Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Hei Peter, ser du begynner å bli fornøyd med tingenes tilstand, og jeg er også selv spendt på hvordan dette spiller nå.
    Kunne det passet med en liten seanse igjen, er både spendt på gamlebassene mine og den massive dempingen av bakvegg.

Tor

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er hjemme hele uka. Hjemme fra jobb. Så besøk er bare morro. Bruker tårna dine pdd opp til 60hz hvor de deres med 12db or oktav. Så de er med oppover med godt nivå opp mot 120-130hz ikke helt optimalt enda, men nå lar jeg tingene stå over vinteren. Men lyden jeg har nå er jeg veldig fornøyd med selv.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Beklager å blande inn dette som er litt offtopic her, men dersom noen ender opp med å kjøpe en av de to nevnte Arcamene er jeg veldig interessert i å høre om det. Enten på PM eller via en tråd her et sted.

Skjermbilde 2015-11-18 kl. 05.46.47.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke vert helt fornøyd med senterdelen av lydbildet i 2 kanaler. Så har flyttet litt rundt på RF7
    Teoretikere sier at avstand til vegger et viktig. Men husker at AtleT nevnte at han hadde testet med ht klin inntil sideveggene.

Så da måtte dette prøves. Og jada jaggu. Der ble det langt bedre. Frem med rew. Joda trøbbel området mitt 350-500hz ble mye bedre fikk samtidig noen db ekstra mellom 200-120. Blir spennende å se om trenden forsetter når sofa kommer inn i rommet igjen....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har justert mye. Frem og tilbake med HT. Inn og ut med toe in. Men får det ikke helt til. Så det blir vel til å sette ht tilbake til utgangspunktet.

Er veldig vanskelig å få både bredde. Dybde, klart senter med skarpe kanter samtidig som at musikken slipper høyttalerene fullstendig. Klarer 3 av de og jeg ofrer nok pinpoint.

Fikk ihus en minidsp 2x4 som er tenkt brukt til enten subber eller senterkanal. Men det fulgte ikke med størnkabel. Er Phoenix plugg til strøm. Og jeg har ikke veggvorte. Søren og jeg som hadde gleda meg til å justere enda mer....

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kan du ikke bruke USB strøm på de derre ? Mener jeg har en MiniDSP 2x4 liggende, mener jeg brukte en HTC usb telefonlader på den :p.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Står noe om det på nettet. Skal se hva jeg har liggende. Om ikke så får jeg teste med usb fra pc...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har de siste dagene jobbet litt mer med plassering av sweetspot og høyttalere. Sliter med en dipp i frekvensresponen når jeg måler med og kjører audessy med sofa der den skal stå nær jeg koser meg på rommet.

Så jeg prøvde å dra sofa ut og lytte, får litt mer trøkk men synes også at det blir litt rotete i lydbildet.
    Men kjørte igang Audessy. Audessy pleier å legge til +6db med 124hz og +5db ved 248hz. Med sofa på riktig plass. Det gjorde den ikke nå. Smatt på plass sofaen. og satte meg ned. Ferna alle eqpunktene i Jriver som ligger på 6-7 punkter. Og ble halt satt ut. Her manglet det alt og lyden minte meg om en kassetspiller- Det er noe av det verste jeg har hørt opp på rommet mitt.

Frem med REW og joda. Her er det mye som ikke såg riktig ut. Regna med det var en målefeil med Audessy, så prøvde igjen med sofa ut av rommet.

Samme resultat, Så denne gangen måler jeg med REW uten at sofa er inne i rommet. Man ser på impulse responsen at det er mye refleksjoner sofaen fanger opp. Men også en del på vannfall.

Jeg får mer headroom uten sofa, men liker ikke det jeg hører.

Så inn med sofa igjen, så tar jeg en spansk en. Jeg bruker minidsp 4x10HD mellom preout front L+R og effekttrinn. SÅ siden AUdessy legger til såpass med EQ i mellombassen, så gjør jeg dette i minidsp før audessy gjør sin jobb.

Jeg hører ikke denne dippen som er ca 4db mellom 210hz og 350hz. Det er egentlig to svære tynne dipper som jeg tipper kommer fra hvert element på RF7 som reflekteres i sofarygg eller setet. hver dipp er på rundt 10hz.

Uansett, justere eg til jeg får flat respons mellom 100 og 700hz som krever 1 eqpunkt. Kjører audessy og vips. Nå legger ikke AUdessy til noe spes, den drar ned en topp ved 70hz som jeg alltid har hatt. med noen db, ellers så er det lite den gjør med frekvensgangen.

Så jeg setter meg til å lytte. Mye bedre men ikke slik jeg liker det, Frem med REW igjen og sjekker de vanlige tingene. Jeg fikk oppdatert REW til siste verson. Og der er det nå en glatting som heter psykoacoustic smoothing. Ikke lest så mye om den enda, men tenkte å teste den ut.

Justerer da avstander til høyttalere og subber. Subbene brukte jeg nå mye tid på. Audessy setter avstand til 4.35cm. Den fysiske avstanden er rett under 4m. Subbene blir drivne av Crown amp med dsp aktivert. Det beste resultatet får jeg ved å legge til hele 60cm i forhold til Audessy.

Anyways, jeg lytter nå en dag på ulik musikk, bassen sitter slik jeg liker det, tight, dyp men kontrollert. Men synes alikevel det er noe som mangler. Lyden høres litt tam, litt lite sprudlende ut. Frekvensgrafen ser bra ut, alikevel er det noe som mangler. Dette låter ikke Klipsch. Jeg er jo vant til at jeg skvetter litt når man drar igang elgitar, jeg spillte gitar selv så jeg her en viss peiling på hvordan en slik burde låte. Det gjør det ikke her. Det vriker som at det er lagt en demper eller et teppe over gitarampen, slik at lyden ikke kommer skikkelig ut.

Prøver da å justere dette med EQ i mindsp og i audessy. Har mulighet til å justere EQ i etterkant. Uten resultat. På film derimot så er dette bra. Men synes at jeg mangler litt trøkk.

Så igjen tar jeg mikrofon og sofa og flytter meg fra gelt bakerst i rommet, og frem til 1m fremfor normal sitteposisjon. På den ene plassen så blir bassen langt jevnere. frekvensrepons blir mye rettere. Denne plassen er 15cm nærmere lerret enn normal plassering.

Ny runde med Audessy fremdels med EQ settingen i minidsp. Men får ikke dette helt til å stemme uansett hva jeg gjør. Litt sånn nå gidder jeg ikke mer, dette låter ikke slik jeg vil.

Så kommer jeg innom en tråd der 8x12 legger ut denne grafen.

19.01.14 (1).jpg

Som jeg naturligvis må teste. Setter Prosessor i Bypass L+R som da kobler ut EQ delen i Audessy, men beholder alikevel avstand og delefrekvens. Bruker minidsp til å justere grafen så nærme grafen til 8x12Tom. Som hos meg betydde litt demping mellom 500-1000hz noe ned på 3000hz og 9000hz.

Kjørte ny runde mad audessy etter dette. Valgte Bypass L+R og lytta. Adskillig bedre. ( Takk 8x12) kjørte målingen igjennom EQ i REW og plotta inn eqpunktene i Jriver. Alle sammen. Selv om det var mange eqpunkt som var med Q på over 20.

Har nå lyttet mye til musikk hvor jeg har fjernet og lagt til en del av de punktene. Er enkelt i Jriver. Da det bare er å klikke på og klikke av hvert enkelt filter.

Jeg hører ikke mye forskjell på filterene men noen er det som stikker seg ut. Med alle filterene på så er responsen +/- 3db med et fall på 13db fra 20hz til 15000hz. fra 150hz så er fallet på 6db.

Jeg legger merke til at ved å fjerne filteret på 3000hz så får jeg mye mer sprut i musikken. Det er også et filter på rett over 6000hz hvor REw ville legge til +2db med en Q på 5. Her er det også mye forskjell.

Jeg legger også merke til at jeg liker ulike kurver til ulik musikk. Til rock og blues så kan jeg spille med alle filterene på. Men til vokal musikk så synes jeg det låter bedre uten filteret som er på 3000hz og 9000hz.

Jeg liker også alle filterene borte med en heving fra 150hz og ned på 5db.

Filmdelen låter også nå utmerket. Men er innimellom litt bekymret for subbene. Jeg synes de vandrer litt mer enn jeg er komfortabel med. Jeg ser de ikke så ofte siden de står bak lerretet. Men kjørte igår Hulken på -12db på mkv. og titta på subbene. Det er et par scener der hvor de virkelig vandrer. Blir godt å få besøk av Tor slik at han kan se om dette er noe å bry seg med.

Har dessuten funnet ut hva den 50hz stående bølgen er. Jeg har misstenkt at det kunne være pc eller projektor. Fikk et tips om at det kunne være lyset. Nope, det viser seg å være maskinen til den vannbårne varmen vi har.

Jeg har også funnet ut at jeg har 2 frekvenser som setter rommet i bevegelse. 14hz og 23hz. De får veggene i fremdelen av rommet til å bevege seg. Spesiellt kneveggene...

Lurer litt på om jeg gidder å ta tak i dette. Det viser godt på målingene og spes på forvrengingsmålingene.

Ble et langt innlegg dette her. Det jeg egentlig skulle skrive var at den target jrafen som ligger her som vedlegg, var for min del en god target. Selv om jeg har lagt til noen db noen plasser og fjernet noen db noen plasser. Så kurven min er nok ikke like jevn som den, og jeg har en del mer db fra 4-5000hz og oppover. Jeg har feks like mye nivå ved 100hz som jeg har ved 10.000hz. det laveste punktet jeg har å¨grafen om man ser bort fra delefrekvens er minus 5db ved 3500hz.

Men det er morro å kunne forandre lyden såpass som jeg kan gjøre med noen tastetrykk. Er spendt på besøk imorgen. Da kommer John_Harald og vi skal handle inn julemat til julebordet kommende helg.

8

8x12_TOM

Gjest
    Har de siste dagene jobbet litt mer med plassering av sweetspot og høyttalere. Sliter med en dipp i frekvensresponen når jeg måler med og kjører audessy med sofa der den skal stå nær jeg koser meg på rommet.

Så jeg prøvde å dra sofa ut og lytte, får litt mer trøkk men synes også at det blir litt rotete i lydbildet.
    Men kjørte igang Audessy. Audessy pleier å legge til +6db med 124hz og +5db ved 248hz. Med sofa på riktig plass. Det gjorde den ikke nå. Smatt på plass sofaen. og satte meg ned. Ferna alle eqpunktene i Jriver som ligger på 6-7 punkter. Og ble halt satt ut. Her manglet det alt og lyden minte meg om en kassetspiller- Det er noe av det verste jeg har hørt opp på rommet mitt.

Frem med REW og joda. Her er det mye som ikke såg riktig ut. Regna med det var en målefeil med Audessy, så prøvde igjen med sofa ut av rommet.

Samme resultat, Så denne gangen måler jeg med REW uten at sofa er inne i rommet. Man ser på impulse responsen at det er mye refleksjoner sofaen fanger opp. Men også en del på vannfall.

Jeg får mer headroom uten sofa, men liker ikke det jeg hører.

Så inn med sofa igjen, så tar jeg en spansk en. Jeg bruker minidsp 4x10HD mellom preout front L+R og effekttrinn. SÅ siden AUdessy legger til såpass med EQ i mellombassen, så gjør jeg dette i minidsp før audessy gjør sin jobb.

Jeg hører ikke denne dippen som er ca 4db mellom 210hz og 350hz. Det er egentlig to svære tynne dipper som jeg tipper kommer fra hvert element på RF7 som reflekteres i sofarygg eller setet. hver dipp er på rundt 10hz.

Uansett, justere eg til jeg får flat respons mellom 100 og 700hz som krever 1 eqpunkt. Kjører audessy og vips. Nå legger ikke AUdessy til noe spes, den drar ned en topp ved 70hz som jeg alltid har hatt. med noen db, ellers så er det lite den gjør med frekvensgangen.

Så jeg setter meg til å lytte. Mye bedre men ikke slik jeg liker det, Frem med REW igjen og sjekker de vanlige tingene. Jeg fikk oppdatert REW til siste verson. Og der er det nå en glatting som heter psykoacoustic smoothing. Ikke lest så mye om den enda, men tenkte å teste den ut.

Justerer da avstander til høyttalere og subber. Subbene brukte jeg nå mye tid på. Audessy setter avstand til 4.35cm. Den fysiske avstanden er rett under 4m. Subbene blir drivne av Crown amp med dsp aktivert. Det beste resultatet får jeg ved å legge til hele 60cm i forhold til Audessy.

Anyways, jeg lytter nå en dag på ulik musikk, bassen sitter slik jeg liker det, tight, dyp men kontrollert. Men synes alikevel det er noe som mangler. Lyden høres litt tam, litt lite sprudlende ut. Frekvensgrafen ser bra ut, alikevel er det noe som mangler. Dette låter ikke Klipsch. Jeg er jo vant til at jeg skvetter litt når man drar igang elgitar, jeg spillte gitar selv så jeg her en viss peiling på hvordan en slik burde låte. Det gjør det ikke her. Det vriker som at det er lagt en demper eller et teppe over gitarampen, slik at lyden ikke kommer skikkelig ut.

Prøver da å justere dette med EQ i mindsp og i audessy. Har mulighet til å justere EQ i etterkant. Uten resultat. På film derimot så er dette bra. Men synes at jeg mangler litt trøkk.

Så igjen tar jeg mikrofon og sofa og flytter meg fra gelt bakerst i rommet, og frem til 1m fremfor normal sitteposisjon. På den ene plassen så blir bassen langt jevnere. frekvensrepons blir mye rettere. Denne plassen er 15cm nærmere lerret enn normal plassering.

Ny runde med Audessy fremdels med EQ settingen i minidsp. Men får ikke dette helt til å stemme uansett hva jeg gjør. Litt sånn nå gidder jeg ikke mer, dette låter ikke slik jeg vil.

Så kommer jeg innom en tråd der 8x12 legger ut denne grafen.

Vis vedlegget 350634

Som jeg naturligvis må teste. Setter Prosessor i Bypass L+R som da kobler ut EQ delen i Audessy, men beholder alikevel avstand og delefrekvens. Bruker minidsp til å justere grafen så nærme grafen til 8x12Tom. Som hos meg betydde litt demping mellom 500-1000hz noe ned på 3000hz og 9000hz.

Kjørte ny runde mad audessy etter dette. Valgte Bypass L+R og lytta. Adskillig bedre. ( Takk 8x12) kjørte målingen igjennom EQ i REW og plotta inn eqpunktene i Jriver. Alle sammen. Selv om det var mange eqpunkt som var med Q på over 20.

Har nå lyttet mye til musikk hvor jeg har fjernet og lagt til en del av de punktene. Er enkelt i Jriver. Da det bare er å klikke på og klikke av hvert enkelt filter.

Jeg hører ikke mye forskjell på filterene men noen er det som stikker seg ut. Med alle filterene på så er responsen +/- 3db med et fall på 13db fra 20hz til 15000hz. fra 150hz så er fallet på 6db.

Jeg legger merke til at ved å fjerne filteret på 3000hz så får jeg mye mer sprut i musikken. Det er også et filter på rett over 6000hz hvor REw ville legge til +2db med en Q på 5. Her er det også mye forskjell.

Jeg legger også merke til at jeg liker ulike kurver til ulik musikk. Til rock og blues så kan jeg spille med alle filterene på. Men til vokal musikk så synes jeg det låter bedre uten filteret som er på 3000hz og 9000hz.

Jeg liker også alle filterene borte med en heving fra 150hz og ned på 5db.

Filmdelen låter også nå utmerket. Men er innimellom litt bekymret for subbene. Jeg synes de vandrer litt mer enn jeg er komfortabel med. Jeg ser de ikke så ofte siden de står bak lerretet. Men kjørte igår Hulken på -12db på mkv. og titta på subbene. Det er et par scener der hvor de virkelig vandrer. Blir godt å få besøk av Tor slik at han kan se om dette er noe å bry seg med.

Har dessuten funnet ut hva den 50hz stående bølgen er. Jeg har misstenkt at det kunne være pc eller projektor. Fikk et tips om at det kunne være lyset. Nope, det viser seg å være maskinen til den vannbårne varmen vi har.

Jeg har også funnet ut at jeg har 2 frekvenser som setter rommet i bevegelse. 14hz og 23hz. De får veggene i fremdelen av rommet til å bevege seg. Spesiellt kneveggene...

Lurer litt på om jeg gidder å ta tak i dette. Det viser godt på målingene og spes på forvrengingsmålingene.

Ble et langt innlegg dette her. Det jeg egentlig skulle skrive var at den target jrafen som ligger her som vedlegg, var for min del en god target. Selv om jeg har lagt til noen db noen plasser og fjernet noen db noen plasser. Så kurven min er nok ikke like jevn som den, og jeg har en del mer db fra 4-5000hz og oppover. Jeg har feks like mye nivå ved 100hz som jeg har ved 10.000hz. det laveste punktet jeg har å¨grafen om man ser bort fra delefrekvens er minus 5db ved 3500hz.

Men det er morro å kunne forandre lyden såpass som jeg kan gjøre med noen tastetrykk. Er spendt på besøk imorgen. Da kommer John_Harald og vi skal handle inn julemat til julebordet kommende helg.
    Hyggelig at den kurven var litt til hjelp, men er ikke sikker på om du skal kopiere denne til minste detalj. Vi har vel litt forskjellig preferanser når det kommer til diskantnivå også

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo. Trur jeg liker toppen litt skarpere enn det du gjør. Tatt høyde for det.
    Jeg har det relativt flatt til 2000hz så ned ca 5db til 5500hz og så opp 3db til 12000hz. Har også litt mindre heving i bunn. Er vel ca +4db i forhold til 1000hz. Med en dump på målinger ved 350hz som jeg ikke registrerer

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Slik som du styrer på skremmer du vannet av en som ikke har drevet med målinger ennå.
    Får håpe du er over snittet kresen ;)
    Og at jeg kan slå meg til ro og nyte mysikk i mitt kommende rom, ser nemmelig frem til avslapping med musikk.
    Håper jeg slipper å flytte sofa ut og inn flere ganger om dagen.
    Men begynner å bli redd jeg må ta ut flyttedag flere ganger i året for å komme i mål :p

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja jeg er kresen. Har ikke så mange kronene til å kjøpe meg til bedre lyd. Så jeg må tweake alt jeg kan med det jeg har.

Grunnen til at jeg flytter på ting er jo at jeg synes det mangler litt her, er litt mye der osv. Og det er morro å se hvordan oppfattelsen av lyden forandrer seg når man flytter på saker og ting.

Når man bruker målinger som verktøy så kommer ting frem som man ikke klarer å høre så godt. Henger man seg opp i slikt så er man litt ute å kjøre.

Men om man feks synes det rumler litt formye i bassen eller at skarptromma høres litt myk ut. Så et det lett å se det på målinger. Da de er nådeløse. Man ser problemet på en graf. Så dermed er det lettere å jobbe med problemet da man kan mye lettere se forandringer i frekvensrespons, impulse grafen og GD grafen. Jobber man med spesifikke problem så er målinger et svært nyttig hjelpemiddel.

Om du har tenkt å starte med målinger og romtuning. Så bør du lage deg en plan på hva du ønsker å forandre på. It hva du ikke ønsker. Du må også finne ut hvilken type lyd du liker. Jeg liker det kontrollert der jeg ikke har noen utstikkende frekvenser eller refleksjoner. Jeg får da en nærhet til musikken som jeg liker. Andre liker et nesten ubehandlet rom som gir bedre ambience.

Her er det ulike preferanser.
    Det er også forskjellige måter å tjune rommet på til 2 kanals lyd og surround lyd.

Neste forsøk her hos meg blir å teste ut reflektorer på bakveggen. For å høre om det kan tilføre lyden noe positivt. Slik det er nå så stopper det meste i bakveggen. Leser om at mange liker det litt mindre dempet. Vel prøver ut ting. Synes det er morro.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre hadde nok en mistanke, dere begge har jo jobbet mye med rommet.
    Tenker selv det blir noen tiltak, men håper jeg kommer i mål uten for mye strev.
    Tenker også det blir 2 kanaler som står i fokus, er vel vanskelig å komme i mål jo flere kanaler man forsøker å treffe på.
    Kompromiene blir vel større da i de fleste tilfeller.

Dere har begge dempet en vegg kraftig, bare motsatte vegger, stemmer det?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Stemmer det. Jeg har bakveggen. Thohaug har frontvegg. Thohaug sittet fremfor midten av rommet jeg sitter bak midten av rommet.

Thohaug har dessuten en diger diffusorer bak seg.

En kino tåler langt mere demping enn et musikkrommet. Tenkte jeg skulle finne ut hvor mange % av flatene som et dempet. Det ser langt verre ut på bilder enn virkeligheten..

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Et rom tåler ganske mye demping før det låter tamt. Et kinorom kan man nesten dekke alle flater pga det ligger masse ambience og romklang i opptaket.
    Mitt rom er ganske mye mer dempet enn Retep sitt om man ser på % overflate behandlet. Det låter fortsatt ikke dødt. Du får si ifra om du noen gang er i området her om du vil komme innom en tur.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om det er lettere tror jeg ikke. Man må faktisk være enda mer nøyaktig til to kanaler. Da man ofte ønsker å beholde så mye klang i rommet som mulig foruten de direkte veiene fra høyttaler til øret via harde flater. Skal du lage absorbenter selv så er det viktig å lage de store nok og dype nok.

Til film så kan man nesten bare polstre rommet da film er innspillt med romklang. Men da blir det ofte lite bra på musikk. Jeg bruker oppsettet til begge deler. Og her ligger utfordringen for min del.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tilbudet, hadde vært knall tøft, skal ha det på minnet ;)
    Har dere samenlignet rommene?

edit:tenker da besøkt hverandre

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Vi har besøkt hverandre ja. Vi har lik tilnærming til hvordan type rom vi liker, men vi har forskjellig preferanse i forhold til "sounden". Jeg liker f.eks mer bass enn Retep, og han liker en skarpere diskant enn meg.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som thohaug sier... Si ifra om du er i området.

Etter jeg fikk opp bakveggen thohaug, så spiste det en del % av overflaten. Rommet mitt er 740cm langt. Og 480cm bredde. Absorbenten på midten av rommet er 180cm på knevegg ig 240 i skråtak og tak. Der er det litt over 25% av overflaten.
    Hele den ene endeveggen er dekket. Det blir 50% så jeg passerer nok 35% ganske greit.

Hvor mange % har du behandlet thohaug, vet du det?

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Takker for tilbudene, hadde vært veldig interessant.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Rommet er 660cm langt. Har dempet alle flater bortsett fra ikke hele gulvet ca. 2.5m ut. I tillegg har jeg en 120x90cm bassfelle i hjørnet bak i rommet og den store diffusoren på bakveggen.

Dempingen frem til lytteposisjon er vel rundt 35-40% av rommet om man regner slik på det. så er vel rundt 40% muligens. Kanskje litt mindre. Det ser jo selvsagt ikke ut.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trenger ikke se ut. Er jo bare å slukke lyset eller enda lettere lukke øynene.

Prøver å beholde litt waf her, men er ikke enkelt når man skal ha det billig og effektivt.

Hadde besøk av john_Harald idag. Våkent øye på han gutten der. Fikk justert bildet på projektor var litt for mørkt. Nå har han jo samme PJ som jeg har.

Fikk handla inn mat til lørdag. Håper du er sulten når du kommer. Jeg gleder meg mye. Blir morro å treffe gutta igjen.

Tror JH likte lyden her nå. Jeg gjør det for min smak og musikk så fungerer dette godt synes jeg. Kommer ikke til å gjøre så mye mer på en stund. Tror dette får sette seg nå, så må jeg vel teste ut bedre plassering av subbene slik at jeg kan dele høyere.

Hører igjennom DT her nå. Koser meg virkelig.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nope, ofrerer gjerne waf jeg!
    Å høre DT er ivertfall ikke et hardt liv.:)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.673
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Må vel sies å va en av fordelen med eget rom, waf utgår :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.391
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har lekt meg litt med RTA,en i dag som du ba meg om for ett år siden;)
    Det var en lærerik opplevelse i positiv forstand (tror jeg). Jeg opplever den som en realistisk pekepinn på det jeg hører i forhold til hva frekvensresponsen forteller med en sveip eller to. Må bare sette meg litt mer inn i bruken tror jeg. Bruker du den mye Retep?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    RTA er et veldig nyttig verktøy når du skal teste plassering av høyttalere og subber, ettersom du kan se på responsen i realtime mens du flytter rundt på ting. Dette er mye bedre enn å flytte-måle-flytte-måle.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som thohaug sier.
    Veldig nyttig når du skal finne optimale plasseringer av ht, sub og sitteplass.

Den viser realtime hva som skjer med lyden feltritt grovt. Husk at dette et pibknoise der alle frekvenser har like mye spl. Et musikksignal er ikke slik..

Er du hjemme igjen altså. Du får pella deg opp en tur før jeg finner på noe nytt... :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.391
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja hjemme igjen;)
    Var meninga jeg og Bergfinn skulle se om vi fikk liv i pbk,en til subbene mine i dag men han ble forhindret så jeg lekte på egenhånd med lyden i dag. Skal se om jeg får klemt inn deg i timeplanen:) Når er det det du har fri da?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fri hele tida frem til 03.12-15 er hjemmeværende pga helsa. Er på bedringens vei.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det ble en stor dag hos Retep, mye bedre enn forventet!
    Skal si timene flyr når man koser seg med musikk og film.
    Lyden hadde forbedret seg markant fra sist jeg opplevde det. La spesielt merke til økt holografi, knivskarp gjengivelse av opptaksrommet og flere nye detaljer. Du vet når du hører på en låt du har hørt på 100 ganger før, nå kom det mye detaljer man aldri har hørt før..
    Tror at han og mange andre har rett i at 40 cm demping på hele bakveggen gjør underverker.
    Kombinasjonen av rommet, akustikktiltak og plassering hos Retep er uten tvil det beste jeg har hørt! Da tenker jeg ikke på komponentene, men hva han har fått til akustisk sett. Til tider og på endel områder låt det så rått, at jeg ikke skjønner det er mulig. Å få til dette med de ikke alt for dyre Klipsch RF-7 mk I har nok krevd blod, tårer og svette. Enormt mange timer med å teste ut ting på egen hånd, jeg tar av meg hatten. Angående svette, jeg var kliss våt etter noen timer i sweet spot. Ikke av varmen, men av lytteinntrykkene :)

På noen områder har Retep og jeg like preferanser, f.eks ønske om skikkelig dybde i lydbidet. På andre områder er vi milevis fra hverandre og det er helt greit.

Her har han tunet lyden etter egne lyd- og musikkpreferanser, ikke andre sine. Rett å slett finne ut på egen hånd hva han liker best og hvorfor.
    Derfor er lyden her perfekt for Retep.

Et tips, dette bør oppleves :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    2
    Gode skussmål her ja :)
    Tviler ikke på at Retep har fått orden på sakene i dette rommet - moro når man får det til :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjempemoro. Takk for tilbakemelding John _Harald.

Vi har nok ganske ulike preferanser selv om noe er likt. Ditt tap det!:)

Er jo det som er så morro med denne hobbyen. Man har så mange muligheter til å justere seg inn til noe man liker. Jeg bygger jo min lyd rundt min smak. Men innspill fra andre ører er viktig synes jeg. Det gir meg ivertfall mulighet til å teste ut noe nytt. Som igjen kan føre meg enten på villspor eller gi meg noen % til med go'lyd. Tar man noen % her og der så blir det bra tilslutt.

Hadde også besøk igår kveld av en som kjøpte hifiracket jeg har hatt til salgs. Denne karen har et kostbart anlegg. Tror han ble overrasket over lyden her. Ivertfall så ble det avtalt at jeg skal ned til han for å hjelpe han med lyden.

Han stiller med lytterom på 3.5m x 8.50m x 2.30m og med det utstyret han sittet med. Så kommer dette til å bli helt konge. Der skal jeg få leke meg en hel helg med romtuning. Får helt frie tøyler. Waf skal heller ikke tenkes så mye på

Det tror jeg kan bli veldig morsomt.
    Gleder meg til det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Moro at du har fått det til Retep og takk for fin tilbakemelding John Harald!

Tips til reflektorer på bakvegg hvis du vil prøve ut å beholde mer av de lyse frekvensene. Det er populært i proffbransjen for tida å sette opp trelister med mellomrom over absorbsjonen. Ganske dekorativt også hvis treverket er fint. Da kan du justere med mellomrom på listene og bredde. Er litt usikker på hvordan jeg synes slike rom lyder, men det er enkelt og fint. Noe for Retep å teste kanskje?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare helt vanlige lister? Har du oppskrift på avstand mellom og bredden på de?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn