gamle..Men med Roltel pre, låt det før mørkt.. Men vart bra tyngde i lyden. Det får en jo ikke med rør da.
    Uansett, spennende å følge med

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gløder rørene og smaker kaffen?

-BB-
    Kaffen er digg. Rørene gløder nok ikke før ikveld..
    Blir spennende.
    Skal jo være et bra merke.

Altea eller Antell jeg hadde? Spilte knall med den berømte MAen.. Men på kl 12 bunna den elementene med 2 stk MA.. Men før det var det knall. Knall betyr langt over det pris skulle tilsi.
    Testa og AW180 noen gamle..Men med Roltel pre, låt det før mørkt.. Men vart bra tyngde i lyden. Det får en jo ikke med rør da.
    Uansett, spennende å følge med
    Ser frem til å lytte på dette ikveld. Får se hva Hallvar mener. Mulig den må få stå til søndag for å temperere seg før den får strøm.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husker da jeg kjøpte Triangle første gang. Da drømte jeg og Audiovalve eklipse pre og aw180 monoblokker. Da koster Eklipse 19.990. Nå ligger den på 46000. Er noen år siden dette men..

Blir intr å teste rør igjen. Sist gikk det ikke så bra. Denne skal vere noen knepp vassere.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hjemme på tirsdag? Skal I et møte på Jessheim. Kunne dukket opp hos deg kl 1330.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Husker da jeg kjøpte Triangle første gang. Da drømte jeg og Audiovalve eklipse pre og aw180 monoblokker. Da koster Eklipse 19.990. Nå ligger den på 46000. Er noen år siden dette men..

Blir intr å teste rør igjen. Sist gikk det ikke så bra. Denne skal vere noen knepp vassere.
    Hva var problemet med LM sin, tror du? Siden jeg liker lyden fra dem veldig bra er det interessant å høre hva som ikke funker hos andre ... :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Hva var problemet med LM sin, tror du? Siden jeg liker lyden fra dem veldig bra er det interessant å høre hva som ikke funker hos andre ... :)
    Den jeg fikk teste kort, var nok for liten. Spilte bra på enkel musikk, men mista alt driv og trøkk når vi dro på. Høyttalerene mine er greie å drive, men har noen fase vinkler som kan vere utfordrende.

Prøver igjen her nå. Med en noe kraftigere plugg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1085.jpg

Koblet opp, hvor lenge må den stå før jeg lytter til den skikkelig..?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Førsteinntrykket er at dette låter svært uvant. Må spille litt til.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, vi får ta det negative først.
    Denne forsterkeren drar lyden mot venstre. Fryktelig irriterende.

Synes det kollapser litt når jeg drar på opp mot 95db på Avenged Sevenfold, DT, ol musikk.
    Synes det låter litt anstrengt. Akkurat som om den prøver hardt på noe den ikke takler helt.

Men det mest irriterende er at den drar lyden mot venstre.. Har koblet om til Marantz for å sjekke. Er ikke mye, men nok til at det irriterer meg.

Den har mange positive sider. Kommer om litt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kjenner jeg for litt lyst på rør igjen når vi prater stereo :)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2
    Tipper det er ulik gain på noen av små rørene som gir ubalanse. Ikke uten grunn at forsterkere fra gamledager hadde balansekontroll.
    Du kan bytte smårør til motsatt side og høre im det hjelper

Eller bør du prøve både 4 og 8 Ohm utgangene, triode ig ultralinear

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Positive sider.
    Måten denne forsterkeren leverer stemmer er rett og slett helt utrolig. Magisk. På musikk som Tracy Chapman, dire Straits med private investigation måten gitaren der i introen kliner uendelig er fantastisk bra. Eagles på vinyl wow.

Positivt overrasket at diskanten er såpass med hele veien. Bittelitt mykere en marantz, men ikke mørk og innestengt. Langt derifra.

Spilt en del akustisk musikk, og må si at det denne leverer av lyd er rett opp i min gate.

Svært bra. Så det blir morsomt å teste denne nå over flere dager.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tipper det er ulik gain på noen av små rørene som gir ubalanse. Ikke uten grunn at forsterkere fra gamledager hadde balansekontroll.
    Eller bør du prøve både 4 og 8 Ohm utgangene, triode ig ultralinear
    Har fått fiksa på skjevheten ved å flytte den ene høyttaleren litt ut mot sidevegg. 3-4cm var nok.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, primalunaen tenger nå opp et greit bilde for meg. Sammen med Trianglene så låter dette svært godt på Dire Straits, pink floyd, Tracy Chapman ol musikk. Spiller meget bra på Acdc, Extreme, ZZ Top,
    På musikk som Disturbed, Avenged Sevenfold, Pantera, Metallica er jeg ikke helt sikker. Det låter bra, virkelig bra egentlig, men jeg blir ikke like engasjert i musikken. Ingen headbanging og luftgitar altså.

Og jeg tror det er noe galt med rørene eller amp. Høyre kanal summer ganske mye og relativt mørkt. Kommer og går litt. Så er litt usikker på om jeg burde spille på den. Synes det kommer mer og mer... Er ikke sus fra diskantene jeg mener.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.280
    Sted
    Sørlandet
    Det er kjekt å lese at du opplever litt rørmagi på visse musikktyper men samtidig er det kjedelig å lese at du sliter med rørrelaterte utfordringer og at den ikke har dynamikk nok til å tilfredstille dine krav på mer krevende musikk.

Min forsterker er en SET (Single Ended Triode): Single-Ended means that there is only one power output device per channel, rather than 2 or multiples thereof as for Push-Pull. So, a Single Ended Triode amplifier uses only one Triode power tube per channel. Single Ended, by definition, is Class A. og jeg ser at Mala i Drammen nå har Mobstere koblet til en LM Set forsterker:

Og jeg er litt sugen på å høre dette spille selv om jeg aldri vil få plass til slike høyttalere hjemme hos meg.

-BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lyden fra høyre kanal minner litt om lyden fra innerste rille på en vinyl plate..
    Men magien er der. Det er helt klart. Liker egentlig svært godt det den gir. Absolutt noe å tenke på til fremtiden det der.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er kjekt å lese at du opplever litt rørmagi på visse musikktyper men samtidig er det kjedelig å lese at du sliter med rørrelaterte utfordringer og at den ikke har dynamikk nok til å tilfredstille dine krav på mer krevende musikk.

Min forsterker er en SET (Single Ended Triode): Single-Ended means that there is only one power output device per channel, rather than 2 or multiples thereof as for Push-Pull. So, a Single Ended Triode amplifier uses only one Triode power tube per channel. Single Ended, by definition, is Class A. og jeg ser at Mala i Drammen nå har Mobstere koblet til en LM Set forsterker:

Og jeg er litt sugen på å høre dette spille selv om jeg aldri vil få plass til slike høyttalere hjemme hos meg.

-BB-
    De er da søte og nette.. Men ja, de krever endel av rommet.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ok, primalunaen tenger nå opp et greit bilde for meg. Sammen med Trianglene så låter dette svært godt på Dire Straits, pink floyd, Tracy Chapman ol musikk. Spiller meget bra på Acdc, Extreme, ZZ Top,
    På musikk som Disturbed, Avenged Sevenfold, Pantera, Metallica er jeg ikke helt sikker. Det låter bra, virkelig bra egentlig, men jeg blir ikke like engasjert i musikken. Ingen headbanging og luftgitar altså.

Og jeg tror det er noe galt med rørene eller amp. Høyre kanal summer ganske mye og relativt mørkt. Kommer og går litt. Så er litt usikker på om jeg burde spille på den. Synes det kommer mer og mer... Er ikke sus fra diskantene jeg mener.
    Er så glad jeg har kuttet ut rør.
    Må bare kutte ut fotballen og så får en et flott liv hehe..

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    320
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3

Må bare kutte ut fotballen og så får en et flott liv hehe..
    FASIT ;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ø hadde kanskje passet meg også. Men blir nok ikke noe innkjøp her før vi vet mer om flytting ol. En nabo skal selge nå før jul, så vi er spent på hva det går for. Gir oss en pekepinn.

Jobber mye med lyden fortiden. Prøver ut ulike targets og huskurver. Og jeg ser en tendens til at jeg liker mindre og mindre heving nedover. Det som er litt underlig er at jeg ikke føler mangel på bass. Den blir bare mye lettere og naturligvis tightere.

Får besøk av HCS idag, så blir intr å få et øre til og kanskje noe input. Ser frem til det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn