Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    JFR. Er room gain innstillingen det samme som lowshelf?

Den hever bassen med opptil 6db. Helt hva den gjør, er jeg neimen ikke sikker på, men det låter annerledes enn hvis du øker bassen i menyen. Det låter fyldigere når du øker den. Synes det ble litt for «korrekt» men den slik som ARC ville ha det.
    Hos meg står roomgain på 1.375 Om jeg setter den opp til 4 Hva er det jeg da hever? Er det bare subb eller ?

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    128
    JFR. Er room gain innstillingen det samme som lowshelf?

Den hever bassen med opptil 6db. Helt hva den gjør, er jeg neimen ikke sikker på, men det låter annerledes enn hvis du øker bassen i menyen. Det låter fyldigere når du øker den. Synes det ble litt for «korrekt» men den slik som ARC ville ha det.
    Hos meg står roomgain på 1.375 Om jeg setter den opp til 4 Hva er det jeg da hever? Er det bare subb eller ?
    Prøv:) mener den hever til høyere enn 50hz.
    Tenker instinktivt at 1.375 er altfor lavt. At det låter tynt.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det sånn att du kan velge hvor høyt i frekvens den romkorr skal jobbe ?
    Stemmer det.. :)
    Kult, jeg liker ikke når romkorr tukkler med lyden fra Emim tårna :) Er kanskje vanlig att du kan velge dette ? Hadde Lyndrof DPA-1, den drepte lyden til Emim tårna med romkorr.
    Jeg tror nok det blir mer og mer vanlig. Arc og nyeste audessy kan du gjøre dette med. Og om jeg har forstått det riktig så kommer det noe spennende fra Anthem om ikke alt forlenge.

JFR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Antall liker
    128
    Fikk du gevinst av å øke room gain til 4?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bassen sp jo veldig jevn Og fin ut da
    Jo.. Ser fin ut, men mangler litt fart eller spenst. Er ikke så motto å spille Infected Mushrooms... Men skal la ampen få spille inatt, og se om ørene er mer i vater imorgen.

Får noe mer i posten etterhvert... Nye underlag til høyttalerene.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.328
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jo.. Ser fin ut, men mangler litt fart eller spenst. Er ikke så motto å spille Infected Mushrooms... Men skal la ampen få spille inatt, og se om ørene er mer i vater imorgen.

mere futt i xindaken :?

mvh

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

mere futt i xindaken :?

mvh
    Er nok litt tidlig å konkludere med det. Men xindak er fryktelig god i bass og mellombass. Ørene er ikke helt i vater, og jeg har kun jobba med ARC i noen timer. Det som er så flott med Anthem er jo at jeg kan koble til alle kildene mine. Få skrudd lyden slik jeg vil, få del av høyttalerene korrigert i tid. Osv. Alt i en boks. Normalt sett så ville jeg ha måtte ha minimum 3 komponenter. Jeg tror dette kan bli svært bra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    frekvens ny spl kalibrert.jpg

Har funnet noe som jeg tror er grunnen til at det låter litt rart her.. Må prøve ny runde med ARC målemik imorgen. Den gjør samme feilen som AUdessy gjorde. Den leser atså rommet feil.

Har nå prøvd å ta bort ARC og kjørt EQ i REW som jeg har gjort noen år. Og det låter helt annerledes. Hmmmm Er det skråtaket mitt som lurer både audessey og ARC?

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Hva gjør den feil mener du..?
    Har du måling før og etter RK ?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er hva Audiolense målte hos deg (uten korreksjon):

test target.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har hatt samme trøbbelet med audessey. Men klarte å lure den. Når jeg måler med rew og Umik, så måler området 150-400hz rettere. Audessy og ARC måler rommet dårligere, noe som gjør at den legger til for mye EQ i det området. Jeg har ikke noen måte å knekke kurven ned uten å stoppe korrigeringern ved feks 150. Noe jeg skal prøve om litt. Tar en måling uten korrekskon å legger ut først. Tre strakser....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tar gladlig mine bokser jeg kontra å skjønne meg på dette Retep..Høy brukerterskel er no go for meg.. Men så er jeg ikke videre tålmodig med ting heller..Enten funker det eller så gir jeg fa... Vil gjerne innom anyway for å høre, denne uka eller neste... Du har god kaffe og.. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må bare få i meg noe mat.. Har glemt å spise i hele dag...

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt samme trøbbelet med audessey. Men klarte å lure den. Når jeg måler med rew og Umik, så måler området 150-400hz rettere. Audessy og ARC måler rommet dårligere, noe som gjør at den legger til for mye EQ i det området. Jeg har ikke noen måte å knekke kurven ned uten å stoppe korrigeringern ved feks 150. Noe jeg skal prøve om litt. Tar en måling uten korrekskon å legger ut først. Tre strakser....
    Ok skjønner.
    Ja det blir fort litt kunstig lyd hvis rk går for drastisk til verks.
    Har selv fått til Audyssey ganske bra her hos meg synes jeg. Nøkkelen er nok mye avhengig av mic-plasseringen og hvilken avstand man har mellom målepunktene.
    Hvor mange målepunkter bruker ARC forresten ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skjermbilde (11).jpg

Her er målekurven som ARC leser

plottet under her viser hvordan rew leser rommet uten noen form for EQ og etter at arc har lagt til sin korrigering.
    ARC VS INGEN KORREKSJON.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok skjønner.
    Har selv fått til Audyssey ganske bra her hos meg synes jeg. Nøkkelen er nok mye avhengig av mic-plasseringen og hvilken avstand man har mellom målepunktene.
    Kan velge mellom 5 til 10 jeg har prøvd gangse mye forskjellig..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tar gladlig mine bokser jeg kontra å skjønne meg på dette Retep..Høy brukerterskel er no go for meg.. Men så er jeg ikke videre tålmodig med ting heller..Enten funker det eller så gir jeg fa... Vil gjerne innom anyway for å høre, denne uka eller neste... Du har god kaffe og.. :)
    Formen er stigende HC så det løser seg nok. Ta med et lasset med cdplater du skulle kaste da. Kanskje det er noe der jeg synes er morsomt. Hva med torsdag eller fredag? tenker jeg tar dagen imorgen med ro. Så er jeg nok relativt mye bedre. Er svært mye bedre for idag.

Brukerterskelen er ikke høy på ARC. men jeg savner noen muligheter jeg har idag fra Jriver. Og på andre EQ typer. Men da må man plutselig ha 3 bokser. Og så veit jeg jo at jeg er knallhard med hvordan jeg vil ha det. Nesten er ikke noe for meg. ARC er mye lettere å bruke enn fkes Audassey som jeg har hatt noen år å jobba hardt med. ARC er piece of cake. Og gjør svært mye riktig. Tenkte kanskje ta med forsterkeren ned å teste den i stua.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ok skjønner.
    Kan virke som det legges til litt i overkant mye ja...
    Hva slags avstand bruker du mellom målepunktene da?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Formen er stigende HC så det løser seg nok. Ta med et lasset med cdplater du skulle kaste da. Kanskje det er noe der jeg synes er morsomt. Hva med torsdag eller fredag? tenker jeg tar dagen imorgen med ro. Så er jeg nok relativt mye bedre. Er svært mye bedre for idag.

Brukerterskelen er ikke høy på ARC. men jeg savner noen muligheter jeg har idag fra Jriver. Og på andre EQ typer. Men da må man plutselig ha 3 bokser. Og så veit jeg jo at jeg er knallhard med hvordan jeg vil ha det. Nesten er ikke noe for meg. ARC er mye lettere å bruke enn fkes Audassey som jeg har hatt noen år å jobba hardt med. ARC er piece of cake. Og gjør svært mye riktig. Tenkte kanskje ta med forsterkeren ned å teste den i stua.
    Fire fulle esker... Må føle meg motivert for å bære ned de en dag... Tunge greier.. Men noe får vi til.. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok skjønner.
    Har prøvd litt forskjellig. Fra ca 50cm til ca 80cm fra første målepunkt. Har testa mønster som terning 5. Som en 6-er. 9 punkt tre fremme, tre på midten og tre bak.. I en sirkel rundt punkt 1.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter å tester RIAA trinn nå. Har tre favoritter. RIAA, AES og Min egen. Hvor jeg kan sette og justere tre parametere i ulike nivå... Har ikke snøring hva jeg endrer på.. Men låter mer ehhh moderne... :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går det hvis du lar alle punktene være i SS?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med ny forsterker.
    Blir spennende å følge.

Mvh

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det har jeg ikke prøvd. Men stor tydelig at man skal ha minimum 60cm mellom punktene selv om man korrigerer for en sweetspot. Men må nok prøve det imorgen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er mulighetene jeg har å justere på riaa trinnet.

DSC_1272.jpg

DSC_1273.jpg

DSC_1274.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg ikke prøvd. Men stor tydelig at man skal ha minimum 60cm mellom punktene selv om man korrigerer for en sweetspot. Men må nok prøve det imorgen.
    Det kan jo tenkes at reglene forandrer seg litt med skråtak og akustikk-behandling.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det kan jo tenkes at reglene forandrer seg litt med skråtak og akustikk-behandling.
    Jeg tenker at auto EQ når det kommer til de fleste typene, er gjort for at de aller aller fleste skal kunne klare å bruke det. Samtidig som at det sitter noen å bestemmer hvordan en respons bør se ut. En target. Siden jeg da ikke kan endre noe spes på targeten, foruten hvor mye room gain jeg skal tillate og hvor jeg skal dele mellom subb og høyttaler, samt at jeg kan bestemme hvor langt opp korreksjonen skal jobbe, så er jeg prisgitt den lyden/target de som har skrevet programmet har sett seg ut. Noe som helt sikkert passer 98% av de som kjøper denne. I tillegg så vet jeg at skråtaket mitt og den buen min har vert tøff for slike auto korreksjoner tidligere.

Så har vi noen som liker å skru litt selv og bestemme mere.
    Det poditive er jo at integrering mellom sub og høyttaler fungerer svært svært bra. Faktisk overraskende godt. Og det er svært mye bedre lyd med Anthen STR, subb og høyttalere, enn xindak, subb og høyttalere. Bassen henger MYE bedre med i svingene. Enda til når jeg kjører EQ i Jriver så Anthem bedre.

Dac med Xmos driver med både AISO og wasapi.. Flere digitale innganger.. Flere analoge innganger, HT bypass, MM og MC platespiller inngang. Med ulike riaa profiler.. Sub ut pre out AES EBU inn.. For å nevne noen.

Isolert sett så låter STR bedre enn Xindak som ren stereo forsterker. Xindak har sin styrke i bassen, men oppleves som litt snill oppover. Str har ikke helt det samme trøkket nedover, men er luftigere og mer nøytral lydmessig. Jeg liker STR meget godt. Men irriterer meg litt at den vil gi på så mye mellom 150-650hz Hadde jeg kunne gått inn i etterkant å senket det den legger til så hadde dette vert enkelt. Men dit har STR ikke kommet. Mulig det kommer på neste oppdatering av software.

Kjenner jeg er litt sånn frem og tilbake nå om jeg skal beholde STR eller sende den tilbake. Har heldigvis åpent kjøp. Jeg mener også STR er en meget god match til Ø, Må se imorgen om jeg klarer å lure ARC litt. Slik jeg klarte med Aydessey. Skal teste ut noen småting imorgen.

Fortsettelse følger...

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Ok skjønner.
    Har prøvd litt forskjellig. Fra ca 50cm til ca 80cm fra første målepunkt. Har testa mønster som terning 5. Som en 6-er. 9 punkt tre fremme, tre på midten og tre bak.. I en sirkel rundt punkt 1.
    Ok , virker som du har prøvd det meste da ja :)
    Men det ser jo ikke ut som ARC gjør så mye heller i det aktuelle området , annet enn å generelt heve nivået i hele området. Og hvis du da ikke liker det , så er det vel like greit å stoppe hele korrigeringen ved 100 - 150 hz sikkert...?

Men du har jo hatt denne saken i bare en dag enda , og kjenner jeg deg rett å så gir du deg ikke så lett :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Egentlig så ser det jo ut til at den gjør alt riktig, altså sett fra arc ståsted. Den leser amplitudens verdier og korrigerer for det.
    Som default i arc antar jeg at den vil legge amplitud flatt, og bruker funksjonen roomgain for å shelfe?
    Har du mulighet for å heve nivået isolert mellom 80hz og ned?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Egentlig så ser det jo ut til at den gjør alt riktig, altså sett fra arc ståsted. Den leser amplitudens verdier og korrigerer for det.
    Som default i arc antar jeg at den vil legge amplitud flatt, og bruker funksjonen roomgain for å shelfe?
    Har du mulighet for å heve nivået isolert mellom 80hz og ned?
    Om du ser på screenshot av ARC målingen og målingen av Rew/umik så ser du "problemet. Jeg har mulighet for å øke nivået på subb og øke det som heter room gain. Prøvde litt igår, men må prøve mer idag. Lydmessig så er Anthem skikkelig god. Om ikke så hadde jeg gitt opp. Men får jeg den korrigeringern mellom 150-550hz til å bli mindre så tror jeg alt vil falle på plass. Legger du igjen de plottene om du vil. Har hatt samme trøbbelet med Audessey. Men der fikk jeg endra på kurven med den nye appen. Er litt tricky det her, men må teste ut noen triks.

Om jeg ikke kan bruke korrigeringern i verste fall, så blir det en annen forsterker. Men har litt tweeking igjen her. Får nok dette til.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Når en ser på målinga som vidarje la ut fra Audiolense så ser det jo helt rett ut at område du snakker om må løftes!?

Mitt råd er at du tar en timeout fra alt som har med måling og gjør og heller prøver å kose deg med musikk og nytt utstyr :) Klarer du ikke kose deg med STR og Ø uten ARC, tror jeg ikke du klarer det med ARC heller.

Ønsker du full frihet så er nok ikke ARC heller det rette, i hvert fall ikke før de kommer med mulighet for target curver og det har ikke jeg hørt om i hvert fall. Da må du nok over på frittstående løsninger med de fordeler og ulemper det medfører.

Selv er jeg så enkel at jeg nå faktisk setter pris på så banale ting at jeg igjen har fått en løsning hvor alt kan styres og skrus av/på fra en fjernkontroll, og selv slike ting gjør at utstyret blir mer brukt hos meg, både av meg og resten av huset. Jeg har fått nok av løsninger hvor kun jeg har mulighet å bruke anlegget :)

PS: SVS og lignende suber er og blir langt vanskeligere å integrere enn andre mer audiofile suber, så kanskje for en periode... prøv å spill bare med Ø og STR?
    PS2: Du er klar over at du må justere avstand til høyttalerne manuelt, det fikser ikke ARC.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn