Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    402
    Kaffekvernen er alfa omega for god kaffe.

Her er en god kaffekvern som jeg har hatt gleden av i mange år. Den har tyske keramiske kniver for lang levetid.
    Dette er kanskje hva du må opp i for å få optimal kaffe :p

mahlk-nig-vario-espressokvaern-1252620-14177-1.jpg

Knivene skal skjære bønnene, ikke knuse dem. En god kaffekvern er faktisk et presisjonsapparat. For å få til "støvmalt" til topp espresso må knivene rotere med høy presisjon uten kast.

kaffe.jpg

Teobald

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Antall liker
    402
    Her er favorittkaffen til min avdøde samboer og meg:

Molinari.jpg

Tro ikke at optimalt brygget så smaker den som på Kaffebrenneriet ol.
    Resultatet blir på et helt annet nivå. Som det beste i Italia.
    Funker bra til presskanne også og er ikke spesielt dyr.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er favorittkaffen til min avdøde samboer og meg:

Vis vedlegget 551239

Tro ikke at optimalt brygget så smaker den som på Kaffebrenneriet ol.
    Resultatet blir på et helt annet nivå. Som det beste i Italia.
    Funker bra til presskanne også og er ikke spesielt dyr.
    Flott tips. Liker slikt. Tenkte å prøve å finne meg en base, på 3-5 ulike typer kaffe. Jeg drikker helst svart kaffe eller med litt melk. Så kan man teste ut en å annen pose bønner og leke seg med, feks å blande litt selv. Kjøpte en pose på butikken som var svært bitter, ikke helt min greie. Men blanda sammen 40-60 med en annen type så ble det helt ok.

Det ser ut til at det blir den BB linka til litt lenger oppe. Den fallt i smak ha hu her hjemme.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.582
    Sted
    Langesund
    Kaffe er så mangt og like individuelt som lyd. Holder meg til ujevn kokekaffe der råvarene finnes i alle butikker. Hos Emokid får jeg gourmet kaffe der 1000,-/ kg bønner blir håndkvernet med en visstnok god kvern og tilberedt på gram-vekt og med stoppeklokke. Blir mild og god kaffe som minner like mye om te.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.588
    Sted
    Sørlandet
    Blir mild og god kaffe som minner like mye om te.
    Nå snakker vi! Jeg foretrekker helt klart lyst brente bønner med mye smak og karakter fremfor dem mørkbrente som ofte kan bli bitter hvis man ikke er nøye på kverning, mengde og tid. Heller stadig mot Sør Amerika og Bourbon bønner som jeg finner deilig leskende, fruktige og med utrolig mye dybde.

Selv brygger jeg utelukkende med Chemex hjemme og V60 på kontoret. Jeg mener filteret bidrar til en renere kaffeopplevelse og man kvitter seg samtidig med det usunne kaffefettet uten å miste smak.

Hverdagsfavoritten for tiden er denne:

https://lippe.no/produkt/guatemala-e...or-250g-kaffe/

Og så koser jeg meg med Wild Kopi Luwak når jeg er så heldig at jeg har besøk av folk som kjenner sin kaffe:

https://gayokopi.com/product/arabica-luwak-coffee-4oz/

-BB-

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kaffe er så mangt og like individuelt som lyd. Holder meg til ujevn kokekaffe der råvarene finnes i alle butikker. Hos Emokid får jeg gourmet kaffe der 1000,-/ kg bønner blir håndkvernet med en visstnok god kvern og tilberedt på gram-vekt og med stoppeklokke. Blir mild og god kaffe som minner like mye om te.
    Måler opp kaffebønner og har stoppeklokke ja. ;D men holde meg til kaffe jeg får på matbutikken enda. Synes det er verdt det i forhold til Ali og Friele traktekaffe. Men Tor, har faktisk aldri sett deg drikke kaffe..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir mild og god kaffe som minner like mye om te.
    Nå snakker vi! Jeg foretrekker helt klart lyst brente bønner med mye smak og karakter fremfor dem mørkbrente som ofte kan bli bitter hvis man ikke er nøye på kverning, mengde og tid. Heller stadig mot Sør Amerika og Bourbon bønner som jeg finner deilig leskende, fruktige og med utrolig mye dybde.

Selv brygger jeg utelukkende med Chemex hjemme og V60 på kontoret. Jeg mener filteret bidrar til en renere kaffeopplevelse og man kvitter seg samtidig med det usunne kaffefettet uten å miste smak.

Hverdagsfavoritten for tiden er denne:

https://lippe.no/produkt/guatemala-e...or-250g-kaffe/

Og så koser jeg meg med Wild Kopi Luwak når jeg er så heldig at jeg har besøk av folk som kjenner sin kaffe:

https://gayokopi.com/product/arabica-luwak-coffee-4oz/

-BB-
    Lippe linken fungerer ikke BB

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.381
    Sted
    Holmestrand
    Aeropress, jomfrutur.

IMG_0052.jpg

Denne falt i handlevogna under pitstop på Nordby etter årets Koster-tur.
    Malte 1 knepp grøvre enn filter, 15 gr kaffe/2 dl ga faktisk en rund og fin kaffesmak. Ikke helt opp blant de store, men også rimelig.
    Blir spennende å prøve litt sterkere, men ikke minst litt mer påkostet kaffe.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.582
    Sted
    Langesund
    Måler opp kaffebønner og har stoppeklokke ja. ;D men holde meg til kaffe jeg får på matbutikken enda. Synes det er verdt det i forhold til Ali og Friele traktekaffe. Men Tor, har faktisk aldri sett deg drikke kaffe..
    Du har servert meg kaffe mer enn en gang. Roald drikker ikke kaffe.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo, jeg har fått kaffe. Men husker ikke å ha sett deg drikke det. Mulig jeg av en eller annen uforståelig grunn blander deg og Roald. :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    De er jo prikk like:)
    Har du sjekket ut kaffen som Pengelek på sentralen selger? Tror du kan finne noe spennende der. Jeg er stor fan av Brazilian blend fra Meny.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De er jo prikk like:)
    Har du sjekket ut kaffen som Pengelek på sentralen selger? Tror du kan finne noe spennende der. Jeg er stor fan av Brazilian blend fra Meny.
    Brazillian roast er notert. Nope, visste ikke at han solgte kaffe. Må sende en pm. Takk for tips

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.582
    Sted
    Langesund
    Jo, jeg har fått kaffe. Men husker ikke å ha sett deg drikke det. Mulig jeg av en eller annen uforståelig grunn blander deg og Roald. :)
    Les det jeg har merket rødt, en gang til:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Søren hvor kjedelig det er å sitte å skrive liste på LP plater. Kommet til omtrent 100nå. Med priser. Tar bare medium pris på discogs. Og titter selfølgelig på hva noe er lagt ut for.

Har bestemt meg nå for å selge mye av LP-ene, platespiller med tilbehør og riaa. Det kan kjøpes på nytt senere

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.743
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Søren hvor kjedelig det er å sitte å skrive liste på LP plater. Kommet til omtrent 100nå. Med priser. Tar bare medium pris på discogs. Og titter selfølgelig på hva noe er lagt ut for.

Har bestemt meg nå for å selge mye av LP-ene, platespiller med tilbehør og riaa. Det kan kjøpes på nytt senere
    Legger du ut her på HFS-torget?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Legger du ut her på HFS-torget?
    Platene el platespiller m tilbehør?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da dukket denne opp.
    _20190823_205725.jpg

_20190823_205635.jpg

_20190823_205659.jpg

Minidsp DDRC 88A BM. Ny målemik ble det også med. På vei hjem så henta jeg kabler hos Lgrons ( takk skal du ha!) så nå er både hardware og software på plass. Nesten synd hele dagen imorgen vil gå med til å justere inn en kino. Men på søndag, da skal denne kobles opp, så jeg får starte å leke litt med den.

Har vert borti Dirac live bittelitt før, men dette e første komponenten jeg har hatt med dette programmet. Har hørt et par kinoer hvor denne boksen har stått for EQ delen. Og de har vert skikkelig gode.

Gleder meg og gruer meg litt. Er jo ikke veldig god med pc som verktøy, men tror nok dette skal gå bra. Mulig jeg må spørre etter noe hjelp underveis (hører du Atle) så får vi se da.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da ser det jaggu ut for at det blir 3 poeng til for Liverpool!!

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noe herk å måtte flytte rack... Koble ifra alt flytte rack, koble tilbake og inn med minidsp DDRC 88A BM, så nå får vi se da, om jeg har koblet dette opp riktig..

Har satt DDRC 88A til 2V inn og 0.9V ut. Burde jeg flyttet juperwne på ut til 2V? Marantz effekttrinken trenger 1.2v for full pupp.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.530
    Torget vurderinger
    2
    Minidisp EQ/Dirac er ganske forvirrende å sette opp. Etter å ha laget en korreksjon EQ er det ikke nok å lagre den, og så velge 1.2 3 eller 4. Hver setting må lastes og så aktiveres, før korreksjonen blir aktiv. Var på en demo hvor vi trodde vi hørte på Dirac korreksjon uten å gjøre det i en time før mistanken bredte.. seg og ganske riktig var oppsettet ikke riktig aktivert. Kan ikke forklare det bedre men les bruksanvisningen Og Google 5 ganger for å være sikker....

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.876
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Ser ikke helt hvorfor du selger platene, du har vel en del som er litt leie å få tak i?
    Spilleren er jo lett å få kjøpt igjen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Minidisp EQ/Dirac er ganske forvirrende å sette opp. Etter å ha laget en korreksjon EQ er det ikke nok å lagre den, og så velge 1.2 3 eller 4. Hver setting må lastes og så aktiveres, før korreksjonen blir aktiv. Var på en demo hvor vi trodde vi hørte på Dirac korreksjon uten å gjøre det i en time før mistanken bredte.. seg og ganske riktig var oppsettet ikke riktig aktivert. Kan ikke forklare det bedre men les bruksanvisningen Og Google 5 ganger for å være sikker....
    Hehe. Har ikke bruksanvisning.. Men har heldigvis trukket mye på andre minidsp bokser. Så regner med det går greit. Er Dirac jeg er mer ukjent med. Må koble av det meste igjen. Da jeg må sette den til 2V ut. Blir senere. Har en mindre god dag.
    .

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Ser ikke helt hvorfor du selger platene, du har vel en del som er litt leie å få tak i?
    Spilleren er jo lett å få kjøpt igjen.
    Ser ikke helt poenget med å ha plater å ikke spiller. Men jo det er en del her som er litt trøblete å få fatt i i tilstanden jeg har de i.
    Man har sine grunner for salg. :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.141
    Torget vurderinger
    2
    Vel , det er jo lettere å få tak i EN platespiller da , enn hundrevis av plater ;)

Men dette vet du jo selvsagt best selv ...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel , det er jo lettere å få tak i EN platespiller da , enn hundrevis av plater ;)

Men dette vet du jo selvsagt best selv ...
    Et mulig jeg beholde noen av platene. De jeg bryr meg mest om. Men får tenke litt mer. Er mye som skal ut vertfall.
    Hvordan er pris på brukt PU? Har gått omtrent 150 timer.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.876
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det en pu til 5-10-15-20-30 laken?
    Kan vel forvente ca 1/2 pris eller litt under.
    Hvis det er i det lavere segmentet. Muligens litt mer oppover.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har da fått bud på 27000kr for samlingen min. Av en kar som har fått tilgang på discogs lista mi. Så da spørs det..

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.667
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    27.000,- høres ut som ett godt bud (90,- pr plate)
    Selvsagt mer å hente på å selge dem enkeltvis... :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    27.000,- høres ut som ett godt bud (90,- pr plate)
    Selvsagt mer å hente på å selge dem enkeltvis... :)
    Har to bud nå. 25 og 27 så ser ut til at det er der i området prisen vil ligge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn